Jump to content

Ny båt, langt hjemmefra


Arne Henriksen

Recommended Posts

Fosnavåg er en trivelig plass! Om du er på land er det bare å trykke på en knapp for å aktivere broen over sundet! genialt system! En god del fine leiligheter for de med litt over middels inntekt også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, aebi said:

Kort og grei tur til Bud i dag?  Studer det fine bruarbeidet over Lepsøyrevet. Hustadvika bør du vel gå i dagslys.

Vurderer å gå ytre lei over Hustadvika, det lille som er av vind er fra øst, så er kanskje både raskere og enklere å gå strake veien på utsiden?
Men uansett kunne det være greit å stoppe i Bud, langt til Kristiansund fra Ålesund når man starter på ettermiddagen...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 32 minutter siden:

Vurderer å gå ytre lei over Hustadvika, det lille som er av vind er fra øst, så er kanskje både raskere og enklere å gå strake veien på utsiden?
Men uansett kunne det være greit å stoppe i Bud, langt til Kristiansund fra Ålesund når man starter på ettermiddagen...

Ja du kan være glad at du ikke skulle over Skagerak i dag. Her i Kristiansand blåser det styrke 20 i kastene, så det hadde nok vært en "slitsom" tur i fra Skagen og over "dammen# i dette været. :diving:

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 1 time siden:

Ja du kan være glad at du ikke skulle over Skagerak i dag. Her i Kristiansand blåser det styrke 20 i kastene, så det hadde nok vært en "slitsom" tur i fra Skagen og over "dammen# i dette været. :diving:

 

Er vel tett snøvær der nede også nå, eller..? 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 minutt siden:

Bjørnsund ser ut som en fin plass på sommeren - men kanskje mer utvær enn Bud?
Trenger landstrøm for å drifte kontoret  :-)

 

Sist jeg var på Bjørnsund,  er en del år siden nå, var der ikke landstrøm å få...tror jeg ville satset på Bud...

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Ida Marie III said:

 

Sist jeg var på Bjørnsund,  er en del år siden nå, var der ikke landstrøm å få...tror jeg ville satset på Bud...

Står heller ikke noe om det her https://www.norskhavneguide.no/havn/nordre-bjornsund


Ellers virker forholdene fine ut mot havet..

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 19 minutter siden:

Bjørnsund ser ut som en fin plass på sommeren - men kanskje mer utvær enn Bud?
Trenger landstrøm for å drifte kontoret  :-)

Jeg lurer på om det er landstrøm på bryggene ved moloen, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke husker det helt nøyaktig. Mener det kanskje kom i år. Har aldri brukt landstrøm der ute, derfor jeg ikke er helt sikker. Bud er nok et tryggere valg i så fall. Finnøya har landstrøm mener jeg, men er ikke så spennende der sammenlignet med de andre øyene der ute. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Lett ikke-relatert men likevel litt...
Fant at den egne drivreima til sjøvannspumpa er veldig slakk, tenkte å stramme den som jeg gjorde med dynamo/kjølepumpereima for noen dager siden, men begge boltene her sitter "sveist" fast - de har nok ikke vært rørt på all den tid, og er ganske liten dimensjon (12mm hode) så jeg tør ikke bruke makt på dette nå.

Virker uansett som det funker, er nok ikke mye kraft som må overføres for å drive den lille pumpa, men når jeg er vel hjemme må jeg se på dette. Tips for å få løs de  boltene? Varme? Kjølespray?

IMG_4306.jpeg.31a534de0b1ff402ce83479e96871edb.jpeg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Galv bolter skrudd i aluminium eller støpejern? 

Rustspray er bortkastet, vil ikke trenge inn. Sett en sekskantpipe på bolthodet, forlenger, gi et kraftig smekk med tung hammer. Det overtaler gjerne det mest gjenstridige. Et annet vektøy kan være Ryobi (Milwaukee, Hoki (heter det vel nå), etc. muttertrekkere. Bruk sekskantpipe, ellers drar disse verktøyene bolthodene runde.

Glemte Makita, kjempeverktøy det også :-)

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jernbåten skrev 2 minutter siden:

Galv bolter skrudd i aluminium eller støpejern?

Dette er nok ikke galvaniserte skruer, men lakkert i "Yanmargrå", og skrudd i blokka ser det ut til? Selv om de sitter hardt tror jeg de kommer greit med godt verktøy. Ellers enig i at rustspray og lurium ikke kommer inn i gjengene, så det er nok bortkastet. Tipper du tar den greit med sekskantpipe og latmannsarm. 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Komodo said:

Tipper du tar den greit med sekskantpipe og latmannsarm. 


Ja, får prøve. Kopp, forlenger, hammer - > Gi dem en whack.
Deretter prøve å dra løs - kan kanskje prøve den elektriske hjulavtrekkeren, den har hammerfunksjon..?

Uansett, blir ikke å skje noe av dette før jeg er hjemme og tåler landligge mens man potensielt borer og gjenger opp nye hull..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Følg med dynamoreima di også.

Den ligger litt dypt i v-sporet.

Har en yanmar selv, sitter med en følelse av at dn spiser litt på den reima hver gang den er i gang.

Disse båtene våre krever nok litt mere energi enn en enkel v-reim trives med å overføre.

 

Hadde en Volvo med flatreim før, likte den løsningen bedre.

Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, trixie2 said:

Følg med dynamoreima di også.

Den ligger litt dypt i v-sporet.

Skal byttes begge to når jeg kommer hjem, så jeg vet alder på ting.

Var opprinnelig ganske slakk så jeg strammet den for noen dager siden.


VIRKER å være i grei stand ellers, men man vet jo aldri.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:

Ja, får prøve. Kopp, forlenger, hammer - > Gi dem en whack.

Jeg ville nok ikke slått, jeg ville nok forsøkt å løsne for hånd. På så små skruer synes jeg at jeg får bedre følelse med kraften da enn ved å slå. Dessuten, det finnes egne slagnøkler, og de er korte. Med latmannsarm på pipa vil du få en fjæring som gjør at du mister effekten av slaget. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...