Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Rs2-GTi skrev for 2 timer siden:

Og oppi det hele vises det til at Luftfartstilsynet var problematisk å flytte til Bodø, fordi det var mangel av båtplasser. Jeg ler meg skakk. Jeg sier takk for meg på dette forumet. Husk å løft lillefingeren når det drikkes te, da vel. 

Adjø, Montebello. 

 

Om du fulgte litt med i media på den tiden dette foregikk så hadde du ikke stilt tvil rundt dette i det hele tatt. Det var et av motargumentene til ansatte i LT som skulle tvangsflyttes til Bodø da dette var aktuelt.

 

Lykke til videre, nå minner du meg litt om han møringen som anmeldte yrkeskollegaen til politiet samt meldte seg ut av fiskarlaget etter en hendelse på Røstbanken i vinter der han fikk oppstrekk på VHF'en. Hendelsen fikk behøring omtale i media men endte naturligvis med henleggelse.

Link to post
Share on other sites

Rs2-GTi skrev for 10 timer siden:

Husk å løft lillefingeren når det drikkes te, da vel. 

Nå har jeg gjort en gjennomgang av din detaljerte spredning av karakteristikker og kommet til at du traff med en... Ja, jeg drikker te, fra en "mug" kopp. Meeen, jeg klarer ikke lenger å skille fingrene ifra hverandre, så jeg får ikke vinket til deg med lillefingeren. Men, det skal jeg komme over.

Link to post
Share on other sites

Rs2-GTi skrev for 10 timer siden:

Jeg sier takk for meg på dette forumet. Husk å løft lillefingeren når det drikkes te, da vel. 

Adjø, Montebello. 

 

Hvis du på alvor velger å trekke deg fra forumet på grunnlag av det som er skrevet i denne tråden synes jeg du er litt hårsår. Tenk deg om en gang til før du gjør alvor av det.

 

Som @Grønnskollingen skriver så er nok forumet i stor grad dominert av en litt mindre gruppe mennesker som står for de fleste postingene. Mange mener at båt er en hobby som koster penger, og at båtglede ikke kan måles i penger, så vi skal ikke føre noe regnskap over hva dette koster. Jeg er ikke tilhenger av den filosofien. Jeg er dessverre i den situasjonen at jeg har begrenset med penger å rutte med, så jeg må vite hva ting koster. 

 

Du har gitt uttrykk for at du har kjøpt og solgt og gjort litt profitt på det, og i løpet av flere tråder har du spekulert i bruktbåtprisene. Jeg tenker at forumet bør favne vidt. Noen liker å skrive om byggeprosjekter, andre liker å skrive om turer og reiseskildringer, og atter andre deltar kun i tråder om batterier, lading og elektro. Hvis du ønsker å fokusere på temaer som går på priser, kjøp og salg, så bør det være plass til det også i min verden. Ikke la deg pille så lett på nesen av at noen ikke liker de temaene du tar opp. Det er fritt fram å hoppe videre til neste tråd som fenger mer. 

Link to post
Share on other sites

Rs2-GTI , Kort og brutalt oppsummert så er båtkøp en stor risk- og ja om markedet går feil vei eller motoren din streiker etc så kan man fort tape titusenvis av kroner / mesteparten av verdien i en båt til 150-200K.

Har man ikke råd til et betydelig tap, så velg en annen båt eller dropp hele greia.

Stor billig båt er aldrig billig i lengden ( ingenting er dyrere enn en gratis treskjøyte) Det er ingen økonomisk sikkerhetsnett i båtverdenen..

På den andre siden kan man jo være heldig og selge båt med fortjeneste.

Link to post
Share on other sites

Grei oppsummering @hanto1

Også har man ikke tapt noe før man selger, og tapet er realisert. Derfor trenger man ikke bekymre seg for det underveis, da det teoretisk sett kan gå begge veier. Med mindre man er avhengig av å være sikret å få igjen en minstesum, den dagen man skal selge, og må selge før det går under grensa. Da hadde ikke jeg orket å ha båt, tror jeg.

