Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

I feriene de siste fire årene har vi leid større seilbåt nærmere der vi ønsker å feriere. Det har de siste par ukene for min del vært temmelig enkelt å få prutet leieprisene til så godt som alle samme nivå som for fire år siden - og da snakker vi om et prutningsmonn på ca 25% eller mer for andre halvdel av fellesferien. Noe kan ha noe med å gjøre at jeg er en attraktiv leietaker; jeg har spesielt gode attester/referanser, er båteier, alle i familien har papirer på ekspertise og har en god del erfaring, er familie på tur og ikke festglade gutter, m.m. Men dette kan neppe forklare alt.

 

Nå har ikke jeg noe stort utvalg, men jeg har vært i kontakt med en del. Min opplevelse er at det er en større andel av private utleiere som leier ut båten sin for første gang iår, og at de aller fleste av disse kjøpte båten sin ila de to siste årene og er at på til ganske nye i båtlivet. Tidligere var det gjerne snakk om båteiere som hadde eid båt en god stund, og langt flere hadde leid ut båten sin over flere år enn nå. I tillegg opplever jeg en markant økning i antall utleiebåter en årene forut for covid.

 

Ellers, når det kommer til hva båter faktisk går for. Finn.no gjør at ingen gamle annonser er søkbare. Før i tiden, om man visste hvordan, så fantes det en bakdør som nå er tettet. Med den rette søkestrengen i google kunne man finne alle gamle annonser på mobilversjonen av finn.no. Da kunne man i allefall se hva siste annonserte pris var på det tidspunktet annonsen ble lukket. Jeg førte engang statistikk over et par år - da på Albin Nova 33 (en populær båt). Jeg kunne den gang konstatere at så godt som alle båter som ble lagt ut med høy utropspris hadde sine annonser lukket med en betydelig lavere pris, og gjerne etter å ha blitt lagt ut både to og tre ganger. Jeg vil anta at prutningsmonnet for disse også lå på ordinære 5-10% fra lukket pris, minst. Selv om dette var en god del år siden så tror jeg ikke det forholder seg så ulikt nå.

 

Selv i normalår ville jeg ved kjøp til høsten ha prutet hardt. Utover et ordinært prutningsmonn på 5-10% i et normalår (avhengig av diverse forhold), så ville jeg som absolutt minimum ha krevd avslag i prisen tilsvarende alle kostnader med å holde båten fram til den kunne sjøsettes igjen, pluss en slump til for alle ulempene. Hadde jeg ikke fått det hadde jeg ventet til våren med å kjøpe - med mindre det var en båt av de sjeldne som jeg bare måtte ha. Med det jeg tror vi har i vente så tror ikke jeg at jeg til høsten hadde klart å blitt enig med selger...

 

Til de av dere som mener det ikke er noe prutningsmonn... Det har blitt stadig mer vanlig med båtmeglere de siste årene. Disse tar typisk 6% av summen. Ser du en privat selger med et nærmest identisk objekt som selges via en megler, vit da at du burde få båten som selges privat minst 6% billigere enn den som selges via megleren - minst! Det kjennes nemlig tryggest å kjøpe via megler.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 33 minutter siden:

Har noen sagt det?

Nei... det der var litt dumt sagt. Jeg har for ordens skyld ikke skrevet at noen har sagt det - jeg brukte ordet "mene". Uansett så kunne jeg ordlagt meg på en annen måte.

 

For ikke så altfor lenge siden så dukket det opp en del eksempler på båter som gikk over prisantydning - nok til at noen kunne mene at det generelle prutningsmonnet er borte og at prisene stiger. Som et tilsvar på "...det kunne vært interessant å vite hva disse båtene gikk for..." så mente jeg å utrykket at jeg tror båtene stort sett går under utropspris nå, og at de som eventuelt skulle mene noe annet - at jeg tror de tar feil.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 2 timer siden:

Noe kan ha noe med å gjøre at jeg er en attraktiv leietaker; jeg har spesielt gode attester/referanser, er båteier, alle i familien har papirer på ekspertise og har en god del erfaring, er familie på tur og ikke festglade gutter, m.m. Men dette kan neppe forklare alt.

