Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Det enkleste og etter min mening det beste er vel å bytte ut VP ladeskille som jeg vil tro er diodebasert med en ArgoFET med 3 utganger, slik at start og thruster kan skilles slik VP foreskriver.

 

Om thrusterbatteri kan settes fremme så øker det nok også effekten på denne. En bør i så fall også ha en fjernoperert hovedbryter for thruster der fremme. Mulig ett eller to av AGM som plukkes ut kan brukes til dette om de er noenlunde friske?

 

CCA standarden angir hvor mye strøm batteriet gir i 30 sek ved en spenning helt ned til 7.2V, riktignok ved -18 grader så ikke fullt så galt i virkeligheten. Men ville ikke satset på at VP ECU er happy med dette. Min erfaring er at den ikke er det. Sidepower angir vel effekt på sine thruster ved 10.5V så å få systemet til å holde denne eller høyere spenning på thruster under kjøring gir best effekt. 

 

 

Link to post
Fantino skrev 2 minutter siden:

Det enkleste og etter min mening det beste er vel å bytte ut VP ladeskille som jeg vil tro er diodebasert med en ArgoFET med 3 utganger, slik at start og thruster kan skilles slik VP foreskriver.

 

Om thrusterbatteri kan settes fremme så øker det nok også effekten på denne. En bør i så fall også ha en fjernoperert hovedbryter for thruster der fremme. Mulig ett eller to av AGM som plukkes ut kan brukes til dette om de er noenlunde friske?

 

CCA standarden angir hvor mye strøm batteriet gir i 30 sek ved en spenning helt ned til 7.2V, riktignok ved -18 grader så ikke fullt så galt i virkeligheten. Men ville ikke satset på at VP ECU er happy med dette. Min erfaring er at den ikke er det. Sidepower angir vel effekt på sine thruster ved 10.5V så å få systemet til å holde denne eller høyere spenning på thruster under kjøring gir best effekt. 

 

 

Takker så mye for svar:

I utgangspunktet trenger jeg jo bare  2 banker , så hvorfor skal man inn med argofet?

Var litt upresis. Om jeg setter att AGM batteri fremme, så blir det 3 banker .(forbruk, 1 Redtop til motor og 2 til thrustere) Hva er egentlig fordel med ArgoFET i dette tilfelle?

Vesrørende CCA så var dette nytt for meg med 7,2 V. så da må jeg kanskje satse på 3 batterikretser. Men i dag Med 3 stk 120 Ah Ritar AGM, så har aldri dette vært et problem, men så har aldri batteriene vært ladet ut mer en 50%

Link to post
JRK skrev 4 minutter siden:

Takker så mye for svar:

I utgangspunktet trenger jeg jo bare  2 banker , så hvorfor skal man inn med argofet?

Var litt upresis. Om jeg setter att AGM batteri fremme, så blir det 3 banker .(forbruk, 1 Redtop til motor og 2 til thrustere) Hva er egentlig fordel med ArgoFET i dette tilfelle?

Vesrørende CCA så var dette nytt for meg med 7,2 V. så da må jeg kanskje satse på 3 batterikretser. Men i dag Med 3 stk 120 Ah Ritar AGM, så har aldri dette vært et problem, men så har aldri batteriene vært ladet ut mer en 50%

Med kommentar til kapasitetene dine.

 

Viksund 340 er jo en fullverdig "bobåt" med alle fasiliteter man trenger for både korte og lange turer. Jeg synes det høres usedvanlig lite ut med den kapasiteten du har på 240 Ah til forbruk.

Har en båt på tilsvarende størrelse der det var 420 Ah bly før disse ble byttet ut til 400 Ah Lithium.

 

Det er åpenbart at 3 x 100Ah Lithium vil bli en stor oppradering hos deg, har det ikke vært veldig lite kapasitet i den blybanken du har så langt til f.eks. å ligge i uthavn?

