Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Dagene går, idag er det 2 måneder fra vi dro fra hjemmehavnen og vi ligger fremdeles på Knippla og har det utmerket og ikke travelt. Siden vi kom her for snart en uke siden har vi hatt vekslende vær. Regnet har vi sluppet, men vind opp i 14m/s inne i havnen har vi hatt både noen dager og netter.

 

Nå er det helg med havnedager, så nå er det livat her. Enn så lenge bare glade stemmer og musikk. Havnen er full. Mer bilder kommer etter hvert, men her vi ligger med bilde fra da vi kom og nå.

 

ledige_plasser.jpg.0f9ffab18f9271579e54c9474f7be3e1.jpg

 

full_havn.jpg.5aa93361e31d9b2c56ddf9417e79abaf.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det liv og røre i havnen nå under havnedagen, så her er en del bilder tatt idag.

 

telt_hele.jpg.3c037b986469ab10fc10c6a809ccfbb0.jpg

 

telt_inngang.jpg.643730f6c88a402f27737646112cadbe.jpg

 

hoppekule.jpg.db9c99d00b9b61fd0d2ed50f1536d9e5.jpg

 

hoppeslott.jpg.14f55b94bab7455594953b59c9c0cbc6.jpg

 

klovner.jpg.d5fd2d5baca4329d0120082ea42bbd37.jpg

 

krimskrams_diverse.jpg.66052771ef9a04e43de99aac370cbb26.jpg

 

krimskrams_klaer.jpg.0ce662d5e6b998b2ca5e57425d7b7c5f.jpg

 

pub.jpg.920e9b6b72e6f23e075837f3494dc97e.jpg

 

 

 

 

 

 

thai_corner.jpg

 

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Så herlig å følge livet deres i Trudelutt. Herlig at det går an å leve det gode sakte livet uke etter uke. Her oppe i Trøndelag regner og regner det, men over helga kaster vi loss. Heldigvis er strømmen nesten Grattis. Kos Dere masse alle 3.

 

Vel, strømregningen hjemme for oss for juni kom på 265 kroner! Men så var det bare datautstyr, litt lys og alarm som sto på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 39 minutter siden:

Hvordan ser det ud efter den store brand for et par år siden? Er der noget at se nu?

 

Det er helt ordentlig med nye bygginger og kaier, skal ta noen bilder imorgen. Nå er det hoppeslott og greier på området ifb. havnedagen. De som mistet sjøbodene er svært godt fornøyd etter hva de har fortalt meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 minutt siden:

Skulle gjerne byttet plass med dere kjenner jeg!😁😁

Fire nattevakter hvis det kunne passe?😄😄

 

Greit det, om du kan ordne med gjemmekontor. Men jeg er nok litt rusten for job, jeg har jo vært pensjonist i 17 år nå, - he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så kom "freden og roden" tilbake her i indre havn. Nå tynnes det med båter, og på festplassen i og utenfor det store teltet er det opprydding på gang.

 

opprydding.jpg.8d5ef5186f5e1a728fa28fbf7c00d33d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 19 timer siden:

Hvordan ser det ud efter den store brand for et par år siden? Er der noget at se nu?

 

Lars H. skrev for 18 timer siden:

 

Det er helt ordentlig med nye bygginger og kaier, skal ta noen bilder imorgen. Nå er det hoppeslott og greier på området ifb. havnedagen. De som mistet sjøbodene er svært godt fornøyd etter hva de har fortalt meg.

 

 

Slik ser det ut nå, alt helt nydelig gjort.

 

nybygg_oversikt.jpg.78576411a19d55cbefb2a642f440ff9b.jpg

 

nybygg_hembygd.jpg.ef9a7104f6c070d6de82ce0d5a70a2c7.jpg

 

nybygg_platting.jpg.da9f699d1ad549d338d4656b35aac032.jpg

 

nybygg_brygge.jpg.e2c6d0cabfd6a9be0d54dfd972b2ca1e.jpg

 

nybygg_innside.jpg.1c50529d8cc1b8fc5846d865fcae0a49.jpg

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var det nok en kveld her ombord i Trudelutt. Nå er jeg glad jeg fikk unnagjort lufteturen med skipsdyret for en stund siden. Vi har hatt mye vind i ferien, men ikke så mye regn. Men nå striregner det og blåser jevnt 8m/s og kun 15gr. ute.

 

Inne i båten? Tørt og varmt, 24gr. og Bob Marley på anlegget. Låten "Don't Worry, be Happy" passet godt nå. Vi blir nok liggende over imorgen også og går nordover til Klädesholmen tirsdag. Natt til tirsdag og selve dagen er det meldt lite vind. Vi kan jo gå med vind også, men vi har da en lystbåt. Og så har vi ingen dato når vi skal være hjemme. Kanskje det er mindre båter på "Harrykysten" (nord for Smögen også ut i august.

