Jump to content

Bergtatt på tokt - 2022


Pequod

Recommended Posts

Da er oktober måned åpnet som turmåned! Turen i dag var tur nummer 275 med Tresfjorden siden jeg kjøpte den i april 2019. Og nummer 786 totalt - begynner å nærme meg et ganske så rundt tall...

 

På grunn av at jeg jobbet natt til søndag kom jeg meg litt sent av gårde, men hovedforsinkelsen bestod i at jeg bakte et brett med skillingsboller for å ta med på turen (ja, ikke alle da!). De eneste kanelbollene eldstedattera liker - ifølge henne selv - er de jeg lager! :clap: Så da måtte jeg jo bake litt - og på tirsdag er det kanelbollens dag - så da skal jeg ta opp et par fra frysen og ha til kaffen...eller fra båtens kjøleskap hvis jeg er på tur...

 

310190463_10158590411942032_2781464185801476429_n.jpg.9f4fd026aa7bcb6df1f57f59a85cdc90.jpg

 

Utstyrt med nybakte boller og kaffe på termos kom jeg meg ned i havna og dro ut med kurs mot Tjuvholmen kl, 17.30. Det var bedre vær enn meldt, synes jeg, omtrent blikkstille og ganske behagelig temperatur. Hadde bare en t-skjorte og en ullgenser på meg, såpass mildt var det.

310282429_10158590412102032_556414050657429937_n.jpg.8736ff26a1dee4c0bb34c53972cc2df9.jpg

 

Dette var faktisk den første båtturen for Sunniva i år! Begge døtrene mine er jo veldig glade i å bli med på båtturer, men i år ble det en litt spesiell sesong. Jeg begynte jo ikke sesongen før på selveste 17. mai - rekordsent til meg å være - og da fikk hun ikke vært med, selv om det egentlig var planen. Og noen få dager senere dro jeg jeg av gårde på festival i Hurum og deretter Sverigetur før jeg ble lagt inn på sykehuset og båten endte opp på land.

 

310269355_10158590412122032_4416633499010529009_n.jpg.53f003c7a5bb6cf290678a60869f90be.jpg

 

Husker at da jeg lå i Kungshamn vurderte hun faktisk å ta buss dit fra Oslo for å være med på tur et par dager! Så jeg tror nok at hun har savnet det. Vi får ta det igjen neste sommer! I dag fikk hun i alle fall begge deler, både pappas skillingsboller og båttur!

 

Vi dro over havnebassenget med kurs mot Bjørvika og rakk akkurat å få med oss avgangen til cruiseskipet Aidamar før vi tok en titt innom Bjørvika, dro ut mellom Bleikøya og Hovedøya  og deretter rundt Malmøykalven før vi dro inn mellom Malmøya og Ulvøya og gjennom det lille sundet ved Ormøya. Så tilbake gjennom Bleikøyasundet og til Tjuvholmen der jeg satte henne av.

 

309557857_10158590412017032_7427629068117551088_n.jpg.62c13f068be420c6a855709b4cf4d4e3.jpg

 

Satte på dieselvarmeren etter at sola gikk ned, og selv om det er åpent ned til forkabinen (dørene er i stua mi) så merket vi umiddelbart effekten av den overhalte Wallasen!

309260898_10158590412092032_3404531238548047752_n.jpg.46fa57a810f87516a2b8224dbe88adce.jpg

 

Lenge siden jeg har fått litt kvalitetstid med henne, så det var ordentlig hyggelig. Vi snakket litt om å planlegge neste års ferie slik at hun og kanskje yngstedattera mi kunne bli med en ukes tid i båten, kanskje en uke på Telemarkskanalen?

 

Vi får se hva det blir til, god tid ennå. Synes jeg er veldig heldig som har to døtre som har lyst til å dra på båtturer med pappaen sin! Victoria er jo like glad i å være med på tur.

 

309583804_10158590411972032_1815890135448596874_n.jpg.e3af357d7611a2cc8079b1d173d1f617.jpg

 

Nå har jeg to avspaseringsdager på mandag og tirsdag som jeg selvsagt har tenkt å bruke i båten. Jeg er veldig fristet til å innvie de nye madrassene i akterkabinen og overnatte i båten fra mandag til tirsdag. Kanskje på Oscarsborg, på Sætre eller i Son? Særlig lengre blir det ikke. Lenge siden jeg har vært i Drøbak - men liker ikke gjestehavna der. Vollen kan også være en mulighet.

