Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

For de av oss som har vært båtbrukere gjennom mange år og fortsatt har båtinterressen vil nok ikke båtlivet bli mye annerledes i tida framover enn det har vært i tidligere år.

Men covid gjorde at det kom mange nye båtkjøpere inn i markedet. For disse har nå mulighetene åpnet seg opp igjen til tidligere aktiviteter som reising etc., akkurat som man gjorde før covid. Og enkelte har kanskje oppdaget at et båthold betyr ettersyn, arbeid, kostnader osv. Det er alltid noe som må/bør gjøres.

 

Kanskje det man kan se av annonsering ut over "normalen" representerer selgere med denne historikken.  Jeg har ikke fulgt med på om det på Finn.no nå ligger flere eller færre båter ute for salg enn "normalen" på et slikt år.

 

Men enkelte segmenter kan nok komme til å slite litt mer enn andre med å omsette det man har kjøpt. Det er ikke spesielt attraktivt å kjøpe en stor båt med høyt drivstoffforbruk med dagens priser.

Og å kjøpe en båt med fartspotensiale på 22-28 knop bare for å kun kjøre rundt i 7 knop begrunnet i drivstoffkostnadene er vel heller ikke så helt treffende. Man vet jo ikke hvordan dette blir framover og om prisene vil komme noe vesentlig ned i overskuelig framtid.

 

Fornuftige familiebåter vil nok fortsatt kunne omsettes greit også i den litt høyere prisklassen framover.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 17 timer siden:

  Det at prisene fortsatt holder seg høye viser at folk ikke må selge. De som må selge setter ned prisen, og får solgt kjapt. Verre er det ikke.

 

Et velkjent fenomen er vel at det første som skjer er at omsetningstiden og "liggetiden" går opp.

De selgerne som bare tester markedet, trekker annonsen etter en stund eller lar være å fornye når tiden er utløpt.

De som virkelig vil selge må, etter en stund, ned i pris.

 

Basert på "liggetiden" og antall av de båtene som jeg følger med på synes jeg vel å se at denne prosessen er igang.

Ser også at prisene på endel objekter settes ned 5-7% men likevel blir de liggende usolgt.

 

Men det er nå det segmentet som jeg følger med på. 

Du følger sikkert andre båttyper siden du tydeligvis ser det motsatte av meg :)

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 1 time siden:

Du følger sikkert andre båttyper siden du tydeligvis ser det motsatte av meg :)

 

Hvor har du det fra? Jeg følger ikke noe som helst,  jeg synes bare litt synd på de som aldri får kommet seg på sjøen fordi båtene kanskje blir billigere til høsten eller våren eller neste høst eller noe. Mitt råd er å kjøpe når den rette båten dukker opp, glemme prisen og nyte båtlivet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er jo noen som alltid blir sittende uten båt.
-Når prisene er såkalt høye, venter de på at det skal gå ned, og får aldri prutet nok.

-Når prisene faller, skal de vente til bunn, for å ikke kjøpe for dyrt.

-Når det er på bunn, er det dårlige tider, og best å behold pengene. Får ikke prutet nok.

-Når prisene går opp, kan man ikke kjøpe, fordi det var billigere tidligere.

 

Det virker som at hvis man får kjøpt en båt til lavere kronesum enn man har sett den til før, eller fått den langt under prisantydning, regnes det som godt kjøp…..

Fasit har man vel egentlig aldri før båten er solgt igjen, da man ikke vet hvordan marked den skal selges i.

 

En tapt båtsesong kan ikke måles i penger:cheers:

 

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

 

Hvor har du det fra? Jeg følger ikke noe som helst,  jeg synes bare litt synd på de som aldri får kommet seg på sjøen fordi båtene kanskje blir billigere til høsten eller våren eller neste høst eller noe. Mitt råd er å kjøpe når den rette båten dukker opp, glemme prisen og nyte båtlivet!

Hvor mange tror du det gjelder da, altså som venter og venter på rett pris? Og hvor mange tror du følger rådet om å glemme prisen? Gjorde du det selv da du kjøpte båt sist?

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo stor forskjell på å vente noen uker eller måneder på å primært finne den rette båten til rett pris i markedet som er, kontra å vente årevis på at hele verdensøkonomien skal endre seg, samtidig som de lar drømmebåter bli solgt til andre bare fordi de har en teori at tilsvarende båter kanskje vil være 5% billigere en gang i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

 

Hvor har du det fra? Jeg følger ikke noe som helst !

 

Eeh....du skrev vel dette lenger oppe her:

 

  index skrev On 3.10.2022 at 21.40:

  Det at prisene fortsatt holder seg høye viser at folk ikke må selge. De som må selge setter ned prisen, og får solgt kjapt. Verre er det ikke.

 

****************

 

Ganske bastante ord fra en som "ikke følger noe som helst" 🤔

 

Link to post
Share on other sites

nie skrev 27 minutter siden:

Ganske bastante ord fra en som "ikke følger noe som helst" 🤔

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til. Er det ikke opp til selger å sette pris på det han vil selge?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

BårdK skrev for 1 time siden:

Hvor mange tror du det gjelder da, altså som venter og venter på rett pris? Og hvor mange tror du følger rådet om å glemme prisen? Gjorde du det selv da du kjøpte båt sist?

 

Jeg tror det er mange som venter lenge.

 

Og ja, sist jeg kjøpte båt ga jeg mer enn jeg egentlig hadde tenkt for å ikke bli sittende med skjegget i postkassen igjen. Bedre å ha båt enn å ikke ha. Men det var ikke så stor båt vi snakker om da. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev 1 time siden:

Nå er det jo stor forskjell på å vente noen uker eller måneder på å primært finne den rette båten til rett pris i markedet som er, kontra å vente årevis på at hele verdensøkonomien skal endre seg, samtidig som de lar drømmebåter bli solgt til andre bare fordi de har en teori at tilsvarende båter kanskje vil være 5% billigere en gang i fremtiden.