Den dagen jeg ikke har lyst, eller råd til å drifte/bruke båten, er jeg forberedt på at den selges til det markedet vil ha den for. 

I værste fall er båtkjøp på linje med aksjer, ikke kjøp for mere enn du har råd til å tape. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 19 timer siden:

Hvis du på alvor velger å trekke deg fra forumet på grunnlag av det som er skrevet i denne tråden synes jeg du er litt hårsår. Tenk deg om en gang til før du gjør alvor av det.

Han er innom, så det stikker visst ikke så dypt.

 

@Komodo - som vanlig er jeg enig i nesten alt du skriver, og jeg synes det er veldig positivt at du megler og belyser. Jeg er en av de som mener at det er positivt med takhøyde. 

Men, jeg er ikke tilhenger av meningsdytting og utpreget bruk av herseteknikker. Min mening er at trådstarter bør klare å diskutere båtmarked uten å blande inn politiske partier og kanskje holde tilbake ett gir når det kommer til spydige karakteristikker.

Den tiden kan heller trådstarter bruke på å lese reglene for å poste på dette Forumet, og deretter starte neste tråd med å lage en trådtittel som er i henhold til reglene. Jeg står på at dette er en type tråd som det er ekstra nyttig å TAGe 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 58 minutter siden:

 

@Komodo - som vanlig er jeg enig i nesten alt du skriver, og jeg synes det er veldig positivt at du megler og belyser. Jeg er en av de som mener at det er positivt med takhøyde. 

Takk for det, og i lige så :thumbsup:

 

dieselfan skrev 58 minutter siden:

Men, jeg er ikke tilhenger av meningsdytting og utpreget bruk av herseteknikker. Min mening er at trådstarter bør klare å diskutere båtmarked uten å blande inn politiske partier og kanskje holde tilbake ett gir når det kommer til spydige karakteristikker.

Nei, for all del! Men nå har det blitt skrevet såpass mye rart i diverse tråder her inne, så jeg klarer liksom ikke å ta meg nær av noe av det som er skrevet i denne tråden. Men jeg ser jo at stikkpillene til deg og @Chiefengineer var i krasseste laget. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 50 minutter siden:

nå har det blitt skrevet såpass mye rart i diverse tråder her inne, så jeg klarer liksom ikke å ta meg nær av noe av det som er skrevet i denne tråden. Men jeg ser jo at stikkpillene til deg og @Chiefengineer var i krasseste laget.

Har ikke noe problem med det som er rettet mot meg.

Men jeg liker veldig dårlig det som rettes mot  @Chiefengineer, det opplever jeg som ufint. Han argumenterer godt og dokumenterbart, er moderat i sine utsagn og holder seg godt unna den røde "streken" og da fortjener han ikke 

slikt. Jeg opplever ham som en 100% bidragsyter, ingen kupping av tråder eller annet jalla. 

Link to post
Share on other sites

Ikke denne tråden spesifikt, men jeg har over en periode reagert på at klimaet på Båtplassen synes å ha endret seg. Det er enkelte her inne som, i hvertfall i mine øyne, fremstår som bedrevitere, benytter hersketeknikker og tidvis også innbyr til "pissekonkuranser". Når disse personene i tillegg er relativt aktive så vil dette over tid kunne viske ut Båtplassen som den foretrukne arena for spørsmål og gode diskusjoner.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

fs skrev for 5 timer siden:

Ikke denne tråden spesifikt, men jeg har over en periode reagert på at klimaet på Båtplassen synes å ha endret seg. Det er enkelte her inne som, i hvertfall i mine øyne, fremstår som bedrevitere, benytter hersketeknikker og tidvis også innbyr til "pissekonkuranser". Når disse personene i tillegg er relativt aktive så vil dette over tid kunne viske ut Båtplassen som den foretrukne arena for spørsmål og gode diskusjoner

Du har et poeng.  Noen ganger inntrykk av at forumet totalt består av 5 personer, som diskuterer med seg selv under 10 ulike nicks hver seg. Men etter en stund vet alle hvem alle er. Så det får være.