 

IMG-4935.jpg.ffb1d34190fd92dc043bc15d196823c5.jpg

Link to post
Share on other sites

Endte opp med en kort tur utpå i dag. I går sto jeg opp litt tidligere enn jeg egentlig skulle ha gjort etter nattevakta, for å få tid til å bake kanelbollene, og det førte til at jeg sov som en stein natt til i dag, så jeg kom meg ikke opp av senga før ganske så sent i dag... Litt underskudd på søvn!

 

517312312_IMG-4945(1).jpg.a4cfb12668a436cd5e57049a2d8c2688.jpgLitt irriterende siden det var så flott vær, men jeg kom meg nå utpå uansett.

 

309710318_10158592047347032_6577220970432700992_n.jpg.1af131e56035d93379e7777459656b58.jpgValgte å dra til Steilene og ta et kort landhugg der. Har ikke vært der siden før gamlebrygga brant i september i fjor, da jeg var på vei hjem fra langturen.

 

IMG-4954.jpg.9970b7492b5867cfcfd1811db258be2e.jpgSlappet av i sola og tok en kort rundtur i området. Så litt forfallent ut nå, syntes det så bedre ut når Nesodden Kystlag holdt til der og brukte lokalene, men kommunen sa opp leieavtalen med dem. Nå var det overgrodd og ikke så veldig innbydende.

310874081_10158592047382032_1147996792868388872_n.jpg.742ab9b0e927d520dae7834bdd4d9bff.jpg

Ble nok en hyggelig høsttur med båten, men jeg valgte altså å dra hjemover igjen istedenfor å finne et sted å overnatte. Det er fortsatt mye om bord som mangler før jeg er klar for overnatting. Madrassene er der, men jeg har ikke fått om bord puter og tepper - tenker jeg gjør det enkelt uansett og tar med meg en pute og en sovepose når jeg er klar for overnatting.

 

1994369192_IMG-4947(1).jpg.a397a1b2762f3d82059a5e24a3448483.jpg

 

Driver jo på med noen småting jeg også, så ting kommer nok på plass etter hvert. Tenker at jeg får utbytte muligheten til å tøffe litt rundt når jeg først har avspaseringsdager og været er fint. Nå er det jo meldt litt dårlig vær dagene framover.

310066683_10158592047372032_6203900039797231312_n.jpg.3ae46ab3ed59d91227ac0bc73acfafa0.jpg

 

På de dagene det kanskje ikke er så mye turvirksomhet som er mulig, så kan jeg jo holde på litt om bord i båten. Har jo fri i morgen også, men da skal det begynne å regne ganske tidlig, så jeg tror ikke jeg drar ut på tur. Men at jeg kanskje tar en tur om bord er ikke umulig.

309987666_10158592047252032_6257661103502114325_n.jpg.7fa3be2e476f28db0de8c7ff44cabf03.jpg

IMG-4951.jpg

Link to post
Share on other sites

lassepelle skrev for 2 timer siden:

Har ikke ligget der før. Er det bra der uansett vind?

Nja, vet ikke helt. Ligger jo utsatt fra nord og sør, samt at det er en del svell der når cruiseskipene drar forbi på utsiden . Men koselig å ligge der. Vil kanskje tro at gjestehavna til seilforeningen på Persteilene kanskje er bedre beskyttet, i alle fall fra sør.

Link to post
Share on other sites

Ting har ikke helt gått som planlagt, så jeg sitter fremdeles hjemme i stua denne lørdagskvelden, men drar etter planen av gårde i morgen tidlig.

 

Da blir det etter planen Holmsbu som er målet, for å få med meg den konserten jeg har aller mest lyst å få med meg, og deretter får vi se hva jeg gjør på mandag og tirsdag.

 

Ting har som sagt ikke gått helt etter planen de siste dagene. Jeg har jobbet fire netter på rad nå, og onsdag fikk jeg jobbe hjemmefra siden jeg hadde en avtale om å få ID-kort hos politiet kl. 13.30. Jeg bestilte den timen i mai! Så siden jeg ikke er ferdig med nattevakta før 6.30, så fikk jeg lov å jobbe hjemmefar for å få en time ekstra på øyet etter natta. Jeg måtte nemlig dra fra Nesodden med 11.30-ferga for å rekke timen, siden nærmeste politikammer for Nesodden ligger på Ski!

 

Der benyttet jeg sjansen til å hilse på yngstedatter Victoria, som jobber deltid på Norli på Ski senter, samt å hilse på nevøen min, som driver Gulating-utsalget samme sted.

 

Da jeg kom hjem igjen og hadde tenkt å sove noen timer før siste nattevakt, så oppdaget jeg at vaskemaskinen min hadde gått til helvete, ser ut som det har noe med vannpumpa å gjøre - en vannpumpe som det er en drøy måned siden ble skiftet! Så jeg måtte redde ut litt fuktig vask fra den og få pumpet ut vannet manuelt.

 

Av den grunn fikk jeg ikke sove skikkelig før jeg skulle på den siste nattvakta, som skulle tas i jobblokalene.

 

Siden jeg er amputert så har jeg en slik mobilitetsscooter som jeg kjører rundt i på land. Jeg har ikke sertifikat, så dermed er den mitt eneste kjøretøy på land. Jeg valgte å bruke den ned til brygga og parkerte på det vanlige stedet. Deretter tok jeg ferga inn til byen.

 

Da jeg kom tilbake tidlig torsdag morgen med Nesoddferga og skulle kjøre hjem med scooteren, så fikk jeg meg en overraskelse: Hele området der den var parkert var sperret med store gjerder og det sto en svær mobilkran der! Det var ingen mulighet for meg å komme inn til scooteren. Siden jeg var trøtt etter nattevakta og det småregnet litt, så valgte jeg å hoppe på bussen for å komme meg hjem og sove istedenfor å gå bort og forhøre meg om hvordan jeg kunne få tilgang til den.

 

Det hadde ikke vært noen sperringer eller noen oppslag der kvelden før, så jeg tenkte at jeg heller skulle sove noen timer og deretter ta bussen ned til brygga igjen og se om det var mulig å få tilgang til den igjen.

 

Men på grunn av underskuddet av søvn jeg sov litt for lenge og var heller ikke i toppform på torsdagen, så jeg ble hjemme. Da jeg endelig begynte å føle meg OK, så var det for sent å dra ned til brygga for å sjekke ståa, så det endte opp med at det ikke ble gjort før i går ettermiddag!

 

Scooteren er veldig god å ha når jeg skal ned til båten og har en del saker og ting jeg skal ha med meg om bord. Det blir vanskelig for meg å gå fram og tilbake flere turer med bagasje. Selv om jeg er i ganske god form nå, så merker jeg faktisk at bare det å dra fram og tilbake til byen og på jobb denne uka har slitt på både venstrebenet og på den nye protesen.

 

Jeg fikk hentet scooteren i går og dro deretter og handlet inn litt før jeg tok kvelden. I dag har jeg vært nede i båten et par turer, og er klar for å sette av gårde i morgen. Det skal regne en del i morgen (regn som for noen dager siden var meldt i dag), så jeg har prøvd å få liv i vindusviskeren ved førervinduet, som virket før båten ble tatt på land i august, men som ikke har virket etter sjøsetting.

 

Men jeg har ikke lykkes med det, så jeg får bruke vindusviskeren i midten og holde øye med den. I skrivende stund har jeg ikke helt bestemt meg for om jeg skal dra ned i båten i kveld og sove der slik at jeg får kommet meg tidlig av gårde i morgen, eller om jeg skal sove hjemme i natt.

 

Det skal blåse opp litt på formiddagen i tillegg til at det skal regne ganske mye, så jeg har litt lyst til å komme meg av gårde i grålysningen for å være på plass i Holmsbu før det virkelig blåser opp. Det skal blåse mellom 5 og 10 m/s med bølgehøyder på opp mot 0,6 meter over Breiangen - og de kommer selvsagt fra sør, så det kan bli litt humpete hvis jeg er sent ute. Hvis det da i tillegg pøser ned, så høres ikke det så fristende ut, egentlig. Så jeg er nødt til å komme meg tidlig av gårde.

 

Og det er jo slik at det fortsatt lekker vann ned i forkabinen ettersom luka foran ikke kan lukkes ordentlig. Det mangler en støp på venstersiden. Jeg har tapet til plast over på utsiden, men så i dag at det ikke hadde hjulpet nevneverdig. Det blir uansett godt å få ordnet det opp etter hvert. Akkurat nå gjør det ikke så mye skade ettersom det ikke er noe som kan ødelegges i forkabinen. Resten av vinduene er potte tett så vidt jeg kan se.