Link to post

Thrusterbatteriet fremme kan du lade med en liten DC-DC lader. Den vil kompensere for spenningsfall med lange kabler, Jeg anbefaler også DC-DC lader for lithiumbatteriene, ihverfall hvis du kjører motor i mange timer om gangen. Problemet med Argofet og landstrømladere med flere utganger, er at de behandler alle batteriene likt. Utgangene er tilsynelatende separate, men vil ikke kunne tilpasses forskjellige batterityper. Til enhver tid leveres bare én ladespenning. 

Link to post
J-Å skrev 3 minutter siden:

Thrusterbatteriet fremme kan du lade med en liten DC-DC lader. Den vil kompensere for spenningsfall med lange kabler, Jeg anbefaler også DC-DC lader for lithiumbatteriene, ihverfall hvis du kjører motor i mange timer om gangen. Problemet med Argofet og landstrømladere med flere utganger, er at de behandler alle batteriene likt. Utgangene er tilsynelatende separate, men vil ikke kunne tilpasses forskjellige batterityper. Til enhver tid leveres bare én ladespenning. 

Det er derfor du må la den ene utgangen forsyne en DC-DC lader og den andre utgangen må forsyne Lithiumbanken. Har observert ganske mye på dette etter installasjonen og det fungerer helt fint. Landstrømsladeren kan ikke forsyne Lithium på den ene utgangen og bly på den andre, den må gjennom en DC-DC lader før blybanken.

 

Da fungerer dette utmerket.

Link to post
Sailorsea skrev 31 minutter siden:

Med kommentar til kapasitetene dine.

 

Viksund 340 er jo en fullverdig "bobåt" med alle fasiliteter man trenger for både korte og lange turer. Jeg synes det høres usedvanlig lite ut med den kapasiteten du har på 240 Ah til forbruk.

Har en båt på tilsvarende størrelse der det var 420 Ah bly før disse ble byttet ut til 400 Ah Lithium.

 

Det er åpenbart at 3 x 100Ah Lithium vil bli en stor oppradering hos deg, har det ikke vært veldig lite kapasitet i den blybanken du har så langt til f.eks. å ligge i uthavn?

Takk for positiv omtale av båten. Har vel vært litt upresis. 240 Ah til forbuk er originalt. Og kanskje forrige eier klarte seg da det også er Mase agregat ombord. Men jeg liker ikke å bruke det. Jeg har hatt 4 stk Ritar 120 Ah som har vært sammenkoblet hele tiden, med unntak på langtur , da det ene har vært bare for start. Har ligget en hel uke uten å gå under 50%, men har solcellepanel på 80W.

J-Å skrev 17 minutter siden:

Thrusterbatteriet fremme kan du lade med en liten DC-DC lader. Den vil kompensere for spenningsfall med lange kabler, Jeg anbefaler også DC-DC lader for lithiumbatteriene, ihverfall hvis du kjører motor i mange timer om gangen. Problemet med Argofet og landstrømladere med flere utganger, er at de behandler alle batteriene likt. Utgangene er tilsynelatende separate, men vil ikke kunne tilpasses forskjellige batterityper. Til enhver tid leveres bare én ladespenning. 

Nå ligger det 90 mm2 kabler mellom batterikasse og bayu og aldri merket noen svakhet på baupropellen , så tror ikke spenningsfallet blir stort for å lade batterie , så jeg tror ikke det er behov for noen ekstra DC/DC lader

Sailorsea skrev 12 minutter siden:

Det er derfor du må la den ene utgangen forsyne en DC-DC lader og den andre utgangen må forsyne Lithiumbanken. Har observert ganske mye på dette etter installasjonen og det fungerer helt fint. Landstrømsladeren kan ikke forsyne Lithium på den ene utgangen og bly på den andre, den må gjennom en DC-DC lader før blybanken.

 

Da fungerer dette utmerket.

Det kan være et poeng med DC/DC lader her, men velger å kjøre generator direkt til batteriskille så til batteribanker. Har ikke gjort det, men skal sette på en temperatursensor og måle temperaturen på dynamo med nåværende oppsett og så sammenligne med lithium, om jeg endrer til dette.

