Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Hunnebostrand er et fint sted, men nå er det på tide å komme seg hjemover. Etter en lang og hyggelig prat med havnevaken (som husket oss fra da vi var på sydgående) satte vi kursen nordover mot de beryktede "Humparne". Der var det ikke mye humper idag, med 1 - 2m/s vind fra land var max bølgehøyde 10cm.

 

Vi har det fremdeles ikke travelt så det ble snaut 7Nm til Hamburgsund der det var godt med plasser.

 

hamburgsund_kailangs_2022.jpg.4a2373f78ad1ec40cda07cbda96a9cb6.jpg

 

Her ligger vi vel over en dag. Skipshunden Max har god kontroll på det som skjer rundt båten, og så passer han på PC'n tilpappa'n.

 

max_hallo_i_luken.jpg.2cdd4f39a8e92626571d459091191ad0.jpg

 

max_og_pc.jpg.5e8674b1c936bdb6c243ae88d93d7e43.jpg

 

Men det er tydelig at vi nærmer oss Norge der de "rike" bor, her koster det oss SEK360 med strøm, langt ute i august! Det er bare to ganger tidligere på ferien, inkludert fellesferien at vi har betalt over 300 kroner.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De neste "forferdelige" stedene er Gule Humpen, Kosterfjorden og den lange Oslofjorden.

 

Men denne værmeldingen (for Gule Humpen) ser da ganske "hyfsat" ut?

 

vaer_hjemover_2022.jpg.808c6a23856a2f1316cf030e2457c412.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Hunnebostrand er et fint sted, men nå er det på tide å komme seg hjemover.

 

Vi har det fremdeles ikke travelt så det ble snaut 7Nm til Hamburgsund der det var godt med plasser.

 

Men det er tydelig at vi nærmer oss Norge der de "rike" bor, her koster det oss SEK360 med strøm, langt ute i august! Det er bare to ganger tidligere på ferien, inkludert fellesferien at vi har betalt over 300 kroner.

 

Jeg måtte ut med 732kr i Hunnebostrand ink el.  9 Aug :crazy:  Veldig koselig havn og sted, men ble bare en natt i år til den prisen..

Litt snodig i Hamburgsund, booket på den plassen vi lå via docspot, og det var lang rimeligere enn hos havneverten, åpenbart noe feil i sytemet, kompisen slapp unna med 360kr 10August for 14m båt.

Ble bare 23døgn i år, misunnelige på dine snart 100!

Link to post
Share on other sites

Ikke noe nytt fra oss her i Hamburgsund.

 

Men idag er det    100 dager siden vi startet båtferien!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

20220825_161028.jpg.c19168bcd68a8fdfa1217106d2b3dd6e.jpgKosterfjorden var også helt nydelig. Her snudde vinden en stund til NW 2m/s, men det ga ikke mer enn 20 - 30cm sjø. Nå ligger vi i Strømstad indre havn. Imorgen blir det tur til veterinæren for "svenskepille" til skipshunden, før vi durer rett hjem på lørdag. Turen fra Hamburgsund med både Gule Humpen og Kosterfjorden tok oss 4 timer og 10 min i strålende sol og 20 - 25gr. Nå har jeg fått meg et stort glass RØDT.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så ble det ikke å dele en flaske rødt i år heller Hulda.

 

Nå er vi klar for hjemreise imorgen, Max har vært hos veterinæren for "svenskepille" og jeg en siste tur på "bolaget". Denne ferien har gått som smurt, jeg klarte til og med å beregne kaffeforbruket for 3 måneders tur. Idag åpnet jeg den siste posen med ekte kaffe kjøpt hjemme.

 

alikaffe.jpg.854283f4d50ef9f052225f2456113a5f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 45 minutter siden:

Får vi et bilde av postkassa , plenen og blomstene i stua?

Posten og avisen er stoppet og naboen sjekker for uønsket reklame. Plenen pleier også naboen å klippe noen ganger. Kun plastblomster om sommeren. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 45 minutter siden:

I år må det vel være flatt batteri på bilen ?

 

Håper da inderlig ikke det, det gikk bra med 2 1/2 måned sist sesong. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Posten og avisen er stoppet og naboen sjekker for uønsket reklame. Plenen pleier også naboen å klippe noen ganger. Kun plastblomster om sommeren. 

Som dere ser under var det noe mer grodd hos meg etter båtferie og sykehusinnleggelser… Gjesten så imidlertid ikke ut til å ha noe imot det. Kanskje jeg skal ringe han med geitene på Håøya og be om en visitt? :giggle:
 

09CB77E5-4246-4584-AFE3-FD11AA3739AC.jpeg.62d70c02189912494139421f2a9a90a3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 33 minutter siden:

Godt på vei hjem, passerer Tristein i vindstille og speilblank sjø nå.

 

Lars H. Du burde alliert deg med en forfatter eller bokforlag og skrevet en "reiseguide" ut ifra dine erfaring med alle de sesongen du har tatt turen langs svenskekysten. Jeg tror den hadde solgt bra. :-)

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 3 timer siden:

 

Lars H. Du burde alliert deg med en forfatter eller bokforlag og skrevet en "reiseguide" ut ifra dine erfaring med alle de sesongen du har tatt turen langs svenskekysten. Jeg tror den hadde solgt bra. :-)

 

Jeg har forsøkt å overtale han. Men tenk: hvordan var det da han startet i båt,utvikling båt,motor,gjestehavner. Utvikling av teknologisk utstyr,navigasjon med mer. Ganske sikker på at det ble årets (2023?) Julegaveønske fra mange. Fra Hankø idag,7 båter i gjestehavna i natt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...