Jump to content

Kystradio - Bytte av Kallesignal og MMSI kode ved bytte av båt


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor og nytt innlegg her.

Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...

 

Spørsmål;

Vil jeg få ny MMSI kode ved båtbytte?

Hvordan får jeg endret MMSI koden på VHF radioen (ICOM IC-M93D)?

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener også kallesignal følger båt. Uavhengig av sertifikat. Jeg overtok kallesignal, som også er samme som regnr i Skipsregisteret. 

 

Ved en feil glemte jeg meg og la inn stasjonær mmsi på håndholdt. Den måtte da sendes til importør for å fikse det. 

 

Mener du må omregistrere gammel båt til ny eier og tegne ny lisens på ny båt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg beholdt både mmsi nr og kallesignal fra den gamle båten over til den nye da jeg byttet. Samme vhf. Den gamle båten var ikke registrert i nis/nor. Er vel litt mere jobb å ta med kallesignalet visst kallesignalet er gravert inn på den gamle båten. Da vil jeg tro det er enklere å få et nytt kallesignal på nybåten.

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 6 timer siden:

Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...

 

Skulle tro kallesignal og mmsi er knyttet til radioen. Så kan du selv "knytte" båten til den aktuelle radioen.

 

En håndholdt/bærbar VHF kan du f. eks. bruke i hvilken båt, kajakk, vannskuter du vil.

 

 

 

John_Kr skrev for 6 timer siden:

Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor

 

Flott om du legger ut svaret du får fra Telenor her på forumet.   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg svaret fra Telenor/ Kystradio, håndholdte radioer følger person som har lisens, du kan da ta den med i både båt og kano, fartøyene registreres hos Telenor. Jeg beholder kallesignal og MMSI nr.

Er det fastmontert utstyr så skal det normalt følge fartøyet og da med eierskifte og bytte av kallesignal og MMSI nr. De sa at dette er fordelen med håndholdt radio.

 

Flaks...

 

God Påske

 

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallesignalet og MMSI nummeret følger som regel båten (radioutstyret), men kan i særskilte tilfeller kunne aksepteres at gammel eier beholder dette til ny båt under forutsetning av at kallesignalet ikke er registrert hos sjøfartsdirektoratet NOR som kjenningssignal. Ref telenor kystradio sine faq sider. 

Send en mail til Telenor kystradio så skal du se at det ordner seg. Tenker du beholder akkurat det samme kalle og Mmsi nummer som du allerede har. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Kallesignal og MMSI følger båt. Det er flere grunner til det: både fordi båtnavn følger båt, men også pga utstyret i båten. Båter som er i NIS/NOR-registeret bruker sitt kjenningssignal som kallesignal og kjenningssignal skal egentlig være fysisk umulig å endre siden det skal inngraveres i fartøyet.

 

Håndholdte radioer kan enten følge båt eller man kan få en «personlig» lisens hvor kallesignal og MMSI følger person.

 

(Hilsen fra Kystradioen)

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beholdt det gamle kallesignalet og MMSI når jeg byttet båt. I snekka hadde jeg en håndholdt som jeg tok med meg over og Tresfjorden viste det seg at det stasjonære VHF-en ikke var programmert med MMSI - så det gjorde jeg det selv.

 

Så jeg slapp billig unna der - hadde en vært programmert med MMSI måtte jeg vel ah fått en forhandler til å endre det for meg.

Link to post
Share on other sites

LI4000 skrev 48 minutter siden:

Kallesignal og MMSI følger båt. Det er flere grunner til det: både fordi båtnavn følger båt, men også pga utstyret i båten. Båter som er i NIS/NOR-registeret bruker sitt kjenningssignal som kallesignal og kjenningssignal skal egentlig være fysisk umulig å endre siden det skal inngraveres i fartøyet.

 

Håndholdte radioer kan enten følge båt eller man kan få en «personlig» lisens hvor kallesignal og MMSI følger person.

 

(Hilsen fra Kystradioen)

Hvis man drasser med seg den stasjonære fra gammel til ny båt, hvordan blir dette?😊

 

Kjennetegn er ikke inngravert noen steder. Er dette påbudt?

Link to post
Share on other sites

Det er påbudt å inngravere kjenningssignal og er en del av registreringsprosessen i NIS/NOR. De som ikke har kjenningssignal trenger ikke det. Kjenningssignal er «registreringsnummeret» i NIS/NOR-registeret. En vanlig snekke på 20 fot er vanligvis ikke NIS/NOR-registrert og har dermed som oftest kallesignal og da trenger man ikke det. 

I praksis så lenge man kun har kallesignal så vil ingen merke om du tar med deg radioutstyret og setter i en annen båt (så lenge du oppdaterer fartøyinfoen hos Telenor Kystradio) :)

Husk å ta med alt utstyr (VHF og event AIS mm).

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er båten registrert i NOR så er kallesignal det samme som registreringsnummer/kjennetegn i NOR. Kjennetegnet krever NOR at er inngravert (varig merket) i båten. Da er det ikke mulig å overføre kallesignal og MMSI til annen båt.

 

Er båten IKKE registrert i NOR så har kallesignalet ingen tilknytning til båten. Hvis du velger å ha samme navn på ny båt så er det ikke noe problem å ta med seg VHFen. Ønsker du å bytte navn på båten så må du kanskje gi beskjed til Telenor. Vet ikke om de forholder seg til båtnavn eller om det kun er kallesignal som er referansen deres.

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 12 timer siden:

Hvis man drasser med seg den stasjonære fra gammel til ny båt, hvordan blir dette?😊

Da jeg solgte Marexen i herrens år 1987 , tok jeg med meg sta. VHF  Da navn, kalesignal og MMSI  føler stasjonen (lisenshaveren)  meg.

Den gamle Sailor i ny båten ble overført til meg og  dens kallesignal slettet. 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@LI4000

Kan man ha både stasjonær og håndholdt med samme kallesignal og MMSI? 
Hvis jeg kjøper en båt (som ikke er registrert i NIS/NOR) med stasjonær VHF installert og registrert, men samtidig ønsker å ta med min håndholdte fra nåværende båt, går dette greit?

Da må den håndholdte oppdateres med navn og kallesignal/MMSI fra den nye båten? 

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 30 minutter siden:

Da må den håndholdte oppdateres med navn og kallesignal/MMSI fra den nye båten? 

Dette låter feil i i mine ører, stasjonær VHF installert er registrert på selger.

Kjøper har håndholdt og må omregistrere stasjonær VHF til seg så begge har same kallesignal og MMSI 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håndholdt VHF radio har en fordel med at denne er registrert på Lisenshaver og kan derfor brukes på flere fartøyer, f.eks egen båt og egen kano (begge må da registreres). Ved bytte av båt og eier ønsker å beholde håndholte radioen så registreres ny båt hos Telenor med enkle grep, du beholder samme kallesignal og MMSI nr.

 

Fastmontert VHF følger normalt sett båten ved salg og det opprettes ny kallesignal og MMSI nr. for ny eier.

 

Slik har jeg oppfattet Telenor/ Kystradio.

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 44 minutter siden:

Håndholdt VHF radio har en fordel med at denne er registrert på Lisenshaver og kan derfor brukes på flere fartøyer, f.eks egen båt og egen kano (begge må da registreres). Ved bytte av båt og eier ønsker å beholde håndholte radioen så registreres ny båt hos Telenor med enkle grep,

 

Du kan bruke den håndholdte på hvilken som helst båt, så mange forskjellige båter du vil, uten å registrere en eneste en av dem. Det trenger heller ikke være dine båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...