Det er noe med dette, de som skal ha båt, leter og finner. Mens noen aldri finner en båt som er verdt prisen. Kanskje de heller er litt glad i å ha penger i banken. Når så kontoen er blitt sånn passe stor, er det for vanskelig å bruke dette på en båt, som både kan synke i verdi, og gå i stykker. Så går dagene og livet.....

Redigert av Scand 360 dc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nie skrev for 7 timer siden:

 

 

Det jeg vil frem til er vel at du babler i vei i en tråd om prisutviklingen i båtmarkedet

 

Det er vi vel flere som gjør her. Men lykke til med å prøve å snakke ned prisene i markedet, jeg synes dette bare ser rart ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

Det er vi vel flere som gjør her. Men lykke til med å prøve å snakke ned prisene i markedet, jeg synes dette bare ser rart ut. 

Jeg har båt, ønsker meg ingen prisnedgang og har ingen intensjon eller mulighet for å "snakke ned prisene i markedet".

 

Synes likevel det er interessant å følge med på  markedet og forsøke å tolke hvilken retning det går.  

 

Men at noe er rart i denne tråden kan vi sikkert være enige om🙂

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev for 10 timer siden:

Det er noe med dette, de som skal ha båt, leter og finner. Mens noen aldri finner en båt som er verdt prisen. Kanskje de heller er litt glad i å ha penger i banken. Når så kontoen er blitt sånn passe stor, er det for vanskelig å bruke dette på en båt, som både kan synke i verdi, og gå i stykker. Så går dagene og livet.....

Veldig bra beskrevet. Tror også det ofte er de som du beskriver som aldri får båt, som oftest starter slike tråder.

I min verden, er markedet aldri kunstig høyt, kunstig lavt, normalt, unormalt, kjøpers, selgers, det er bare marked. Båter bytter eier når selger og kjøper blir enige.

 

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev for 18 timer siden:
PolarLi skrev for 19 timer siden:

Nå er det jo stor forskjell på å vente noen uker eller måneder på å primært finne den rette båten til rett pris i markedet som er, kontra å vente årevis på at hele verdensøkonomien skal endre seg, samtidig som de lar drømmebåter bli solgt til andre bare fordi de har en teori at tilsvarende båter kanskje vil være 5% billigere en gang i fremtiden.

Vis hele sitatet  

Det er noe med dette, de som skal ha båt, leter og finner. Mens noen aldri finner en båt som er verdt prisen

Jeg er definitivt en av de som ikke finner en båt til rett pris. Ønsker å bytte fiskebåten med en som er bedre egnet til dykking i ytre strøk. Ble uaktuelt å bytte når prisene gikk til himmels med corona. Leter etter ett godt kjøp, må sikkert vente noen år til. 

 

Ikke at det er haster. En større båt er dårligere til fiske.  Og til tur er jo seilbåten bedre uansett. Får drømme videre om å bytte fiskebåten. En besluttningsprosess på under 3 år er ikke bra. 

 

Tror på gode kjøp til våren, bedre til neste høst hvis det blir mye regn neste sommer. Hvis det inntreffer kanskje jeg bytter?

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 47 minutter siden:

Jeg er definitivt en av de som ikke finner en båt til rett pris. Ønsker å bytte fiskebåten med en som er bedre egnet til dykking i ytre strøk. Ble uaktuelt å bytte når prisene gikk til himmels med corona. Leter etter ett godt kjøp, må sikkert vente noen år til. 

 

Ikke at det er haster. En større båt er dårligere til fiske.  Og til tur er jo seilbåten bedre uansett. Får drømme videre om å bytte fiskebåten. En besluttningsprosess på under 3 år er ikke bra. 

 

Tror på gode kjøp til våren, bedre til neste høst hvis det blir mye regn neste sommer. Hvis det inntreffer kanskje jeg bytter?

Men til neste høst får du vel mindre for den du skal bli kvitt også , nødvendigvis ? La oss si at markedet synker jevnt med 10%. Da tjener du ikke 10% av kjøpsummen på den nye. kun 10% av differansen mellom ny og gammel.  Samt at du skal selge den gamle i ett tregere marked, og da kanskje ender opp med to båter en periode...?

 

Å vente på perfekt timing er vel mest interessant når man skal inn eller ut av ett marked.  Kjøp og salg i samme marked er ikke like ømfintlig for rett timing..?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Salgspris gammel båt 100k. Ny 500k. Hvis jeg da ikke bare får en båt til, da den gamle er bedre til hummerfiske.  Strever litt med å rettferdiggjøre 500k på noe jeg vil bruke 2 helger i året. Men får jeg det billig nok...

 

Vil ha noe jeg kan selge etter 2 helger uten å tape alt for mye. 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
casie skrev 4 minutter siden:

@Okkaby helt rett! men så går det også en grense for hvor langt ned man er villig og gå... man når tilslutt et punkt der man tenker at man bare beholder istedenfor

Joda er sant nok det. Men har en mistanke om at det nok vil bli en del som er nød å selge, før banken evt tar over salget.

Er mye båter som er kjøpt på kreditt, å mye folk som sliter med å ha nok penger til alt nå.

Hytte salget går ikke så godt det heller. Så blir fort et valg noen må ta.

 

Sjøl skal jeg ikke selge nå. Så ingen panikk her. Jobber jo i olje, å der går det så det griner om dagen hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...