Oggiwara'en Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Nå har jeg en rimelig økonomisk planende båt i forhold til alder, motorisering og vekt. Jeg bruker knapt 1,5 L/NM ved 18 Knop som den mest økonomiske hastigheten. Skal jeg holde fra 6-11 Knop er jeg oppe i 1,6-1,8 L/NM. Mens mine turkamerater med halvplanere på omtrent samme størrelse, bruker lett 2-2,5 liter ved 12-15 Knop. Helgeturer og fisketurer blir det nok ikke færre av. Men den planlagte langturen til Sørlandet blir nok lagt på is i sommer. Det er mye annet jeg kan få gjort med de 6-10 000 kronene eller mer i merkostnad for drivstoff på turen. Og de halvplanende turkameratene mine ville ha fått en enda større ekstra regning. Så det blir nok å holde seg til vestlandet og benytte uthavner i størst mulig grad. For båtferie blir det uansett. Link to post
Valkyrja Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Det handler jo bare om å være løsningsorientert! Link to post
S/Y Emma Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Bor i båt og fyrer med diesel, så dette ble plutselig like dyrt som elektrisitet... Skal gå 150 nm for motor om et par uker, så det kommer til å koste noen tusen. Men det koster det det gjør, og jeg får ikke gjort så mye med det annet enn å sette visakortet i terminalen og tanke med et smil. Det blir vel noen tusen mindre til restaurant og øl. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
VegJoh Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Grønnskollingen skrev On 4.3.2022 at 15.35: Jeg planlegger å dekke økte drivstoffkostnader i år med å stå over én øl. Sånn sett vinn-vinn Beste sparetiltaket jeg har hørt til nå D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
skorpo Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Anten vi er opptatt av pengar eller miljø, bør vi innstille oss på eit liv med lågre dieselforbruk framover. Eg var på tur i helga, og gjekk med knapt 3000 i turtal der eg før gjekk med vel 3200. Viknesen er ein halvplanar, og det gjorde at turen over fjorden tok litt legner tid, men ikkje mange minutt. Men eg trur det gjer at dieselforbruket går litt ned. Motoren skal ha godt av at vi går med litt høgre turtal, så eg køyrde 2-3 minutt på turtal 3250. Veit ikkje om det har noko for seg? Link to post
Barbaria Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 VegJoh skrev for 15 timer siden: Beste sparetiltaket jeg har hørt til nå Dette er jeg selvsagt helt uenig i. Reduser heller kjøringen om det går utover øl budsjettet. Bedre å være lettere beruset i indre Oslofjord enn klink edru på Bolærne På en annen side om prisendringen bare tilsvarer en øl så er man kanskje ikke så mye utpå. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Code0 Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Med seilbåt bruker jeg mindre diesel på tre uker sommerferie enn på tre uker hjemme med privat bilkjøring. Men det har vel folk fått med seg, nå er tråden på side 10... Link to post
Flid Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 Nå har myndighetene i Norge lenge sagt at hele Europa sliter med høye strøm og drivstoffpriser. Dette har vi alle merket. Vi er per dato i Vesterø havn på Læsø. Her er det så langt ingen krise. Strøm inn til båten koster ca. 3 dkr per kwh, som den gjorde sist sommer. Bensin og diesel svinger litt opp og ned men omtrent samme prisen som i fjor. Fake news fra Jonas og Trygve…. Link to post
Hulda Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 Flid skrev 30 minutter siden: Nå har myndighetene i Norge lenge sagt at hele Europa sliter med høye strøm og drivstoffpriser. Dette har vi alle merket. Vi er per dato i Vesterø havn på Læsø. Her er det så langt ingen krise. Strøm inn til båten koster ca. 3 dkr per kwh, som den gjorde sist sommer. Bensin og diesel svinger litt opp og ned men omtrent samme prisen som i fjor. Fake news fra Jonas og Trygve…. Man kan vel lokalt kalle det fake news. Om prisen på bryggen der jeg ligger øker fra SEK 1,45/kWh til tilsvarende DKK 3,00/kWh, vil jeg kalle det mer enn dobling. Prisene i Danmark er da allerede vanvittig høye. Og Danmark er vel en energimygg i forhold til en del andre, neppe styrende. Link to post
