Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

En fordel med å ikke ha DC-DC lader på AGM batteriene ombord, men heller bare gi dem det de får fra dynamo er evnen de da får til å dempe peaker om BMS’er skulle stenge.  Dette er veldig udokumentert, men ligger man og presser 14,4V på AGM fra DC-DC over X antall timer samtidig som BMS stenger, så vil AGM dempe en spenningspeak dårligere enn om de ligger med 13,4V når BMS kobler ut.  De vil med andre ord svelge unna mindre av overskudds energien i en dynamo som går på høy effekt om de er 100% toppladet.  Vi har kun landstrøms ladere på AGM batteriene, og jeg tenker at det inntil videre er det beste. Men det forutsetter jo at man er tilkoblet landstrøm fra tid til annen for å toppe opp AGM 100%.  AGM batteriene blir jo ikke ladet ut i særlig grad.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 1 time siden:

En fordel med å ikke ha DC-DC lader på AGM batteriene ombord, men heller bare gi dem det de får fra dynamo er evnen de da får til å dempe peaker om BMS’er skulle stenge. 

Ja, men det @Arne Henriksen var inne på, var å lade AGM batteriene fra forbruksbanken når motoren ikke går.  AGM batteriene kan likevel være koblet direkte til dynamo.

 

Sterlings idé med denne toveisladeren er blant annet at hvis forbruksbanken lades med solceller, så vil også startbatteriet kunne få litt lading. Den har også en "jump start mode", som vil hente energi fra forbruksbanken, selv om den ikke er fulladet.   

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 1 time siden:

Ja, men det @Arne Henriksen var inne på, var å lade AGM batteriene fra forbruksbanken når motoren ikke går.  AGM batteriene kan likevel være koblet direkte til dynamo.

 

Det jeg mente var at 100% fulle AGM batterier ikke har like god plass til ett «innrush» fra en dynamo når BMS på Lifepo4 tripper.  Du kan teste selv ved å la AGM batterier stå 24 timer på float spenning ihht. datablad etter at de er det mange tror er fulladet.  Etter 24 timer, prøv å justere opp spenning til cycle use voltage ihht. datablad.  Det er ikke så mye man får inn da.  Gjør det samme med ett AGM som kun er 98% ladet. Da ser man at det tar til seg en strøm på noen A over en litt lengre periode. Teorien min er at i det første eksempelet, så vil spennings peak ut av dynamo ved BMS tripp bli endel større enn i det andre eksempelet fordi det møter større motstand I AGM. Fra min side kun en teori fordi jeg aldri har opplevd BMS tripp. Men det med innrush i forhold til om AGM er 98, 99, eller 100% ladet bruker jeg stadig for å justere riktige lade spenninger og tider ved nye batterier. Jeg senker med andre ord float inntil jeg ser at det ikke lenger blir fulladet innen rimelig tid, og så øker jeg litt igjen til det blir fulladet.  Float lading er for ordens skyld den ladingen som sørger for at de siste 1-2% av batteriet toppes helt opp på en skånsom måte. Så påstanden min er at vi kanskje kan være tjent med å ikke fylle på de siste prosentene i AGM batteriene underveis.  Jeg gjør det i hvert fall ikke.  Nå som vi har Lifepo4 og ekstern spenningsregulator, så blir det mye lading med lave spenninger underveis på AGM batteriene.  Men jeg tenker det går greit. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 28 minutter siden:

 

Det jeg mente var at 100% fulle AGM batterier ikke har like god plass til ett «innrush» fra en dynamo når BMS på Lifepo4 tripper. 

Er det slik? Ja da er det gjerne  et godt poeng å ikke lade de helt opp. Men med en avansert lader kan en jo bestemme selv hvor mye en vil lade opp batteriene. Det er gjerne vanskeligere å hindre at dynamoen lader de opp til 100%-

Sitat

Victron Blue Smart IP65 Charger:

5. Float The battery voltage is maintained at the configured float voltage to prevent discharge. Once float stage is commenced the battery is fully charged and ready for use. The float stage duration is also adaptive and varied between 4 to 8 hours depending on the duration of the absorption charge stage, at which point the charger determines the battery to be in storage stage.

