Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)


Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

OK, OK, men jeg fastholder at når det gjelder sikkerhet som AIS er, er det farlig å bruke MT til det. Forsinkelser (og manglende data) er farlig å stole på. Men det er gøy når jeg kommer i havn og kan se hvor jeg har gått, gjerne over stokk og stein der en basestasjon er ute av drift.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt frem til nylig har det vært en bred enighet om at man er i mot en storebror ser deg mentalitet i samfunnet, både av myndigheter og generellt. Så til plutselig at noen går offentlig ut og er snurt fordi de kanskje ikke kan stole hundre prosent på dataene de aldri hadde noe slags ryggdekning for å ha enn at de hatr betalt for den? hva i alle dager skjedde?

 

Hadde journalistene hatt troverdighet burde de heller gått i sømmene om dette er data som er lovlig lagra, eller om den i såfall ble lovlig brukt, at det er slik at alle kan følge alle mot å betale litt.

 

Om en lystbåt slår av eller på sin sender, som de kanskje ikke er pålagt å ha engang? Er sikkert som Steinsvik sier bare for å mobbe litt nysgjerrigper, samt kanskje sette søkelys på problemstillingen?

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Men det er gøy når jeg kommer i havn og kan se hvor jeg har gått, gjerne over stokk og stein der en basestasjon er ute av drift.

Jeg får mail fra Google om hvor jeg har vært og der ser man at det er endel rare reiser som enten er en rett linje fra A til B eller at streken går innom noen punkter jeg ikke har vært bortom. Ser at turen fra Tromøya til Reddalsvann som jeg tok med båten en dag i forrige måned er på 62 km ifølge Google, men den var da voldsomt sikksakk så den var nok ikke på langt nær så lang i virkeligheten. Feks ser jeg at streken går innom Fevik, mens jeg holdt meg utaskjærs i forholdsvis stødig kurs forbi der.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

At noen forfalsker AIS-data er egentlig MarineTraffic uvedkommende. Så vidt jeg vet er det ingen kontrollmekanismer i AIS-protokollen som forhindrer ulike transceivere fra å sende samme data, så hva annet kan MarineTraffic gjøre enn å rapportere at de har fått inn et signal fra MMSI ditt og datt på posisjon X og Y?

 

Selvfølgelig kan de automatisk "flagge" et MMSI-nummer som flytter seg tusenvis av nautiske mil på få timer, men tror ikke problemet er så utbredt at det spiller noen rolle. At noen velger å seile under falskt flagg er heller et problem som bør ses på av rette myndighetsorganer.

Hvordan er det hviis man skal være litt pirkete sånn reint juridisk når hentetrådkongen her tar med seg AIS-en til White Lady på henteturer med andre båter?

 

Jeg vil jo si det er en fornuftig løsning siden han da har kjent utstyr som han vet han behersker og vet at virker i motsetning til hva som kan finnes i en fremmed båt som kanskje ikke engang har AIS. Og jeg regner med at hvis han blir ropt opp med "Hei White Lady, vi har fått motorstopp, kan du hjelpe oss" så vil han nok svare selv om han vet at båten han fører heter noe annet (og at hvis han ikke hadde tatt med seg AIS så ville de ikke som er i nød kunnet vite om det var andre i nærheten).

 

Det gjø også at Båtplassen medlemmene kan følge med på henteturen.

 

Dette er slik jeg ser det en god løsning, men vil det være mulighet for at myndighetene kaller det å seile under falskt flagg og at han dermed blir nødt til å seile uten flagg (usynlig for andre)?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til det juridiske, men vil anta det blir det samme som å ta med seg en VHF som er registrert i en annen båt.

 

Det er nok mest et akademisk problem. I praksis spiller det vel ikke så stor rolle om man er i "feil" båt så lenge man vet hva man driver med. Det er helt sikkert mulig å pønske ut noen problemstillinger om man vil, men i realiteten er det sannsynligvis lite problematisk. I alle fall i fritidsbåter.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 16 minutter siden:

Hvordan er det hviis man skal være litt pirkete sånn reint juridisk når hentetrådkongen her tar med seg AIS-en til White Lady på henteturer med andre båter?

 

Det juridiske aner jeg ingenting om, men dette er jo en ren service slik at vi nysjerrige på Båtplassen kan følge turen. Det som brukes er mAIS som kun sender fra en mobiltelefon via nettet til MT og ikke vises på en kartplotter i nærheten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev for 9 timer siden:

Mørkerød presse 

At Dagbladet er kraftig rødfarget er det vel lite tvil om. Men hva har det med saken å gjøre? Tenker du at de politisk røde, altså kommunister, sosialister og sosialdemokrater, har en hang til å skrive om lovbrudd og idiotkjøring i trange sund der folk bader, mens de blå, altså de borgerlige, ikke synes det er verd å rapportere om den type uansvarlighet?

I mine øyne spiller det vel liten rolle om man stemmer SV eller FrP i forhold til hva man mener om den typen sjømannskap. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...