Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Lanternen er jo grei å tette i skruehullene. Men på en tørr dag så ville jeg testet med litt Capten Tolly på de steder du mistenker lekkasje. Ikke bruk for mye, da renner det rett igjennom og du er like langt. Jeg hadde bra hell med dette på min forrige båt. Det suger seg inn i de tynneste sprekker, på samme måte som vann gjør. Derfor må det ha vært opphold noen dager før bruk. Enn så lenge virker min båt tett.

Takk for tips om Captain Tolley. I tillegg til festeskruene var det laget et ganske romslig hull til kabel også, hvertfall på akterlanternen (som ble byttet til LED i fjor). Vurderer å bytte sidelanterner i år, synes de originale ser litt "boksete" ut på en ellers så strømlinjeformet båt. Ser for meg noen LED-lanterner, dråpeformet i rustfritt stål.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Da var den verste grisejobben gjort, skroget er ferdig skrapet ned til epoxyprimer. Etter å ha testet både løsemiddelbasert og kaustisk bunnstoffjerner endte jeg til slutt med å bare skrape. Bunnstoffjernerne løste ikke opp alle lagene og gjorde ironisk nok skrapejobben vanskeligere der jeg hadde testet dem.

 

Til jobben brukte jeg en skrape fra Bahco med 5cm skjær som jeg rundet av hjørnene på. Snudde/byttet skjær fem ganger, man merker det godt når skjæret begynner å bli sløvt. Brukte ca 14 timer totalt, fordelt over fire økter, på 26 fot skrog med dyp v-bunn og flere steglister. Samlet avfallet på en presenning, ble nok et sted rundt 10kg med miljøavfall. Jobben gikk greit, men dette var første og siste gang for min del.

 

Så langt ser jeg ingen tegn til osmose og kun mindre sår i gelcoat, noen inn til glassfiber. Ikke verst på en 36 år gammel dame. 

IMG_7396.jpeg.126d4564390c097ea24f1a9786782750.jpeg

Akterspeil med noe gelcoat i feil farge, vet ikke hva som har skjedd her.

IMG_7397.jpeg.87fdca0460a5e1831a7a590d9c5b241b.jpeg

Styrbord side.

IMG_7398.jpeg.1d703cd5a2737c7eca1b8099e37f686e.jpeg

Babord side.

 

Neste trinn blir å rubbe dette opp med k80 slipepapir før vask, avfetting, ny epoxyprimer og til slutt to strøk med Jotun Nonstop Supreme i forskjellige farger (grå over svart)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Godt jobba:thumbsup:

 

Jeg er inne på det samme med lanternene. De lyser fint i dag med riktig fargede LED-pærer. Men som du sier, den bak vet jeg kommer til å bli tråkket i filler fra starten av. Sikkert av meg selv. Men ser at de på siden er akkurat der jeg entrer båten ut og inn. Spesielt når jeg skal ut, så har jeg det med å tuppe borti lanterna. 

 

Moderne led? Litt usikker faktisk. Det jeg ikke liker er at selve linsa blir liten. Stikker i øynene når man ser på de. Hadde jeg fått tak i noe som hadde vært noe mindre enn de originale, med mer avrundet design så hadde det vært noe. Jeg ønsker heller ikke å kutte for å felle inn. Topplanterna lyser fint så den vil jeg beholde. 

 

Disse koster litt, men finner man en god festoon/sofittenpære med rød/grønn i LED, så tenker dette hadde kledd båten bra.

Jeg skal uansett bytte ut den bak først med denne. Hvite ledpærer er lettere å få tak.

 

https://seatronic.no/osculati-compact-12-aisi316-lanterne-rustfritt-stal-gronn

https://seatronic.no/osculati-compact-12-aisi316-lanterne-rustfritt-stal-akter

 

NB: Lett å ta feil av Osculati Compact og Classic på den siden. Helt like men Compact er mindre.

