Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Hulda skrev for 21 timer siden:

Noe av TS poeng her, medvitende eller ikke, er vel å ha noe som engasjerer hjernen så sterkt at annet som man ikke bør befatte seg med, kommer så langt bak i bevisstheten som mulig. Og da er vel ikke båt og reise det dummeste. Sett fra mitt perspektiv. 

 

Den gangen jeg sluttet å røyke, det var onsdagen i juleuka 1985, bedrev jeg alt mulig som kunne fylle fritiden ved siden av full jobb. Da kvelden kom, var jeg så kjørt at jeg knapt kunne stave navnet mitt. Etter 20 år var jeg helt kvitt røyksuget. Og da var videregående, forkurs, ingeniørutdanning også i boks. Sammen med Kystskipper, VHF og en masse annen dritt, som et par fagbrev. Og Hulda fløt på vannet. Det nytter ikke å sitte på kammerset og kjenne på suget. 

👍

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 22 timer siden:

Noe av TS poeng her, medvitende eller ikke, er vel å ha noe som engasjerer hjernen så sterkt at annet som man ikke bør befatte seg med, kommer så langt bak i bevisstheten som mulig. Og da er vel ikke båt og reise det dummeste. Sett fra mitt perspektiv. 

 

Den gangen jeg sluttet å røyke, det var onsdagen i juleuka 1985, bedrev jeg alt mulig som kunne fylle fritiden ved siden av full jobb. Da kvelden kom, var jeg så kjørt at jeg knapt kunne stave navnet mitt. Etter 20 år var jeg helt kvitt røyksuget. Og da var videregående, forkurs, ingeniørutdanning også i boks. Sammen med Kystskipper, VHF og en masse annen dritt, som et par fagbrev. Og Hulda fløt på vannet. Det nytter ikke å sitte på kammerset og kjenne på suget. 

Veldig godt skrevet @Hulda  

Link to post
Share on other sites

index skrev On 16.7.2023 at 0.11:

Jeg blir trist av å lese slike negative tilbakemeldinger på et potensielt livsstilendrende prosjekt. Kanskje man ikke har forutsetninger for å se alle  potensielle problemer,  men jeg klarer i alle fall å lese et ønske om et nytt liv i tråden.  Og da er det veldig trist å få janteloven som et slag rett i pannen,  i stedet for hjelp og støtte til et bedre liv. Selv om fornuften taler mot det, støtter jeg betingelsesløst alle som prøver å ta tak i sitt liv og prøver å endre det til noe bedre. Fuck Janteloven!😤

Kanskje ikke så mye Jantelov som en vanvittig utholdende skadefryd fra et par medlemmer her. Trist.

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke ødelegge en ellers god historie med sannheten :-)

Båt kan brukes til det meste, og man kan argumentere både til tross for, og på grunn av :-)

 

Når det gjelder røykeslutt kombinert med utdanning, prøvde jeg for noen år siden å slutte å røyke mens jeg gikk på skole. teknisk fakskole må vite, så jeg var litt voksen. Det er absolutt ikke å anbefale!  Det som skjedde var at da jeg kom tilbake til klasserommet etter å ha besøkt kantina, sikkert for tredje gang den dagen, så satt varatillitsmann ved kateteret. (jeg var selvsagt tillitsmann) Han kunne fortelle at de hadde hatt klasseråd, og gjort vedtak om at jeg måtte begynne å røyke igjen, omgående.

 

Jeg ble selvsagt snurt, og fortalte dette til samboeren min da jeg kom hjem. der var ingen sympati å spore. tvertimot kunne hun fortelle at de hadde hatt slike tanker i heimen også, men kviet seg litt for å meddele meg beslutningen.. Så da var det bare å hente seg en ny pakke med Blå strek og fortsette "det gode liv" Tenk om jeg hadde hatt båt den gangen..

 

Nå er jeg blitt "Grumpy grandpa" på ordentlig uansett, så nå trenger jeg ikke skylde på røykeslutten, og det går greitt. Båt? joda, det er en annen historie, som for mitt vedkommende drar mest i motsatt retning :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 39 minutter siden:

Den er tvilsom det er  1 juledag måtte bare.

Nei, jeg er veldig dårlig på datoer og årstall. Derfor. Så ved frokostbordet, onsdag i juleuka 1985. Kastet jeg en nyåpnet pakke Gul Mix i søpla og utbasunerte: "Nå slutter jeg". Kunne ikke ta prestisjetapet ved å sprekke. Heiv meg over ekstraoppgaver. Gikk opp fra 75- til 105 kg. Det holdt hardt. Derfor har jeg sansen for andre som prøver å slutte med et eller annet.

