Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)


Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Bitteliten skrev On 16.7.2022 at 11.42:

Her er det noen som ikke vet så mye om IPS som uttaler seg .. både hvordan teknikken er og hvordan det er å kjøre

 

nå som flåtten blir tatt ev en veps innenfra  er det slett ikke ille å rakke ned på noen som har mer penger enn de fleste og attpåtil kjører bedre båt enn de fleste her inne gjør..

 

Hvis du antyder at det er spesielt vanskelig å komme seg (selv) gjennom det sundet der i den farten er det vel bare nok et argument for hvor idiotisk det var.

 

Så enkelt å skylde på misunnelse, men det er faktisk ingen korrelasjon mellom kontobeholdning og evne til å føre båt, iddiot er iddiot okke som.  

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 15.7.2022 at 17.05:


Selvfølgelig, men ting kan jo fort overraske, type strømninger og vindkast. Litt sent å snu når man har begynt…

Vil tro det har eksistert sjøkart over området i hundrevis av år så det burde ikke komme overraskende på at sundet var trangt og ikke farbart for en båt på 88 fot. (Joda, når 3. verdenskrig bryter ut er det sikkert hensiktsmessig å skvise en MTB gjennom der, men det var vel ikke tilfellet her akkurat. Muligens i kapteinens dagdrømmer, dog)

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 15.7.2022 at 8.23:

 

Det morsomme med sjøen er at «det går som fortjent» ut fra kjørekunnskaper når man f eks legger til brygger. De som ikke kan kjøre avsløres jo veldig der og får fine riper i båtene sine.

 

 

De som ikke kan "kjøre" lager ikke riper bare i båtene "sine", men også i "dine og mine". Raust av deg at du synes det er morsomt, jeg kan si med sikkerhet at ikke alle ser det slik, da jeg en (ytterst, selvsagt ;-) sjelden gang selv agerer "iddioten i havna" er det ikke noen som syns det er spesielt morsomt.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 20.7.2022 at 9.27:

Tror kanskje du skal slite litt med å vekke sympati for at du blir utsatt for bølger på utsiden av Tromøya. Der er det jo åpent hav, og Skagerak neste.

20220722_161324.jpg.9d4a610fbec1e934ac7b4c2767f279b6.jpg20220722_161343.jpg.f4df6591afa7b4eb086e07e9e8a5b7d4.jpg20220722_162048.jpg.d4c817d8f1f3c14959c74ab406b017af.jpg

Angående dette med bølger fra naturen opp mot bølger fra enkelte cabincruiser så kjørte jeg fredag fra grimstad til Lillesand (og hele blindleia). Legger ved tre bilder av naturens bølger utenfor homborsund ca kl 16 (ifølge yr var det da 5 m/sek fra øst i Lillesand by). Jeg hadde medvind. Windyen på to av bildene laget ikke plagsomme bølger, den er kun tatt med for å vise hvordan selv en litt stor båt forsvant litt nedi bølgene.

 

Også et nærbilde av bølgene sett innenfra min båt.

 

Dessverre litt vanskelig å få tatt gode bilder og på rett tidspunkt når man samtidig skal kjøre båt og det er bølger.

 

Da jeg etterpå kom innaskjærs var dekket tørt, for ingen av naturens bølger var særlig brutale mot båten min. Så riktignok midten av kjølen på en av de to store båtene som stamper rolig mot sjøen da den kom utaskjærs fra Lillesand før den og en tilsvarende båt snudde og kjørte inn sammen med meg. Jeg hadde medvind og bølgene bakfra hele overfarten. Jeg tok det ganske rolig, var vel oppe i ca 7 knop på det meste da jeg gav på litt mot slutten for å ha bedre styring og litt mindre bølger.

 

Litt senere kom dagens mest brutale bølge mot båten min. En Marex cabincruiser passerte og jeg fikk snudd baugen mot bølgene og dekket foran dukket ned under vann i bølgedalen og vannet fosset visere opp så det dekket hele frontruta. Toppen av frontruta er ca 1,3-1,4 meter over flatt vann.

 

Jeg holdt ikke stor fart inn i cabincruiserbølgene heller, ca halv gass på 6 hk motor.

 

Min erfaring etter mange sommerferier på sørlandskysten er at de mest brutale bølgene jeg kommer borti er dem som kommer fra enkelte cabincruiser, selv om mange cabincruisere også klarer å kun lage minimale bølger.

