Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

ohio skrev for 16 timer siden:

Ja og nå er det nedgangstider og derfor går prisene på båt ned At strøm , fuel , renter og mat stiger gjør det jo ikke bedre med hensyn til båt og kapitalmarkedet fortsetter det slik må man vel anta at også huspriser får seg en trøkk

Ifølge myndighetene, er det oppgangstider.

Dersom det hadde vært nedgangstider, hadde vel renten normalt gått nedover.

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 5 minutter siden:

Eller det kan fort gå over, slik det gjorde i 2008.

 

 

 

Kommer vel stort sett helt an på putler.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 1 time siden:

At folk må stramme inn livreimen, har ikke noe med nedgangstider å gjøre.


At folk bruker mindre penger gjør at alle bedrifter har vanskeligere for å selge varene sine, og får lavere inntjening og noen må permittere eller i verste fall legge om stilen eller legge ned om det blir ille nok. Da stiger arbeidsløsheten, og kjøpekraften går ytterligere ned og forbruket enda mer ned på alt annet enn primærbehov.

Da blir det jo fort nedgangsperiode basert på nedgang i folks forbruksmønster.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Det diskuteres heftig om amerikansk økonomi er i resesjon eller ikke (negativ BNP i flere enn to kvartaler er av definisjonene om jeg husker rett) eller om det er et spørsmål om når det skjer.  Ikke umulig at vi vil oppleve det samme.

 

Jeg er uansett glad at jeg ikke har båt til salgs nå uten å skulle kjøpe i samme marked.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisene har jo i teorien allerede falt enormt. Båtene ligger ute til fantasi priser (covid priser) og blir ikke solgt. Spørsmålet er bare hvor lenge folk er villig til å sitte med båten før de selger. Mange har kjøpt til covid pris og tror de skal få det samme igjen. De må nok bare innfinne seg i at de må ta et greit tap ved å selge nå, for prisene skal betydelig ned, det ser man lett. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Disse ble jo solgt for fantasi priser i 20/21 å da samme hvilken stand de var i.

Kamerat ga 230K for sin tidlig 80-talls i fjor. Original motor, men det meste nytt av elektronikk/overvåkning/kabler (forrige eier jobber med å installere båtelektronikk, noe som viser igjen i båten, har knapt sett så preppet båt i den størrelsen). For øvrig ellers en ganske strøken sak, men hvis det virkelig går Balticer for 150K nå må jo dette sies å være et kupp i forhold, hvis de er i OK stand.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 21.9.2022 at 19.31:

Da stiger arbeidsløsheten, og kjøpekraften går ytterligere ned og forbruket enda mer ned på alt annet enn primærbehov.

Dette er den effekten man ønsker å oppnå med å sette opp rentene, fordi det da i sin tur demper inflasjonen. Så dette er ønsket politikk, og det vil skje.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har fulgt nøye med på det båtmerket som eg endte opp med (GP700), og har registrert det samme som flere andre bemerker, prisene er stort sett litt for høye. Faktisk høyere enn de var i vår, da eg allerede syntes de var i overkant. Men i motsetning til da blir de nå ikkje solgt, og det er en ganske klar tendens over hele linja. Samtidig virker det ikkje som folk er villig til å gå ned i pris. Det var forsåvidt det samme i fjor høst, da var også markedet tregt, men fra det eg har observert er det flere faktorer i spill her nå. For min del er eg happy nok, eg kjøpte den båten eg ville ha til den prisen eg var villig å gi. Og tenker ikkje på å selge.

Link to post
Share on other sites

«Problemet» når rentene er for lave er at ingen må selge unna hverken båter, hytter eller biler etc.

Alle kan sitte på alt til «evig tid», og da ser vi at ongen selgere vil endre prisene sine fra skyhøye nivåer enda. Men når lånerentene nå etterhvert øker i folks banker hos de som har høy gjeld på tingene sine, så må man få fart på de som helst vil selge unna. Når markedet får folk som må eller bør selge unna til å ønske å selge fortere så stabiliserer prisene seg og inflasjonen kan roe seg.

Renten kommer sakte, men sikkert oppover og den vil fortsette oppover til man får ønsket effekt. 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Denne tråden ble startet i juni og da var det mange som mente at det ikke var noen teng på reduserte bruktbåtpriser - gjerne med utgangspunkt i at en eller annen hadde solgt en båt til god pris. I dag varsler eiendomsmeglerne en KRAFTIG nedgang i boligprisene fremover. Blir nok tøft å selge bruktbåt til gode priser fremover.

 

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette med «kraftig nedgang i boligprisene» er nok litt medieuttrykk. I dagens DN står det forventet nedgang i boligprisene på 5% i 2023, mens det har vært oppgang i 2022 på 5,5%. Sammenlagt de to årene er det fortsatt oppgang på 0,5%.

 

Så det der er egentlig rett beskrevet «litt små svingninger man må regne med», spørsmålet er om de tar hensyn til inflasjonen eller ikke. Husk at en inflasjon på 5-10% årlig vil bety at en eiendom til 10 mil er 10 mill i år, mens den er 9,5 eller 9 mill neste år avhengig av inflasjonen. Tallet står fortsatt på 10 mill. Så spørsmålet er om man ser på endringer i pristallene eller realprisene.

 

Beklager nerdete innlegg :wink:

 

Mediene har bestemt seg for at det skal bli nedgang allerede i våres, og de poster artikler på artikler over «dramatiske endringer». Hvor dramatisk er det egentlig? 

Hva skjer egentlig?

Boligmarkedet: Prisene skal roe seg og muligens litt ned, etter kraftig stigning over lengre perioder. 
 

Koatnadstrykket på prisene forøvrig i samfunnet (også kalt inflasjon): skal oppover (etter en lang periode med ganske så lave priser på både drivstoff, strøm, mat, rente osv)

 

Mer dramatisk er det egentlig ikke.

Børsen kan derimot hoppe og sprette mye mer, men husk hvilken ekstrem oppgang enkelte aksjer har hatt, når man etter det ser på nedgangen. 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 41 minutter siden:

Mer dramatisk er det egentlig ikke.

Børsen kan derimot hoppe og sprette mye mer, men husk hvilken ekstrem oppgang enkelte aksjer har hatt, når man etter det ser på nedgangen. 

Neida, enig. Men de forventer 10% nedgang i Oslo før det tar seg opp igjen i 2025. Med bakgrunn i historisk prisutvikling er det jo ganske heftig - om det slår til. 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 34 minutter siden:

Båtmarkedet er allerede i kollaps salgsmessig og hva som vi skje med prisene fremover får vi bare vente og se

Ja, det blir spennende for meg som ikke får bestemt om det blir hytte eller båt denne gangen - etter skilsmisse for litt over to år siden da hytta ble solgt. Tregt også på de sommerhyttene jeg har i kikkerten nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...