Jump to content

Kystradio - Bytte av Kallesignal og MMSI kode ved bytte av båt


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor og nytt innlegg her.

Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...

 

Spørsmål;

Vil jeg få ny MMSI kode ved båtbytte?

Hvordan får jeg endret MMSI koden på VHF radioen (ICOM IC-M93D)?

Edited by John_Kr
Link to post

Callsign og mmsi følger lisensen som er gitt til båten. Det endres ikke med ny eier. 
 

omprogrammering av mmsi må gjøres hos forhandler 

Edited by Bitteliten
Link to post

Har sendt de en e-mail og spurt hva jeg må gjøre, VHF radioen må jo følge personen som har lisens og ikke båten, det er jo ikke sikkert at den nye eier har brukerrettigheter.

 

Bruker radioen slik den er inntill videre....

 

Link to post

Mener også kallesignal følger båt. Uavhengig av sertifikat. Jeg overtok kallesignal, som også er samme som regnr i Skipsregisteret. 

 

Ved en feil glemte jeg meg og la inn stasjonær mmsi på håndholdt. Den måtte da sendes til importør for å fikse det. 

 

Mener du må omregistrere gammel båt til ny eier og tegne ny lisens på ny båt. 

Link to post

Jeg huggde en båt i 2018, fikk enkelt med meg mmsi nummeret videre da i alle fall.

 

Kystradio er veldig behjelpelige hvis man sender epost er min erfaring. 

Link to post

Jeg beholdt både mmsi nr og kallesignal fra den gamle båten over til den nye da jeg byttet. Samme vhf. Den gamle båten var ikke registrert i nis/nor. Er vel litt mere jobb å ta med kallesignalet visst kallesignalet er gravert inn på den gamle båten. Da vil jeg tro det er enklere å få et nytt kallesignal på nybåten.

Link to post
John_Kr skrev for 6 timer siden:

Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...

 

Skulle tro kallesignal og mmsi er knyttet til radioen. Så kan du selv "knytte" båten til den aktuelle radioen.

 

En håndholdt/bærbar VHF kan du f. eks. bruke i hvilken båt, kajakk, vannskuter du vil.

 

 

 

John_Kr skrev for 6 timer siden:

Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor

 

Flott om du legger ut svaret du får fra Telenor her på forumet.   :smiley:

Link to post
Posted (edited)

Da fikk jeg svaret fra Telenor/ Kystradio, håndholdte radioer følger person som har lisens, du kan da ta den med i både båt og kano, fartøyene registreres hos Telenor. Jeg beholder kallesignal og MMSI nr.

Er det fastmontert utstyr så skal det normalt følge fartøyet og da med eierskifte og bytte av kallesignal og MMSI nr. De sa at dette er fordelen med håndholdt radio.

 

Flaks...

 

God Påske

 

Edited by John_Kr
Link to post

Kallesignalet og MMSI nummeret følger som regel båten (radioutstyret), men kan i særskilte tilfeller kunne aksepteres at gammel eier beholder dette til ny båt under forutsetning av at kallesignalet ikke er registrert hos sjøfartsdirektoratet NOR som kjenningssignal. Ref telenor kystradio sine faq sider. 

Send en mail til Telenor kystradio så skal du se at det ordner seg. Tenker du beholder akkurat det samme kalle og Mmsi nummer som du allerede har. Lykke til

Link to post

Kallesignal og MMSI følger båt. Det er flere grunner til det: både fordi båtnavn følger båt, men også pga utstyret i båten. Båter som er i NIS/NOR-registeret bruker sitt kjenningssignal som kallesignal og kjenningssignal skal egentlig være fysisk umulig å endre siden det skal inngraveres i fartøyet.

 

Håndholdte radioer kan enten følge båt eller man kan få en «personlig» lisens hvor kallesignal og MMSI følger person.