 

6. Storage The battery voltage is maintained at the configured storage voltage, which is slightly reduced compared to the float voltage to minimise gassing and extend battery life whilst the battery is unused and on continuous charge.

 

7. Refresh To refresh the battery and prevent slow self-discharge while in storage stage over an extended period, a 1 hour absorption charge will automatically occur every 7 days (or as configured).

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med å benytte en en-kanals lader satt opp for Lithium til å forsyne inngangen på en 3 kanals Argo-Fet (f.eks. 200-3, sammen med dynamo og solcelle evt.) og så tilkople utgang 1 fra Argo-Fet til Lithiumbanken (forbruk) mens de to andre utgangene fra Argo Fet tilkoples startbatteri og thrusterbatteri?

 

Tenker å se på denne løsningen ved overgang fra blybatterier til Lithium forbruksbatterier.

 

Ser at Startbatteri og thrusterbatteri da muligens vil lade med litt lavere spenning når man er tilkoplet landstrømslader  kontra om man lader disse to via en DC/DC lader fra Argo-Fet'ens utganger men tenker a det bør vel ikke bety noe nevneverdig?

Link to post
Share on other sites

Her er typiske spenninger for forskjellige settinger på en lader:

image.png.556b11c7ffa352797d79d2e530ae1711.png

 

I tillegg mister du temperaturkompensering når laderen står i Li-ion.

image.png.a4c54e5abcd9442dec6ebe43f0ed1e1c.png

 

Så blybatteriene vil få litt for lav absorbsjonslading, spesielt når det er kaldt.  Hvis det er AGM batterier så er det kanskje litt ugunstig. Det vil også være slik at laderen vil forholde seg til batteribanken med lavest spenning. Den vil derfor ikke gå videre til float og storage før alle bankene er oppladet. Å justere ned storage for Lithium til 13.2V, som de andre batteriene skal ha,  vil bety at det kan tappes ned mot 70%. Det kan faktisk være OK for langtidslagring. Så kan en gjerne koble fra Lithiumbanken av og til og gi de andre batteriene en boost. (Edit- merk at noen ladere gjerne krever at  Argofet "Energize" er på for å starte i en slik oppkobling)

 

En vanlig 3-kanals lader vil forøvrig gi omtrent det samme, det er som regel bare en "Argo-Fet" på utgangen, og ingen individuell setting per bank.

Link to post
Share on other sites

Takk, dette var oppklarende. Tenker at jeg da går for å installere opplegget som skissert.


Da har dynamo også direkte tilgang til thrusterbatteri og startbatteri som kan ta belastningen om BMS skulle kutte lithiumbatteriene, uten å gå via en DC/DC lader med lavere gjennomslippsmulighet.

Link to post
Share on other sites

Lithium har et BMS kretskort som regulerer batteriet på mange måter. Bl.a.  kutt av strøm for å hindre å overtappe batteriet. Dieselvarmer har en krets som slår av brenneren viss spenningen kommer under et visst nivå. Hvis BMS kutter batteriet før sikkerhetsfunksjonen til dieselvarmeren har slått av varmeren så betyr det at varmeren går som vanlig for så å miste strømmen fullstendig. Da tar ikke mange sekundene før det lukter svidd plastikk.(testet i praksis og vi snakker om sekunder) Blybatterier daler sakte men sikkert ned og du vil aldri oppleve denne problemstillingen med slike batterier. Lithium batterier er enten på eller av. En annen faktor er at det kan oppstå feil på BMS som gjør at strømmen forsvinner. Å unngå problemstillingen ved å la startbatteriet være en tidsbegrenset buffer slik at dieselvarmeren rekker å kjøre normal stans fjerner både teoretiske og reelle farer.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Er det noen som har erfaringer med å benytte en en-kanals lader satt opp for Lithium til å forsyne inngangen på en 3 kanals Argo-Fet (f.eks. 200-3, sammen med dynamo og solcelle evt.) og så tilkople utgang 1 fra Argo-Fet til Lithiumbanken (forbruk) mens de to andre utgangene fra Argo Fet tilkoples startbatteri og thrusterbatteri?

