Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Lingefan skrev On 21.1.2023 at 16.40:


Men blir disse høyt prisede båtene solgt og i så fall for hva?

jeg har min båt liggende på finn for en helt ok pris i forhold til hva jeg gav for den i fjor helt ny. Svært liten respons. Jeg selger bare fordi jeg vil ha Windy igjen etterhvert og lar det skje når båten blir solgt. Men jeg setter ikke ned prisen - og da er det heller ikke noe særlig respons. De nye årets av min modell har steget ganske mye i pris. Det ville vært verre om jeg trengte pengene og måtte selge fort unna, da måtte jeg nok tatt et stort tap. 
Har hatt et skambud på ca 25% under prisantydningen. Men har man tid så kan man vente. Problemet mitt er at prisdifferansen jeg ønsker det skal være opp til en Windy jeg ønsker meg må være den samme. Så dersom de settes ned kan jeg også sette ned min pris, men når de tviholder på sine priser så tviholder jeg også til jeg evt en eller annen gang får solgt (innen 3-4 år :giggle:)

da er båten eldre og mer brukt, men da har jeg samtidig hatt glede av den noen sesonger til. Derfor er jeg tilhenger av å selge før jeg kjøper ny båt, så slipper man doble opplagskostnader osv dersom man ikke får solgt den gamle båten. Alternativt er innbytte veldig lukrativt.

Jeg solgte i høst, og er selv ute etter en Windy, eller noe mindre skandinavisk. Ikke helt bestemte meg, men uansett nå er det helt uaktuelt å kjøpe. Markedet er veldig i sving, og jeg er redd å måtte tape en god del penger den dagen jeg skal selge igjen. Nå passer det fint å ta en runde utvendig på huset, mange snekkerfirma, malere osv som har lite oppdrag utover grunnet ingen nybygg blir satt opp og generelt folk ikke tar seg råd til oppussing. Men vi har råd å passer oss utmerket å få noen god tilbud nå, å la båt vente 1 år ihvertfall. Kanskje kunne kuppe en båt til høsten som har ligget igjennom hele våren og sommeren til salgs. 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev On 22.1.2023 at 10.55:

Tror mange venter på våren og bedre vær for så og se om salget bedrer seg

Skjønner ikke helt hvorfor folk venter å legge ut. Legge ut nå å få ny båt til påske for å bli kjent med den før sommeren er i fullgang. Erfart noen ganger å handle båt i juni, det er pes og slit å få alt på stell før familie plutselig står klar på brygga. 

Link to post
Share on other sites

Det er flere som ønsker å kjøpe, men noen båter er mer populære enn andre.

Jeg kunne solgt båten på dagen til en pris jeg hadde vært fornøyd med, da P42 er lettsolgte om dagen. Dette kan selvsagt snu, men da de aller færreste av oss har krystallkule, er det vanskelig å spå framtiden.

Link to post
Share on other sites

Er det veldig lite båter til salgs nå? Jeg husker et innlegg tidligere der det var nevnt 14 000 båter på finn (tror det var i fjor vinter), men nå er det 2200 brukte og 2500 nye.

 

Sikkert bare sesongen, men virker mindre enn de siste årene.

 

Muligens vegring for å selge, da de ikke finner en passende erstatningsbåt innefor rimelighetens grenser? (For jeg regner med de fleste som selger gjør det for å kjøpe bedre/større/nyere båt. Ingen som blir landkrabber vel :giggle:)

Link to post
Share on other sites

Svært lite båt tilsalgs igrunn.  Legger man inn noen kriterier som:  diesel, brukt, singel motor, 26 til 35 fot, 500 000 til 1,5mill så er det knapt noen hundre å velge imellom. Ikke mye for et land med snart 6mill innbyggere. Så for at prisene skal kollapse i dette segmentet, må volumet på båter tilsalgs opp betydelig. Time vil show….

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Når nybåt-prisene galloperer oppover slik de har gjort det siste 10+ årene (jf https://www.seilmagasinet.no/bavaria-bruktbat-nybatsalg/nybatprisen-mer-enn-doblet-pa-13-ar/768651) så er det jo rimelig ulogisk at bruktbåtprisene skal _falle_? Så jeg tenker det er like sannsynlig at bruktbåtprisene vil gå oppover sammen med nybåtprisene. Det eneste som skulle tilsi noe annet, er et tydelig og dypt og varig fall i kjøpekraften til den typiske båteieren. 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 11 minutter siden:

Det eneste som skulle tilsi noe annet, er et tydelig og dypt og varig fall i kjøpekraften til den typiske båteieren

 

Ganske enig i tankene dine. Men det er vel akkurat det som skjer nå? Redusert kjøpekraft. Der er vel det regjeringen ønsker med dagens politik. Kjøle ned. Og hjalp ikke på med 10% økte matpriser. 