 

Det er jo flott at du er så utmerket god på det meste ;) . Jeg tror det viktigste vi kan slå fast i denne debatten er at man kan finne eksempler både på at prisen er på vei opp og på vei ned. Hva man har en følelse av og hva man får vite ved å kontakte noen få båteiere gir ikke en gang en indikasjon på markedet. 

 

Du påstod blant annet at det hadde vært en voldsom økning av båter i Norge de siste årene. De ferskeste tallene viser at det er ca 1 000 000 fritidsbåter i Norge per i dag - sammenlignet med 950 000 i 2018, altså en økning på ca 50 000, der størsteparten av økningen kom frem til 2020. Å ja, jeg vet at et fåtall av disse er båter med bomuligheter, men det har blitt solgt enda færre av slike båter de siste årene prosentvis i forhold til små daycruisere og skjærgårdsjeeper. 

 

Jeg forstår at du trolig skal kjøpe deg opp i markedet og slikt sett håper på nedgang i prisene, men det er kanskje det aller dårligste argumentet for at prisene skal opp :) 

 

 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 2 timer siden:

Nei... det der var litt dumt sagt. Jeg har for ordens skyld ikke skrevet at noen har sagt det - jeg brukte ordet "mene". Uansett så kunne jeg ordlagt meg på en annen måte.

Dersom noen er stadig like forvirret, kan de jo bare følge med på ditt neste innlegg.

 

Link to post
Share on other sites

Vi skal gå rundt 170nm i sommer i løpet av 2-3 uker. Kostnaden til diesel er en brøkdel av ferie i utlandet for oss 4. Hadde jeg vært med på økningen fra 10 til 18,80 som jeg betalte sist hadde jeg sikkert vært litt furten, men ser at dagens dieselpris ikke påvirker bruken nevneverdig. Kanskje litt bevisst på at vi sparer penger ute av plan. Og i plan kommer vi fort frem. Win Win :) 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 13 timer siden:

Selv i normalår ville jeg ved kjøp til høsten ha prutet hardt. Utover et ordinært prutningsmonn på 5-10% i et normalår (avhengig av diverse forhold), så ville jeg som absolutt minimum ha krevd avslag i prisen tilsvarende alle kostnader med å holde båten fram til den kunne sjøsettes igjen, pluss en slump til for alle ulempene. Hadde jeg ikke fått det hadde jeg ventet til våren med å kjøpe - med mindre det var en båt av de sjeldne som jeg bare måtte ha. Med det jeg tror vi har i vente så tror ikke jeg at jeg til høsten hadde klart å blitt enig med selger...


Jeg skjønner ikke helt hva du mener med «ordinært prutningsmonn på 5-10%» 

Jeg har siden 2015 solgt 4 båter som har vært i mitt eie, alle er solgt på høsten. De har vært i god skikk uten noen feil eller mangler. 3 av dem har jeg solgt til prisforlangende på Finn.no til «markedspris jf. tilsvarende båter»,  den siste var egentlig ikke «til salgs», men fikk et tilbud av en kollega som jeg ikke kunne si nei til og som fremskyndet bytte til ny båt. Det er markedet som styrer prisene. Båten er verdt det markedet er villig til å betale. Det er ikke noen selvfølge å forvente prisavslag. Man kan gjerne forsøke seg på pruting, men står det en annen kjøper klar med lommeboka, så får du rett å slett ikke kjøpt båten. 
Legger man ut båten langt over verdi og  pris på tilsvarende båter, så skjer det som du sier at de kan komme igjen med nedjustert pris på nett, men noen blir også solgt til en høyere pris enn tilsvarende objekter, selv etter et lite avslag. 
De gangene jeg har kjøpt båt og fått prisavslag, så er det som følge av feil eller mangler som er oppdaget ved besiktigelse. 
 

