Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Blouberg skrev for 4 timer siden:

Jeg kan sitte og følge med på hva som omsettes, men ikke til hvilke pris, så da er det bare omsetningshastigheten som er en indikasjon. 

 For 2 år siden var jeg på jakt etter Scand Baltic jeg trålet Finn daglig, lagret annonser og dro rundt å kikket på båter.

Jeg sendte også melding til de som hadde solgt, og spurte pent om de ville oppgi salgsum, noe alle gjorde. 

De var nyttig informasjon, som ga et mye "sunnere" prisbilde enn hva annonsene gjør.

 

Nå ble det ikke noen handel det året, da behovet endret seg. Om jeg bestemmer meg for å skifte båt en annen gang kommer til å starte med å spørre om salgsum når interressante båter er solgt.

Link to post
Share on other sites

Scand Baltic 29 må da være en av de dessidert mest populære båtene i sin klasse? En god, komfortabel og forholdvis rask halvplanende feriebåt for en barnefamilie, i en ikke så altfor stor og kostbar forpakning. Men dens popularitet reflekteres i prisen. Selv har jeg ofte tenkt at de gamle båtene med noe slitne maskiner har holdt seg litt vel godt i pris - men om de har gått et stykke under annonsert pris så er det mye båt for pengene.

Link to post
Share on other sites

Enig, Balticen er en genistrek man får masse plass for en "rimelig" pris.

Populariteten gjør som du sier at prisen blir høy, og siden jeg ikke lenger trenger all den plassen, gidder jeg ikke betale 7-800 000,- for en "klatrebåt".

Da sparer jeg heller i noen år til og kjøper en båt med utgang bak.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I en annen tråd la jeg linker til 5 båter da en familie spurte om råd ang ny båt. Ganske random linker, alle båtene var solgt en uke etter.. Kompis solgte båt like over millionen etter 2 dager, så inntrykket er at det ganske bra fart i markede.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 33 minutter siden:

En bekjent solgte en femten år gammel Bavaria Vision 40' på under ei uke (1,25mill), så gikk i alle fall kjapt nok der. 

Litt merkelig marked da. De jeg følger er i prisklasse Mnok 1 til 2 ish. 30 til 35 fot. 

Er nok noen som har hatt vel høye forventninger. Nærmer seg realistisk pris

Link to post
Share on other sites

I overgangstider er det ofte noen som tenker at alt er som før og andre som tenker at ting skal endre seg og avventer eller prutter mye. Så noen båter går nok fortsatt unna og andre blir liggende.

Jeg følger med på Windyer. Jeg ser det har vært to ulike 2015 og 2016 modell Windy 31 Zonda ute til ca 2,5 mill nå, der den ene ble solgt med en gang, mens den andre ligger ute enda etter flere uker, enda opplagshistorikken er tilsynelatende bra og utstyrsnivået bra. De nyere tilsvarende båtene til over 1-1,5 mill høyere pris (ny koster fort over 4-4,3 mill nå) blir gjerne liggende usolgte selv med 500 i avslag fra nybåtpris.

Dette er en båtmodell som er en dc som kanskje typisk tiltaler de «litt mer velstående i middelklassen» som kunne se at e kostet nye i 2015 rundt drøye 2-2,5 mill, mens de nå koster nye godt over 4 mill. Klassisk eksempel på at båtprisene på nye båter har gått betydelig opp. Det betyr at de 2015-2016 modellene ligger ute for ca sin egen nypris minus inflasjon. 

 

Man må huske at det ikke er ett båtmarked, men at det er er mange små ulike markeder og segmenter. I det store og hele er det ofte trender og psykologi som styrer mye, men de 10-20% mest attraktive båtsegmentene går alltid forholdsvis greit unna. Hvilke båtmodeller dette er kan variere med trender og økonomi.

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Lingefan said:

Man må huske at det ikke er ett båtmarked, men at det er er mange små ulike markeder og segmenter.


her tror jeg du traff spikeren på hodet.  
Jeg har aldri hatt flere hente og leveringsturer enn i år, og det virker som de båtene (flere segmenter, brukt og nytt) jeg har vært borti både har blitt solgt raskt og til god pris.   

