Jump to content

Ny båt, langt hjemmefra


Arne Henriksen

Recommended Posts

Slå rett inn, sjokke for å løsne rust. Har benyttet metoden på alt fra hjulbolter på lastebiler og ned til M6. Det er greit å vente til du har anledning til å bore ut skruene. Ting har lett for å gå til helvete når det passer dårligst. Loven om all Tings Iboende Fandenskap, Murphy's Law.

Link to post
Share on other sites

Innsjekka i Bud.

Grei tur, noen bilder fra Ålesundet og kaia i Bud.. 🙂


Fant jommen en skikkelig butikk, etter å ha trasla halve Norge og Danmark på langs og bare funnet restauranter, sko- og klesbutikker! Måtte dokumentere at sånt fremdeles finnes...

073F3666-6B81-49A6-8F03-B05BD4440CDD.jpeg.8cc873d3662efaab052f9c8b4a6881db.jpegF4214647-F1A5-457B-B70A-F8D69E2A76AB.jpeg.f3006677f01d728b562f12bd01098591.jpeg


Ellers et par bilder fra byen.
9AFE562F-9DA2-4740-8D0D-6B09F3ABB3A4.jpeg.89c33b112000fa59b6bae774a0d1f1a1.jpegC511CEB9-FD6D-47C7-8CB4-12817E4E622B.jpeg.ccabe965231f7196731125cfb4bf8e0b.jpeg

 

 

Bud: Ikke akkurat kø ved gjestekaia, jeg og en Squadron har hele kairekka på deling.

CEDBE76A-DBC5-4EAC-A044-19C693D03E54.jpeg.81eb6ada53c967b2f28c022e58d5137d.jpeg4E6C1590-9370-48DD-ACF4-59118F2A3D88.jpeg.30f8191ed435a6adc901793c4f124a38.jpeg1401A345-19AC-4673-AD21-C87DA6292DAC.jpeg.5e2fadebd04408c63051e50863a8703d.jpeg

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, aebi said:

Blir det Kristiansund i morgen, eller lokker heimlengsel til større etapper? 


Njeh, vet ikke helt - 30 mil er egentlig greie ettermiddagsetapper, flott anlegg der, og etter Kristiansund, er det noe plasser å stoppe  langs leia før man kommer til Hitra-traktene? Hemnskjela er en OK kai så lenge det ikke er nordavind, Hasselvika er topp men det er himla langt fra Kristiansund...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Regner med at dersom du snakker ettermiddagsetappe til Kr.sund, så går du ut i åpent hav og trygg seilas. Da blir 30 mil fort litt meir, og du har brukt ettermiddagen. ( har stor respekt for dine trygge strekk).  Dersom du kan bruke fredagen til fulldags transportetappe, bør du komme deg til Børøysund. Da venter du til lørdag med sjarmøretappen.:flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er mektig imponert over denne turen. Du har nok vært heldig med været. Men noe sier meg at du ligger i forkant... at det ikke bare er helt flaks. 

Som jeg nevnte på mail,  jeg har ikke gått stoplesundleia.  

Men du har jo gode muligheter til å kvalitetsikre ruta med lokale eksperter der du er nå. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg er mektig imponert over denne turen. Du har nok vært heldig med været. Men noe sier meg at du ligger i forkant... at det ikke bare er helt flaks. 

Som jeg nevnte på mail,  jeg har ikke gått stoplesundleia.  

Men du har jo gode muligheter til å kvalitetsikre ruta med lokale eksperter der du er nå. 


Joa, jeg har jo brukt noen timer foran Barentswatch, Windy og Predictwind de siste ukene :-)

Har sett på ruta og i dagslys og fint vær virker den grei nok den, men det blir tidllig mørkt nå om dagene. 
Så tenker jeg går lengre ut hvor det er mer plass, uansett er jo været stabilt bra med en SØ bris.
Same procedure as every day, genoa'n ut og kjøre på.  :-)
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 25 minutter siden:

jeg har ikke gått stoplesundleia

Hvor er dette? Er det innerste leden fra Bud mot Atlanterhavsveien? Veldig fin led hvis det er litt sjø, stort sett smult. Litt navigering, men ikke noe problem å gå der med en 33 foter. Forstår dog å gå ute på transport, litt enklere navigasjon. 

 

De beste har alltid mest flaks, bra gjennomført tur så langt. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden:

Det er innerste farbare led fra Bud til Atlanterhavsveien ja. Det må være gøy å gå den leden i sol og stille vær

Det var en opplevelsen å gå der i regn, vind og kulde også. Fant til og med ett fint sted å ankre opp der. Bra dykking i området også, så drar gjerne tilbake. Sol og stille vær er vel den ultimate flaksen, det er tross alt nordvest landet. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 minutt siden:

det er tross alt nordvest landet. 

Min bror har sommerhus på Smøla,  har sett noen av de fine stille dagene derfra på bilder. Da blir jeg smågrønn av misunnelse.  Så jeg vet det kan forekomme😅😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 15 timer siden:


Joa, jeg har jo brukt noen timer foran Barentswatch, Windy og Predictwind de siste ukene :-)

Har sett på ruta og i dagslys og fint vær virker den grei nok den, men det blir tidllig mørkt nå om dagene. 
Så tenker jeg går lengre ut hvor det er mer plass, uansett er jo været stabilt bra med en SØ bris.
Same procedure as every day, genoa'n ut og kjøre på.  :-)
 

 

Jeg har gått Stoplesundleia et par ganger...men det har vært i godt dagslys.. den er riktignok godt merket, men jeg tror likevel jeg ikke ville gått der i mørket, om det ikke var helt nødvendig pga været...

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, aebi said:

Nok en dag med trygg seilas. Det er nok flere enn jeg som er imponert over sjømannskapet som foregår her. Jeg er spent på hva du tenker om morgendagen? 

Nå, ikke behov for noe stort sjømannskap i dag, som sagt - stille, klart, nydelig vintervær.
I morgen skal jeg jobbe de lyse timene, og så ræke nordover leia når det blir mørkt (som vanlig :wink: )

Vet ikke hvor langt jeg gidder, men type Hemnskjela (helt uti leia), Kongensvoll eller deromkring må det vel bli,
ikke så mye annet langs Trondheimsleia før man kommer dit, vel?

Hasselvika er litt langt igjen, og uansett er det en grei dagstur videre hjem på lørdag.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Begynner å nærme seg hjemme nå!  Har hytte/Marina mellom Kjørsvikbugen og Hemnskjela, Taftøysundet. Der går det an å ligge, men er jo ikke vann og strøm nå på vinteren. Om sørvesten går hvit i leia er det rolig hos oss! God tur hjem!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...