Jump to content

Bergtatt på tokt - 2022


Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev for 9 timer siden:

Den er grei! Jeg har jo tenkt på en tidlig avgang, så vi får se! Ville jo vært litt spennende å besøke et nytt sted! Når det gjelder den metallbiten så vet jeg ikke om @Chilli Solbrisallerede har noe slikt klar? Har i alle fall ikke noe her om bord!

Har ikke metallbiter klar. Må lage det. 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Du kan uansett legge ruta inn Løperen og titte innom Listranda og Lisundet :thumbsup: Jeg sender deg en IM med telefonnummeret mitt, så kan du sende meg en melding i morgen når du er på vei. Det er ikke noe vits i å ringe, jeg har aldri lyd på telefonen :giggle: 

Når det gjelder metallbiter så har jeg litt av hvert på lur, så det skal ikke stå på det. Men hvis Erik har en plan på det der så skal ikke jeg kuppe det "prosjektet", tenkte mer å hjelpe til dersom det var behov. Jeg har jo "alt" av jernbiter og verktøy, og bor tre minutter fra båthavna :wink: 

Ingenting er bedre enn om du ser på den luken @Komodo. Du har metallet som trengs!😁😁

Jeg tenkte på aluminium fordi det er mykt og lett å tilpasse. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter faktisk her i Strömstad og lurer på om jeg skal ta en dag til her. Kanskje rusle litt rundt i deler av byen jeg ikke har vært i før?

 

Ta turen hjemover i morgen og dra fra Fredrikstad tidlig mandag? Da er det meldt kremvær på sjøen!

 

Har ennå god tid til å bestemme meg om det blir avgang i dag eller ikke! Føles så godt å være i båten!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Ingenting er bedre enn om du ser på den luken @Komodo. Du har metallet som trengs!😁😁

Jeg tenkte på aluminium fordi det er mykt og lett å tilpasse. 

Ok. Da ringer jeg deg hvis det blir aktuelt :thumbsup:

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

Ta turen hjemover i morgen og dra fra Fredrikstad tidlig mandag? Da er det meldt kremvær på sjøen!

 

Har ennå god tid til å bestemme meg om det blir avgang i dag eller ikke! Føles så godt å være i båten!

Høres ut som om det ikke er noe å lure på :smiley: Bruk de  dagene du kan i båten :thumbsup:

 

Og en ting til, du nevnte at du ikke fikk tømt septiken. Den tømmepumpa du har på septiken er lik den vi har (hvis jeg ikke husker feil), og den har de på Båtbua i Fredrikstad, er heller ikke dyr. Der kan du fortøye på kaia rett utenfor butikkdøra...

Link to post
Share on other sites

Det er deilig å kunne være i stand til å gå litt igjen uten å få vondt hverken i rygg eller i fot!

 

918B58DA-E028-4C71-BAB8-1EF531B0621F.jpeg.cec5fd74ecac70afa6251d8e31d79d28.jpeg

 

Så det å gå fra ytre gjestehavn på Skurve via Strandpromenaden og rundt Laholmen til Kosterfergene og deretter over elva og opp en bakke,  forbi Stadshuset, ned til Coop for innkjøp og deretter opp til kirka og ned til Kaffedoppet og tilbake til Skurve, gikk faktisk helt smertefritt!

6BBA5F28-60A7-42B5-9E6D-72BFA6B6FEF2.jpeg.e90fc6f8bed354076c168d7e15633f9f.jpeg

Det er naturlig nok ganske stille her i desember, bare Backlunds som har åpent blant stedene rett ved havna.

F73A9794-70A5-4665-8DD2-C862CF7D736A.jpeg.603f3b80dba70e6326dd8b633b850a11.jpeg

I går kom det noen få andre gjestebåter som la seg langsides ved strandpromenaden, flere av dem var norske.

 

Siden jeg ble her lørdag også, så ble det kjøpt inn litt lørdagsgodt. Potetgull med jukeost var ingen höjdare, smakte nesten som ostepop.