 

Døgnrytmen min er fortsatt ikke helt snudd etter nattevaktene, men planen min er å få lagt meg før midnatt i dag slik at jeg får noen timer i horisontalen...

Link to post
Share on other sites

Har gått rett vest med planene mine for avspaseringsdagene og har ikke vært utpå med båten i det hele tatt. En kombinasjon av en kropp i ulage og litt dårligere vær enn jeg hadde håpet på...

 

Ble dermed ingen konsert i Holmsbu i går, skulle blåse 10 m/s med vindkast på opp mot 18 over Breiangen søndag, og det fristet ikke akkurat...

 

I dag har jeg stort sett bare slappet av, men jeg er mer enn klar for en liten tur utpå i morgen, så får vi se hva det blir til... Jeg skal i alle fall om bord og tar med meg båtnøkkelen, da er det store muligheter for en tur utpå,

 

Bloggen min satte for øvrig ny rekord sent lørdag kveld. Med to og en halv måned igjen av året har jeg passert antall lesere totalt fra i fjor allerede - og fjoråret var også ny rekord. Det er jo hyggelig å ta med seg!

 

https://pequod.nesodd1.no/?p=25530

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Martine29f skrev On 31.10.2022 at 14.52:

Nei nå er det mange som lurer på hvordan sjølivet ble etter at jåten ble renovert....

 

Den har nok ikke blitt brukt så mye den siste måneden av forskjellige grunner, men jeg har da planer om noen turer til før nyttår.

 

Må bare få tettet forkabinen 100 prosent før vi kan gå videre og fullføre renoveringen av kabinen. Er vel ikke sikker på om det skjer nå i høst, selv om det ville vært en fordel.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 57 minutter siden:

 

Den har nok ikke blitt brukt så mye den siste måneden av forskjellige grunner, men jeg har da planer om noen turer til før nyttår.

 

Må bare få tettet forkabinen 100 prosent før vi kan gå videre og fullføre renoveringen av kabinen. Er vel ikke sikker på om det skjer nå i høst, selv om det ville vært en fordel.

Ta deg en tur til Fredrikstad så skal vi nok få det tett!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er det endelig på tide å skrive litt om båtturer igjen! I løpet av en halvtime er jeg på vei ned i båthavna og skal ut på en tur som i utgangspunktet skal vare helt til mandag.

 

Skal bare pakke ned siste rest av saker og ting jeg skal ha med, så drar jeg ned.

 

Siden det er mørketid og lite dagslys, og jeg ikke liker å tøffe rundt i mørket med hummerteiner over alt, så er det begrenset hvor langt jeg kommer på hver etappe, ikke minst i dag hvor jeg vel blir rundt tre timer forsinket enn det jeg egentlig hadde planlagt som avgang, men denne gangen skyldes det ikke at jeg sto sent opp - faktisk sto jeg opp klokka seks i dag - men at jeg begynner å bli glemsom på mine gamle dager og måtte ta en tidlig ferge inn til byen for å hente noe...

 

Neste oppdatering - med bilde - kommer når jeg er i gang!

 

For øvrig er jeg veldig fornøyd med å runde et pent antall lesere/unike besøk på båtbloggen min sist fredag. Jeg passerte fredagskvelden 40.000 besøk (ikke hits) i år - og bortsett fra at det er et rundt tall, så er det også totalrekord. Og jeg har allerede satt ny rekord i antall lesere i november.

 

Som jeg ynder å skrive - ikke akkurat rosabloggtall - men til å være en sær, gammel gubbe som skriver om båtturer i en over 40 år gammel båt, så synes jeg ikke det er så verst!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

en sær, gammel gubbe som skriver om båtturer i en over 40 år gammel båt

 

Den der er det lett å kjenne seg igjen i:giggle:

 

Fint at du skal ut på tur, vi er nok mange som gleder oss til å følge med på beretningene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 48 minutter siden:

Nå fylte jeg bare opp til halv tank.

 

Der jeg pleier fylle diesel har de grense på 1400 kroner på en fylling, så da fyller jeg automatisk halv  tank. Irriterende å aldri få full tank lenger....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 42 minutter siden:

 

Der jeg pleier fylle diesel har de grense på 1400 kroner på en fylling, så da fyller jeg automatisk halv  tank. Irriterende å aldri få full tank lenger....

Det er som Benny i Olsenbanden uttrykte: "Jeg bryr meg ikke om hva bensinen koster, fyller uansett bare for en femmer". 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...