Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)


Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Førstefender skrev 34 minutter siden:

Tror vi er alle glade for at du nå fører en båttype med foldepropell og 55hk ;) 

Å jeg har flere båter. Et par av dem går ganske fort også 😉
 

det er alltid interessant hvilken maritime kompetanse folk her uttaler seg på bakgrunn av.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

vis du ferdes med en båt du VET håndterer kastevind dårlig, og VET at der er kastevinder på 17m/s.

Da holder du deg i leia uansett hvor vakkert det er innenfor. Slik er det alltid på sjøen, man MÅ tilpasse seg forholdene, og deres båt var ikke egnet til å gå i smale sund denne dagen.


OG akkurat dette er kjernen av problemet og hvorfor jeg ikke syntes det er greit. Hvis du ikke klarer å kjøre igjennom sundet i 5 knop ihht. de bestemmelser som gjelder for stedet, så bør du la være, i all den tid man ikke har en plausibel, god grunn til å gjøre det. At det «er vakkert» er ikke en slik grunn etter min mening. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg ikke utsikten fra førerposisjon er spesielt god, fordi instrumentpanelet bygger endel opp over nedre vinduskarm.

 

7FB48DC8-BB65-4312-8E78-29B6FF0DECC8.jpeg.3af913cb1931781958731b5f847179da.jpeg
 

3202B579-1E63-4BBF-B553-595D46DAD40C.jpeg.ca9ab07127aabfb6b7e613191b8a339b.jpeg

 

På videoen var også baugen hevet pga farten, så sikten blir enda dårligere enn på bildene. Det satt jo ingen på flybridgen på videoen, så føreren satt inne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg helt sikker på at man kan konkludere med at dette var uvettig kjøring.

 

 

1. Dårlig sjømannskap å forsøke seg på en slik trang led når man VET at det blåser.

 

2. Det finnes en trygg alternativ led.

 

3. Dette er ikke ett uttrykningsfartøy, og det var ingen nødsituasjon.(etter hva som stod i intervjuet)

 

Jeg kan ikke finne ett eneste godt argument for å gjøre som de gjorde, ei heller noe bagatelliserer kjøringen.

Det var uvettig, og potensielt livsfarlig, og burde bli straffet deretter.

 

For å dra en paralell til landeveien.

 

Det er folk som mister billappen for å skli av vegen på glatta. Med begrunnelsen om at man har vært uaktsom/uvøren, hvorfor skal da ikke denne båtføreren få en liknende reaksjon?

 

Blir du stoppet i 50 sona og har kjørt i 80, nytter det ikke å si "Det gikk jo bra, og jeg har sett mange andre gjøre det".

 

 

 

 

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

«Det er folk som mister billappen for å skli av vegen på glatta. Med begrunnelsen om at man har vært uaktsom/uvøren, hvorfor skal da ikke denne båtføreren få en liknende reaksjon

 

Ja, men først må du faktisk skli av veien.

eneste de gjorde galt var vel å kjøre over fartsgrensen?


 

 

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev 35 minutter siden:

«Det er folk som mister billappen for å skli av vegen på glatta. Med begrunnelsen om at man har vært uaktsom/uvøren, hvorfor skal da ikke denne båtføreren få en liknende reaksjon

 

Ja, men først må du faktisk skli av veien.

eneste de gjorde galt var vel å kjøre over fartsgrensen?


 

 

Sant nok, det var ett dårlig eksempel fra min side.

 

La meg ta et annet: Hvis man på en åpen parkeringsplass tar en sladd på nysnøen, eller "burner", er man nokså garantert å miste førerkortet og det uten at noen har kommet til skade.

 

Uansett nå blir det flisespikking, og drar seg ut på viddene.

 

Føreren av båten gjorde en, eller flere feilvurderinger, og kjørte altfor fort i det sundet. Det burde han bli straffet for.

Det gidder jeg ikke å diskutere.

 

At noen ønsker å bagatellisere en slik potensielt livsfarlig kjøring får være deres sak.

 

At det finnes slike meninger der ute, forklarer jo mye av idiotkjøringen og dødsulykkene vi ser både på vann og til lands.