 

Jeg har funnet ut av lengden på motorrom/luka så du trenger ikke å måle:wink:

 

 

Link to post

Takk for det du. Det var en møkkajobb, men er glad jeg har gjort det en gang i det minste. De lanternene du linker til var fine, mulig jeg sjekker ut dem. 

 

Jeg gikk for denne akterlanternen i fjor:

https://www.maritim.no/lanterne-akter-syrefast

 

Den må felles inn, men er til gjengjeld helt ute av veien. Det er mye aktivitet der bak med entring, unger som bader osv så jeg ville eliminere muligheten for skade helt.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
  • 1 måned senere...

Dato for utsett nærmer seg og denne uka ser det faktisk ut som at værgudene tillater påføring av epoxyprimer på skroget. Det gledes!

 

I mellomtiden har jeg syslet litt med annet forefallende vedlikehold og diverse oppgraderinger. Ny løsning for lading av forbruksbatteri er på plass:

IMG_7455.jpeg.505ebc643b53308a42cee94437a1c420.jpeg

 

Mente Marine ACP-RP er montert, denne må kalibreres når båten kommer på vannet. Spent på denne siden den dype v-bunnen gjør at båten krenger lett ved skjevfordeling av last og passasjerer:

IMG_7501.jpeg.d821ba1e0f0f3921b64826703cc254e1.jpeg

 

Volvo Penta sin løsning for nøytralisering av salt, Neutra-Salt, er også kommet på plass. Håpet er å forlenge levetiden på manifolder og risere.

IMG_7502.jpeg.3d98d07535c3bf6c05e028fd9798f6f9.jpeg

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

To strøk med Jotun Barrier Primer er påført etter å ha vasket/avfettet med 50/50 Surfex HD og vann. Spylt av med høyttrykksspyler og roterende dyse.

IMG_7516.jpeg.acc0719528eec9fbb53019653d4c18e1.jpeg
IMG_7512.jpeg.e4a6e99c32ac7b67f9c7ca38e316ea78.jpeg

IMG_7511.jpeg.f5bb17ce112a03623092b283ee072022.jpeg

Første strøk med Jotun Nonstop Supreme gikk på i dag, farge sort, så kommer et strøk med grå over ved første anledning.

 

I dag inngikk jeg også avtale med Doxa Interiør om å trekke om uteputer og stoler. Gleder meg veldig til å se hvordan resultatet blir.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Dette blir bra!

Hva måtte du betale for omtrekk av putene og stolene, og i hvilket stoff? Send meg gjerne PM om det passer best. Uansett, så gleder jeg meg til å se resultatet:wink:. Mine puter er drit slitne, men stolene er hele og trenger kun en vask. Men røde kjeder på hvit skai er ikke min favoritt.

 

Bunnstoff; der har jeg kjøpt hvitt. Men tror jeg kommer til å farge det slik at det blir lysegrått. Noe i nærheten av den grå stripa øverst på skroget. Liker ikke for mye blanding av farger.

 

Til info, jeg ser jeg på min båt at det renner litt brunt nedover styrbord "sidekasse" der batteriene er montert på. Ser at det renner ut av et lite skruehull. Boret ett 6mm hull lengre ned og det kom ut 2-3 liter brunt vann. på babord side kom det ikke en dråpe. Dette kan være verdt å sjekke. Løsningen blir at jeg borer et 57mm hull på toppen på styrbord side, og monterer en dekksforskuvning som er beregnet for vannpåfylling. Da får jeg inspisert når jeg ønsker og kan enkelt pumpe det ut. Mistenker at dette er regnvann fra luftinntaket til motorrom. Der hadde jo du lekkasje. Enda en ting som må sjekkes:giggle: Er jeg heldig så kommer jeg ut første uka i juni. Men da må det jaggu jobbes også.

Link to post
Torsen67 skrev 19 minutter siden:

Dette blir bra!