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
nie skrev for 4 timer siden:

Synes det er kommet himla mange gamle og halvgamle Princesser på finn denne uken. Det er kanskje et årlig fenomen etter ferien og ikke nødvendigvis et tegn på at det er vanskelig å selge ?

Synes dette gjelder flere båttyper. Det er nå plutselig over 12000 båter for salg ute på finn. 
Jeg følger med på Windy og det som var mangelvare i 2-3 år nå kommer det en god del av på finn og de fleste av de jeg ser på blir liggende. Tenker f eks på Khamsin - der var det veldig stor etterspørsel. Nå er det flere av modellen ute uten at de blir solgt. Men riktignok er prisene også ganske stive i forhold til tidligere.

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 13 timer siden:

Ligger en Viknes 830 til 599000 på finn. Kan trygt si at jeg aldri har sett en så billig (og den er heller ikke solgt enda). Kan dette hinte mot tendensene i markedet? 

 

 

Neppe. Denne båten er sliten og har en del ting man nå ta tak i. I tillegg ligger den i Hammerfest. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

ser gamlebåten min er ute 30% høyere i pris enn for 2 år siden, den er verdt det egentlig, men usikker på om den går for det

 

sett flere andre windy senke 100-200 nå 

 

ref salgspris fikk jeg flere som ønsket vite hva jeg solgte for når den var market som solgt, når jeg sendte hyggelig melding om at jeg ikke hadde tenkt å dele den infoen fikk jeg stortsett høffelige svar, og 1 som tilta helt og "skulle ta meg". Finnfolk.... 

 

konkluderer prismessig med at toppen er nådd og ting går litt nedover igjen på båter. 

Link to post
Share on other sites

index skrev On 4.8.2022 at 9.30:

 

Neppe. Bare at den ligger usentralt til og eier vil selge kjapt. Den er jo holdt av da...

 

Men det som er usentralt for noen er jo sentralt for andre (de som bor i området). Og utvalget av båter er neppe så mye større pr. hode der enn mange andre steder.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 31 minutter siden:

 

Men det som er usentralt for noen er jo sentralt for andre (de som bor i området). Og utvalget av båter er neppe så mye større pr. hode der enn mange andre steder.

 

Det er sant. Men det er jo ikke så mange som bor i området da. Og min erfaring fra Hammerfest er vel at interessen for snøskuter er større enn båtinteressen:wink:. Men kjøpere finnes der også.

 

Som flere skriver så er vel denne mer sliten og mindre utstyrt enn de andre som ligger ute. Så det forklarer litt av prisen. Høres ut som en båt jeg kunne ha kjøpt egentlig. 

Link to post
Share on other sites

Pristoppen er nok nådd siden mange nye båteiere nå prioriterer utenlandsferie igjen. Og båtlivet var nok ikke det mange nye båteiere hadde drømt om. Og godt er det...   :tongue:  Så er ferien over, og da kommer det normalt mange båter for salg av ulike grunner. Alt dette tilsier at prisnivået på bruktbåter får en korreksjon. Men i og med at prisen på nye båter har gått kraftig opp de siste par årene, vil vi nok ikke se noe kollaps i markedet som enkelte her håper på uansett i hvor mange forumer de sprer sine skrekkanalyser...
Det som kan gjøre korreksjonen litt større enn normalt nå, er inflasjon. Spesielt prisen på mat, strøm, drivstoff og selvsagt rentenivået spiller en rolle her. For oss med relativt rimelige båter uten gjeld, betyr det ikke all verden. Men for dem med gjeld over ørene på hjem, bil, forbruk og båt, vil nok måtte forberede seg på å sitte med skjegget i postkassen når de blir nødt til å selge båten. 
Men så lenge det ikke blir et krakk i arbeidsmarkedet og boligmarkedet, vil vi nok ikke se et krakk i båtmarkedet heller. For mange av dem som normalt ville kjøpt ny båt, vil nå heller kjøpe seg en nesten ny båt til en rimeligere pris.