baatglede Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 (redigert) Kommer nok ikke endre kjøremønster så veldig mye. Men ble ganske overrasket over en pris på 19,99 for farget diesel i Vrengen i dag. Er jo mulig å få tak i billigere autodiesel i samme område jo...... Redigert 20.Mars.2022 av baatglede (see edit history) Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 baatglede skrev 10 minutter siden: Kommer nok ikke endre kjøremønster så veldig mye. Men ble ganske overrasket over en pris på 19,99 for farget diesel i Vrengen i dag. Er jo mulig å få tak i billigere autodiesel i same område jo...... 19.99 er jo tyveri... Tross alt er jo farget diesel mindre avgifter på en vanlig, så det er klart noen misbruker situasjonen når prisene så til de grader blir snudd på hodet.. Link to post
Barbaria Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 (redigert) Om det skulle bli drivstoff/energi krise i Europa så blir det antagelig ikke mulig å futte rundt i fritidsbåt uten videre. Ikke bil heller for den saken skyld. Under koronaen så var det allerede forbudt med båtliv i mange EU land, og det var fler ordførere i Norge som ønsket det samme. Årer og telt er fremtiden, takk o store leder fra øst. Redigert 20.Mars.2022 av Barbaria (see edit history) Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hedwig Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 Barbaria skrev for 2 timer siden: Om det skulle bli drivstoff/energi krise i Europa så blir det antagelig ikke mulig å futte rundt i fritidsbåt uten videre. Ikke bil heller for den saken skyld. Under koronaen så var det allerede forbudt med båtliv i mange EU land, og det var fler ordførere i Norge som ønsket det samme. Årer og telt er fremtiden, takk o store leder fra øst. Par ting: Putin er en kødd og invasjonen av Ukraina er forkastelig. Men han har ikke skyld i oljeproblemene. Russland selger fortsatt all olje, og krigen har verken drastisk økt forbruk eller kuttet produksjon. Dette skyldes underinvesteringer over lengre tid takket være for lav tro på oljeetterspørsel. Fullstendig idioti, og IEA har ledet an. I Norge har vi de ti oljebud, vedtatt av Stortinget. De gjelder fortsatt. De sier at Norge skal sikre eget forbruk før oljen sendes utenlands. Men at det blir dyrt, det kan det nok. Men nå nærmer oljen seg et tak. Omtrent på dette nivået begynner USA å ta seg opp ordentlig og skadene på verdensøkonomien begynner å merkes både økonomisk og omdømmemessig i OPEC. Kan ta feil, men klarer ikke å se brent legge seg nord for 130 over tid. (Som jo er en del opp fra dagens pris). Link to post
Blouberg Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Barbaria skrev for 8 timer siden: Om det skulle bli drivstoff/energi krise i Europa så blir det antagelig ikke mulig å futte rundt i fritidsbåt uten videre. Ikke bil heller for den saken skyld IEA har vel allerede vurdert å anbefale bilfri søndag og datokjøring. Blir vel urimelig om fritidsbåter skal slippe unna Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Onkel Frank Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Med kun 6hk bruker båten 1,5 liter bensin på tre timer, sannsynligvis holder 25 liter bensin i 50 timer. Jeg skal lade batteriene med solpaneler og se om dette kan omsettes i timesvis med vederlagsfri fremdrift. Link to post
Teerex Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Blouberg skrev for 11 timer siden: IEA har vel allerede vurdert å anbefale bilfri søndag og datokjøring. Blir vel urimelig om fritidsbåter skal slippe unna Nei det er ikke urimelig. Fritidsbåter må jo brukes etter vær og vind. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blouberg Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Teerex skrev 27 minutter siden: Nei det er ikke urimelig. Fritidsbåter må jo brukes etter vær og vind. Er nok uenig i det, blir det bilfrie dager så må det jo også være fritidsbåtfrie (motor) Vil nok fort bli ramaskrik om båter som potensielt sluker flere titalls liter i timen kan brukes mens bilen må stå. Når det er sagt så tror jeg vel ikke det blir noe av dette, det er et alt for inngripende tiltak. Det vil nok bli pris som blir reguleringsmekanismen her, så kan man støtte opp med tiltak rettet mot de med lav inntekt via skatteseddel eller NAV. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 (redigert) Blouberg skrev for 1 time siden: båter som potensielt sluker flere titalls liter i timen Vel, det er da båter som bruker mindre enn det. Vår båt bruker under 5 liter, så for en helgetur på 1½ time hver vei går det med 15 liter diesel. For bilen, tur/retur båthavnen går det med 10 - 12 liter bensin. Økonomisk koster da båtturen omtrent det samme som bilturen der vi må gjennom Oslo med bompenger begge veier. Jeg er glad jeg har en dieselgjerrig Saga 27. Idag var jeg faktisk heldig med fylling av bensin til bilen, kun (he he) kr.19,90 pr.l. Redigert 21.Mars.2022 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blouberg Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 Lars H. skrev for 10 timer siden: Vel, det er da båter som bruker mindre enn det. Vår båt bruker under 5 liter, så for en helgetur på 1½ time hver vei går det med 15 liter diesel. Selvsagt er det båter som bruker lite, men umulig å håndheve et gradert tiltak der forbruket bestemmer om du kan bruke båten. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hedwig Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 (redigert) Blouberg skrev 22 minutter siden: Selvsagt er det båter som bruker lite, men umulig å håndheve et gradert tiltak der forbruket bestemmer om du kan bruke båten. Tja, rasjonering hadde nok vært langt lettere å håndheve enn et forbud på visse dager. Men igjen så er dette uaktuelt. Har ikke tro på hverken forbud mot båt eller bilkjøring. Igjen må vi huske på at oljeprisen stiger pga usikkerhet. Krigen har ikke endret tilgjengelig olje eller forbruk. Er langt mer bekymret for prisen på mat - det blir to heftige år foran oss. Og der påvirker krigen direkte, sammen med for lite naturgass. (Se også opp for høy pris og lang leveringstid på komponenter og råvarer, sammen med energimangel blir det interessant) Redigert 22.Mars.2022 av Havelle (see edit history) Link to post
Blouberg Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 Havelle skrev 9 minutter siden: Men igjen så er dette uaktuelt. Har ikke tro på hverken forbud mot båt eller bilkjøring. Helt enig. Det er nok politisk selvmord å vedta noe slikt. Men vi kommer nok til å se høye priser på bensin og diesel en god stund, så det er nok bare å tilpasse forbruket Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Havarita Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 Blouberg skrev 7 minutter siden: Helt enig. Det er nok politisk selvmord å vedta noe slikt. Men vi kommer nok til å se høye priser på bensin og diesel en god stund, så det er nok bare å tilpasse forbruket Ja, merkelig nok er det ikke stor motstand mot høyere energikostnader i Norge. Man skal huske på at prisen på bensin og diesel er 50% avgifter. Disse er politisk bestemt for å påføre Norge kostnadshandicap ift resten av verden. Europa har også fått sansen for drivstoffavgifter, og er enda mer ivrige på å påføre seg selv energihandicap. Man har glemt at velstandsutviklingen vi har hatt siste 100år er bygget på tilgang på rimelig energi. Samtidig prøver sterke krefter å overbevise sin egen befolkning om Vestens bruk av fossilt brennstoff er undergangen for kloden. Men ikke bruken i Asia, Afrika og resten av verden. Fortsatt er mange i Europa overbevist om at høye energiprisen er bra for vår sivilisasjonen. Her er en som har klare tanker om energipriser. Link to post
Bårdp Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 Drivstoff prisene må da være alt for lave når det kan lønne seg og sende fisk fra Finnmark til Kina for å få den filetert. Dieselen burde nokk ha kostet opp mot kr 50,- for literen. Link to post
Havarita Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 Bårdp skrev for 1 time siden: Drivstoff prisene må da være alt for lave når det kan lønne seg og sende fisk fra Finnmark til Kina for å få den filetert. Dieselen burde nokk ha kostet opp mot kr 50,- for literen. Merkelig perspektiv. Kina er altså i stand til å tiltrekke seg aktivitet ved sitt prisnivå. (Prisnivå styres av Lønn, energipriser, skatter og avgifter). Ved høyere drivstoffpriser i Norge vil også fiskebåten måtte bunkre i utenlands. Veien derifra til også hente mannskapet derifra er ganske så kort. Om du skulle lykkes med ditt ønske blir det mindre verdiskapning i Norge, og en mindre velferdskasse til å betale fiskerens ledighetstrygd. (Og alle andres) Beklager, men promotering av utflagging av norsk aktivitet får ikke min støtte, uansett hvilken innpakning argumentene har. Link to post
Torsen67 Svart 25.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2022 Med en Yanmar 77 hk og marsjfart på 10 knop, så går jeg fra ikke merkbart til litt merkbart på lommeboka. Men foretrekker førstnevnte.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn