Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Selvfølgelig er det et ukrainsk flagg, rat at ingen regerte på det før du. ren skrivefeil altså.

 

Fortøying med utlagte liner er en av de vanligste måtene å fortøye i gjestehavner her nede. Det ligger slakke liner (synketau) ut fra bryggen til en moring. En går inn med bau, gjør fast i land, tar tak i linen som henger ned fra bryggen, strammer og fester den akter som om det skulle være et anker og ikke en moring.linefortoying2.jpg.a97c45dc0b2945cf8917c1716c6a46b0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 38 minutter siden:

Selvfølgelig er det et ukrainsk flagg, rat at ingen regerte på det før du. ren skrivefeil altså.

 

Fortøying med utlagte liner er en av de vanligste måtene å fortøye i gjestehavner her nede. Det ligger slakke liner (synketau) ut fra bryggen til en moring. En går inn med bau, gjør fast i land, tar tak i linen som henger ned fra bryggen, strammer og fester den akter som om det skulle være et anker og ikke en moring.linefortoying2.jpg.a97c45dc0b2945cf8917c1716c6a46b0.jpg

Den illustrasjonen det var mesterlig @Lars H.😃😃

Er de såpass at jeg kan bruke de på min forvokste båt?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dette er jo et system som har vært i bruk i lang tid, fra før det ble vanlig med "forvokste" båter, he he. Det betyr at moringene dessverre ikke ligger langt nok ute for noen. Men selve linene er solide. Her et bilde av en "forvokst" båt der han faktisk har hekken innenfor moringen. Det ideelle for ham hadde vært slik jeg har markert med rødt.

 

linefortoying3.jpg.9efeb6696a787a038df287c9447e4a7f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Like ovenfor gjestehavnen er blomstringen over og et tre har har fått sine helt spesielle frukter.

 

tre.jpg.92ed6348b538a04e14bc39f71720a041.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag er det blitt lørdag her på Björkö. Solen skinner, fin temperatur, men vinden uler. Det er ikke mange båter som kommer og går. Som webkameraet viser, er det nå godt med båter, adskillig fler enn på onsdag.

 

 

Idag lørdag:

 

webcam_lordag.jpg.55d3139c92076c361f29c7853f1bc95d.jpg

 

 

På onsdag:

 

webcam_onsdag.jpg.dfe617b3cdbb3a5eb168ce5075003470.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å være hyggelig. Vi har aldri vært innom havnen på Bjørkø. Og med så korte aktrefortøyninger, er det vel lite trolig at vi kommer dit. Hvis dere stikker innom Hönö-Klova, rett BB når dere kommer gjennom moloåpningen er det en kort flytebrygge der båter legger seg langsetter. Men det er ikke plass til mer enn et par 'Trudelutt'er. Inne i gjestehavnen er det bøyer og baug mot kai, belagt med hvitmalte bildekk. Fine butikker og bra plass, synes vi. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi får ha den flytebryggen i tankene neste år. Nå er vi allerede nord for Hönö Klova. Vi kan jo ha flaks. På Vrångö var det en flytebrygge med 4 longside plasser på den ene siden. En av de plassene lå vi på i en uke, uten noen på utsiden av oss.

 

På mandag er det 8 uker siden vi kastet loss i hjemmehavnen Son, og her på Björkö er det første gangen vi ikke ligger longside (uten noen utenpå noen steder). Det er sannelig fordel å starte ferien i midten av mai!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

 Vi har aldri vært innom havnen på Bjørkø. Og med så korte aktrefortøyninger, er det vel lite trolig at vi kommer dit.

 

Det ser da ut til at en del større båter også får plass, om enn ikke på line. Den svarte seilbåten er på 50 fot.

 

stor_baat_b.jpg.c1725b7dba1697d42414953b6c246df7.jpg

 

stor_baat_d.jpg.bba47523abe0e916fbdb0ff7d8ca7e45.jpg

 

stor_baat_a.jpg.4a275acd9f2ce624e773231fb1d5eafb.jpg

 

stor_baat_c.jpg.057c0a0df385746d2739aa3f0ede53cc.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå er ikke plassen hvor feks. 50 foteren merket med "gästplats", så før en tar ankerdrammen er det vel greit å kontakte havneverten.