 

Mitt håp er at båtprisene er relativt stabilt, da er det mulig å planlegge dyre kjøp. Men om prisene skal falle 20% det ene året og stige 20% det neste er jeg for risikosky til å foreta meg noe. Da sitter jeg stille i min egen båt. 

Link to post
Share on other sites

Enig i det @ohio skriver. Og så er det et forhold som har blitt beskrevet i flere av våre båt-forum i vinter; mangel på båtplasser. 

Mange som ikke tør å kjøpe (spes oslofjord-området) fordi rett til båtplass ikke følger med på kjøpet, og det er lange ventelister.

Og det vil jo bremse litt på salget og interessen.

Dessverre !!!

Redigert av Hekri (see edit history)

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 44 minutter siden:

Mange som ikke tør å kjøpe (spes oslofjord-området) fordi rett til båtplass ikke følger med på kjøpet, og det er lange ventelister.

Her har jeg inntrykk av at det er motsatt (Stavanger-området). I havna hvor jeg ligger var brygga stappfull for 3-4 år siden, nå har jeg flere ledige plasser på hver side av båten. Og båtplassen på siden av meg ble solgt for 60K mindre enn det jeg selv ga for tilsvarende plass for 11-12 år siden. Her er det i alle fall ikke mangel på båtplasser, alle som vil kan få (leie eller kjøpe).

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
47 minutes ago, Hakkannen said:

Her har jeg inntrykk av at det er motsatt (Stavanger-området). I havna hvor jeg ligger var brygga stappfull for 3-4 år siden, nå har jeg flere ledige plasser på hver side av båten. Og båtplassen på siden av meg ble solgt for 60K mindre enn det jeg selv ga for tilsvarende plass for 11-12 år siden. Her er det i alle fall ikke mangel på båtplasser, alle som vil kan få (leie eller kjøpe).

 

Beste argumentet jeg har hørt noen gang for å flytte til Stavanger :-)

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 36 minutter siden:

 

Beste argumentet jeg har hørt noen gang for å flytte til Stavanger :-)

Bare husk at en del vil ha ganske stive leiepriser. 

Fikk sjøl tilbud om å leie en 3,5 bredde til 25k i året. Så kommer strøm i tillegg. Men kan sikkert bli billigere når de ikke får leid ut etterhvert.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 5 timer siden:

Enig i det @ohio skriver. Og så er det et forhold som har blitt beskrevet i flere av våre båt-forum i vinter; mangel på båtplasser. 

Mange som ikke tør å kjøpe (spes oslofjord-området) fordi rett til båtplass ikke følger med på kjøpet, og det er lange ventelister.

Og det vil jo bremse litt på salget og interessen.

Dessverre !!!

Jeg har inntrykk av at det ikke er vanskelig å finne båtplass nå. 

Mulig det er problemer lengst in rundt Oslo, men lenger ut finnes det plasser.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 2 timer siden:

Det var da ikke dyrt 

25000 for en 3,5 meters bryggeplass? Det synes jeg var dyrt. Her koster det 5490,- for en slik en, med strøm og vann. På vakre og varme Sørlandet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

25000 for en 3,5 meters bryggeplass? Det synes jeg var dyrt. Her koster det 5490,- for en slik en, med strøm og vann. På vakre og varme Sørlandet.

Syns også det var dyrt jeg ja.

Å dette er i en båthavn hvor offentligheten har full tilgang.

Ikke kan en parkere der heller, da al parkering er beboer parkering som kun kan brukes av beboere.

Betaler 6000 hjemme å bitte litt mer for en plass på privat brygge ikke langt unna den til 25K hvor jeg har båten just nå.

 

Men det er helt rett at det ikke er problem å finne plass her i området.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

25000 for en 3,5 meters bryggeplass? Det synes jeg var dyrt. Her koster det 5490,- for en slik en, med strøm og vann. På vakre og varme Sørlandet.

Omtrent samme prisen her en halvtime fra Bergen sentrum. Og her er det så pass rift om båtplassene at jeg har måttet ta til takke med en 4 meter til nesten 7000 i året selv om jeg ville hatt en 3,5 meters bås. Likevel er det en god del billigere enn i mange andre båthavner innen rimelig avstand.

Link to post
Share on other sites

Er av de som har lagt ut en båt for salg. Liten respons så langt.

Regner nok ikke med at det blir noe aktivitet på annonse før  mars/april.

La ut nå for å være på radaren til potensielle kjøpere til våren.

 

Blir spennende å se hvordan markedet utvikler seg. Tenker at det får bli som det blir (: Rett pris er vel fortsatt det markedet er villig til å gi.

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 35 minutter siden:

Er av de som har lagt ut en båt for salg. Liten respons så langt.

Skal du ha båt? Eller har du alt kjøpt? 

Er nok ikke mangen som kjøper akkurat nå, men hadde trodd det var spørsmål etc. Jeg har vært i kontakt med noen selgere (butikker) med spørsmål, men om det blir kjøp så er ikke det før mai/juni. 

 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...