Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

casie skrev for 2 timer siden:

er nok noen få av de og,men jeg tror nok de fleste har råd til og bli sittende med båen

Prisene ute i Europa går ned, så vi må vel bare innse at de skal ned her hjemme også. En båt er egentlig ikke mer verdt her hjemme enn i eksempelvis Frankrike. Det er fortsatt samme type båt

 

Jeg er ihvertfall innstillt på at jeg ikke får samme pris nå som jeg kunne fått i 2020/2021. De prisene var jo egentlig kunstig grunnet corona. 

 

Igrunn enkelt og greit, færre kommer til å kjøpe større bruktbåt er, da må prisen ned for å eventuelt få solgt til en av de få som er på jakt etter stor brukt båt. 

Redigert av nn- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
ohio skrev 2 minutter siden:

Prisene har ikke gått mye ned hverken hjemme eller ute men salget har kraftig stagnert , det må vel de fleste fått med seg og tror nok prisutviklingen vil vise seg utover våren 

 

Ja det er nok den veien det går. Når først salget har stagnert må prisene falle

Redigert av nn- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtprodusenter er i alle fall ute og sier at salget i «volummarkedene» har bremset opp.

https://www.batmagasinet.no/askeladden-askvik-toppsak/askeladden-klar-for-toffere-tider/792913

 

Dette er jo ganske ventet korreksjon. Pandemien var uvanlig heftig på salg og prisvekst og lav rente.

 

Men at boligmarkedet skal ned 20% tror jeg ikke noe på. Det kan gå ned 5-10%, men inflasjon og dyrere nye boliger/byggekost, samt lavere tilbud pp markedet vil holde prisene bedre enn mange vil anta.

 

Boligmarkedet er derimot behovsstyrt - en ting mange må ha uansett hvordan markedet er. Båt og fritid er derimot noe man kan utsette eller klare seg uten en periode, derfor vil typisk hytter, båter og bobiler merke en nedgang mye større enn f eks primærboligmarkedet. Biler er et sted i mellom nødvendighet og hygge, avhengig av type biler, så markedet vil svinge avhengig av type bil.

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisene på det som legges ut er kanskje ikke særlig mye lavere enn det man omsatte båtene for i de "corona-dopede" årene 2-3 år tilbake, men så er det også særdeles lav / ingen bevegelse på mange av disse objektene som legges ut nå.

 

Kan tyde på store avvik mellom kjøper og selgers forventninger. Om det i det hele tatt fins kjøpere til enkelte av de objektene som legges ut med dagens drivstoffpriser og øvrige økte kostnader. I årene 2015-2016 var det også eksempelvis omtrent umulig å bli kvitt storbåt mens de samme objektene gikk som varmt vetebrød 3-4 år senere da man sto midt i covid. Nå har samfunnet endret seg og det er andre skyer i horisonten.

 

Våren vil nok gi et riktigere bilde på reell status, ikke mange ser på kjøp av fritidsbåt som aktuelt midt på vinteren og sammenlikningsgrunnlaget er dårlig. Til våren vet man enda mer om renteeffekten og øvrige økonomiske innstrammingsfaktorer som naturlig påvirker dyre fritidsaktiviteter.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger med på en relativ populær båt på noe over 30 fot. Nåværende pris ligger over prisen før korona. Båtene blir ikke solgt og annonsen går ut på tid.

Dette og høye drivstoffpriser, høyere renter,økte matvarepriser,økte skatter og kommunale avgifter, vil medføre lavere bruktbåtpriser.

Link to post
Share on other sites

En skal jo merke seg at nybåtprisene stiger stadig. Derfor tror jeg priser på eldre båter som er omentrent som de nye modellene, ikke kommer til å synke. Ser f.eks at man kan få en 2005 model Saga 315 for 700.000 på Finn. Ny Saga 325 koster 3.200.000. To forskjellige standarder, men allikevel samme båt. Derimot så tror jeg at båter fra før 2000 års skiftet vil vi se en prisnedgang på.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

En skal jo merke seg at nybåtprisene stiger stadig. Derfor tror jeg priser på eldre båter som er omentrent som de nye modellene, ikke kommer til å synke. Ser f.eks at man kan få en 2005 model Saga 315 for 700.000 på Finn. Ny Saga 325 koster 3.200.000. To forskjellige standarder, men allikevel samme båt. Derimot så tror jeg at båter fra før 2000 års skiftet vil vi se en prisnedgang på.