Link to post
Share on other sites

jeg spurte Elin om oppdatering, at vi er mange som er interesserte, og hvordan det går. fikk dette svaret:

 

Åh så hyggelig! Om 2,5 uker setter vi snuta mot hellas. Etter corona, økonomismell, hetebølger, brukne bein og 12 mnd på land! 😂😂😂❤️❤️❤️

 

Nå har jeg oppfordra dem til å oppdatere her, så håper jeg at vi alle kan oppføre oss som folk og atr de som ikke har noe positivt og bidra med heller finner seg et kommentarfelt på VG eller lignende å legge inn surmaga kritikk på :-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 7 minutter siden:

Hva sier jeg om de sier de tenker å seile til karibien og krysse atlanteren i september? Eller unnlater jeg å svare da jeg syns jeg er en dårlig idé?

Her er jo noen uerfarne jentunger som gjorde nettop dette..

 

https://www.vg.no/nyheter/i/JQ24R6/seilte-over-atlanteren-uten-erfaring-de-var-gale-nok-til-bli-med

 

Å seile eller kjøre båt er ikke rakettforskning. man kan være kjempegodt forberedt med allverdens sertifikater, men kan likevel kjøre si stolte skute på grunn. eller få bøffa roret sitt av en spekkhogger? likeledes kan man komme seg over atlanteren  uten noen problemer som uerfaren tjueåring. Om man sitter godt plantet i sofaen er man selvsagt tryggest, men det blir kanskje kjedelig?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nja.. Disse småjentene seilte ut fra Norge i August, og kom tilbake i Juni. Jeg har forøvrig ikke annen info om dette enn fra avisen og et kort innslag på tv.

 

Jeg stussa sjøl i at de kanskje reiste litt tidlig, selv om de skulle noen uker på langs før de krysset over. Men the proof of the pudding is in the eating. De er kommet seg velberget både over atlanteren og tilbake, med vistnok både storm og lyn og torden. og motorhavari underveis. Så de må ha gjort noe rett. Pluss hatt litt flaks, som man også er avhengig av. Med uflaks kan det være over tidlig for selv den mest erfarne og forberedte.  

 

Så er det forskjell på å gi gode råd til å dømme noe nord og ned, med flåsete uttalelser om at det garantert går galt om man ikke følger disse rådene. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Man KAN seile over i september, men ingen gjør det med mindre man er erfaren og forberedt på å potensielt havne midt i en storm. Sannsynligvis går det fint, men det er mye mer risikabelt enn å vente til orkansesongen er ferdig. Det er opp til hver enkelt hva man vil utsette seg for.

 

ARC starter i slutten av november, og selv da har de flere ganger fått kritikk for å starte litt for tidlig.

 

Erfaring får man underveis. For å få erfaring, må man faktisk gjøre noe. Det er ikke rakettforsking, men det er likevel smart å gjøre litt research så man slipper å finne opp hjulet på nytt.

Link to post
Share on other sites

Men nå skal mest sannsynlig jupiter seile/kjøre fra Marseille til Hellas. om et par uker. Så heller gode råd der enn hypotetiske atlanterhavskrysninger?

 

Jeg har ikke peiling, men snakka med en som har seilt både arc flere ganger, og som har seilt i Middelhavet. Han sa at om jeg ville ha kontrollert uforutsigbarhet og spenning var det like greit å seile i Middelhavet som atlanteren. Der hadde det flere ganger vært to til tre kjedelige uker iflg ham.

 

Nettopp dette gjør meg noe bekymra. mtp uforutsigbarhet?  Er her noen som kan gi Jupiter gode råd, og ei fornuftig rute og seiletid på nevnte strekk i middelhavet vet jeg at de setter pris på det.

Link to post
Share on other sites

dude skrev 1 time siden:

Men nå skal mest sannsynlig jupiter seile/kjøre fra Marseille til Hellas. om et par uker. Så heller gode råd der enn hypotetiske atlanterhavskrysninger?

 

Jeg har ikke peiling, men snakka med en som har seilt både arc flere ganger, og som har seilt i Middelhavet. Han sa at om jeg ville ha kontrollert uforutsigbarhet og spenning var det like greit å seile i Middelhavet som atlanteren. Der hadde det flere ganger vært to til tre kjedelige uker iflg ham.

 

Nettopp dette gjør meg noe bekymra. mtp uforutsigbarhet?  Er her noen som kan gi Jupiter gode råd, og ei fornuftig rute og seiletid på nevnte strekk i middelhavet vet jeg at de setter pris på det.

Flere muligheter.
En mulighet:

St. Louis - Corsica (190nm), Corsica - Elba (50nm) - følg kysten ned til Messina. Kryss direkte over til Keffalonia (220nm) eller gå opp østkysten av Italia og kryss over til Korfu (70nm fra Leuca eller 130nm fra Crotone).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...