Link to post
JRK skrev 51 minutter siden:

Takker så mye for svar:

I utgangspunktet trenger jeg jo bare  2 banker , så hvorfor skal man inn med argofet?

Var litt upresis. Om jeg setter att AGM batteri fremme, så blir det 3 banker .(forbruk, 1 Redtop til motor og 2 til thrustere) Hva er egentlig fordel med ArgoFET i dette tilfelle?

Vesrørende CCA så var dette nytt for meg med 7,2 V. så da må jeg kanskje satse på 3 batterikretser. Men i dag Med 3 stk 120 Ah Ritar AGM, så har aldri dette vært et problem, men så har aldri batteriene vært ladet ut mer en 50%


For å skille forbruk fra start og thruster fra start trenger du 3 banker ja. Og Argofet med 3 utganger løser dette, og i tillegg eliminerer den bortimot spenningsfallet som du har over den gamle VP skilledioden slik at all strøm fra dynamo går til lading heller enn oppvarming av dioden.

 

Siden du pr i dag _ikke_ har thrusterbatteri fremme går jeg ut fra at du allerede har feit kabling fra batterikasse til thruster og ikke har behov for DC-DC lading av et evt thrusterbatteri eller 2 fremme samt at du vil få noe støtte fra dynamo også ved thrusterkjøring. Om de gamle batteriene var noenlunde friske og du har plass til 2 av de foran ville jeg satt thrusterpakke der og heller vurdert om det gav plass til et ekstra Lithium til forbruk i original batterikasse. 

 

Som du ser av andre svar så er det flere religioner ute og går her. Smak og behag, men la meg bare slå fast at du _ikke_ _må_ ha DC-DC lader for Lithium. Dynamoen du har klarer jobben helt fint, den regulerer ned selv om belastning blir for stor.

Link to post
Sailorsea skrev 48 minutter siden:

Det er derfor du må la den ene utgangen forsyne en DC-DC lader og den andre utgangen må forsyne Lithiumbanken. Har observert ganske mye på dette etter installasjonen og det fungerer helt fint. Landstrømsladeren kan ikke forsyne Lithium på den ene utgangen og bly på den andre, den må gjennom en DC-DC lader før blybanken.

 

Da fungerer dette utmerket.

Ja det fungerer sikkert utmerket for landstrømlading.  Et alternativ er å ha en separat landstrømlader for blybatteriene. Hvis du har solceller på forbrukssiden, så er nok din løsning bedre,  Men det er jo samme problemstilling med Argofet. Og startbatteriet må vel stå på den ene utgangen. Dermed får du ikke tilpasset dynamoladingen for lithiumbanken, uten å ha en DC-DC lader for den. Jeg er enig med @Fantino i at det ikke er noen krise. Men optimalt er det ikke, spesielt ikke hvis motoren går i mange timer om gangen.  

Link to post
JRK skrev for 2 timer siden:

Originalt på min Viksund 340/2007 med VP D6/ 370 fins det 3 120Ah bly batterier. ! for start

På sidelinja av det du spør om, men vet du hvorfor det er 3 batterier til start av en motor?

Det er ikke slik at det f.eks. er et til start og to til truster?

 

JRK skrev for 2 timer siden:

Trenger jeg å bekymre meg for at generator overbelestes. Vet at ved en annen feil på motor (Ladeluftsgiver) så satte motoren selv ned ladepsenningen, så viss overvåking foregår fra motorens side?

I og med at det finnes 2 AGM batterier i kretsen så kan jeg vel bare glemme problematikken rundt at BMS'er kobler lithumbatteriene ut?

Dette burde ikke være noe problem. Hvis BMSen kutter så vil jo dynamoen fortsette å jobbe mot blybatteriene. 

 

JRK skrev for 2 timer siden:

Normalt skal jo denne motoren ha eget startbatteri. erfaringsmessig kan man få lav spenningsalarm på motoren om man kjører thrustere. Red Top har jp en CCA på 825. Det er vel det thrustere og vinsj maksimalt tar. Med 2 batterier, vil spenningen  holde seg slik at man ungår alarm?

Nei, ikke enig i det resonnementet. CCA er jo riktignok en måte å oppgi hvor mye strøm et batteri kan levere, men du kan ikke se på denne verdien direkte mot det trusteren trekker. Til vinsj går det helt sikkert bra, men til truster kan det skjære seg. Ved en reell test av CCA-verdi belastes batteriet hel ned til 7,2V (fritt etter hukommelsen). Ved trusterkjøring er en slik spenning helt uakseptabel, da vil vi ikke ha under 11V på polene, noe du fort får hvis har en kraftig truster og to batterier. Vet ikke hvor lav spenning motorstyringen tillater, men dette hadde jeg ikke tatt kjangsen på.

 

JRK skrev for 2 timer siden:

Her kan man kanskje løse det med ett ekstra AGM i bauen.

Ja, eller et separat til motoren med vsr e.l. 

 

JRK skrev for 2 timer siden:

Alternativt. Kan det være en ide og koble alle batteriene sammen ved bruk av thrustere?

Jeg har gjort det sånn, og kommer fortsatt til å gjøre det når jeg setter inn lithiumbatteri. Bruker da et konvensjonelt rele, ikke et VSR. Men hvis jeg hadde hatt D-motor ville jeg nok holdt motorens batteri utenfor. 

Link to post
Komodo skrev 14 minutter siden:

ei, ikke enig i det resonnementet. CCA er jo riktignok en måte å oppgi hvor mye strøm et batteri kan levere, men du kan ikke se på denne verdien direkte mot det trusteren trekker. Til vinsj går det helt sikkert bra, men til truster kan det skjære seg. Ved en reell test av CCA-verdi belastes batteriet hel ned til 7,2V (fritt etter hukommelsen). Ved trusterkjøring er en slik spenning helt uakseptabel, da vil vi ikke ha under 11V på polene, noe du fort får hvis har en kraftig truster og to batterier. Vet ikke hvor lav spenning motorstyringen tillater, men dette hadde jeg ikke tatt kjangsen på.

 

Jeg hadde et blue top 55 Ah til thruster som originalt. Evt. fra tidligere eier. Men da jeg monterte ankervinsj foran byttet jeg ut dette med et batteri fra Biltema på 110 Ah og relativt god CCA da det samlede forbruket ville kunne øke en del. Det ser iallefall ut til å fungere minst like godt som blue top batteriet fra Optima og nå har jeg bedre kapasitet/lengre kjøretid på utstyret.

Link to post
Komodo skrev 33 minutter siden:

På sidelinja av det du spør om, men vet du hvorfor det er 3 batterier til start av en motor?

Det er ikke slik at det f.eks. er et til start og to til truster?

 

Det er nok bare jeg som har skrevet feil . ! batteri til motor, 2 til forbruk og thrustere originalt, men plass til ett 3. som jeg har satt inn.

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 29 minutter siden:

Mener jeg kjøpte Ritar 100 uten bt for 4700 for noen år siden. Ikke like billig som dette nei, men fortsatt på riktig side av 5tallet:)

 

Hva slags produsent er Ontario? Anerkjent eller "billig"?

Link to post

Hei.

Vet at litium batteri ikke skal laddes når det er minusgrader uten om de som har varme folie. Spørsmålet er om det er BMS som kobler ut slik at batteriet ikke tar ladding, 

eller er det batteriet som blir ødelagt når det laddes i frost.

 

 

Link to post
Alfa 1 skrev 1 time siden:

Hei.

Vet at litium batteri ikke skal laddes når det er minusgrader uten om de som har varme folie. Spørsmålet er om det er BMS som kobler ut slik at batteriet ikke tar ladding, 

eller er det batteriet som blir ødelagt når det laddes i frost.

 

 

BMS pleier å være innstilt slik at den kopler ut ladeport når temperatur blir for lav. 

Link to post
Fantino skrev for 3 timer siden:

BMS pleier å være innstilt slik at den kopler ut ladeport når temperatur blir for lav. 

 

Joerg Becker skrev 37 minutter siden:

Akkurat denne ville jeg anbefale å sjekke på datablad,
og å spørre forhandleren når det ikke er forklart eksplisitt.

:fishing:
Jørg

 

Hei.

Takker for svarene skal høre med forhandleren.

Link to post
  • 3 uker senere...

Konsulterer guru-tråden igjen. Jeg har anskaffet en Neey EK-C4S5A_V1.7 5A aktiv balanseringsenhet. Og så liker jeg å ha direkte kontroll på elektriske enheter, det vil si å kunne koble de ut. Det ble et problem med denne enheten. Selv om jeg legger både rød pluss og svart minus via en bryter, så lyser den oransje "RUN"-dioden når jeg kobler fra. Kan det være slik at den får nok spenning via de andre balanseringsledningene til at den lyser uansett?

 

Jeg har prøvd meg på et spenningskontrollert oppsett, med inspirasjon fra Offgrid Garage. 

 

Fra ca 20 min og 38 sekunder inn, så vises 5A balanseringsenhet å kunne slås av, slik at det oransje "RUN"-lyset slukkes. Kan det ha noe med saken å gjøre at det er mange flere celler i hans batteri?

 

Noen som bruker tilsvarende enhet, og har erfaring?

 

 

 

20240702_131314.jpg

Link to post
  • 2 uker senere...

Ser at det flommer over av leverandører og sikkert mye useriøst, men her er en Tysk leverandør Li Time,og der pleier det jo være seriøst.

https://www.litime.de/products/12v-100ah-lifepo4-batterie?_gl=1*6oiyse*_up*MQ..*_ga*NTI2ODMzODkxLjE3MjA3ODY0MTk.*_ga_4NH310JKDZ*MTcyMDc4NjQxOC4xLjAuMTcyMDc4NjQxOC4wLjAuMA..

Ser at prisen er 2.770 ,- for 100 Ah prismatisk grade A celler (er det bra?)

Nå har jeg jo forstått at thrustere og lithium ikke spiller så godt sammen, med batterier som typisk har BMS på 100A.

Det som er litt spesielt er at de kan levere 280A i 5 sekunder før BMS kobler de ut. Med dette dukker det jo opp ideer om å kjøre thrustere. 

Har jeg 4 slike så skal man jo teoretisk kunne belaste de med 1120A + dynamo på 115A. med 6+4 kW (Ca 850 A) thrustere går det virkelig å kjøre 5 Sek? Hvor lang tid må man vente før man kan kjøre nye 5 sekund? Alternativt veksle mellom hekk og bauthruster. Hekkthruster er jo på 6 kW (500A), kan man kjøre denne så lenge man vil, eller er det bare ønsketenkning?

Hvordan oppfører lithium seg om BMS kobler ut batteriet. Når prøver det å koble inn igjen?

Det ligger også en video i denne linken som reklamerer veldig for dette batteriets beskaffenhet.

Hovedgrunnen til att dette er aktuelt er jo at i dag har jeg 4 AGM som er paralellkoblet som kjøre på forbruk og thrustere, og da slipper jeg å endre kablingen.

Skal i tillegg ha ett separat Optma Redtop som startbatteri. Dette får ta støyten om lithiumen kobler ut.

Link to post
JRK skrev for 2 timer siden:

Ser at prisen er 2.770 ,- for 100 Ah prismatisk grade A celler (er det bra?)

Hvis prisen gjelder for batteriet i linken då er jo det et 23V batteri, ikke en celle. For en celle på 100 Ah ville det vært dyrt.

 

JRK skrev for 2 timer siden:

Nå har jeg jo forstått at thrustere og lithium ikke spiller så godt sammen, med batterier som typisk har BMS på 100A.