 

Tenker å se på denne løsningen ved overgang fra blybatterier til Lithium forbruksbatterier.

 

Landstrømsladere til thruster og start er ganske rimelige.   Man får en grei blå 7A lader med blåtann for 1100 kroner.  

 

https://www.sparelys.no/blue-smart-ip67-charger-12-7-1

 

Ingenting er bedre enn å ha en lader til hvert system.  Jeg har den laderen selv til thruster batteriet, og den er fast tilkoblet slik at jeg slipper å tenke på lading av det. 

 

Fordelen med å ha en lader til hvert system er at laderen ser om det batteriet den lader er fullt eller ikke.  Den vet også hva slags batteri kjemi den lader.  Argofet trenger i likhet med releer en styrestrøm som normalt kommer fra dynamo når den begynner å lade.  Skal du lade med landstrømslader på inngangen, så må du aktivere argofet. Da tenker jeg at du blander sammen to systemer som det er greit å ha adskilt.  Er man på tur, og argofet ikke gjør jobben sin, så er det greit å ha mulighet for andre ladekilder frem til man finner ut hva som skjer. Med landstrøms ladere tilkoblet for hvert system etter argofet, så kan du søke gjestehavn og plugge landstrøm om argofet eller dynamo feiler.  

 

Så mitt tips er å koble som du har tenkt med dynamo lading og argofet, og istedenfor en landstrøms lader på inngang, så kjøper du to eller tre og kobler dem på utgangene.  Forbruk og thruster er viktigst, start får alltid litt påfyll etter start, så det batteriet kan man vurdere å ikke ha lader på. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 2 timer siden:

 

Så mitt tips er å koble som du har tenkt med dynamo lading og argofet, og istedenfor en landstrøms lader på inngang, så kjøper du to eller tre og kobler dem på utgangene.  Forbruk og thruster er viktigst, start får alltid litt påfyll etter start, så det batteriet kan man vurdere å ikke ha lader på. 


Denne muligheten fins om jeg ikke setter på land min eksisterende Victron Phoenix 12/30 lader men lar den stå tilkoplet de to utgangene på ArgoFet som tenkes tilkoplet startbatteri og thrusterbatteri. Og kopler den nye laderen med lithiumprogram inn på Argo-Fet utgangen som går til lithium forbruksbanken.

 

Noen som vet om Mitsubishi 115 A dynamoen på VP D6 har denne tilkoplingen til styrestrøm for Argo-Fet?

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

 

Noen som vet om Mitsubishi 115 A dynamoen på VP D6 har denne tilkoplingen til styrestrøm for Argo-Fet?

 

Ja, D+ fra Mitsubishi 115 til styrestrøm + på argofet, og minus til styrestrøm minus.  Da aktiveres argofet når dynamo lader, og det kan man se ved at ett blått lys tenner på argofet.  

Phoenix høres ut som en god ide, koblet mot thruster med start som sekundær uttak. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 9 timer siden:

Ingenting er bedre enn å ha en lader til hvert system.  Jeg har den laderen selv til thruster batteriet, og den er fast tilkoblet slik at jeg slipper å tenke på lading av det. 

 

Fordelen med å ha en lader til hvert system er at laderen ser om det batteriet den lader er fullt eller ikke.  Den vet også hva slags batteri kjemi den lader.  Argofet trenger i likhet med releer en styrestrøm som normalt kommer fra dynamo når den begynner å lade.  Skal du lade med landstrømslader på inngangen, så må du aktivere argofet.

Jeg er enig i at separate ladere er best.  Men den beskrivelsen din av aktivering av Argofet er ikke helt slik jeg oppfatter det. Det er en "energize" inngang, som aktiveres med batterispenning  når tenningsbryteren er på, ikke med spenning fra D+. "Energize" sørger for spenning på B+, som noen dynamoer trenger for å starte.  Du har likevel et poeng, for noen ladere trenger også denne "energize" spenningen for å oppfatte at de er tilkoblet et batteri. 

