Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Noen drar på et par ukers ferie til Kanaryøyene, vi ble en og en halv uke på en av våre favorittplasser Skärhamn. Der lå vi godt med alle facilliteter, og som stamgjester fikk vi gratis strøm en dag og gratis havneavgift en dag.

 

Men selv om vi er pensjonister og ikke har noen dato da vi må være hjemme, ble det en tur nordover igår. Vi vurderte å gå ut til Käringön ved Mollesund, men sjøen var så kvapset at vi fortsatte nordover. Gullholmen var vi innom på sydgående, så det ble trygge og trivelige Ellös.

 

Der var det bare å velge og vrake på line på innsiden av moloen. I natt var vi 4 båter. Idag har det kommet flere båter både på linene der vi ligger, på line på flytebryggen, en del dansker på bøyene på utsiden av flytebryggen og faktisk et par båter med anker inn mot kaien. Vi blir vel liggende her til torsdag.

 

Her to bilder fra da vi kom og idag.

 

ellos_boyer_mandag.jpg.bf013041b9e654d6270831cc8e7c041a.jpg

 

 

ellos_boyer_tirsdag.jpg.fc5f1422ada2c4fa3520f9e8a67e6f7c.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til å være en "god gammeldags" Yanmar 4JHE rekkemotor fra 1986 (uten turbo og annet tull) er den ikke gått så mange timene. Uten å telle opp i loggen er det nok ikke mer enn 3500 timer. Dermed har jeg nok en motor til å stole på i maaange år fremover. Vi får se hvem som gir seg først, motoren fra 1986 eller gubben fra 1943.

 

Ellös er et stille og rolig sted uten "hålligång". Det er visstnok et fiskebutikk og et bakeri inne i havnen, men dessverre er matbutikken laangt unna. Heldigvis er Trude flink til å gå for å handle biff og øl.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det håper også gubben. Å sitte hjemme og klippe plenen i 3 måneder? Nei takk!

 

Idag er det 9.august og iom. at vi dro ut 16. mai, blir det nok rekord med 3 måneder på båtferie. Men det spørs om det blir ny rekord på 100 dager. Men når vi tar med dager før og etter ferien nærmer det seg at vi bor i båten en tredel av året. Vi sparer heldigvis strøm med de prisene det er hjemme. Vi får se. Det skal tross alt bli godt å komme hjem til sengen elv om vi sover godt i båten også.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer det seg vel tid for middag her ombord. Det er riktignok bare tirsdag, men det står biff med bernaise på menyen, pluss litt rødt drikke og litt yougurt til dessert.

 

pepparbiff.jpg.14e6d069654ed9ea4f5404a5cf94aab0.jpg

 

 

 

Skipshunden slapper bare av, men våkner nok når stekepannen kommer frem.

 

ellos_max_sover.jpg.3b6f904592fe5b9345f0ffa01213c454.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte bildet av de som har lagt ut anker mot kaien der toaletter, dusjer osv. er. Der var det en svenske som kom ruslende ut til oss (alt går langsomt her på Ellös) og slo av en prat da vi hadde møttes flere ganger før og hadde felles båtvenner, Clas og Jan. . .

 

2082499342_ellosdragg.jpg.c3e893e6c60267eadc28f562f5215269.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 56 minutter siden:

Nå nærmer det seg vel tid for middag her ombord. Det er riktignok bare tirsdag, men det står biff med bernaise på menyen, pluss litt rødt drikke og litt yougurt til dessert.

 

pepparbiff.jpg.14e6d069654ed9ea4f5404a5cf94aab0.jpg

 

 

 

Skipshunden slapper bare av, men våkner nok når stekepannen kommer frem.

 

ellos_max_sover.jpg.3b6f904592fe5b9345f0ffa01213c454.jpg

Tar du med dekkene og .?😀

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

De dekkene var gode å ha den gang vi lå i naturhavner mot fjellet. Nå burde de vært fjernet for lengst.

 

Nå er forresten potetene på kok, så om 20min er det nok middag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

De dekkene var gode å ha den gang vi lå i naturhavner mot fjellet. Nå burde de vært fjernet for lengst.