 

Jeg holder meg jo mest innaskjærs, men er ofte utaskjærs, også iblant når det er litt bølger. Man kan jo ikke treffe på finværet hele tiden.

 

Av de bølgene jeg møter så kan nok naturens være de høyeste, men de er så lange og slake at de ikke kommer så høyt opp på båten. Mens de verste cabincruiserbøkgene er ganske krappe så båten rekker å dukke ned, men ikke å komme opp igjen fort nok.

 

I en stor båt som feks cabincruiserne som lager disse bølgene kan det nok oppleves motsatt. Det vil de krappe cabincruiserbøkgene gi flere bølger på en båthenger og dermed motvirke hverandre så de får liten effekt. Mens naturens lange bølger gir store utslag og bevegelser i de lange båtene.

 

Dette kan nok være en grunn til at de som lager de verste bølgene ikke tror de gjør noe galt. Pluss at enkelte rett og slett bare lar være å ta hensyn.

 

For mange år siden seilte jeg optumistjolle i medvind og en cabincruiser passerte foran meg og laget store bølger samtidig som baugen er ganske slett og lå dypt pga medvind. Bølgene gikk godt over baugen og båten ble halvfull av vann og jeg måtte slippe skjøtet for å ikke kullseile helt. Så måtte jeg søkkvåt plassere meg lavest mulig og mest mulig i midten (og korrigere plasseringen endel for andre små bølger for å unngå å fylle den siste halvparten av båten også. Samtidig måtte jeg øse mens seilet blafret og jeg drev sakte avgårde med vinden. Hadde føreren av cabincruiseren giddet å slakke av litt på farten hadde ikke denne situasjonen oppstått. Han hadde vel neppe tapt mer enn 10 sekunder om han hadde snakket av og passert bak meg med bølger som ikke vil innhente meg, men valgte heller å skvise seg inn rett foran en seilbåt han har vikeplikt for og fylle den halvfull av vann.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev On 20.7.2022 at 23.23:

Brannvesenet er gull mange ganger, her lokalt har de tatt tak i både det ene og det andre som jeg i utgangspunktet trodde var politiets sak.

 

Akkurat der er jeg for så vidt enig med politiet, er for nulltoleranse for alkohol på sjøen, akkurat som på veien:smash: 

Nulltoleranse, kanskje vi heller burde se litt på nettopp skadepotensialet?

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Golden Gate 37 skrev for 5 timer siden:

skadepotensialet?

2 av 3 drukningstilfeller skjer i alkoholpåvirket tilstand. Nå skal ikke jeg gå god for verken den ene eller den andre statistikken sånn sett, statistikk kan fort misbrukes.
 

Men litt sånn selvopplevd har jeg sett så mange tilfeller av dårlig dømmekraft på sjøen utført av folk som jeg vet hadde tatt andre valg i edru tilstand. Enkelte bedriver direkte toskeskap og blir til fare for seg selv og andre. Derfor mener jeg det er unødvendig å føre båt i alkoholpåvirket tilstand, har jo ingenting mot at folk tar seg ankerdram etter man har fortøyd, men vis nå litt fornuft og la være å føre båt etterpå. Vil gå så langt som å påstå at hvis man virkelig ikke klarer å la være ta seg et glass når man skal føre båt, ha ansvar for andre mennesker og flere tonn i bevegelse, gjerne i stor fart i tillegg, da burde man oppsøke profesjonell hjelp. Så klarer ikke noen grunn til at det skal være andre promillegrenser på sjøen enn veien nei😉

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 2 timer siden:
Golden Gate 37 skrev for 8 timer siden:

skadepotensialet?

2 av 3 drukningstilfeller skjer i alkoholpåvirket tilstand. Nå skal ikke jeg gå god for verken den ene eller den andre statistikken sånn sett, statistikk kan fort misbrukes.
 