Redigert av VegJoh
Skrivefeil (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt så følger jeg med på annonser på 30+ fot om dagen. Ser det legges ut f.eks 2016 modeller som er priset høyere enn listepris i 2016 ink opsjoner.  Blir den solgt til denne prisen har man jo hatt billig båt (: Blir spennende å følge med om denne blir solgt 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 2 timer siden:


Jeg skjønner ikke helt hva du mener med «ordinært prutningsmonn på 5-10%» 

Jeg har siden 2015 solgt 4 båter som har vært i mitt eie, alle er solgt på høsten. De har vært i god skikk uten noen feil eller mangler. 3 av dem har jeg solgt til prisforlangende på Finn.no til «markedspris jf. tilsvarende båter»,  den siste var egentlig ikke «til salgs», men fikk et tilbud av en kollega som jeg ikke kunne si nei til og som fremskyndet bytte til ny båt. Det er markedet som styrer prisene. Båten er verdt det markedet er villig til å betale. Det er ikke noen selvfølge å forvente prisavslag. Man kan gjerne forsøke seg på pruting, men står det en annen kjøper klar med lommeboka, så får du rett å slett ikke kjøpt båten. 
Legger man ut båten langt over verdi og  pris på tilsvarende båter, så skjer det som du sier at de kan komme igjen med nedjustert pris på nett, men noen blir også solgt til en høyere pris enn tilsvarende objekter, selv etter et lite avslag. 
De gangene jeg har kjøpt båt og fått prisavslag, så er det som følge av feil eller mangler som er oppdaget ved besiktigelse. 
 

Veldig enig i det du skriver her. Solgte selv forrige båt på høsten, og prisen ble ikke nevnt med et ord av kjøper. Det er heller ingen selvfølge/automatikk å få trekt fra oppplag ++ på en båt som blir solgt på høsten. Prisen kan jo allerede være satt utfra det, eller selger kan ha minimalt med utgifter ved å ligge på vannet, og ser på båtpuss som litt hyggelig fritid bort fra madammen:giggle:. Da blir det litt søkt å tro man skal få prisreduksjon lik det det koster å sette bort alt midt i Oslogryta liksom. Hver handel lever sitt liv.

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 22 timer siden:

 

Det er jo flott at du er så utmerket god på det meste ;) . Jeg tror det viktigste vi kan slå fast i denne debatten er at man kan finne eksempler både på at prisen er på vei opp og på vei ned. Hva man har en følelse av og hva man får vite ved å kontakte noen få båteiere gir ikke en gang en indikasjon på markedet. 

 

Du påstod blant annet at det hadde vært en voldsom økning av båter i Norge de siste årene. De ferskeste tallene viser at det er ca 1 000 000 fritidsbåter i Norge per i dag - sammenlignet med 950 000 i 2018, altså en økning på ca 50 000, der størsteparten av økningen kom frem til 2020. Å ja, jeg vet at et fåtall av disse er båter med bomuligheter, men det har blitt solgt enda færre av slike båter de siste årene prosentvis i forhold til små daycruisere og skjærgårdsjeeper. 

 

Jeg forstår at du trolig skal kjøpe deg opp i markedet og slikt sett håper på nedgang i prisene, men det er kanskje det aller dårligste argumentet for at prisene skal opp :) 

 

 

Helt enig, og det er litt symptomatisk det siste året at et par cheap Charlie prøver å påvirke bruktprisene parallelt både her, på FB og andre fora og mener at de vet alt og dermed vil lykkes... 

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 14 timer siden:


Jeg skjønner ikke helt hva du mener med «ordinært prutningsmonn på 5-10%» 

Jeg har siden 2015 solgt 4 båter som har vært i mitt eie, alle er solgt på høsten. De har vært i god skikk uten noen feil eller mangler. 3 av dem har jeg solgt til prisforlangende på Finn.no til «markedspris jf. tilsvarende båter»,  den siste var egentlig ikke «til salgs», men fikk et tilbud av en kollega som jeg ikke kunne si nei til og som fremskyndet bytte til ny båt. Det er markedet som styrer prisene. Båten er verdt det markedet er villig til å betale. Det er ikke noen selvfølge å forvente prisavslag. Man kan gjerne forsøke seg på pruting, men står det en annen kjøper klar med lommeboka, så får du rett å slett ikke kjøpt båten. 
Legger man ut båten langt over verdi og  pris på tilsvarende båter, så skjer det som du sier at de kan komme igjen med nedjustert pris på nett, men noen blir også solgt til en høyere pris enn tilsvarende objekter, selv etter et lite avslag. 
De gangene jeg har kjøpt båt og fått prisavslag, så er det som følge av feil eller mangler som er oppdaget ved besiktigelse. 