Men tidligere mener jeg det var regel om å ikke håne annonser fra finn.no. Nå ser det ut som det er blitt lovløse tilstander. Ingen ting synes å være deiligere enn å drite ut andre, som uvitende ikke kan forsvare seg.

Enig med deg i at vi kan alle forbedre oss, slik at forumet ikke blir et uinteressant ekkokammer av bedrevitere.

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen betraktninger for å komme tilbake til det tråden handlet om. Er det egentlig så galt som noen vil ha det til? 

 

Jeg begynte på jobb i 86, da hadde fagarbeidere på byggeplass omkring 65,- pr time.

Bensinen kostet ca 5,5- (dieselen det halve) altså fikk jeg ca 12 liter bensin (21 liter diesel) jeg kunne råne for pr time jeg jobbet. Taunusen gikk aldri på under en liter på mila! Dieselbil var altfor dyrt å kjøpe den gangen til den lønna. Usikra lån hadde rente på rundt 30% Selv om man kunne lånt "på huset" var renta den gangen 13% der.

 

I dag er vel en vanlig fagarbeiderlønn på byggeplass omkring 300,- pr time? da får man nesten 14 liter

bensin om man legger til grunn 22,- pr liter som er hva jeg har sett i det siste. diesel ca 20,- og får da 15 liter pr time I dag har jeg Både relativt stor bil som bruker 1.1 liter pr mil, og liten som bruker 0,45 l/mil. Da diesel i begge tilfeller. Jeg har også en Volvo xc70, stor mellomklassebil som bruker ca 0,6 l/mil.  med Volvoen kjører jeg altså ca 25 mil for en gjennomsnitts timelønn.  med Golfen 33 mil, og Range Rover 13,5 mil.  Så selv med største bil i dag kommer jeg lenger enn jeg gjorde den gangen med en liten/mellomstor bil. henholdsvis 12,5% lenger og 160% lenger kjørt. med stor og liten bil (Lov meg for all del å ikke vise dette til Støre & co)  Forbruksbildet på båt kontra bil mtp forbruk/nm er nok likt med ny teknologi og lettere løsninger?

 

Så til båtpriser kontra f, eks bil eller ferie. Det er rart at båtfolket forventer å kunne ha "gratis båt" mens de som handler bil, eler reiser på ferie for samme pengene må finne seg i at pengene forsvinner, mens man sitter igjen med "bare" opplevelsene? En i familien skal til "Granka" i sommer. to små og to store. på badelandhotell. det blir 60K takk! det er ikke engang all inclusive. Dette er helt vanlig kummuneansatte, ikke noe montebellofolk. tror de er representative.  Tre av mine biler, innkjøp for 15 år siden til ca 2,5 mill, i dag ca 0,- hva med båt til tilsvarende verdi på disse 15 årene? Folk forventer det samme? En kjenning lurte på om hans mor ble "ripped off" da Frydenbø kun ville gi 300k i innbytte for en Volvo hun ga 525K for for under 2,5 år siden og 20K km. En annen jeg snakket med regnet med et tap på ca en mill for en tesla X han kjøpte for 6 år siden. Den siste er selvsagt ikke reellt tap direkte ettersom han ville brukt mer diesel eller bensin på de drøyt 400K kjørte km med en fossilbil kontra Teslaen, Men da ville igjen både inngangspris være lavere ettersom mva kan trekkes fra på fossilbil, og Tesla ikke har noen mva., (ja, den blir brukt i næring) og annenhåndsverdi forhåpentligvis høyere, selv om man i begge tilfeller i realiteten betaler for miljøavfall?  