Men litt sånn selvopplevd har jeg sett så mange tilfeller av dårlig dømmekraft på sjøen utført av folk som jeg vet hadde tatt andre valg i edru tilstand. Enkelte bedriver direkte toskeskap og blir til fare for seg selv og andre. Derfor mener jeg det er unødvendig å føre båt i alkoholpåvirket tilstand, har jo ingenting mot at folk tar seg ankerdram etter man har fortøyd, men vis nå litt fornuft og la være å føre båt etterpå. Vil gå så langt som å påstå at hvis man virkelig ikke klarer å la være ta seg et glass når man skal føre båt, ha ansvar for andre mennesker og flere tonn i bevegelse, gjerne i stor fart i tillegg, da burde man oppsøke profesjonell hjelp. Så klarer ikke noen grunn til at det skal være andre promillegrenser på sjøen enn veien nei😉

Når det gjelder faren ved promille så synes jeg det er viktig å unngå båtkjøring for dem som er sørpe fulle og ikke klarer å vurdere riktig og som du ser sliter med balansen og mye annet. Mens  når noen har drukket et glass vin og man kan prate med dem og se de beveger seg osv uten å skjønne at de har tatt et glass, da mener jeg det ikek er så stor fare for at de gjør noe kjempedumt som båtfører. Men lover skal jo følges selvfølgelig, enten den nå sier det ene eller det andre.

 

Jeg skriver ikke dette for å kunne fylle kjøre selv. Jeg drikker ikke, hverken når jeg skal kjøre eller ellers. Men jeg synes det er viktig å se på graden av rus, ikke bare om det finnes rus.

 

Ellers kan man si at det blir som å si at fart dreper, la oss forby fart og selv 5 km/t er livsfarlig og en hastighet vi må unngå. Virker det fornuftig elelr synes du man skal tillate endel høyere fart i de situasjonene det er forsvarlig?

 

Når det gjelder sammenligning mellom bil og båt og farer ved fyllekjøring så har man jo som regel mye større marginer i båt enn i bil. La oss si at du på forrige bilturen din hadde holdt deg konsekvent en meter lenger til venstre enn du faktiisk gjorde, det hadde nok gått galt flere ganger på turen antar jeg, hvertfall hvis ikke de møtende tar sine unnamanøvre ganske effektivt.

 

Mens i båt så har man gjerne bedre klaring og en meter lenger til venstre år som regel veldig bra fordi det som regel er 20 meter mellom møtende båter. Da skal det mer til for at det smeller. Da kan man også ha litt forskjell på promillegrensa i bil og i båt.

 

At 2 av 3 drukningsulykker skjer i fylla stemmer sikkert, men var det egentlig båtkjøring i fylla som var årsaken? Vanlige årsaker til drukning i fylla er at man skal tisse, går opp på dekk og mister balansen. Eller skal mellom båten og land og klarer ikke dette hoppet like greit som i edru tilstand.

 

Mange liv kunne nok faktisk vært reddet hvis de hadde kreket seg hvem på tomgang (lite skadepotensial) og krabbet opp på brygga hjemme som de har mye erfaring med å bevege seg på (mindre fare for fall) og som er tilrettelagt for båt (i motsetning til feks mange holmer). Så kan doturen etterpå foregå inne i huset uten større farer enn at manglende treffsikkerhet på doen medfører en ergerlig vaskejobb neste dag. Men løsningen blir nok ofte en overnatting ute på holmen i fylla og tilhørende doturer som ikke nødvendigvis går så bra.

 

Dette må ikke tolkes som et forsvar av fyllekjøring, men som at det ville vært naturlig å ha ulike promillegrenser når man kjører bil i 80 km/t 1 meter fra møtende bil og når man putrer rundt i 5 knop 50 meter fra møtende snekke.

 

Ofte så tar man bare utgangspunkt i drukninger og så iverksetter man tiltak uten å tenke over om de faktisk hjelper. Se bare på vestpåbudet, man konkludeer med at folk drukner og at vest kan forhindre drukning. Dermed så påbyr man vest for oss som er edru i sakte fart langs lang fordi dem som ikke bryr seg om regler og fyker avgårde i fylla skal reddes av vesten. Men det hjelper nok lite, for bryr de seg ikke om alle de andre reglene så tenker de nok ikke at vest er jo påbudt, det må vi ta på oss før vi med 3 i promille kjører i 30 knop mellom holmer og skjær i mørket. De som ikke bruker sunn fornuft får man ikke reddet ved å tvinge vesten på oss som tenker sikkerhet og derfor unngår ulykker (og bruker vst når det er fornuftig, men ikke hele tiden om vi kan slippe.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som sommervikarene nettopp har oppdaget at AIS og MarineTraffic finnes.

 

Sitat

16. juli forlot luksusyachten norske farvann og vendte baugen mot Frederikshavn i Danmark. Ifølge sporingstjenesten Marine Traffic skal «Big Beaver» ha oppholdt seg der siden.

 

Nei, det siste signalet fra Big Beaver ble mottatt utenfor Fredrikshavn 16. juli. Sannsynligvis har de siden skrudd den av for å unngå snokete VG-journalister som lusker i buskene.