 

image.png.3c683742635d6f7f27e7be19a287f035.png

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 21 minutter siden:

Jeg er enig i at separate ladere er best.  Men den beskrivelsen din av aktivering av Argofet er ikke helt slik jeg oppfatter det. Det er en "energize" inngang. Den setter spenning på inngangen, som noen dynamoer trenger for å starte. 

 

Hmm, mulig du har rett i at energize kun har den funksjonen.  Det er veldig mange år siden jeg monterte vår Argofet 200-3, og den gang så mener jeg å huske at jeg ble forklart at uten styrespenning, så fungerer den som en vanlig diode.  Men her kan jeg ha misforstått energize.  Kanskje er det slik at den fungerer som en diode om man fjerner ground, og at den henter + styrestrøm fra B+ og ground til å drive FET transistorene.  Den skal kunne bli veldig varm om den ikke har styrestrøm, og den er ikke særlig varm i normal drift.  Men da er det muligens slik at frakobling av ground gir ren diode funksjon med stort tap i Argofet, og at det er derfor den ikke må monteres på brennbart materiale.  Husker at manualen ikke gav meg alle svar den gang jeg monterte den, så jeg måtte kontakte victron for å få flere svar. Men ting går i den store glemmeboka.  Det tenner ett blått lys på argofet når jeg setter på tenningen på volvo penta’en.  Husker jeg spurte dem om jeg kunne fjerne styrestrøm for å dempe ladingen, men det var visstnok ikke en anerkjent og utprøvd metode. Regner med elektronikken blir for varm, slik at dette ikke gir argofet ett godt liv. 

 

Jeg liker å teste ting, men akkurat nå før påske ferien, så tenker jeg at Argofet skal få være i fred. Ikke sikkert de andre jeg deler postkasse med ville likt om jeg ødela den akkurat nå 😉.  Kanskje ikke senere heller når jeg tenker meg om 🤣

Link to post
Share on other sites

ArgoFet arbeider som en vanlig skillediode (ca 0,7V spenningsfall),
med bare særlig hjelp av MosFet når dem er aktivert (<0,4V med last).
Siden det er avhengig av en styrestrøm må denne få minus for å kunne arbeide.
Fjernes minus, da blir det ca. 0,7V spenningsfall permanent.
Siden ikke all strøm kan sendes via MosFetene er spenningsfallet over denne kretsen permanent, produserer varme, og det er derfor at denne enheten har kjøleribber.
Spenningsfallet blir tydelig mindre når strømmen daler under ca 20A.
Med enda mindre strøm over enheten kan spenningsfallet dale til så lite som 0,2 - 0,04V målt rett over ArgoFet (spenningen søker minste motstand og finner den da over MosFetene når aktivert).
Energizer: er kun for å levere -begrenset- strøm en stund ved oppstart, og er tenkt for å forsyne en dynamo som trenger batterispenning (til magnetisering) til oppstart, thats it,
Det synes forresten å ikke å være feilfri heller (annenhånds info under forbehold: det fantes vel interne kortslutninger i denne kretsen som åpnet for utlading mellom batterier via den. Så, verdt å sjekke av og til.).
Å koble en aktiv flertrinn-lader til inntaket er ikke akkurat optimal.
Alt motstand og styring mellom den og batteriene kan føre til feil, store og bittesmå.
Når en bare må ha forskjellige ladere med all makt (...hvorfor som helst) ville jeg i hvert fall anbefale å koble slik kun enten direkte til batteriene eller til vedkommende uttak av en ladestrømfordeler (som da f.eks. diode- eller MosFet-baserte fordelere eller relé).
Og: Gjør dere gjerne litt mindre hodebry om lading av Litium med tidels Volt i forskjell.
Enn sålenge dem ikke brukes kun til UPS eller liknende anlegg, med stående  konstant spenning under kontrollerte forhold, er det nesten ingen vits i å bry seg om det. Batteriene vi snakker om blir brukt og mishandlet i hele tida uansett, senest når motoren går eller forbrukere er på. "Presisjonsladere" hjelper da bare lite, med mindre vi tenker på bare float.

:easter:

God påske,
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alle.