 

Veldig bra innlegg :thumbsup: 

 

Og som du sier, dette med 5-10% ordinært prutningsmonn er jo bare tull. Det er jo himmelforskjell hvilke priser båter legges ut for. Noen legges ut til helt urealistiske overpriser, da kan det kanskje være 50% prutningsmonn. Andre legger ut til priser under det folk er villig til å betale. Blir leit å prute på de båtene, når det står en kø av folk som vil kjøpe.

 

Apropos vanskelig å selge båt. Min ombygde Dracojolle er selvsagt ikke til salgs. I dag var jeg og hjalp en kamerat til en bekjent med noen moringskjettinger. Etter avsluttet dykk lurte han på hva jeg skulle ha for båten. Han var villig til å strekke seg langt. Jeg svarte at uansett hva du byr, så blir det et tapsprosjekt i forhold til all den tiden jeg har brukt på den båten. Den er rett og slett ikke til salgs. Han slo seg til ro med det, men han hadde veldig lyst på den. Dette var en tidligere yrkesfisker, og jeg vet han har mye penger. Bor også på en av Hvalers flotteste plasser. Småbruk med strandlinje, egen kai, og sjøbod på kaia. Tvers over det lille sundet ligger det ei lita hytte. Den ble nylig solgt for 18 mill. Jaja, dette ble litt avsporing :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg liker stort sett det ikke andre har som første valg når det gjelder båt og bil.
Derfor forventer jeg stort sett å oppnå store avslag i pris forlangende.
Er ikke noe å mase om når ting nylig blir avertert men etter en stund er mange nok villig til å selge med store avslag til att jeg hverken har manglet biler eller båter.

Men har nå rotet meg borti ett for meg ukjent segment der objektene selges fortløpende til annonsert pris eller tett på.
Meget uvant for meg men har innsett att det bare er å betale hva som forlanges og slå til raskt.
Har mistet flere i den siste tiden pga vente å se hva som skjer 
 

 

Så att ett marked kan føles på flere måter alt etter hva man er i markedet for er også en del av bildet.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pruting er greit nok og endel av gamet når ting skal selges eller kjøpes.

 

MEN: 

Hver gang jeg har bil eller båt tilsalgs på finn.no dukker det opp mennesker med dette spørsmålet eller lignende:

 

HVA ER DEN LAVESTE PRISEN DU ER VILLIG TIL Å SELGE FOR.

 

Mitt standardsvar: 

Jeg pruter ikke på min egenbil/båt men kom gjerne med et bud.

 

Men av og til sitter det langt inne å gidde å svare på disse henvendelsene.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nie skrev 32 minutter siden:

HVA ER DEN LAVESTE PRISEN DU ER VILLIG TIL Å SELGE FOR.

 

Mitt standardsvar: 

Jeg prater ikke på min egenbil/båt menk8m gjerne med et bud.

Irriterer meg også grønn på disse. Jeg pruter heller ikke med meg selv (: Som regel ender man opp høyere en det man for seg selv har satt som minimum.. 

Redigert av Blouberg
Typo (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 8 år gammel bil i vinter og en 6 år gammel MC nå nettopp.

Bestemte meg omtrent på dagen og prutet nesten ikke en krone. Eller jo, prutet 4% på bilen :saint: 

Uansett gode kjøp har det vist seg. At de fleste av en eller annen grunn liker svarte biler med svart interiør, mens jeg liker hvite biler med lyst interør var nok en fordel.

I båtmarkedet kan det naturligvis være mere kjøpers marked og mulighet for å prute. Hvis man ikke ser et kupp eller bare må ha den.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 6 timer siden:

Pruting er greit nok og endel av gamet når ting skal selges eller kjøpes.

 

MEN: 

Hver gang jeg har bil eller båt tilsalgs på finn.no dukker det opp mennesker med dette spørsmålet eller lignende:

 

HVA ER DEN LAVESTE PRISEN DU ER VILLIG TIL Å SELGE FOR.

 

Mitt standardsvar: 

Jeg pruter ikke på min egenbil/båt men kom gjerne med et bud.