 

Sitat

– Man må kunne avansert koding for å endre MMSI-nummer slik som dette. Man legger ganske mye jobb i at man ikke skal være synlig.

 

Dette var å ta i. Det kreves en del kunnskap for å spoofe signalet og sende feil posisjon, men alle med en klasse A transceiver kan endre båtnavn og MMSI-nummer når som helst. Tipper de på Big Beaver har noen venner lenger sør i Europa som de har fått til å endre MMSI-nummer en stund for å fucke med hodet til VG-journalistene.

Link to post
Share on other sites

At det trikses med AIS posisjonen er absolutt ugreit, også for MarineTrafixc selv. De selger tilgang til deres data på ulike nivåer - for profesjonelle brukere. De brukerne regner md de kan stole på datasettet de får fra MT. I dette tilfellet viser det seg at man ikke kan det og at data er manipulert. Ikke bra for troverdigheten til MT. Nå er det gjerne lite de kan gjøre med det, men ut fra min korrespondanse med dem ang denne saken så innser de nok at det ikke er heldig.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så nøye hva som kommer frem til MT og hva de legger ut, MT er jo kun et leketøy og underholdning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nja, endel mer enn leketøy og underholdning. Som nevnt, profesjonelle brukere som skipsmeglere, rederier, oljeselskaper, agenter, forskningsinst. etc betaler for tilgang til data fra MT, opptil nok 1300 pr mnd/pr bruker. Da forventer man at dataene er korrekte.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Det er vel ikke så nøye hva som kommer frem til MT og hva de legger ut, MT er jo kun et leketøy og underholdning.

Hva skjer om en båt havner i nød (feks fordi de gkk fort gjennom et trangt sund som viste seg å være litt for trangt) og sender ut Mayday og fortelelr de er Big Beaver og synker og at posisjonen er ......... (der ble radioen åt og streiket)?

 

Kan det ikke hende man da søker opp hvor denne båten befinner seg og setter igang en stor aksjon i Kroatia for å redde mannskapet, mens den befinner seg i en Norsk fjord hvor ingen leter etter dem?

 

Eller va om man holder på å kollidere med et skip og må kalle det opp for å avverge kollisjon (tilsvarende Helge Ingstad-saken) og bruker masse tid på å kalle opp feil skip og naturligvis ikek får noen reaksjon?

 

Vil det ikke være samme dataene de involverte da får tilgang til hvis man har tuklet med senderne som forteller hvilken båt som er hvor?

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 56 minutter siden:

Nja, endel mer enn leketøy og underholdning. Som nevnt, profesjonelle brukere som skipsmeglere, rederier, oljeselskaper, agenter, forskningsinst. etc betaler for tilgang til data fra MT, opptil nok 1300 pr mnd/pr bruker. Da forventer man at dataene er korrekte.

 

Et nettverk av private basestasjoner og et system der det kan være laaange forsinkelser er leketøy. Kystverket har heldigvis egne basestasjoner pluss satellitt mottak for så godt som helt live posisjoner.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil tro at norske nødetater ikke bruker MT eller andre sammenlignbare tjenester men feks baserer seg på tjenesten kystinfo.no levert av Kystverket.

2FFBB0DB-1ABB-4BDC-A073-6510C8C0F880.png.b2c01271f20320acaa63be50e5ee86da.png
 

Og at skip som holder på å kollidere selvsagt ikke går via en nettside som MT (som på gratisversjonen angir posisjonen noen minutter forsinket) men plotter ais posisjoner live rett fra sin egen ais receiver.

 

Om data er manipulert  - hvor vises de feil? Hos internett aktører som MT? Hos Kystverket eller i verste fall også på andre skips ais mottakere. Ikke sikkert det vises feil alle steder?

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 15 minutter siden:

Hva skjer om en båt havner i nød (feks fordi de gkk fort gjennom et trangt sund som viste seg å være litt for trangt) og sender ut Mayday og fortelelr de er Big Beaver og synker og at posisjonen er ......... (der ble radioen åt og streiket)?

 

Kan det ikke hende man da søker opp hvor denne båten befinner seg og setter igang en stor aksjon i Kroatia for å redde mannskapet, mens den befinner seg i en Norsk fjord hvor ingen leter etter dem?

 

Eller va om man holder på å kollidere med et skip og må kalle det opp for å avverge kollisjon (tilsvarende Helge Ingstad-saken) og bruker masse tid på å kalle opp feil skip og naturligvis ikek får noen reaksjon?