 

Posen med dill gjemmer jeg til senere. Er en av mine absolutte favorittsmaket, men de har jo sluttet å lage den varianten i Norge!

E891FFB8-BAA9-4775-A869-3B3A75B101D5.jpeg.5628bddd869b556a61f24c52e6250808.jpeg

 

Jaja, utvalget her i Sverige er bredere på det meste enn hjemme i Norge.. 

 

Lurer litt om jeg skal prøve å gjøre en slik desembertur til Strömstad til en liten juletradisjon?

 

8FFCA7AF-C212-49F3-B51A-B7E8E033554D.jpeg.55eff6b3c1de71eb32d5b871ef139f24.jpeg

Har handlet litt inn for jula på Systembolaget, var veldig stille der på fredagen. Jeg var jo tidlig ute, faktisk fem minutter før de åpnet, men det var jo delvis fordi jeg egentlig hadde tenkt å komme meg tidlig av gårde, men ombestemte meg senere på dagen!

CEC7FC1F-07B9-45E7-9DE4-2983565E556A.jpeg.97c033a5b6b82aba55c533e24785c36a.jpeg

Kom i snakk med en nordmann som bodde i Halden mens vi ventet på at det skulle åpne. Han ble litt overrasket da jeg fortalte at jeg var på harrytur med båten. Han hadde båt selv, men den var tatt opp. Fortalte at den første båten han hadde på begynnelsen av 90-tallet var en splitter ny Polar 25. Han kunne dog ikke helt forstå hva som var vitsen med å ha båt utpå om vinteren… :lol:

 

Ble kjøpt inn litt drikke, men budsjettet mitt er ikke veldig stort. Det ble øl, en svensk skogsgløgg og en Baileys. Kjøpte også en liten flaske med Skåneakevitt til julematen.
 

Jeg så egentlig etter en liten flaske med Linieakevitt, som har vært tradisjonen i min familie. Faren min kjøpte alltid den inn til jul, og det var vel det første brennevinet jeg smakte, noen år for tidlig, for å si det slik.

 

Men jeg drikker akevitt kun på julaften og da holder det med et par små knerter, så en liten flaske holder gjerne tre-fire år hos meg, avhengig om gjestene også tar en liten slurk! Men Systembolaget hadde bare helflasker, og det blir det bare tull for meg å kjøpe, så da valgte jeg en liten flaske av et annet merke. Blir jo spennende!

EF4F7738-B47B-401B-AC0E-2286D6DE2CA1.jpeg.4215cda63611484dfdddb9ee21363294.jpeg

I dag blir det absolutt avgang herfra! Jeg regner med at jeg stikker en tur innom @Komodo og hilser på og deretter fortsetter til Fredrikstad til @Chilli Solbris. Men har ikke helt bestemt meg ennå.
 

Fredrikstad blir det uansett! Putene til forkabinen er nemlig ferdige og kan plukkes opp!

 

Så blir det hjem til Nesodden mandag!

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da rører Bergtatt på seg igjen! 
Målet er å hilse på @Komodo!.

 

Så er jeg litt usikker på om det er mulig å ligge der over natta, eller om jeg fortsetter til Fredrikstad og overnatter der.

Sekken er helt grei i dag. Litt mer bølger enn det ser ut som på bildet, men ikke noe å klage over!

5ABF0A6D-73A5-4908-9C28-6AD44E017231.jpeg.c8fc99af7f2f5294193be2737c844f00.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

En liten stopp på Asmaløy der @Komodo og @Chilli Solbris er i gang med en nødtetting av luka i forkabinen til det kan gjøres ordentlig til våren!

 

Det var hyggelig å endelig få hilst på Den Enbente Skipperen :sailing: Håper luka di holder tett nå slik at du får det litt tørrere i båten. Tørr og varm båt har alt å si for comforten :thumbsup: 

 

Gullfisk skrev 28 minutter siden:

Så ut som en super gjesteplass også. Den må nok prøves en gang:thumbsup:

Dette er Listranda Båtforening i Løperen, det er der vi har båtene våre. Kan absolutt anbefale å stoppe her for en overnatting på vei enten hit eller dit. Det er ingen andre fasiliteter her enn vann og strøm på bryggene (ikke vann nå da), men det er gangavstand til Bunnprisbutikken som ligger i Asmalsundet, tvers overfor Sand Marina. Det som er fint med Listranda er at det er ekstremt lunt for sydvesten, så her ligger vi trygt når det stormer som verst. Ellers er det jo et veldig stille og rolig sted, ikke mye bråk og støy her. Fine muligheter til å gå tur for de som liker det også. 