 

Det kan skape litt plassproblemer å beholde to "fullskala" landstrømsladere i motorrommet mitt uten å måtte gå inn med lengre kabelstrekk selv om dette kanskje er det beste alternativet. Alternativet er også at jeg har en ny, ubrukt Cetec DC/DC lader liggende klar til bruk, innkjøpt til et tidligere prosjekt på en annen båt som det ikke ble noe av. Da kan jeg beholde separate "landstrøms" ladesystemer på sekundærsiden av Argo Fet til hhv. blybanken og Lithiumbanken. 

 

Men dette fordrer at den nye 60A laderen akspeterer Cetec D250S som et "mål" for sin andre utgang, (som om at det var et batteri som var tilkoplet) og ikke foretar underlige reguleringer her som forhindrer lading av startbatteri/thrusterbatteri. Bør landstrømsladeren heller tilkoples solcelleinngangen på Cetec? Eller vil den ikke kunne føde Cetec DC/DC i det hele tatt?

 

Er det noen som ser noe helt galt som gjør at kretsen under ikke vil fungere, evt. forslag til å endre på dette?

 

2-kanals laderen på 60A skal i alle tilfelle benyttes til å lade Lithiumbanken ved på være innkolet på sekundærsiden av Argo Fet på lithiumbankens kanal der. Og generator/dynamo må nødvendigvis være tilkoplet der den er på Argo-Fet.

 

Så ønsker jeg å ha muligheten åpen for at dynamo kan "dumpe" overspenning/strøm inn på blybatteriene gjennom Argo-Fet ved inngrep fra BMS og bortfall av lithiumbanken slik som skissa muliggjør, samt å opprettholde den høye ladekapasiteten fra dynamo (og landstrømslader) til lithiumbanken slik at man får utnyttet denne bankens evne til å ta imot mye strøm ved behov. F.eks. ved oppstart etter et par dager i uthavn. Dvs. ikke kjøre lading til Lithium gjennom en svært begrenset DC/DC lader.

 

Om man hadde forenklet skissa under kunne man kanskje brukt en eller to Cyrix batterisamlere, (modellen for lithium) mellom lithiumbanken og thrusterbatteri/startbatterier og kuttet ut Cetec laderen men da ender man vel med samme problemstilling mht. at landstrømsladeren jobber mot flere banker av ulik størrelse/typer uansett?

 

image.png.f169eed20c35bdca662c0aed74819fd4.png

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

Men dette fordrer at den nye 60A laderen akspeterer Cetec D250S som et "mål" for sin andre utgang, (som om at det var et batteri som var tilkoplet) og ikke foretar underlige reguleringer her som forhindrer lading av startbatteri/thrusterbatteri. Bør landstrømsladeren heller tilkoples solcelleinngangen på Cetec? Eller vil den ikke kunne føde Cetec DC/DC i det hele tatt?

Så lenge 60A laderen har minst ett batteri tilkoblet, så vil jeg tro at den starter, og leverer spenning på begge utgangene.  Dokumentasjonen på den Cetec D250S er litt ufullstendig, men jeg antar at den må ha en viss spenning på startbatteri-inngangen for å starte. Så du bør sjekke at den ikke kobler ut når 60A laderen går ned på "storage" spenning. Den samme usikkerheten kan du ha med Cyrix-ct. 

 

Du jo prøve solcelle-inngangen evt. ja. Du kan også gjerne ha en bryter som kobler solcelle-inngangen til lithiumbanken, så har du en nødlading for thruster- og startbatteri. 

Link to post
Share on other sites

Noen som vet noe om dette?

Solid state skal jo være batteriene drømmebatteriet alle forsker intenst for å utvikle. 

 

Litt utklipp fra reklamen hos Sparelys der jeg fant det:

 

Solid state lithium batteri er ypperlig i nordisk klima. Batteriet taper nesten ingen kapasitet helt ned til minus 20 grader og tåler svært mange utladinger.

Lithium batteriet har alt av funksjoner. Heat, Bluetooth overvåking via app, display på batteriet med reset switch/bryter og CAN-port for kommunikasjon med Victron Cerbo GX eller andre Victron GX enheter.

