Jump to content

Så var Trudelutt på gang med årets båtferie på Bästkusten.


Lars H.

Recommended Posts

Dere følger med! Vet noen forresten noe om de røde "lensene" nord for kanalen, i en stor sirkel?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel fortøyd i hjemmehavnen Son etter en nydelig tur hjem i nesten vindstille, etter hvert sol og uten sjø. Turen tok 6t 30min. Fra vi dro hjemmefra 16. mai har det blitt over 3 måneder, eller nøyaktig 103 dager. Bilen som har stått i havnen hele tiden var ren og pen og startet uten nøling. Vi blir i båten og pakker det som skal med hjem (mye skittentøy!) før vi kjører hjem imorgen. Så egentlig blir da ferien på 104 dager. Nå var det godt med et stort glass RØDT!

 

Takk til alle som har fulgt oss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Vet noen forresten noe om de røde "lensene" nord for kanalen, i en stor sirkel?


Litt oljesøl fra vraket av Nordvard (senket i 1944). Tankene ombord er tømt for olje, men det gulper noen sjeldne ganger opp litt olje fra skott o.l. Lensene ble lagt ut for et parmdager siden.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg forresten tatt inn det norske flagget fra hekken. Stangen satt ganske fast i holderen etter å ha stått der siden 16. mai.:flag:

 

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Nå har jeg forresten tatt inn det norske flagget fra hekken. Stangen satt ganske fast i holderen etter å ha stått der siden 16. mai.:flag:

 

:easter:

Fikk du start på opel'n.. batteriet kan lade seg helt ut over tid. Står man med panseret åpent på parkeringsplassen  i havna er det slutt på hjelp å få...da har de fleste ikke tid.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel hjemme på Skjetten og vaskemaskinen jobber livet av seg med en strømpris på drøyt 6 kroner, og bedre blir det ikke imorgen når prisen går over 7 kroner. Men skittentøy etter 3 måneder må vaskes.

 

Her hjemme var alt helt OK, selv om hagen vel ser litt ustelt ut. Heldigvis er det kun en liten rekkehushage.

 

Her fra baksiden:

 

hagen_28082022a.jpg.15e5ca0bb24c3adc93f38df89842496b.jpg

 

hagen_28082022b.jpg.4c1ec56e2f40dd7e38898d26ad0356a4.jpg

 

 

og her fra inngangspartiet.

 

hagen_forsiden_28082022.jpg.a37ab2a6dd12195b43760c69ebab000f.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

huff nå blir det vel mange purregebyrer på ubetalte regninger på papir.

 

Dette var vel en feilposting? Dine dine problemer Ugla med å betale dine regninger har jo ingenting på denne reisetråden å gjøre

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner ting å bli på stell her hjemme, vaskemaskinen kan puste ut etter et utall av runder og hagen ser mye bedre ut. Det ble noen trillebårlass med ugress og kvist og kvass å trille bort.

 

hagen_2022_aug_plenklipp.jpg.496da3c3a806be6ea4f5f6dcedca3c94.jpg

 

hagen_2022_aug_busker.jpg.f43ff3cb110fdc126e8f56125c1cf945.jpg

 

hagen_2022_aug_klippet.jpg.061130cabe38bbe038a61762117ee2c3.jpg

 

 

Ellers har vi ikke kommet oss ut med båten igjen ennå. Selv om det ikke lenger er sommer må vi snart ta en tur.

 

For å ha kontroll med strømmen i båten har jeg en såkalt SafeCurrent enhet koblet til forbruksbatteriene som sender måleresultat for spenning og temperatur (i batterirommet) hver 4. time.

 

safecurrent_enhet.jpg.92c6ca705ff7814b7337f57127d4ebc5.jpg

 

Når jeg sjekket for de siste 30 dagene idag fikk jeg opp dette.

 

batterikontroll.jpg.ca0c3bb62f85acb13514d9d76df95c01.jpg

 

Når en ser på den røde kurven for spenningen ser en at vi lå med landstrøm som holdt seg på drøyt 13V i hele ferien, pluss at spenningen steg når vi var under veis. Da vi kom hjem koblet jeg ikke til landstrøm, men solcellepanelene sørger for opp rundt 13,6V på dagtid, enten solen skinner eller ikke. Om natten faller spenningen til 12,7V.

 

Litt artig er det å se på den blå kurven for temperaturen. Den viser vel ganske tydelig at det var slutt på ordentlig sommer da vi kom hjem.

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha overvåking av både forbruksbanken og startbatteriet, må du ha to enheter. Enheten leveres med innebygget Sim-kort og du betaler kr.29,- pr. md. Du kan også sette det opp til å få varsling via SMS ved feks. lav spenning eller temperatur. Ellers måles spenning og temperatur hver 4. time og data sendes og lagres i en base som du kan logge inn på når du selv vil for å sjekke målingene. Mer hos SafeCurrent.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 52 minutter siden:

Skal du ha overvåking av både forbruksbanken og startbatteriet, må du ha to enheter. Enheten leveres med innebygget Sim-kort og du betaler kr.29,- pr. md. Du kan også sette det opp til å få varsling via SMS ved feks. lav spenning. Ellers måles spenning og temperatur hver 4. time og data sendes og lagres i en base som du kan logge inn på når du selv vil for å sjekke målingene. Mer hos SafeCurrent.

Høres ut som noe jeg kan vurdere til vinteren.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Lars H. skrev On 4.9.2022 at 15.23:

 

For å ha kontroll med strømmen i båten har jeg en såkalt SafeCurrent enhet koblet til forbruksbatteriene som sender måleresultat for spenning og temperatur (i batterirommet) hver 4. time.

 

safecurrent_enhet.jpg.92c6ca705ff7814b7337f57127d4ebc5.jpg

 

Når jeg sjekket for de siste 30 dagene idag fikk jeg opp dette.

 

batterikontroll.jpg.ca0c3bb62f85acb13514d9d76df95c01.jpg

 

Når en ser på den røde kurven for spenningen ser en at vi lå med landstrøm som holdt seg på drøyt 13V i hele ferien, pluss at spenningen steg når vi var under veis. Da vi kom hjem koblet jeg ikke til landstrøm, men solcellepanelene sørger for opp rundt 13,6V på dagtid, enten solen skinner eller ikke. Om natten faller spenningen til 12,7V.

 

Litt artig er det å se på den blå kurven for temperaturen. Den viser vel ganske tydelig at det var slutt på ordentlig sommer da vi kom hjem.

 

 

 

 

Har forsøkt å bestille en slik, men det var ikke lett.

Har du noen annen kontakt enn gjennom hjemmesiden?

Link to post
Share on other sites

Jeg handlet (for flere år siden) dette hos Seatronic, men de har sluttet med det.

 

Med litt Googling ser det ut til at https://www.sparelys.no/safecurrent-batteriovervaker har det på lager. Hos Maritim er det oppført som "Produktet er ikke aktivt!", men de har et eksemplar i butikken i Fredrikstad Rolvsøy.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enheten er med ferdig installert sim-kort, slik at jeg betaler (kr.348) en gang i året til Safecurrent.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...