Hva måtte du betale for omtrekk av putene og stolene, og i hvilket stoff? Send meg gjerne PM om det passer best. Uansett, så gleder jeg meg til å se resultatet:wink:. Mine puter er drit slitne, men stolene er hele og trenger kun en vask. Men røde kjeder på hvit skai er ikke min favoritt.

Det var ikke billig hvertfall, såpass kan jeg si. Nå har vi bestemt oss for at det blir denne båten i overskuelig fremtid, så da var vi klare for å investere litt i den. Fargen blir mørk blå som tidligere, men dropper de hvite pyntebåndene etter anbefaling fra Doxa. De samler skitt og ble i tillegg fordyrende. Valg av stoff falt på Niroxx, det er visst det som gjelder nå.

 

Torsen67 skrev 23 minutter siden:

Til info, jeg ser jeg på min båt at det renner litt brunt nedover styrbord "sidekasse" der batteriene er montert på. Ser at det renner ut av et lite skruehull. Boret ett 6mm hull lengre ned og det kom ut 2-3 liter brunt vann. på babord side kom det ikke en dråpe. Dette kan være verdt å sjekke. Løsningen blir at jeg borer et 57mm hull på toppen på styrbord side, og monterer en dekksforskuvning som er beregnet for vannpåfylling. Da får jeg inspisert når jeg ønsker og kan enkelt pumpe det ut. Mistenker at dette er regnvann fra luftinntaket til motorrom. Der hadde jo du lekkasje. Enda en ting som må sjekkes:giggle: Er jeg heldig så kommer jeg ut første uka i juni. Men da må det jaggu jobbes også.

Dette kan skyldes at batterikassene er skrudd fast i underlaget. Om du (som jeg) har hatt en lekkasje rundt disse ventilkassene så kan jeg tenke meg at det samles vann der. Liker løsningen din. Vet du om det er finerkjerne i disse "sidekassene" eller er det ren glassfiber? Hører gjerne fra deg når du har funnet utav det.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Den slangen er noe som sitter igjen etter et varmeapparat som en gang sto montert i båten. På et tidspunkt ble det fjernet og erstattet med en vifte som trekker luft fra utsiden og blåser den inn i cockpit og forkabin. Står egentlig på listen over ting jeg skal fjerne, spesielt siden det sitter en stygg "kopp" på utsiden av skroget som nok var eksosutløp for varmeapparatet.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Ok, for jeg har også en lik slange som går forover der. Aner ikke hvorfor, men mistenker at det er kjøling til kompressor for kjøleskap i dørken. Kunne tenkt meg denne for luft til motorrommet. Men ser de 4 ventilene du har på akterspeilet. Kommer til å lage 2 av disse med 90 graders bend på innsiden som peker oppover. Volvo Penta D4 er glad i mye luft. Mtp kondens så er god lufting er også bra for motorrom når den ikke er I bruk. Jeg har også flaggholder som har blitt for stor:giggle:. Blir en ny en på babord side. Det er der jeg er vant til å ha det fra andre båter, samt at jeg entrer båten på styrbord side i hjemmehavna.

Link to post

På tampen av fjorårssesongen takket havnepresenningen for seg etter lang og tro tjeneste. Sømmen midt på raknet og siden presenningen nok var over forventet levetid bestemte vi oss for å bestille ny fra Hansen Protection. Det ble tradex og ikke lightex da førstnevnte skal ha lengre levetid.

IMG_7557.jpeg.8a1f50a71f69c1ee38d34311219a4cab.jpeg

Gjør ikke skam på seg i havna nå.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev On 13.5.2024 at 12.25:

På tampen av fjorårssesongen takket havnepresenningen for seg etter lang og tro tjeneste. Sømmen midt på raknet og siden presenningen nok var over forventet levetid bestemte vi oss for å bestille ny fra Hansen Protection. Det ble tradex og ikke lightex da førstnevnte skal ha lengre levetid.

IMG_7557.jpeg.8a1f50a71f69c1ee38d34311219a4cab.jpeg

Gjør ikke skam på seg i havna nå.

:thumbsup: Har sendt deg en PM.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...