Solid State for lave temperaturer

Solid state teknologien er ypperlig for nodisk klima med lave temperaturer. Vanlige litium batterier mister mye kapasitet når temperaturen går under 0°C. Med SolidState teknologien, beholder batteriet 97,5% av kapasiteten helt ned til -20°C. Batteriet bør fortsatt være temperert når det skal hurtiglades. Batteriet inneholder derfor varmefolie som slår seg på om batteriet registrer lading i minusgrader.

 

12V Solid State Lithium Batteri 200Ah

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ser mest ut som buzzword-markedsføring spør du meg, selv om det muligens er et bra batteri.

 

Finner lite informasjon på google, og vekten tilsvarer et "vanlig" lifepo4.

 

Tror ikke sparelys er det første stedet man hører at ekte solid-state batterier blir tilgjengelig for hvermansen

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 18 minutter siden:

Ser man det ja, da var jeg for kjapp på avtrekkeren.

 

Men stusser fortsatt over at mål (Lengde, bredde, høyde og vekt) er identisk med et tilsvarende lifepo4 med samme antall amperetimer.

 

Den største fordelen med solid-state skal jo være høyere energitetthet, rundt 2,5x ifølge wikipedia.

 

Her får man man jo hverken besparelser på vekt eller volum til dobbel pris.

 

Men 10.000 ladesykluser og større temperaturtoleranse er store fordeler.

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert du var for kjapp på avtrekkeren @Valkyrja for er som du skriver noe som er litt rart.

Noen av spesifikasjonene er topp, men så er det veldig mange likheter med vanlige litium batterier.

Derfor jeg la det ut her og håper noen av ekspertene har mer info.

Men båtlappene flyr hvis vi skal bytte til noe sånt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev for 9 timer siden:

Er sterling APD i stand til å håndtere dette?

Absolutt.
Men på måte den er konstruert for.

En slik "Protection Device" er beregnet med forutsetning i å redde
dynamoen ut av en bestemt feilsituasjon,
slik at en kan finne og reparere feilen og at dynamoen kan leve videre.

Tenkelig er da normale situasjoner når ladekabel faller av,
bolter knekker, sikringer ryker, eller skille-enheter mister sitt liv.
En sånn "vanlig" feil, dvs at dynamoen mister kontakt til akkumulatoren,
skjer hos de fleste kanskje en to ganger eller mindre ila. et båtliv.

Jeg verken har eller får nøyaktige tall, men hørte to tre hundre.
Når vi nå anslår at Sterling APD og Balmar APM tåler 200 - 300
feilsituasjoner hos la oss si "noen som nå er veldig uegnet for jobben",
da virker enhetene enten 200 - 300 vanlige båtliv, eller også
under et år for dem som topplader sine litium-batterier regelmessig
så vidt at BMSene må stenge.

Stenging av batterier grunnen f.eks. ballansering er da ikke regnet med inn.
Dette er nok sjelden aktuell for dem med flere batterier, men kan observeres
oftere på båt med bare enslig litiumbatteri/BMS. 
Likevel er det jo forholdsvis vanlig at en starter på tur
med batterier som er toppladet ellerede.

Litt fasit:
APD og APM løser oppgaven sin utmerket (tilbys siden flere år).
Det er fortsatt ikke anbefalt å lade Litiumbatterier, som styres av BMS,
med dedikert dynamo/alternator (m enten integrert eller ekstern likeretter)
når det ikke finnes tiltak som stopper dynamoen før BMS åpner ladekretsen.
Når det er ikke mulig er det fornuftig å installere noe dump parallelt
med LFP-banken, som f.eks. et vanlig batteri (via MosFet når den finnes,
eller passiv diode med spenningsfall som jeg foretrekker).

APD og APM kan så kobles rett på dynamoen, som dedikert vern der,
f.eks. når det finnes noe tenkelig mulighet for at forbindelsen til
batteriene kan ryke likevel.
Det gjør mye mening i noen tilfelle, bl.a. når det finnes smelte- eller
automat-sikringer installert i ladekretsen.

Håper det var forståelig.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...