 

Men av og til sitter det langt inne å gidde å svare på disse henvendelsene.

 

 

Om annonsen har ligget ute en stund, og prisen gjerne har blitt satt ned både en og to ganger av selgeren selv.

Da er jo dette ett høyst relevant spørsmål, det er jo kun selger som  vet hvor grensa går.

Det er bedre å få dette spørsmålet enn ett skambud, synes ihvertfall jeg

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 2 minutter siden:

 

 

Om annonsen har ligget ute en stund, og prisen gjerne har blitt satt ned både en og to ganger av selgeren selv.

Da er jo dette ett høyst relevant spørsmål, det er jo kun selger som  vet hvor grensa går.

Det er bedre å få dette spørsmålet enn ett skambud, synes ihvertfall jeg

I mine tilfeller har annonsen aldri igjen lenge. Jeg er svært edruelig i mine prisantydninger så ting selges relativt fort.

Men spørsmålet som nevnt kommer likevel....de er gjerne blant de første som tar kontakt🤣

Link to post
Share on other sites

Angående at "ordinært prutningsmonn er bare tull". Jeg for min del har en nedre pris jeg er villig til å la en gjenstand gå for om interessen viser seg å bli laber - denne er aldri utropspris. Jeg operer ikke med lokkepriser for å få budkrig - for båt er et mindre egnet objekt til slikt mener nå jeg. Å sette laveste pris jeg er villig til å selge for vil ikke kunne gi høyere pris om det kun ercen interessent - så det gjør jeg heller naturligvis ikke.  Utropsprisen er prisen jeg antar at jeg kan få rimelig greit om interessen er på det nivået jeg antar at den vil være (flere interessenter). Og så håper jeg jo på budkrig - for det er jo lov å håpe.

 

Å sette en utropspris som ligger veldig høyt vil føre til laber eller ingen interesse. Å sette lavt har sine bakdeler det og.  Så, man gjør lurt i å bake inn et prutningsmonn ut fra en sannsynlig interesse/pris - sånn midt på treet ifht hva den er verdt. Går den 5-10% over er det et bra salg og et ok kjøp, og motsatt om den går 5-10% under antydning. Vi er ikke teppeselgere i Tyrkia. Vi er i Norge.

 

Med greit prisede båter er det ganske ordinært at de første budene ligger under prisantydning, og at den også går under prisantydning om det ikke er flere budgivere.

 

Så jo, 5-10% prutningsmonn er ganske så normalt i dette landet - og ikke bare for båt. Står du med penger i lanken og interessen tilfeldigvis er lav - da er oddsen veldig gode for å prute 5-10% - altså ordinært prutningsmonn. Å prute 20-30% for en greit priset båt, da vil selger som regel være bedre tjent med å sette ned prisen på annonsen litt og håpe på økt interesse - så dette er ikke et ordinært prutningsmonn. Å prute noe som helst på noe med veldig stor interesse er fåfengt. Jeg for min del forventer å kjøpe under prisantydning ved laber interesse, gordi jeg er hellig overbevist om at selgere flest ikke er der at de legger ut båten til minimum av hva de kan leve med - de har allerede et bevisst forhold til hvor mye de kan gå ned om de må, og hva de tror de kommer til å få, og hva de kan håpe på om alt klaffer. Det er faktisk ganske mange tilfeldigheter som spiller inn - feks sntall dammenliknbare konkurrende objekter der og da.

 

 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 20 minutter siden:

Så jo, 5-10% prutningsmonn er ganske så normalt i dette landet

Mulig vi snakker litt forbi hverandre her nå zooper. Det er selvsagt normalt å prute noe. Poenget mitt er at prutningsmonnet kan være fra 0-99%, så ingen regel for hvor stort monnet er altså. 