 

Det så hjemmekoselig ut! Vi bor på en øy uten veiforbindelse, så vi pleier alltid å ha minst ett sett dekk liggende i båten. Ofte til begge bilene også. Et sted skal de jo være...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Lars H. said:

Idag er det 9.august og iom. at vi dro ut 16. mai, blir det nok rekord med 3 måneder på båtferie. Men det spørs om det blir ny rekord på 100 dager.

Må si jeg gleder meg til AFP om ca. 4 år.

Som helårsbrukere ligger vi på rundt 60 overnattinger i året i snitt. Regner med at når jeg gir meg i åljå, så kommer vi til å strekke båtferien noen måneder vi også.

Takk for kjekke reisebrev fra en kyst vi ikke kjenner i det hele tatt:smiley:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 7 timer siden:

Regner med at når jeg gir meg i åljå, så kommer vi til å strekke båtferien noen måneder vi også.

 

Jeg jobbet også i oljå en gang, men det er leeenge siden, 1968/69. Da var jeg ombord på Ocean Traveler, først som kontrollromoperatør, og så som radiooperatør. Det var en spennende tid før Norge ble en oljenasjon. Nå er jeg medlem i en ekslusiv klubb Norsk Oljepioner Klubb. Medlemstallet er dessverre stadig nedadgående, men vi har i alle år hatt klubbmøter og fester.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Imponert over dere 3 som bare koser dere i finværet uke etter uke etter uke. Og Jannmar en din er ikke innkjørt ennå. Har selv en 4lh dte fra 93 som nærmer seg 6 tusen timer uten et feilslag, påtide å bytte olje. Forøvrig har trøndersommeren regnet bort jfr bilde. Billig strøm da 2 øre pr kW. Hilsen fra Bulgaria og snart letter flyet. Kos dere. 

IMG_20220810_192452.jpg

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Lars H. said:

Nå er jeg medlem i en ekslusiv klubb Norsk Oljepioner Klubb. Medlemstallet er dessverre stadig nedadgående, men vi har i alle år hatt klubbmøter og fester.

Masse artige historier og bilder på den siden der. Begynner å bli noen år siden ja:smiley:

Må ha vært en spennende tid på leting etter det sorte gullet.

Selv har jeg fartstid fra 1991. Etter så mange år er jeg ubrukelig i normalt arbeidsliv, men veldig god på avspassering :giggle:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Etter Ellös med en fin kveldsstemnig gikk turen videre nordover.

 

ellos_kveld.jpg.86d424260d009f623e462b7dde3bb6e5.jpg

 

Det var meldt litt lokal vind, så vi tok turen nordover Ellösfjorden og den trange leia på innsiden av Skaftölandet før vi dreide ut i fjorden og inn til Fiskebäckskil.

 

Den leia er trang, men utrolig flott. Med OpenCpn og oppdaterte kart på 14" Thinkpad var det bare nydelig. Men man må holde tungen rett i munnen. Her er det ikke rom for uoppmerksomt.

 

skaftoleden.jpg.4f8d01a9145997e4413180634d1a4ef2.jpg

 

Ned mot Fiskebäckskil fikk vi sjøen rett imot og vindusviskerne fikk jobbe litt.

 

Men så kom vi inn i helt stille Fiskebäckskil.

 

fiskeback_havnen.jpg.21e2ca86223ae7e0b178600ce64452dc.jpg

 

Her var det god plass i 11-tiden en torsdag, men i helgen hadde det vært fullt. Greit med strøm og vann rett fremfor baugen. Og tampene legges pent på fordekket.

 

fiskeback_tauverk.jpg.18f2f93aa362979888ee4f7957bb5015.jpg

 

Om det er midt i uken er det greit med en kjent restaurant som har nordeuropas største utvalg av Wiskey!

 

fiskebackrestauranten.jpg.2a9e7631e54b394eb493d049a815c9c8.jpg

 

Her ligger vi nok til over helgen og får bite i oss at hevneavgiften for oss er SEK500! Men så lenge vi tidligere har holdt oss under SEK300 får jeg svelge det.

 

Selvfølgelig måtte vi opp i veien ved kirken slik at Max fikk hilse på Ronja slik han har gjort mange år tidligere. Det er helt utrolig at hun har fått stått der i fred i årevis.

 

fiskeback_ronja.jpg.5ef17fc0550a518801675238482b3b8e.jpg

 

Her et bilde for 14 år siden da vår den gang skipshund Japp også hilset på Ronja.