Det som er litt spesielt er at de kan levere 280A i 5 sekunder før BMS kobler de ut. Med dette dukker det jo opp ideer om å kjøre thrustere. 

Har jeg 4 slike så skal man jo teoretisk kunne belaste de med 1120A + dynamo på 115A.

Blir bare gjetting, men jeg vil vel tro at det går helt fint. På den måten belaster du jo også hvert batteri mindre enn 280A, så da kan du vel kjøre truster vesentlig lengre enn 5s. 

 

For min del skal det være litt av sikkerheten ombord at det skal være trusteren som begrenser hvor lenge den kan kjøres, ikke batteriene. Jeg har derfor valgt å laske alt i parallell under drift, ikke med et VSR som skiller bankene. Jeg har et kraftig startbatteri på 1150CCA, og når motoren går et 3x110 AGM + et vanlig bly lasket med dette. Når jeg (forhåpentligvis snart) setter inn mitt diy lithiumbatteri på 560Ah vil det antagelig overta som hovedleverandør av energi til trusteren.

 

JRK skrev for 2 timer siden:

Hovedgrunnen til att dette er aktuelt er jo at i dag har jeg 4 AGM som er paralellkoblet som kjøre på forbruk og thrustere, og da slipper jeg å endre kablingen.

Dette er et fornuftig argument, har tenkt i samme baner selv.

 

Men du som er en meget kyndig person på dette med strøm, hvorfor bygger du deg ikke et batteri selv? Da klarer du deg med en BMS på hele forbruksbanken, du slipper å bekymre deg for strømkapasiteten, og du får full oversikt i forhold til vedlikehold og feilsøking. De dropinbatteriene har jo visse begrensninger på kontroll og vedlikehold. 

Link to post

Takk kommodo for råd og ikke minst tilliten til strøm. Lithium har jeg nok ingen erfaring mef. 
Lity rart att fu fikk opp et 23 volts batteri,  jeg får opp 12 volt i linken , men i forhold til spørsmålene spillet jo det mindre rolle.

Grunnen til at jeg ikke bygger eget batteri er nok at om jeg skal selge så et det nok litt enklere for neste eier med ett eller annet standard batteri.
Men det hadde nok vært veldig interresssnt å fykke ned i dette . Ser jo i tidligere innlegg der du tenker og la thrustere gå utenom BMS og deg virket jo å være en god ide, bare nan sikrer thrustegne med rett sikring. 

Link to post
JRK skrev 1 time siden:

Takk kommodo for råd og ikke minst tilliten til strøm. Lithium har jeg nok ingen erfaring mef. 

Æres den som æres bør vet du ?

 

 

JRK skrev 1 time siden:

Lity rart att fu fikk opp et 23 volts batteri,  jeg får opp 12 volt i linken ,

Ha ha, ja årsaken til det er vel den samme som årsaken til at du har stavet "litt" med en t og en y ?

 

JRK skrev 1 time siden:

Grunnen til at jeg ikke bygger eget batteri er nok at om jeg skal selge så et det nok litt enklere for neste eier med ett eller annet standard batteri.
Men det hadde nok vært veldig interresssnt å fykke ned i dette . Ser jo i tidligere innlegg der du tenker og la thrustere gå utenom BMS og deg virket jo å være en god ide, bare nan sikrer thrustegne med rett sikring. 

Tja, jo, ja, skjønner jo det. Men jeg synes du skal tenke mest på hva som er bra for deg den tiden du har båten! Det å sette sammen et slikt batteri er antagelig noe du gjør i blinde etter å ha lest litt i diy tråden til dreuf. I prinsippet skal du bare lade og balansere cellene, deretter kobler du dem sammen med BMSen. Litt trykking på en app, så er det tut og kjør. I tillegg må du snekre en kasse. Jeg hadde mange spørsmål da jeg skulle bygge batteriet mitt, men de er nå grundig besvart i nevnte tråd.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...