Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Jeg tror man bare ser starten på en gedigen økonomisk nedtur. For meg er årsaken klinkende klar: Det grønne skiftet, forsterket av krig i Ukraina.

 

Når man legger ned rimelig og sikker energiproduksjon uten å ha realistiske alternativer MÅ det gå åt skogen. Selvfølgelig er det da luksusvarer som lystbåt man da først må renonsere på.

 

Spørsmålet nå er hvor fort man kan få i gang kull- og atomkraftverkene igjen . . . 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat det: Jeg tror ikke at de økonomiske modellene som brukes for å justere usunn inflasjon tar inn i seg prisstigning som kommer av økte kostnader for bedriftene.

 

Ja, de tar hensyn til feks hva strømprisen er ut til forbruker, men ikke hva feks driftskostnadene for jordbruk betyr for prisstigningen. Det at strømprisen er 10-doblet for gulrotprodusentene slik at det nå ikke er lønnsomt å ta opp gulrøttene, men gir mindre tap å pløye dem ned,tviler jeg på er i denne modellen. 

 

Videre tviler jeg på at prisstigningen som kommer pga økte transportpriser i utlandet er med i regnestykket. Samt økte energikostnader i utlandet som påvirker innpriser i Norge. Etc. Altså hvordan en krig påvirker prisene.

 

Det er mulig jeg tar helt feil. Men hvis man nå skal dempe prisstigningen i Norge så må folk vesentlig ned i levestandard. For jeg betaler nå 10% mer for maten enn i fjor. Uten å spise bedre. Og vi har aldri spist råflott. Og slik jeg forstår det er det ikke økt overskudd i verdikjeden. Kun hos det offentlige via strømprisene. 

 

Nå er vi godt på siden av Båtforumets tema, men det påvirker jo nettopp det vi snakker om her: båtmarkedet.

 

Men kanskje vi skal peile inn på faktiske båtpriser i år i forhold til årene før, og hva som blir solgt eller ikke. :lol:

 

For meg ser det ut til at utbudet av eldre Scand Baltic feks har senket prisene en del i forhold til i fjor. Det har vært flere Scand Baltic til under 300.000 nå, og det båter som ikke har sett for shabby ut.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:

 

 

Men kanskje vi skal peile inn på faktiske båtpriser i år i forhold til årene før, og hva som blir solgt eller ikke. :lol:

 

For meg ser det ut til at utbudet av eldre Scand Baltic feks har senket prisene en del i forhold til i fjor. Det har vært flere Scand Baltic til under 300.000 nå, og det båter som ikke har sett for shabby ut.

Ja der rammer du en båt type, som har gått kraftig ned nå på sensommeren. I 2020-21 lå jo disse 2-300K høgere i pris. Å var en del skilkelige vrak i mellom også.

 

Så som jeg har nevnt tidligere. Så blir det nok et stort fall i prisene på mange av disse 80-90 talls båter fremover.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vi får vel bare beholde våre gamle plimsollere tenker jeg. Vi putrer over Trondheimsfjorden ca 4 knop og legger oss til på gjestekaien der. 5 minutter til butikk.  Og en avstand på 4 nm er innafor. Her må vi bare være måteholden... med drivstoff bruk ihvertfall. Å så kan vi dorge etter middagen. 

IMG_20220829_070841.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg følger med en del modeller som jeg har fulgt i svært mange år. Fra de ble produserte i årene 2010-2013.

 

Nå ser jeg at flere av disse er til salgs til en million og vel så mye høyere enn tilsvarende båter (og til og med akkurat samme båt) ble annonsert for i 2016 da markedet var helt elendig for denne typen stor fritidsbåt. Da var de gått mindre, hadde mindre slitasje og nyere og mer "up to date" elektronikk enn samme båtene markedsføres med i dag. Naturlig nok.

 

I fjor og forleden år ble disse støvsugd i markedet, det dro prisene opp fra de lave nivåene i 2015-2016.

 

I år annonseres båtene for samme prisene som i fjor og forleden år men det ser ut til å være svært liten/ingen bevegelse i annonsene som flere har ligget ute i månedsvis. Men prisene senkes heller ikke.

 

Så da spørs det hvem som vinner. En standhaftig og utholdene selger som ikke beveger seg eller en utholdende kjøper som ønsker prisen ned. Det handler til syvende og sist (for enkelte) om hvor lyst man har på objektet i en tid der både prisen på driftskostnader og alt øvrig annet som har med båtkostnader har steget kraftig. Og hvor god økonomi eier har til å sitte med dette og evt. imøtekomme eller sjanse på det det markedet vil by på av uforutsigbarheter framover.

 

Den som lever får se.

Link to post
Share on other sites

En ting i «renteøknings-debatten» som pågår er at det er overraskende mange som mener man ikke trenger/bør å øke renten, og noen argumenterer at det er dårlig gjort og usosialt. 

Man mener ofte da at det er «enda en prisoppgang» i tillegg til alle de andre økningene. 
Vel renten er prisen på penger og helt nødvendig å styrke. Når det er inflasjon som går ut av kontroll vil pengene samtidig miste sin verdi og etterhvert stupe i verdi. For at man som bedrift eller person fortsatt skal kunne få samme reelle betaling for varene/tjenestene sine må man derfor enten sette opp prisene sine eller øke verdien på pengene. Alt dette for å klare å holde på både arbeidsplassene og markedene sine. Renten er prisen på pengene, dersom den er for lav vil penger være for billig og falle i verdi.

 

Så - renten må opp, ganske betydelig. I tillegg er Norge som land avhengig av eksport og importpriser, derfor må vi følge europeiske og til dels også amerikansk sentralbank i større grad enn mange kanskje liker å innrømme. Når det er 9,1% inflasjon i UK må renten kraftig opp. Spent på inflasjonstallene i Norge nå fra august når de kommer litt ut i september.

 

Overført til båter vil dette bety at for at ikke båtprisene skal øke for mye må norske kronen styrkes med sterkere renter så råvarene ikke øker så mye videre og utenlandsk produksjon blir for dyrt. F eks lages mange tidligere norskproduserte båter nå i Polen. 

Det mest spennende er om bedrifter må permittere og legge ned pga økte energikostnader og en tilsynelatende altfor treg regjering. Regjeringen står foran noen ekstremt vanskelige oppgaver nå, men de virker å være ganske trege i forhold til Erna sin regjering. For blir det arbeidsledighet i en periode der nordmenn har masse gjeld og priser går opp så blir det styggere enn det trenger. Så jeg håper regjeringen klarer å unngå konkurser og økning i arbeidsledige, det er det som vil være avgjørende for hvordan korreksjonen/evt nedgangen blir.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 12 timer siden:

En ting i «renteøknings-debatten» som pågår er at det er overraskende mange som mener man ikke trenger/bør å øke renten, og noen argumenterer at det er dårlig gjort og usosialt. 

Man mener ofte da at det er «enda en prisoppgang» i tillegg til alle de andre økningene. 
Vel renten er prisen på penger og helt nødvendig å styrke. Når det er inflasjon som går ut av kontroll vil pengene samtidig miste sin verdi og etterhvert stupe i verdi. For at man som bedrift eller person fortsatt skal kunne få samme reelle betaling for varene/tjenestene sine må man derfor enten sette opp prisene sine eller øke verdien på pengene. Alt dette for å klare å holde på både arbeidsplassene og markedene sine. Renten er prisen på pengene, dersom den er for lav vil penger være for billig og falle i verdi.

 

Så - renten må opp, ganske betydelig. I tillegg er Norge som land avhengig av eksport og importpriser, derfor må vi følge europeiske og til dels også amerikansk sentralbank i større grad enn mange kanskje liker å innrømme. Når det er 9,1% inflasjon i UK må renten kraftig opp. Spent på inflasjonstallene i Norge nå fra august når de kommer litt ut i september.

 

Overført til båter vil dette bety at for at ikke båtprisene skal øke for mye må norske kronen styrkes med sterkere renter så råvarene ikke øker så mye videre og utenlandsk produksjon blir for dyrt. F eks lages mange tidligere norskproduserte båter nå i Polen. 

Det mest spennende er om bedrifter må permittere og legge ned pga økte energikostnader og en tilsynelatende altfor treg regjering. Regjeringen står foran noen ekstremt vanskelige oppgaver nå, men de virker å være ganske trege i forhold til Erna sin regjering. For blir det arbeidsledighet i en periode der nordmenn har masse gjeld og priser går opp så blir det styggere enn det trenger. Så jeg håper regjeringen klarer å unngå konkurser og økning i arbeidsledige, det er det som vil være avgjørende for hvordan korreksjonen/evt nedgangen blir.

Norges Bank selger nå norske kroner for 2,3 milliarder hver dag. Det er for å svekke kronekursen!!!

Da blir det lettere å selge gass,laks og annet til EU. Og alt blir dyrere i Norge.

Redusert levestandard for de fleste= brukte båter ned i pris. Tror på smell i 2023.

Link to post
Share on other sites

dagens regjering har desverre imponert lite, ikke at jeg hadde de store forhåpningene, men de har underlevert også på de allerede lave. nær familie som var veldig positive, har vært stille, og venner som stemte på de er fortvilte og oppgitt. 

Vi ser på inntjeningen på jobb at vi må gjøre noen kraftige grep, vi har også fjernet 2 stillingsannonser på finn nå, ansatte 1 ny istedenfor 3. vi har investert mye i nyere utstyr som er mer strømeffektivt og også gjort endel kartleggig for fornybart, så det bør gå greit, men det ble ikke utenlandsferie i år, og blir ikke det i høst/vinter heller,  pengebruken er kuttet, og både jobben og vi privat er i sparemodus. vi har også varslet kunder om kraftig prisøkning, vi bruker strøm for ganske høy 6 siffer i mnd plutselig.... 

jeg hadde planlagt ny båt i høst, men avventer. ny vinterhytte er også satt på vent, med mindre noe veldig billig dukker opp

min businesspartner droppet også å signere på ny båt som egentlig var planlagt i over 1 år, sett i lys av usikkerheten fremover. 

 

de har iaf nådd målet om å kutte å kjøpe ting, vi går ikke lenger ut og spiser heller, og har bestemt oss for å kutte ned til 1-2 ganger i mnd på restaurant ute, tradisjonelt sett har vi vært mye ute. samme med reise og fjellturer, har før vært på nytt  sted hver helg, nå har vi kuttet ut alle bookinger i hele 2022 og har 0 booket ut året av helgeturer. 

 

Desverre fører vårt mønster for endret pengebruk til at restauranter, hotell, butikker og annet får mindre business. når vi endrer mønster, endrer mange også det, vi er i DINK (for referanse) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andersb skrev On 1.9.2022 at 9.39:

eg hadde planlagt ny båt i høst, men avventer. ny vinterhytte er også satt på vent, med mindre noe veldig billig dukker opp

min businesspartner droppet også å signere på ny båt som egentlig var planlagt i over 1 år, sett i lys av usikkerheten fremover. 

 

de har iaf nådd målet om å kutte å kjøpe ting, vi går ikke lenger ut og spiser heller, og har bestemt oss for å kutte ned til 1-2 ganger i mnd på restaurant ute

 

Høres ikke akkurat ut som du lider noen nød.

Link to post
Share on other sites

Spennende tider 

 

Jeg følger endel med på princess/ fairline pluss minus 50 fot, opptil 15 år gammel.

jeg tror disse kommer til å holde seg i pris. 
skal man handle en slik ny i dag så ligger de gjerne på 15 mil ferdig utstyrt.

 

en nyere brukt, som feks en 2014 princess v48 ligger på ca 6,5 mil… det er jo egentlig veldig mye for pengene, og fortsetter nyprisen videre opp på disse båtene, så tror jeg det vil trekke med seg bruktprisene enda mer

Link to post
Share on other sites

 

Sequoia skrev On 29.8.2022 at 21.55:

 

"1) Begge motorer er overhalt. Den ene har nå fått en feil (?) som gjør at blokk må byttes. Tilliten til den gjenværende er for meg som leser liten. (Mulig det finnes en god forklaring men det står det ingenting om i annonsen). "

 

 

Har ikke sjekket hva feilen er, men nevnte bytte blokk i tilfelle det var nødvendig for enkelhets skyld.

Nå er normalt disse motorene solide og har lite feil, men ting skjer selv om de er kjørt lite.

Har tatt opp båten og skal få reparert eller byttet motoren så den blir ok.

Den andre har gått bra hele tiden så har ikke noe tro på at den skal få noe spesielt problem.

Begge motorene har blitt vedlikeholdt og byttet olje og filtre jevnlig hvert år. De har mindre enn 50 timer gangtid hvert år. De er fra 2002 med 600 timer da de ble tatt fra hverandre  og overhalt. 

Motoren med feil hadde problem med termostatene som ble byttet i sommer ellers har den ikke hatt noe problem.

Men 220 hk motorene har ikke underspyling av sylindre så når båten er lav akter og skal opp eller ned av plan blir syl nr 1 liggende høyt og vil få dårlig smøring. Det skjedde forrige gang med skjært sylinder foring. Foringene kan byttes og om det er feilen nå blir stempel, ringer og foringer byttet ut med nytt. Dette er rimelig fra VM spesialisten i england.

Om det er noe annet nå får jeg se når motoren er åpnet.

Kan lage en tråd om det her om jeg får tid.

 

Sitat

"2) Eldre amerikansk prosjektbåt... her skal du treffe både på å finne denne nevenyttige karen som og at han ønsker seg nettopp en gammel amerikaner med defekt motor."

 

Båten er fra 1988 og er i bra stand og uten skader. Det er lite som må gjøres, trenger kanskje nytt teppe inne, ute er setene trukket om og fine.

Det var bensin motorer opprinnelig og de ble byttet ut i 2006/7 med Mercruiser dieselmotorene.

Så med begge motorene iorden er det lite som må gjøres. Men passer nok til en som vet hvilken vei man skrur inn en skrue og ikke en som er i båten barbent med dress og slips.

 

Sitat

"3) Bildene er fryktelig dårlige."

 

Ja, du verden. De er tatt med mobil telefon kamera. Kan kanskje få tatt noen nye bilder neste gang.

Ellers så var det bra med litt tilbakemelding fra "eksperter og kjennere" her på båt plassen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Gjennom jobben min snakker jeg med mange båtforhandlere. De fleste forteller det samme: mindre joller og premiumbåter er fortsatt etterspurte, men når det gjelder skjærgårdjeeper daycruisere, RIBer og lignende har det stoppet opp både når det gjelder nye og brukte båter. Jeg har ikke noen oppfatning om markedet for seilbåter eller motorbåter over 30-35 fot.

Link to post
Share on other sites

Og vi må heller ikke glemme at mange, f.eks. forhandlere og produsenter, har egeninteresse av å snakke opp markedet. Ikke noe galt i det, men lenken over til Båtmagasinets artikkel er jo et godt eksempel. Hyttemarkedet er i alle fall rammet, men visstnok ikke de dyreste langs sjøen - i følge Dagens Næringsliv. 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 16 minutter siden:

hvis du ikke har fått det med deg så snakker vi om Båt 

Den må jeg innrømme jeg ikke skjønte. Mener du det er slik at båtmarkedets bevegelser er upåvirket av økonomiske tilstander? Vanligvis har det vel vært slik at båtmarkedet er et av markedene som først går ned i nedgangstider og sist opp i oppgangstider.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 3 minutter siden:

Ja og nå er det nedgangstider og derfor går prisene på båt ned At strøm , fuel , renter og mat stiger gjør det jo ikke bedre med hensyn til båt og kapitalmarkedet fortsetter det slik må man vel anta at også huspriser får seg en trøkk

Da er jeg med, Ohio. Beklager misforståelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...