 

Miljøavfall må det også kunne sies å være om man kjøper disse oppbrukte og utdaterte åttitallsbåtene. Jeg kan ikke fatte at noen vil seg så vondt å kjøpe slikt, og endatil forvente at man "får tilbake pengene". For hver dag som går, og ny eier må man se for seg at dette blir umulig å selge med mindre man koster på det betydelig i form av motor eller annet teknisk utstyr. Da kan man få igjen muligens bortimot det halve av det man investerer kanskje? Ja jeg har hatt mye slikt søppel, og har "litt" fortsatt. ikke tapt noe på det heller siden det ikke er solgt. Har Nidelvsnekke,  Askeladden og Saga landstedsbåter, og Beneteau seilbåt, samt en Ferrocement seilbåt. Alt "åttitallssøppel" :-) så vet litt om det!  men det er som bestemor pleide å si "lykken er mye større enn oppførselen" Så ikke forvent at dette fortsetter er min helt klare spådom, kvalifiserte sådan..

Det er heldigvis utarbeidet ordninger for gjenvinning av gamle båter.

 

Siden jeg kom inn på bestemor, og at det menes at alt var bedre før. En familie brukte ca 60% av inntekten sin på mat gjennom syttitallet, i dag er tilsvarende tall hva? ca 15%.. så kjøttdeigen kan definitivt følge dieselprisen oppover før vi har det like "bra" som i "gamle dager"..

 

Ha en fin båtsommer alle båtfolk. husk å bruke opp alt!  Det er ikke lommer i siste siilkeskjorta, og man skal (i følge boka) ikke kaste perler for svin  :-)

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev 18 minutter siden:

Miljøavfall må det også kunne sies å være om man kjøper disse oppbrukte og utdaterte åttitallsbåtene. Jeg kan ikke fatte at noen vil seg så vondt å kjøpe slikt, og endatil forvente at man "får tilbake pengene".

 

Nettopp 80-talls båtene er vel de beste båtene. Og absolutt miljøbevisst både å bruke og ta vare på disse flotte båtene.

Eller hvor hadde du tenkt å gjøre av dem?

Nye "baljer" uten sjel produsert i et eller annet lavkostland er vel ikke så mye å ha :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev On 9.6.2022 at 12.12:

Som mange har vært inne på er prisene på litt eldre båter nå lave og hvis man liker å skru tror jeg det er stedet å gjøre en god handel. Dessverre er det jo et faktum at alt i en båt for eller siden må repareres eller skiftes og vinninga kan fort gå opp i spinninga...

Det spør vel hva man legger i betydningen av prisene på litt eldre båter nå er lave.
Sammenligner man en bil og en båt som kostet det samme ny i feks 2005 så har båten kanskje halvert seg i pris i fra den var ny mens bilen er mest verdt knapper og glansbilder.

Så jeg mener att eldre båter holder verdien for bausene godt med tanke på risikoen for alt dyrt som kommer til å gå galt.

Link to post
Share on other sites

Folk setter nok vesentlig høyere krav til komfort i dag enn de gjorde på midten av 80 tallet i takt med at samfunnet ellers har forandret seg. Ei Nidelv snekke hadde hverken ordentlige baderoms/dusjfasiliteter, god plass eller gikk fort men derimot en liten, drivstoffgjerring motor som kanskje brukte 5-6 liter diesel pr. time.

 

Dagens familieturbåter er mye større, har alle disse fasilitetene innebygde slik at man kan kose seg ombord på tur på lik linje med det man gjør på hytta, og motoriseringen er ganske vanlig typisk 340-370 hk for å drive dette framover til et forbruk 3 ganger høyere pr. nautisk mil enn 80-talls snekka.

 

Mange har kjøpt nye landstedsbåter, åpne elle pilothouse med typisk 150-250 hk der man på 80 tallet syntes det var ekstremt med en 30 hk motor. Så også her skyter drivstoffkostnadene i været når du får en økning på kanskje 50-80% over natta slik de siste månedene har bragt med seg. Så tidene har utvilsomt forandret seg ja.