Link to post
Share on other sites

Syntes diskusjonene er litt vanskelig og dertil håpløs. At båtmarkedet vil få en reduksjon med økte renter og økte kostnader nærmest på alt tror jeg de fleste er enige om. MEN det kommer jo ann på hvordan båt man skal kjøpe eller selge. En rimelig godt vedlikeholdt båt vil ha et lavere verditap og prutningsmonn enn en dyr. Prisene har løpt løpsk nå i 2 år med pandemi. Fordi som skal ut av markedet nå må forvente en høyere omsettningshastighet og mer pruting enn i fjor. Årsaken er enkel: Frykt for dårligere tider. Fordi som ikke skal ut av markedet er det ikke så interessant. Godt eksempel er nå hyttemarkedet på fjellet. Her har det vært helt bonanza i 2 år. Nå selges det knapt en hytte. Er det fordi at folk generelt har fått dårligere råd over natta? Tvilsomt tror jeg. Broparten venter og når mange venter synker etterspørsel - til slutt prisen også. Dette tror jeg blir sammenlignbart med båt. Nå er det siste krampetrekning for å forsøke å få coronapris. Noen vil la båten ligge lenge og til slutt beholde den selv. De som MÅ selge må ned i pris. Det er alltid unntak på merker, tilbud etc. og dette er kun mine synspunkter. Ingen har endelig fasit om fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Det generelle prutningsmonnet har mindre å gjøre med prisklasse enn hvor ettertraktet båten er eller  hvor vanlig den er. Med mindre vanlige modeller blir det vanskeligere for både selger og kjøper å vurdere markedsverdien - da bør selger bake inn et større svingningsmonn enn ellers. Tilsvarende, med en mindre populær eller ettertraktet båt, så bør selger da også anta at man kan risikere å måtte gå ned en del i pris for å få solgt om ting ikke klaffer.

 

En vanlig og populær båt til 100k kan ha det samme prosentmessige prutningsmonnet som en båt til 1mill. Så mye sagt, i nedgangstider er det som regel den dyreste luksusen som blir hardest rammet. Nå snakker jeg om brukte folkebåter og ikke jåter til hundrevis av mill.

Link to post
Share on other sites

Dagsven skrev 33 minutter siden:

Syntes diskusjonene er litt vanskelig og dertil håpløs.

Er nok også enig i at det er vanskelig å spå, at diskusjonen er håpløs er jeg nok ikke like enig i. Som en som skal både kjøpe og selge båt er det interessant å høre andres vurdering på markedet. Nå har det seg vel også slik at det du "vinner" i den ene enden "taper" du i den andre, i alle fall om du både kjøper og selger i det samme markedet.

Det jeg synes er mest vrient er å vurdere hva som er en fair pris, joda, riktig pris er det markedet vil betale, men det blir litt annerledes på personlig plan. Jeg kan sitte og følge med på hva som omsettes, men ikke til hvilke pris, så da er det bare omsetningshastigheten som er en indikasjon. 

 

Observerer nå at det legges ut mange 30-35 fot motorbåter med levering etter sommeren, er dette et årlig fenomen, eller noe som har økt på i år?

 

Er uansett morro å følge med i markedet (:

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 52 minutter siden:

Er nok også enig i at det er vanskelig å spå, at diskusjonen er håpløs er jeg nok ikke like enig i. Som en som skal både kjøpe og selge båt er det interessant å høre andres vurdering på markedet. Nå har det seg vel også slik at det du "vinner" i den ene enden "taper" du i den andre, i alle fall om du både kjøper og selger i det samme markedet.

Det jeg synes er mest vrient er å vurdere hva som er en fair pris, joda, riktig pris er det markedet vil betale, men det blir litt annerledes på personlig plan. Jeg kan sitte og følge med på hva som omsettes, men ikke til hvilke pris, så da er det bare omsetningshastigheten som er en indikasjon. 

 

Observerer nå at det legges ut mange 30-35 fot motorbåter med levering etter sommeren, er dette et årlig fenomen, eller noe som har økt på i år?

 

Er uansett morro å følge med i markedet (:

Nettopp av den grunn at man aldri får vite salgsprisen er min synsing at det er håpløst. Eneste jeg kan forholde meg til som kjøper er om båten har ligget en god stund til salgs og hvis så er vil de fleste begynne å forhandle pris. I det markedet jeg følger med på selges det lite båt om dagen. Prisantydningene er fortsatt på coronapriser og enda høyere. Mange av dissene båtene ble kjøpt i 2020 og 2021. 

Blouberg skrev 52 minutter siden:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...