 

Ha en god natt.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter 8 dager på Knippla ble det tid for å røre litt på seg. Som planlagt (så langt vi planlegger noe som helst) gikk turen til Klädesholmen i nydelig vær og omtrent ikke vind og bølger, 2 timer og 20 min. Vi tok den vanlige ruten nord om Indstön, gjennom Albrechtssund og Marstrand regnet jeg med svært mye båter. Her fikk vi fin plass i dobbeltbås med gangbar utrigger på rett side for inn og ut av båten. Vi hadde to plasser å velge i, men nå er det fullt.

 

 

utover_bryggen.jpg.b40ca5d96210c99b3db769cea1b475e7.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så går dagen og det er tid for middag. Den føler jeg er vel fortjent. Så langt har alt teknisk fungert 100%, men som mange andre har jeg fått problem et kjent problem: Dassen streiket! Ingen reaksjon når en trykket på knappen. Dermed ble det feilsøking. Alle sikringer, bryter og kabling OK, men null reaksjon når man trykket på knappen.

 

Litt ør i hodet i varmen og litt rødt i kroppen, ble det å stuke ned i rommet som ikke er særlig stort for demontering.

 

dasslokk.jpg.a3fca40b4008e176c35332943fe0f2b9.jpg

 

Men etter mange stygge gloser var selve porselenet fjernet.

 

 

porselen.jpg.236db4853d673a3c03c8e24792d54676.jpg

 

Dermed kom jeg til motor og pumpe som ble løsnet.

 

tmc_pumpe.jpg.7726b56f1380b796cb2dd6cb946f776b.jpg

 

Det viste seg at det var selve motoren som hadde "kilt seg" av en eller annen grunn. Det ble løst ved å dreie den i skrutrekkersporet på enden av motoren. Slik dassen er montert kan jeg ikke komme til dette uten all demonteringen.

 

Da jeg likevel hadde alt ute, fikk jeg staket opp utløpet for slangen til septiktanken. Der var det ikke lenge før det ble tett av urinstein.

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men la dere merke til dasslokket og dassringen? Andre som har noe slikt fint? Amerikansk eik!

 

dasslokk.jpg.b98d8cef04bde7d9980c3ae7b7b9f970.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her på Klädesholmen har vi det godt, og vi blir liggende noen dager til. Igår slapp vi å betale for strøm som gode kunder. havneavgiften for oss er SEK 240 + 50 for strøm. De neste dagene blir det bare å klore seg fast i mye regn og vind.

 

vaer_klades_2022.jpg.1d93f4f2aa4c290318a5e50e4a44458a.jpg

 

 

Tidligere gikk det mange båter herfra, men i båsene er det snart fult igjen. På linene er det kun 3 båter, plass til ca. 15. Det er nok mange som har dradd hjem for å komme på jobb imorgen mandag.

 

 

Tidligere har jeg skrevet litt om fortøying i utlagte liner. Mange steder er moringen for linene ikke langt nok utte fra bryggen for store båter, men her er det helt fint. Seilbåten på bildet er 42fot og linen akter (markert rødt av meg) går langt utover.

 

linefortoying4.jpg.42058f83869cfc36b6815ede37aa84cb.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter en dag med høljeregn og en der det blåste kjerringer og ingen hverken kom eller gikk, snudde vinden idag og løyet. Dermed ble det masseutflukt fra havnen, og vi satte kursen for Skärhamn en halvtime unna. I de trange passasjene nordover var det mye båter, men alle gikk eksemplarisk. Inn mot Skärhamn måtte vi nærmest kjøre slalom mellom alle båtene som skulle ut av havnen. Nå ligger vi godt fortøyd på line med strøm og vann 2m fra båten. Nå på eftermiddagen fylles havnen etter hvert opp. I dagene før med regn og kuling hadde havnen vært stappfull. Her er prisen for havneleie SEK250 + 50 for el for opp til 10m båtlengde.

 

Endelig kom vi til et sted der det er "bolag" der en kan handle rødt. Og for ikke å forglemme Skärhamns Båtcentrum der jeg fikk handlet en viktig del som etter hvert skal monteres. Hva da?

 

Se egen tråd om det, Så var det tid for feriens drittjobb,aurg!

 

skarhamn_batcentrum.jpg.fa17b424f8019aac58425ea4cabd7a75.jpg

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fingernem har jeg alltid vært, og heller ikke redd for å få møkk under neglene. Det jeg virkelig er glad for at kroppen er like "bevegelig" som da jeg var 20 år. I styrkeløft må jeg nok melde pass, men å krype og åle meg frem gjør jeg som da jeg var en ungdom, - og om et par måneder blir jeg med mine 60kg. 79 år!

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Voksen? Det har jeg aldri tenkt å bli, man fødes som barn og går gjerne i barndommen på slutten. Å være voksen er bare problemer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger fremdeles i Skärhamn. Nå er vår 41 års bryllupsdag snart over. Det ble ikke noen feiring, men en god middag fikk vi da laget oss, biff med bearnaise, rødvin å drikke og jordbær med sukker og fløte til dessert. Biffen ble tilberedt ombord på ordentlig jern stekepanne mens grillplassen var full av griller for de som på død og liv skal ha brent mat.

 

Grillbordet blir forresten skrubbet og vasket hver morgen av havnevertene.

 

griller.jpg.71828426712797c5f19a815506957efd.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...