 

Som overalt ellers er det jo de svakeste som vil tape også i båtbransjen. Har man røynet budsjettene sine for å få råd til disse gjenstandene så blir man første mann som må selge når situasjonen endres. Men det er akkurat det samme om man snakker båt, bil, MC, Campingvogn, bobil osv.

 

Stayerne innen hver av disse ulike sektorene vil imidlertid fortsette hobbyene sine upåvirket av verden rundt enda i svært lang tid. Tenker man å gjøre penger på å kjøpe billig og selge dyrt i ettertid kan man sikkert inne mange typer objekter i andre markedssegmenter på Finn.no som er enda mer treffende slik det har vært hele veien. At båtfolk generelt er mer eksponerte enn for økonomiske svingninger enn folk med andre litt dyrere hobbyer som interresser har jeg dårlig for å tro.

Vil man redusere drivstoffkostadene er det jo bare å dra ned litt på gasshandtaket. Selv har jeg potensiale til å redusere det til 1/3-1/4 av dagens forbruk pr. tilbakelagt distanse om jeg ønsker å kjøre i 6 knop kontra marsjfart. Og det er faktisk ganske så koselig. Kanskje det betyr at man vil bruker mer tid i havn og kose seg litt ekstra med mer vin istedet, på Vinmonopolet har det jo ikke vært prisøkninger å snakke om i det hele tatt.

 

Hobbyer er skjelden økonomisk drivverdige men noen liker fortsatt å bytte bil hvert tredje år for det.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 11 minutter siden:

Det spør vel hva man legger i betydningen av prisene på litt eldre båter nå er lave.
Sammenligner man en bil og en båt som kostet det samme ny i feks 2005 så har båten kanskje halvert seg i pris i fra den var ny mens bilen er mest verdt knapper og glansbilder.

Så jeg mener att eldre båter holder verdien for bausene godt med tanke på risikoen for alt dyrt som kommer til å gå galt.

Ja og dette er på det knappeste. Kjøpte man f.eks. en ny Viknes 1030 i 2004 så berger man 70-80% av investeringen ved å selge i dag, etter nesten 20 års eierskap. Da er verdifallet ikke noe å snakke om i det hele tatt. Båten er fortsatt "up to date" om man har valgt å koste det samme i oppgraderinger underveis (elektronikk etc). som det man har lagt i den årlige servicen på bilen.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Folk setter nok vesentlig høyere krav til komfort i dag enn de gjorde på midten av 80 tallet i takt med at samfunnet ellers har forandret seg. Ei Nidelv snekke hadde hverken ordentlige baderoms/dusjfasiliteter, god plass eller gikk fort men derimot en liten, drivstoffgjerring motor som kanskje brukte 5-6 liter diesel pr. time.

 

Det var ikke noe problem å finne et stort utvalg planende og halvplanende båter mellom 25 og 50 fot på 80-tallet.

Og de fleste var heldigvis produsert i Norge, og evt. Sverige og England naturligvis.

 

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 18 timer siden:

Det spør vel hva man legger i betydningen av prisene på litt eldre båter nå er lave.
Sammenligner man en bil og en båt som kostet det samme ny i feks 2005 så har båten kanskje halvert seg i pris i fra den var ny mens bilen er mest verdt knapper og glansbilder.

Så jeg mener att eldre båter holder verdien for bausene godt med tanke på risikoen for alt dyrt som kommer til å gå galt.

Det er riktig, tror jeg uttrykte meg litt utydelig. Jeg mener at bruksverdien er høy på slike båter. Hvis jeg tar min egen som eksempel, en Windy 23 med nyere motor; dette er en båt som koster under 150000,- En moderne daycruiser av samme størrelse med påhengsmotor koster vel tett opp under 1 Mill. På min båt er det selvfølgelig alltid noe småfiks, men bare verditap og finanskost på en ny båt  gjør regnestykket hyggelig for den eldre båten, hvis man ikke missliker litt skruing. En evig diskusjon hva man foretrekker selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

fs skrev On 11.6.2022 at 11.51:

Ikke denne tråden spesifikt, men jeg har over en periode reagert på at klimaet på Båtplassen synes å ha endret seg. Det er enkelte her inne som, i hvertfall i mine øyne, fremstår som bedrevitere, benytter hersketeknikker og tidvis også innbyr til "pissekonkuranser". Når disse personene i tillegg er relativt aktive så vil dette over tid kunne viske ut Båtplassen som den foretrukne arena for spørsmål og gode diskusjoner.