 

Det har vel ikke gått en uke denne våren/sommeren uten at noen har blitt skadet/drept i trafikken, og det skyldes i alt for stor grad at folk ikke klarer/gidder å følge lover og regler.

God søndag, og kjør/seil forsiktig.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det mest interessante ved denne saker er hvor mange som prøver å bagatellisere et opplagt lovbrudd . . . 

 

Vi trår nok over streken av og til de fleste av oss, men da får vi la være å late som om det egentlig var greit . .

Selv har jeg heldigvis en båt som ikke går så fort . . . Men bilen kan av og til løpe litt løpsk . .

 

Fortsatt God Sommer . .:flag_bp:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I tillegg til at de klart bryter 5knops grensa, bryter de også: Forskrift om fartsgrenser på sjøen § 2.Krav til aktsomhet.

"Enhver som fører et fartøy skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter sikt- og farvannsforholdene, fartøyets størrelse, konstruksjon og manøvreringsevne, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår fare eller voldes skade eller ulempe for personer, herunder badende, kano- og kajakkpadlere, andre fartøyer, kaier, akvakulturanlegg, strandlinjer, dyre- og fugleliv og omgivelsene for øvrig."

https://lovdata.no/forskrift/2021-04-19-1214/§2
 

så summert, svert dårlig sjømannskap og holdninger. Unnskyldningen holder heller ikke vann. Avslører bare inkompetanse. Hjemmelen for å øke farten litt, for sikker styre fart er ingen unnskyldning for å kjøre som de gjør. Da skulle de ha kjørt syd for øya, som flere her har kommentert.
 

Og for å være litt "arrogant": Jeg skulle fint klart å kjørt den båten gjennom det sundet i under 5 knop. (Under samme forhold.) (har både kunnskaper og sertifikater for det (D1))
 

Får også assosiasjoner til en sene i en klassisk film:

Hörru din galning vad gör du? Gú, sådant folk är ju inte kloke

Redigert av bph (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han her galningen risikerte jo også å få riper i gelcoaten :headbang:

 

Under et par bilder tatt fra motsatt side av retningen villmannskjøringen skjedde. Bildene er tatt i går kveld med kameraet ca 2,2 m over vannet.

Hvordan de på broa kunne ha full oversikt skjønner ikke jeg. Har noen forsøkt å ha fullt fokus på å kjøre på en strek i f.eks 15 knop og samtidig følge godt med på omgivelsene? Hvis du bommer på streken med en meter går du på grunn.

 

20220716_203705.jpg.11b120c766aeffe268faeb860f95132a.jpg

 

20220716_203806.jpg.16f042fcf74ba4c19225badddccb5614.jpg

 

Like bak holmen/skjæret med det gule skiltet er det mer enn god nok plass til å snu om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Han kom fra andre siden, så han kunne se brygga litt før han var der.

Den lille brygga med badestigen til venstre for hytta på bildet er vanskeligere.

 

Inntrykket av at det er trangt lyver kanskje litt. Trålerne på fiskebrygga rett ved har gått igjennom i alle år, og de er nok minst like brede og stikker 2-4 meter ned med stabilisatorer ut på sidene.

Mons

Link to post
Share on other sites

 

mons skrev 57 minutter siden:

Inntrykket av at det er trangt lyver kanskje litt. Trålerne på fiskebrygga rett ved har gått igjennom i alle år, og de er nok minst like brede og stikker 2-4 meter ned med stabilisatorer ut på sidene.

 

Bredden har @Olevine illustrert godt i en av de første innleggene, den er 20 meter. Det betyr at man ved et stup fra brygga og ett svømmetak under vann er midt i sundet. Ikke noe problem så lenge båttrafikken overholder 5 knop, men kan bli et alvorlig problem når folk kommer fort. 

 

Det har blitt nevnt at denne båten antagelig har 3 x IPS, altså tre forovervendte propeller. Høres ut som en god kjøttkvern. Og som du sier Mons så er det badestige på en av bryggene der. Det er vel en sterk indikasjon på at det bades der...

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev On 15.7.2022 at 21.47:

 

Jeg kjørte gjennom Nordbytunnelen retning sørover i dag med bil, og der er det et betongskjær i tunnelåpningen. Passerte i 90 km/t med bare 50 cm klaring. Gikk helt fint det. Hadde god styrefart. 