 

(Hilsen fra Kystradioen)

Edited by LI4000
Link to post

Beholdt det gamle kallesignalet og MMSI når jeg byttet båt. I snekka hadde jeg en håndholdt som jeg tok med meg over og Tresfjorden viste det seg at det stasjonære VHF-en ikke var programmert med MMSI - så det gjorde jeg det selv.

 

Så jeg slapp billig unna der - hadde en vært programmert med MMSI måtte jeg vel ah fått en forhandler til å endre det for meg.

Link to post
LI4000 skrev 48 minutter siden:

Kallesignal og MMSI følger båt. Det er flere grunner til det: både fordi båtnavn følger båt, men også pga utstyret i båten. Båter som er i NIS/NOR-registeret bruker sitt kjenningssignal som kallesignal og kjenningssignal skal egentlig være fysisk umulig å endre siden det skal inngraveres i fartøyet.

 

Håndholdte radioer kan enten følge båt eller man kan få en «personlig» lisens hvor kallesignal og MMSI følger person.

 

(Hilsen fra Kystradioen)

Hvis man drasser med seg den stasjonære fra gammel til ny båt, hvordan blir dette?😊

 

Kjennetegn er ikke inngravert noen steder. Er dette påbudt?

Link to post

Det er påbudt å inngravere kjenningssignal og er en del av registreringsprosessen i NIS/NOR. De som ikke har kjenningssignal trenger ikke det. Kjenningssignal er «registreringsnummeret» i NIS/NOR-registeret. En vanlig snekke på 20 fot er vanligvis ikke NIS/NOR-registrert og har dermed som oftest kallesignal og da trenger man ikke det. 

I praksis så lenge man kun har kallesignal så vil ingen merke om du tar med deg radioutstyret og setter i en annen båt (så lenge du oppdaterer fartøyinfoen hos Telenor Kystradio) :)

Husk å ta med alt utstyr (VHF og event AIS mm).

Edited by LI4000
Link to post

Er båten registrert i NOR så er kallesignal det samme som registreringsnummer/kjennetegn i NOR. Kjennetegnet krever NOR at er inngravert (varig merket) i båten. Da er det ikke mulig å overføre kallesignal og MMSI til annen båt.

 

Er båten IKKE registrert i NOR så har kallesignalet ingen tilknytning til båten. Hvis du velger å ha samme navn på ny båt så er det ikke noe problem å ta med seg VHFen. Ønsker du å bytte navn på båten så må du kanskje gi beskjed til Telenor. Vet ikke om de forholder seg til båtnavn eller om det kun er kallesignal som er referansen deres.

Link to post

Du kan velge ditt eget kallesignal i NIS/NOR. Det er lettvint å ha samme reg.nr. på båten som kallesignal på VHF. Men det er ikke krav. Slik var det da Hulda ble registrert for 10 år siden.

Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 12 timer siden:

Hvis man drasser med seg den stasjonære fra gammel til ny båt, hvordan blir dette?😊

Da jeg solgte Marexen i herrens år 1987 , tok jeg med meg sta. VHF  Da navn, kalesignal og MMSI  føler stasjonen (lisenshaveren)  meg.

Den gamle Sailor i ny båten ble overført til meg og  dens kallesignal slettet. 

 

Edited by Roger jo
Link to post

@LI4000

Kan man ha både stasjonær og håndholdt med samme kallesignal og MMSI? 
Hvis jeg kjøper en båt (som ikke er registrert i NIS/NOR) med stasjonær VHF installert og registrert, men samtidig ønsker å ta med min håndholdte fra nåværende båt, går dette greit?

Da må den håndholdte oppdateres med navn og kallesignal/MMSI fra den nye båten? 

Link to post
Kanalkapteinen skrev 30 minutter siden:

Da må den håndholdte oppdateres med navn og kallesignal/MMSI fra den nye båten? 

Dette låter feil i i mine ører, stasjonær VHF installert er registrert på selger.