 

ronja_2008.jpg.997a9024aa6ee7de2ac3e84cfe61a3e0.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er det en stund siden det har blitt lyd fra oss, men vi er fremdeles på årets båtferie, på tirsdag hadde vi vært ute i 3 måneder, kanskje vi passerer 100 dager før vi er hjemme.

 

Etter Fiskebäckskil ble det noen fine dager på Springet (Fisketongen/Kungshamn), på våre gode svenske venners private brygge. Vi må alltid innom der for å hilse på dem. Så ble det en tur gjennom Sotekanalen (omtrent alene) før vi fikk en fin kailangsplass i Hunnebostrand der vi nå ligger. Det blir vel litt videre nordover på tirsdag.

 

Her er det Off Season. Nå er havneavgiften gått ned fra SEK377 + 60 for landstrøm i høysesongen til SEK61 + 60 slik det var da vi var innom i månedskiftet mai/juni. Men havnekontoret har vært fullt bemannet frem til idag.

 

Det er ikke mange båter her nå, under 10% av fullt belegg.

 

1682125426_hunnebo_oversiktaugust_2022.jpg.d7f93e6539cc58abc4e5bdb979a7b90d.jpg

 

Igår var det siste dag for iår med bartømming hos Perssons på kajen, idag var det fjerning av utemøblementet og trekke ned gardinene.

 

bartomming.jpg.3e162287df4aec4a5d75b3f11ac8a3d0.jpg

 

bartomming2.jpg.7673d9df052bb3c2c053f7668c4ad591.jpg

 

Idag hadde vi en kortvarig kraftig regnbyge med torden i det fjærne, men det klarnet opp efterpå.

 

after_rain.jpg.8cff3a2f7bd250fcf53d6b30e16695e7.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det så jo godt ut, men vi spiser alltid i båten. Det blir for mye styr med å ta med Max på spisesteder, og vi går ikke fra ham alene i båten.

 

Ellers er det mer som tilsier sesongslutt. Nå er Reiseradioen på NRK P1 slutt, og Stockholm radio har for lengst sluttet å sende ut værmelding for kysten på VHF.

 

Nå går den ene etter den andre båten. Vi er den eneste båten på den siden av bryggen vi ligger på som er inn mot St. Görans Ø. Nå er det snart ikke mer enn 10 båter igjen totalt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og det tømmes stadig for båter, nå er det 3 båter igjen på hver av de to lange flytebryggene, og på den vi ligger på ser det ut til at vi snart er alene. Her er det plass til over 60 båter!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om dere har hatt en fantastisk tur! Start i god tid før sesongstart og avslutning etter at andre har gitt seg. Bedre kan man vel ikke ha det når man trives i båt. Tipper du gleder deg til plenklipping når du kommer hjem:lol:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 17 minutter siden:

Det høres ut som om dere har hatt en fantastisk tur! Start i god tid før sesongstart og avslutning etter at andre har gitt seg. Bedre kan man vel ikke ha det når man trives i båt. Tipper du gleder deg til plenklipping når du kommer hjem:lol:.

 

Jeg har en ordentlig ljå, men håper min trivelige nabo har løftet over sin motorklipper et par ganger i løpet av sommeren, det pleier han å gjøre.

 

Hulda skrev 13 minutter siden:

Sommeren er over. Hulda rapporterer tykk is på frontruten i dag, 950 moh, Hallinghovda Arbeidsleir.

 

I dagens korrupte samfunn må det vel være mulig å kjøpe seg ut fra en slik Gulag-leir? Se nå til å få solgt problemet!

 

Nå er vi faktisk den eneste båten på denne flytebryggen!

 

alene1.jpg.b16b565fe2b91b22680e30cfae361ac7.jpg

 

alene2.jpg.d23d05b7b787445e7899586ef36dd0d1.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 7 timer siden:

Om du kommer deg til Hunnebostrand på neste forsøk (nydelig sted!) så anbefaler jeg fish & chipsen på Bella Gästis!282193731_10158422949377032_6120837043663785550_n.jpg.930f3b80c52513cb5b2fe98b74668a9e.jpg

 

Du kan være glad det ikke var i 2004 når "toget" var på besøk i Hunnebostrand at du skulle ha deg bord for litt mat på Bella Gästis!

 

seilertoget.jpg.ae076780ce931592def8553333e40d8e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...