Jump to content

Ny båt, langt hjemmefra


Arne Henriksen

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev 24 minutter siden:

Begynt så smått å tusle videre, noe usikker på med/motstrøm gjennom den indre leia - er full fjære om en times tid.
Kanskje enklest å gå ut Herdlefjorden og rundt på utsiden, sammenlignet med å ligge å pine med flere knops motstrøm gjennom noen av de trangeste partiene i Alverstraumen eller Kilstraumen?


Hei, du ligger ikke akkurat på latsia nei. Tok en titt i losen, og den sier:

Alverstraumen: Strømmen går N-over med stigende og S-over med fallende vann. Bare ca 1/2 time ved HW og LW er det slakt vann. Strømmens fart kan gå opp i 6 knop. Over Alverstraumen bru med friseilingshøyde 27,6 m.

Kilstraumen: Til tross for at det er godt oppmerket, bør man vise stor forsiktighet hvis man passerer når strømmen renner på det strieste. Under slike forhold bør man heller gå Fonnesstraumen (Bakkøysundet) hvor strømmen er svakere og farvannet mer oversiktlig. Det er strømstille i begge strømmene i ca 10 minutter ved flo og fjære. Ved stigende vann setter strømmen S-over. Brua over Kilstrau- men har fri seilingshøyde 15 m.

 

God tur videre! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Du var tidlig på an.. 😉

Flott båt, jeg ble invitert ombord i går kveld..

Du taper ikke noe serlig på distanse å gå herdlafjorden...aller enkleste, men også kjedeligste er Hjeltefjorden ...

Den indre leia med Fonnesstraumen høres verre ut en den er...hurtigbåtene til Selje går den veien..

Uansett god tur videre...

Kjekt å hilse på deg..

Link to post
Share on other sites

Vil ikke kalle det å feige ut...

Du er på en ren transport etappe, hjem til jul...jeg er helt enig i dine rutevalg..👍

Turist turene tar du til sommeren igjen...

God tur videre...

Jeg ser Florø er en del lengre en de 60 nm du tenkte...Askvol eller Atløy blir vel ca 60 nm  fra Strusshamn...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, LM 605 said:

Ser ut som om signalet fra Marine-Traffic er mistet?

Ja… er nok dårlig med mottakere som gidder å videresende i området..?

Begynte å rusle videre for en halvtimes tid siden, blåser ganske friskt inne fjordene, så 17m/s for litt siden, men det er nå ikke noe sjø (foreløpig) 😉

 

Har vinden omtrent rett bakfra, blir kanskje verre over Stavfjorden som er neste..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 2.12.2021 at 18.34:


Annen sak: Noen som har en .kmz/.kml/.gpx eller lignende som man kan importere og bruke som utgangspunkt for ruta videre (innaskjærs) nordover Vestlandet?

Regner med at du allerede har fått rutene du trenger videre, f.eks. Hustadvika indre (Stopl-leia)?

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 35 minutter siden:

ikke noe sjø (foreløpig) 😉

Har vinden omtrent rett bakfra, blir kanskje verre over Stavfjorden som er neste..

Hvordan går det?
 

Personlig har jeg erfart at man kan få rugga like så mye på seg over både Stavfjorden og opp Frøysjøen som de mer "berykta" åpne havstrekkene i kuling.

 

Du får gjerne hjelp av litt østlig vind og litt seil til å stabilisere med?

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, dude said:

Hvordan går det?
 

Personlig har jeg erfart at man kan få rugga like så mye på seg over både Stavfjorden og opp Frøysjøen som de mer "berykta" åpne havstrekkene i kuling.

 

Du får gjerne hjelp av litt østlig vind og litt seil til å stabilisere med?

Hadde dagens siste teams-møte akkurat da jeg kom rundt odden, så slapp ut en flik av genoa’n og stoppa motoren så man fikk arbeidsro 😃

 

Ferdig nå, fyra opp Yanmar’n igjen men lot seilet stå. Foreløpig mindre vind og mindre skvalp enn forrige fjordtarm, går så pent så.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...