 

Slik er det!   Tomt for popcorn?

 

Kjører bil hver dag, der man har mindre klaring enn 50cm.. Har sågar tatt noen speil i åttisoner, da er effektiv fart 160km/t om det blir full stopp..

 

Der jeg vokste opp gikk plenen vår til veikanten. der var åttisone da. (45knop) i dag er der 30 sone,  (16knop) uten gjennomkjøring, og beboerne klager på at der er mye trafikk i gata der barn leker.. skal man aldri måtte ta ansvar for egne handlinger, kun skylde på andre?

 

At den båt kjører i, hva er det snakk om her? 10-15knop? eller 15 - 30 km? Hva er greia? kan sikkert stoppe på mindre enn oversiktlig strekning.  Om noen lar barna sine leke midt i skipsleia eller driver dykking der, er vell mer snakk om Darwinisme i praksis enn noe som har med fornuft å gjøre. man ser vel ikke folk som er dykket under vann lettere i 5 knop enn i 10?

 

Rart det er de samme som kommenterer her som de som kommenterer om noen krysser foran  danskebåten. selv om de har et langt høyere fartspotensiale, og det er naturstridig at de skal kunne bli påkjørt. Joda, om motoren stopper selvsagt. men hva om motoren stopper generellt da? også på danskebåten. skal man ta slike forbehold?

 

Det blir som Anne kat sa, hun reagerte på at det hadde vært nestenkollisjon mellom to fly siden de bare var 3km fra hverandre, og de bare hadde 50 meter klaring i høydekorridor.. Hun mente hun måtte hatt flere nestensamleier på fortauet den dagen. for ikke å snakke om i heisen. (tar forbehold om rett sitat) 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Bitteliten said:

Dramaet fortsetter. Må være et stolt øyeblikk for alle innvolverte

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mrAOXp/mystisk-luksusyacht-suser-videre-folk-har-reagert

 rar kjøring!! for en kjempekomentar! :yesnod:

Ingen tvil om at missunnelsen er stor her i landet og at alle har en mening om denne båten!

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 10 minutter siden:

 rar kjøring!! for en kjempekomentar! :yesnod:

Ingen tvil om at missunnelsen er stor her i landet og at alle har en mening om denne båten!

 

Hva har det med misunnelse å gjør når folk reagerer på råkjøring? Man kan ikke dra misunnelseskortet i alle sammenhenger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 15 minutter siden:

Ingen tvil om at missunnelsen er stor her i landet og at alle har en mening om denne båten!

 

Jeg hverken har eller har hatt lyst på en motorbåt over 40 fot, så jeg regner meg som lite misunnelig. Allikevel mener jeg Delta 88’ens kjøring som ulovlig og uforsvarlig.

 

Med din logikk kan man kjøpe seg ut av lovbrudd, det gjelder bare å kjøpe båt/bil som er «stort nok» til at lover og regler ikke gjelder?
 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker på de generelle komentarer fra folk! folk som selv ikke har sett båten, men hørt via via.. Hadde skjemtes om jeg stod fram med navn i media og fortalte sånne historier og meningsyttringer!  Det blir som regel negative komentarer og tanker rundt slike båter!

Selve passeringen i det sundet med privat brygge og hytte, Er selvfølgelig ikke innafor! brudd på en rekke lover og regler, samt folkeskikk!  selv har jeg ikke behov for større båt enn at jeg får den inn i naustet, før vinterstormene kommer!

 

Popeye70, du missforstår min post! jeg mener det motsatte! se den første posten jeg posta her!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

48 minutes ago, index said:

 

Hva har det med misunnelse å gjør når folk reagerer på råkjøring? Man kan ikke dra misunnelseskortet i alle sammenhenger...

gikk ikke på kjøringa i sundet!  men tanker og komentarer fra folk som en gang ikke hadde sett båten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev Just now:

gikk ikke på kjøringa i sundet!  men tanker og komentarer fra folk som en gang ikke hadde sett båten!

 

Det er kjøringa i sundet denne tråden handler om! Selve båten driter jeg tynt i, jeg har aldri hatt noe ønske om en så stor båt og kjenner ikke et snev av misunnelse noe sted!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...