 

https://www.listrandabatforening.no/ 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Lurer på hva  som har skjedd med eier av Bergtatt,  kan det ha skjedd et eierbytte vi ikke har fått med oss. Nå starter han tidlig.  Oppe før fuglene.. 

:flag_bp:

Alder!!!!!😁😁😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

En liten stopp på Asmaløy der @Komodo og @Chilli Solbris er i gang med en nødtetting av luka i forkabinen til det kan gjøres ordentlig til våren!

Bare så det er sagt! Her var det kun @Komodo som gjorde noe!😁😁😁

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 16 timer siden:

En liten stopp på Asmaløy der @Komodo og @Chilli Solbris er i gang med en nødtetting av luka i forkabinen til det kan gjøres ordentlig til våren!


God jobbet !! :thumbsup: Det samlede antall dugnadstimer som både @Komodo og @Chilli Solbris har lagt ned på Bergtatt siden prosjektet startet er formidabelt !!!

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 2 timer siden:


God jobbet !! :thumbsup: Det samlede antall dugnadstimer som både @Komodo og @Chilli Solbris har lagt ned på Bergtatt siden prosjektet startet er formidabelt !!!

Det er jeg hjertens enig i. Det var veldig fint å møte @Komodoog få si tusen takk for hjelpen! 

Link to post
Share on other sites

Da er jeg på vei hjemover. Blir nok mørkekjøring på slutten av etappen, men klok av erfaring skal jeg holde meg på riktig side av alle staker denne gangen! :giggle:
A3F9C2D1-C223-4CDD-ADC3-F2B3CB8A4792.jpeg.cb3866b1489bef0da3fc59b7e0f5792b.jpeg

Fylte litt diesel i elva før avgang til 18,99 - en pris man må være fornøyd med i disse tider.

15799518-DE42-4934-AA04-558075E6C7B6.jpeg.1d03efe9fe31e728a492b673e86c53f4.jpeg

Hadde en hyggelig prat med @Chilli Solbrisi går kveld, og rakk en kanne kaffe før avgang i dag! :giggle:
5E817439-5266-4EAC-9F94-ADB9FD654FA3.jpeg.1c4a5f53dd5e1a76a61797e9986c87cf.jpeg

Silkeføre over Lera og Strømtangen i dag. Passerer nå på utsiden av Hankø.

BF202ED0-3F57-47AC-89E3-78F6AD7F0002.jpeg.cadf0c2458fd842269902227b8ed3dbc.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Bare bittelitt misunnelig!😁😁😁

Blir mørkekjøring på slutten ja!😃😃

90A4BB09-3067-4D6F-8F6F-1FEF8F0D43E0.png.5e52be806403ad5b0360508dce2bb5c5.png

Herlig tur! Var klar himmel så det ble kun bekmørkt da jeg rundet Nesoddtangen og dro inn Bunnefjorden.

 

BD190D4A-2F21-4B7D-8791-34225B8E668F.jpeg.a35a92dd66b1643c41fea045f697c672.jpeg

 

Fortøyd og fornøyd! Vel, delvis fortøyd på bildet…
 

8E8E9781-AD74-4EE5-837C-82045400C074.jpeg.bcbd00ddf69e36e01ac6134f4a0792ee.jpeg

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 1 time siden:

Takk for turen. En flott førjulstradisjon du har etablert der!

Takk for det! Og du skal absolutt ikke se bort i fra at dette kan bli en tradisjon, for dette ga mersmak! Og til neste jul kan jeg (bank i bordet) forhåpentligvis nyte en varm, tørr og tett forkabin!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...