Frågor gällande gästhamn 07.00 – 19.00: Kontakta Hamnvärd 0768-65 38 54

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 9.7.2022 at 21.33:

Nå er ikke plassen hvor feks. 50 foteren merket med "gästplats", så før en tar ankerdrammen er det vel greit å kontakte havneverten.

Frågor gällande gästhamn 07.00 – 19.00: Kontakta Hamnvärd 0768-65 38 54

 

Hoppas att ni hade en fin vistelse på Björkö där vi bor! 

 

@Hulda Det brukar ofta vara större segelbåtar inne i Björkö hamn, även större skepp.

Dom brukar nyttja sista delen av fiskebåtskajen, men man får nog avtala det med hamnvärden i förväg så att man inte ligger i vägen när fiskebåtarna kommer in.

 

Link to post
Share on other sites

Etter en fin uke på Björkö, men med mye vind våknet vi idag opp til sol og vindstille. Dermed ble det å finne en ny havn der vi kan ligge en stund. Valget falt på Källö Knippla der vi har vært mange ganger før, senest for en måned siden på sydgående. Det ble "langtur", 0,8Nm og 15min!

 

 

ais_track_bjorko_knippla.jpg.7954f31f09c003dcc200cb70256731bb.jpg

 

 

Da vi kom kl.1030 var det godt med ledige båser i indre havn, men nå kl. 1400 er alle båsene fullt opp.

 

fortoyd_hjemover.jpg.a5e93232d9793fdc2b24f75142137cac.jpg

 

Nå har jeg vært uten "rødt" en måned, men heldigvis er matbutikken ombud for Systembolaget slik at jeg fikk bestilt noen dunker til henting om to dager!

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Nå har jeg vært uten "rødt" en måned, men heldigvis er matbutikken ombud for Systembolaget slik at jeg fikk bestilt noen dunker til henting om to dager!

 

 

Så kom det en god mail inn:

 

 

systembolaget.jpg.87045a75c869c78b6a488b98d6a98e4a.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var nettopp en tur bortom drivstoffpumpene, og her er prisene. Havneavgiften er forresten SEK280 med strøm for båter opp til 12m.

 

dieselpris.jpg.ba3f03abd6f8302c94c08691bbe547d8.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her på Källö Knippla skjer det ikke mye. Men jo, idag fikk jeg beskjed fra Systembolaget om at rødvinen som jeg forventet kunne hentes imorgen på butikken her var klar til henting idag! Halleluja!

 

rodvin.jpg.8cc79f689b95c2f633e6fa82bf1544b5.jpg

 

Igår ble havnen etter hvert full utover kvelden. Nå har det vært en del utskiftinger, og for en stund siden så det slik ut på bryggen der vi ligger.

 

ledige_plasser.jpg.b3209d3fa117bf07ff73c5be85934477.jpg

 

 

 

Imorgen ut på dagen regner jeg med at det blir temmelig fullt med denne værmeldingen for kveld og natt til torsdag. Jeg får sjekke tampene.

 

ruskevaer.jpg.b81a062a49c339658ea6963bc4120997.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, vi har hatt vind her før, men det er en beskyttet havn. Bølgene inne i havnen kommer neppe over 30cm.

 

Idag blir det forresten Thai mat. For en måned siden ble det vårruller, og jeg tror vi satser på det samme idag. Resten av det på listen (20 varianter) er jeg redd blir i det sterkeste for oss som er født i pil og bue alderen. Vårruller vet jeg ihvertfall hva er!

 

thaimat.jpg.e4e82bd8abd53765da6ea8824e4673a2.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Ja, vi har hatt vind her før, men det er en beskyttet havn. Bølgene inne i havnen kommer neppe over 30cm.

 

Idag blir det forresten Thai mat. For en måned siden ble det vårruller, og jeg tror vi satser på det samme idag. Resten av det på listen (20 varianter) er jeg redd blir i det sterkeste for oss som er født i pil og bue alderen. Vårruller vet jeg ihvertfall hva er!

 

thaimat.jpg.e4e82bd8abd53765da6ea8824e4673a2.jpg

Smakte både red curry og green curry da jeg lå der, men så liker jeg sterk mat! Begge deler var kjempegodt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...