 

Godt poeng.

Jeg kunne f.eks tenke meg å bytte min Viknes i en nyere modell. 

Men prisutviklingen på nye 1030 gjør jo at det prosjektet ikke er gjennomførbart lenger. Mellomlegget blir så stort at det blir å beholde -04 modellen....lenge. 

 

Fordelen med det er jo at jeg etterhvert kjenner båten ut og inn og har full kontroll på båtens historikk 🙂

 

Så da får litt av pengene heller brukes på litt oppgraderinger her og der👍

 

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vært en enorm prisoppgang på båter de siste årene. Jeg fikk tilbud på en demokjørt Ockelbo 21 CAB med 200 HK Yamaha for fem år siden. Båten var velutstyrt og kun gått 15 timer. Prisen som jeg takket nei til var 575k. I dag ligger disse nye til over millionen (https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=265505616)) og siste båt jeg så ble solgt på finn.no til ca 750k godt brukt (brukt i næring). 

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke bare bruktbåt som har stagnert i salg det er det samme på Nybåt og med de høye prisene på nybåt så tror jeg kansje mange velger og beholde den de har en god stund til Det ser heller ikke ut til at drivstoffprisene skal særlig ned og da er det dyrt nok for bare bruk av båten 

Link to post
Share on other sites

Som et apropos til stigende priser på nye båter.

Så denne annonsen idag:

 

Viknes 1030 K3 | FINN.no

 

Vanskelig å vurdere reell prisstigning siden utstyrsnivå trekker opp og ferdigforhandlet pris vanligvis ligger noe lavere enn annonsert. 

Med generell prisstigning i Norge og internasjonalt var det vel forventet at båtprisene skulle kraftig opp men dette synes jeg var mye men det er antagelig dette prisnivået  Viknes må ha for å sitte igjen med en fornuftig fortjeneste.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte ny båt i 2021 (men bestilte før corona), og der er nyprisen økt med nærmere 50%. 

 

Men selv om nyprisen er så høy, så legges 2-3 år eldre båter ut for "gammel" pris, altså en del under det de må ha betalt. Jeg regner med dette er pga. de ikke får solgt de, så jeg blir veldig forrundret om det selges noen nye. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Vi kjøpte ny båt i 2021 (men bestilte før corona), og der er nyprisen økt med nærmere 50%. 

 

Men selv om nyprisen er så høy, så legges 2-3 år eldre båter ut for "gammel" pris, altså en del under det de må ha betalt. Jeg regner med dette er pga. de ikke får solgt de, så jeg blir veldig forrundret om det selges noen nye. 

Synes dette er en skummel utvikling. 

Prisstigningen for nye båter skjer jo fra et allerede høyt nivå. Du syns kanskje ikke at din båt var superbillig når du kjøpte den i -21 (?), og nå er den 50% dyrere.

Kombinert med økning i pris på drivstoff kan denne utviklingen gi bråstopp i salget av nye båter og det er iallfall ikke noe særlig for de av oss som setter pris på at det fortsatt produseres og selges båter i Norge og at båtmarkedet jevnlig tilføres nye årganger.

 

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 3 timer siden:

Synes dette er en skummel utvikling. 

Prisstigningen for nye båter skjer jo fra et allerede høyt nivå. Du syns kanskje ikke at din båt var superbillig når du kjøpte den i -21 (?), og nå er den 50% dyrere.

Kombinert med økning i pris på drivstoff kan denne utviklingen gi bråstopp i salget av nye båter og det er iallfall ikke noe særlig for de av oss som setter pris på at det fortsatt produseres og selges båter i Norge og at båtmarkedet jevnlig tilføres nye årganger.

 

Det er akkurat det som er i ferd med å skje. Når ingen kjøper nytt, holder det prisen på brukt oppe. Kommer neppe en kollaps i bruktmarked så lenge de fleste er i jobb. 

Link to post
Share on other sites

Nøtterøy skrev 1 time siden:

tørste påhengs motorer, som sikkert vil kvitte seg med disse. I det segmentet tror jeg prisene vil måtte falle endel.

 

Godt mulig, men tror jeg hadde "slitt" mer økonomisk med 2 x volvo d4 og vedlikeholdet (på ny båt). Fikk tilbud på service på 2 stk volvo d4 med dpi på 48 000 i året vs 8 000 for 2 stk yamaha. Kan kjøre litt for 30 000 kr. 