Det er sikkert flere av oss her inne som har en vei å gå når det gjelder hvordan vi ordlegger oss. Men jeg har også registrert av mange av de som er mest aktive på forumet også har hjulpet mange til å løse diverse problemer. Som en motsetning kan det nevnes at det stadig er mindre aktive medlemmer på forumet som kun melder sin ankomst når de har et problem, og aldri bidrar tilbake med sin kunnskap. Når problemet er løst blir også ofte trådene stående åpne uten en konklusjon på problemet. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 48 minutter siden:

Det er riktig, tror jeg uttrykte meg litt utydelig. Jeg mener at bruksverdien er høy på slike båter. Hvis jeg tar min egen som eksempel, en Windy 23 med nyere motor; dette er en båt som koster under 150000,- En moderne daycruiser av samme størrelse med påhengsmotor koster vel tett opp under 1 Mill. På min båt er det selvfølgelig alltid noe småfiks, men bare verditap og finanskost på en ny båt  gjør regnestykket hyggelig for den eldre båten, hvis man ikke missliker litt skruing. En evig diskusjon hva man foretrekker selvfølgelig.

Der er du inne på Kost/Nytteverdi for eier. Å kjøpe en noenlunde vedlikeholdt 80-tallsbåt med en noenlunde nyere motor for 100-200 000 Kroner, uten at den er et "smykke", vil i de fleste tilfellene ha en like stor nytteverdi som en tilsvarende ny båt til 1-2,5 Mill. Men til 10% av prisen av den nye. Du må nok som du er inne på beregne noen flere timer i året på vedlikehold og kostnader med oppgraderinger med tiden på den gamle båten. Men verditapet vil være mikroskopisk i forhold til den nye og det er umulig å ødelegge så mye at den blir i nærheten så dyr som den nye. 
Derfor tror jeg at noenlunde kurante og vedlikeholdte 70-80 talls båter ikke vil tape seg så mye i pris som en del spekulanter her på forumet ønsker med sine stadige tråder om båtpriser.

Link to post
Share on other sites

Et annet viktig poeng er at disse 70-80 tallsbåtene er eneste muligheten for mange ( inkludert meg selv), for å komme seg på vannet. Det er ett gigangisk gap mellom en plastsnekke fra 1985 og opp til en båt med samme plass fra f.eks 2015, vi snakker fort 5-600 000,-++

 

Ja man må kanskje skru litt, og det ser ikke nytt og flott, men gjort riktig så virker det, og fjorden er akkurat like vakker.

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 4 timer siden:

Derfor tror jeg at noenlunde kurante og vedlikeholdte 70-80 talls båter ikke vil tape seg så mye i pris som en del spekulanter her på forumet ønsker med sine stadige tråder om båtpriser.

 

Ser at f.eks. drøyt 30 år gamle Windybåter nå annonseres for bortimot en halv mill. Så ikke umulig at disse får en slags rennesanse. Man får jo ikke bedre båter enn disse :saint: Forutsatt at de er tatt vare på da.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=259085155

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 6 timer siden:

Et annet viktig poeng er at disse 70-80 tallsbåtene er eneste muligheten for mange ( inkludert meg selv), for å komme seg på vannet. Det er ett gigangisk gap mellom en plastsnekke fra 1985 og opp til en båt med samme plass fra f.eks 2015, vi snakker fort 5-600 000,-++

 

Ja man må kanskje skru litt, og det ser ikke nytt og flott, men gjort riktig så virker det, og fjorden er akkurat like vakker.

 

Enig! 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...