Kjøper har håndholdt og må omregistrere stasjonær VHF til seg så begge har same kallesignal og MMSI 

 

Edited by Roger jo
Link to post

Håndholdt VHF radio har en fordel med at denne er registrert på Lisenshaver og kan derfor brukes på flere fartøyer, f.eks egen båt og egen kano (begge må da registreres). Ved bytte av båt og eier ønsker å beholde håndholte radioen så registreres ny båt hos Telenor med enkle grep, du beholder samme kallesignal og MMSI nr.

 

Fastmontert VHF følger normalt sett båten ved salg og det opprettes ny kallesignal og MMSI nr. for ny eier.

 

Slik har jeg oppfattet Telenor/ Kystradio.

Link to post

Jeg har et mmsi nr men det enders jo litt for å vise hva som håndholdt jeg har da egentlig samme msi i båten vhf og den håndholdte. Er jo litt dumt og ikke endre på begge ved salg da.

Link to post
John_Kr skrev 44 minutter siden:

Håndholdt VHF radio har en fordel med at denne er registrert på Lisenshaver og kan derfor brukes på flere fartøyer, f.eks egen båt og egen kano (begge må da registreres). Ved bytte av båt og eier ønsker å beholde håndholte radioen så registreres ny båt hos Telenor med enkle grep,

 

Du kan bruke den håndholdte på hvilken som helst båt, så mange forskjellige båter du vil, uten å registrere en eneste en av dem. Det trenger heller ikke være dine båter.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Blouberg
      By Blouberg
      Fikk opp AIS-MOB nødmelding i dag. Kort til etterpå ble signalet borte, så jeg håper og tror det var en utilsiktet aktivering av MOB sender.
      Prøvde å lokalisere signalet på plotteren, men det fikk jeg ikke til. Jeg trodde ved å gå inn på alarmen på plotter ville posisjonen komme opp. Mulig det var fingertrøbbel fra meg.  Noen med erfaring fra slike enheter som kan ha en forklaring på at posisjonen ikke kom opp?
      AIS mottakeren er en Garmin 215i som er koblet opp mot en Garmin 7410 plotter 
       
       
    • Trophy
      By Trophy
      VHF sluttet å virke. 12v inn ok. 23 år gammel, bare å kaste eller mulig å reparere ? 
    • Blouberg
      By Blouberg
      Tenker å supplere med en håndholdt VHF, ser mye bra sies om Icom IC-M94DE. Noen som kan bekrefte at man kan legge inn fritidsbåt frekvensene på denne (L1-L3)
      Har skummet manualen uten å finne noe om disse kanalene.
       
      /frode
    • Moments
      By Moments
      Kjøpte en brukt båt i fjor med VHF og har i løpet av vinteren ordnet med lisens og sertifikat. Har lagt inn nytt MMSI nummer.  
       
      Det kommer ingen lyd ut av vhf, høytaler fungere da den skurrer ved sq knapp. 
      Lytter på 16 og arbeidskanal i håp om værmelding i det minste. 😁
       
      Har ikke testet mot kystradio da det er lite trolig jeg vil høre dem, dumt å stresse de med oppkall jeg ikke kan høre svar på. 
       
      Vhf er av type Garmin 210i. 
      Noen ide hva som er galt, er det antenne som er røket? Vhf boss? Må den inn til omprogramering? 
       
    • Kobben
      By Kobben
      Har ein eldre VHF ombod, Shipmate RS8300, som i følge manualen skal kunne koplast til NMEA 0183. Det ser ut som det er ein AUX inngang med ei slags "telefonplugg" kopling med en 6 eller 4 pins plugg (sjå bilde under). Det eg lurer på er om nokon veit korleis eg koplar denne pluggen, det er vel berre to ledere som vert nytta her, men eg er usikker på kva kontakter dei skal koplast til. Er det nokon som veit det?
       
      Kobben 
       

       
       
       
×
×
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.