Bruker ca 15% mer med min enn den med d4 

 

Og det er vel på påhengsbåtene nybåtprisene har økt mest (i prosent, men dette er kun en overfladisk betraktning fra noen få anonser på finn). 

 

Men dette er vel bare meg som forsvarer min egen båt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

De store bruktbåtmeglerne priser båtene sine fortsatt veldig høyt, å så lenge de gjør det vil ikke privat bruktbåtkjøpe synke. En båt som nesten er 25 år gammel , 40+ fot til 2 millioner vil ha et enormt tap om 5 år vil jeg tru. Det skjer noe med oss folk når vi ser en båt som er 30 år gammel. Jeg mener meglere ligger alt fra 500-800 k for høyt prisa ennå i kategori cabincruiser. 

Link to post
Share on other sites

estange skrev 1 time siden:

En båt som nesten er 25 år gammel , 40+ fot til 2 millioner vil ha et enormt tap om 5 år vil jeg tru.

Neppe. En ny lignende båt bikker fort 10-12 millioner kroner i dag. Det selges svært lite nye båter i denne størrelse og prisklasse og man får lite påfyll til markedet. Det vil trolig holde prisene høye også for eldre slike båter i årene fremover. 

 

Jeg syns bruktbåter i dag er relativt rimelig. En 10 år gammel familieseilbåt av typen Hanse 385 går for ca 1,5 ( https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=266664811), mens en ny tilsvarende går for 3,5 millioner minimum. 

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

estange skrev for 3 timer siden:

De store bruktbåtmeglerne priser båtene sine fortsatt veldig høyt, å så lenge de gjør det vil ikke privat bruktbåtkjøpe synke. 

 

Har sett det samme. Ser ingen tendenser til synkende prisantydning hos meglerne.

 

estange skrev for 3 timer siden:

 En båt som nesten er 25 år gammel , 40+ fot til 2 millioner vil ha et enormt tap om 5 år vil jeg tru.

 

Ikke liker sikker på det. 

Tror den prisutviklingen vil være mye avhengig av vedlikehold, oppgraderinger og påkostninger.

Som han over her skriver, er dette ekstremt dyre båter å kjøpe nye.

Link to post
Share on other sites

estange skrev for 3 timer siden:

De store bruktbåtmeglerne priser båtene sine fortsatt veldig høyt, å så lenge de gjør det vil ikke privat bruktbåtkjøpe synke. En båt som nesten er 25 år gammel , 40+ fot til 2 millioner vil ha et enormt tap om 5 år vil jeg tru. Det skjer noe med oss folk når vi ser en båt som er 30 år gammel. Jeg mener meglere ligger alt fra 500-800 k for høyt prisa ennå i kategori cabincruiser. 


Men blir disse høyt prisede båtene solgt og i så fall for hva?

jeg har min båt liggende på finn for en helt ok pris i forhold til hva jeg gav for den i fjor helt ny. Svært liten respons. Jeg selger bare fordi jeg vil ha Windy igjen etterhvert og lar det skje når båten blir solgt. Men jeg setter ikke ned prisen - og da er det heller ikke noe særlig respons. De nye årets av min modell har steget ganske mye i pris. Det ville vært verre om jeg trengte pengene og måtte selge fort unna, da måtte jeg nok tatt et stort tap. 
Har hatt et skambud på ca 25% under prisantydningen. Men har man tid så kan man vente. Problemet mitt er at prisdifferansen jeg ønsker det skal være opp til en Windy jeg ønsker meg må være den samme. Så dersom de settes ned kan jeg også sette ned min pris, men når de tviholder på sine priser så tviholder jeg også til jeg evt en eller annen gang får solgt (innen 3-4 år :giggle:)

da er båten eldre og mer brukt, men da har jeg samtidig hatt glede av den noen sesonger til. Derfor er jeg tilhenger av å selge før jeg kjøper ny båt, så slipper man doble opplagskostnader osv dersom man ikke får solgt den gamle båten. Alternativt er innbytte veldig lukrativt.

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 7 timer siden:


Men blir disse høyt prisede båtene solgt og i så fall for hva?

 

 

Ser ytterst få som endrer status til "solgt" på Finn.no. Og samtlige av de få som blir solgt, som er registrert i skipsregisteret og har oppgitt pris på skjøte, har en lavere pris enn hva båten var annonsert for. 

 

Jeg skal også selge min båt og innser at om jeg skal få solgt, så må jeg prise min båt reelt. Fantasiprisene som vi har sett de siste årene er nok forbi. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...