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 21 timer siden:

Pristoppen er nok nådd siden mange nye båteiere nå prioriterer utenlandsferie igjen. Og båtlivet var nok ikke det mange nye båteiere hadde drømt om. Og godt er det...   :tongue:  Så er ferien over, og da kommer det normalt mange båter for salg av ulike grunner. Alt dette tilsier at prisnivået på bruktbåter får en korreksjon. Men i og med at prisen på nye båter har gått kraftig opp de siste par årene, vil vi nok ikke se noe kollaps i markedet som enkelte her håper på uansett i hvor mange forumer de sprer sine skrekkanalyser...
Det som kan gjøre korreksjonen litt større enn normalt nå, er inflasjon. Spesielt prisen på mat, strøm, drivstoff og selvsagt rentenivået spiller en rolle her. For oss med relativt rimelige båter uten gjeld, betyr det ikke all verden. Men for dem med gjeld over ørene på hjem, bil, forbruk og båt, vil nok måtte forberede seg på å sitte med skjegget i postkassen når de blir nødt til å selge båten. 
Men så lenge det ikke blir et krakk i arbeidsmarkedet og boligmarkedet, vil vi nok ikke se et krakk i båtmarkedet heller. For mange av dem som normalt ville kjøpt ny båt, vil nå heller kjøpe seg en nesten ny båt til en rimeligere pris.


 

Prisøkningen du skriver på nye båter er jo en viktig del av flere ting som utgjør inflasjon. Inflasjon og prisøkning er jo det samme, og betyr at penger blir mindre verdt, derfor må prisen på pengene øke, råvarepriser etc øke, og prisen på det er renten, derfor må den tilsvarende opp som inflasjonen. Jeg tror dessverre at renten må høyere opp enn det de fleste og mediabildet nå tror. Vi ser det jo allerede på de plutselige endringene i Norges Bank sin rentebane. Dette pga en inflasjon i Europa og verden som er straks ute av kontroll.

 

De som har lånt til båt tror jeg er i større antall enn man tror. Alle som har boliglån og «gjeldfri» båt har i prinsippet gjeld på det de eier uansett om det er på boligen, bilen eller båten. Derfor tror jeg flere vil ønske å få ned gjeldsgraden sin og selv om de ikke må selge så vil de helst selge. Når mange helst vil selge og få føler de ønsker å kjøpe så går prisene ned.

 

Jeg tror Marex-eieren har rett: båtmarkedet historisk sett går cirka i 7 års sykluser, altså 7 år med vekst, 7 år med nedgang, så 7 år med vekst og 7 år med nedgang igjen. Altså er det sannsynlig at justert for noe inflasjon vil vi kanskje tilbake til 2015 nivå på båtprisene før de skal stige igjen.

 

Det er alltid et god marked for noen. Det har vært elendig for kjøpere og godt for selgere. Nå kan det endelig snu og bli motsatt. Det er egentlig helt rettferdig. Så har hver og en av oss et ansvar for egen økonomi og ikke kjøpe for mer enn vi har anledning til.

Det sistnevnte der tror jeg de fleste har helt ok kontroll på med mindre det skjer plutselige uforutsette livsendringer.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 17.8.2022 at 11.36:

Jeg tror det generelt er en riktig konklusjon. Og så er det jo selvsagt avvik mellom båttyper og merker. 

attraktive windy av nyere type jeg og venner har sett på lenge, har gått ned 200.000 på kort tid nå, senket jevnt over 3 uker, da fra 1,20 til 1,0 eksempelvis 

 

flere goldfish er nå på oi, dette var faktisk bra pris/spec, de tror ikke lenger de får over nypris.  Og flere senkes stadig

 

 

i båtmarkedet har vi alltid hatt høstpris, men nå har vi både det og "corona er over" pris og "renta går opp" pris alt i 1 

 

Har bare en liten jeep om dagen og ser etter noe større, så passer bra. 

 

vi ser på windy, goldfish, white shark primært 

 

kompis som prøver selge helt ny båt, har ikke klart det i år, det er likvid båt, typ askeladden 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...