 

Vil det ikke være samme dataene de involverte da får tilgang til hvis man har tuklet med senderne som forteller hvilken båt som er hvor?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 AIS er et båt til båt sikkerhetssystem og ikke et opplegg for at bestemor skal kunne sitte hjemme og følge med hvor barnebarnet seiler. I tillegg utnytter myndighetene dette til å overvåke skipstrafikken langs kysten (og langt ut i havet vha. satellitt). Kystverket har egne basestasjoner og er ikke avhengig av Ola pottit har satt opp en privat basestasjon som en gang imellom sender mottatte data til MT. At noen båter maipulerer MMSI nummer og data, er en helt annen sak som selvfølgelig både MT og Kystverket får problemer med.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Lars H. du må selvsagt for sin del gjerne kalle det leketøy. Men faktum er at MT etterhvert har bygget opp en stor organisasjon og tilbyr et spekter av tjenester på ulike nivåer, selvsagt inkl live og satellitt update.

 

Her ser du hvilke standard ordninger som tilbys og hva de innebærer. I tillegg kan MT skreddersy datasett utvalg etter kundens behov, bare man betaler hva det koster.
https://www.marinetraffic.com/en/online-services/plans

 

For mange, inkl firmaet jeg jobber i, har dette blitt et særdeles nyttig verktøy.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 17 minutter siden:

For mange, inkl firmaet jeg jobber i, har dette blitt et særdeles nyttig verktøy.

 

Det er nok mulig, jeg vet jo ikke hva dere bruker dataene til, kanskje greit for rederen å sitte hjemme i godstolen og ha en viss kontroll på hvor flåten er?

 

Men AIS er et ANTIKOLLISJONS VERKTØY.

 

Da er det kun live data mottatt/sendt på VHF mellom fartøyer og vist på en skjerm med kart i båten som gjelder.

 

Man kan ikke stole på at Ola Pottit sin basestasjon er oppe og går og at dataene sendes til MT via Internett (som også må være oppe og går) og legges ut umiddelbart. Det siste er visstnok blitt bedre etter hvert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At noen forfalsker AIS-data er egentlig MarineTraffic uvedkommende. Så vidt jeg vet er det ingen kontrollmekanismer i AIS-protokollen som forhindrer ulike transceivere fra å sende samme data, så hva annet kan MarineTraffic gjøre enn å rapportere at de har fått inn et signal fra MMSI ditt og datt på posisjon X og Y?

 

Selvfølgelig kan de automatisk "flagge" et MMSI-nummer som flytter seg tusenvis av nautiske mil på få timer, men tror ikke problemet er så utbredt at det spiller noen rolle. At noen velger å seile under falskt flagg er heller et problem som bør ses på av rette myndighetsorganer.

 

Ser av og til at fritidsbåter taster inn helt feil båtdata, så de ender opp med å se ut som en supertanker på MarineTraffic. (Her er f.eks. en seilbåt utenfor Alta som oppgir at han er 513x33 meter. Og her er en motorbåt som påstår han er 349x39 meter).

 

Man kan egentlig taste inn hva man ønsker, men akkurat MMSI er ikke så lett å endre på klasse B. På kl A er det derimot fritt frem å endre all informasjon når som helst. Big Beaver som er i Skandinavia nå har klasse B, men den har vel heller ikke endret på noe. Bare skrudd av AIS-en sin. Det er noen andre som eventuelt oppgir feil data andre plasser.

 

Som @Lars H. påpeker er AIS primært et sikkerhetssystem mellom båter, som sender og mottar signalene direkte seg i mellom - ikke via en nettside med mottakere hist og pist.

 

Vedder på at Big Beaver gjør dette for å drive gjøn med nysgjerrigperene som følger de på MarineTraffic. Nå er de forøvrig på vei sørover fra Bornholm, så VG har vel en tre-fire journalister på saken.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Lars H. skrev 14 minutter siden:

 

Det er nok mulig, jeg vet jo ikke hva dere bruker dataene til, kanskje greit for rederen å sitte hjemme i godstolen og ha en viss kontroll på hvor flåten er?

 

Men AIS er et ANTIKOLLISJONS VERKTØY.

 

Da er det kun live data mottatt/sendt på VHF mellom fartøyer og vist på en skjerm med kart i båten som gjelder.

 

Man kan ikke stole på at Ola Pottit sin basestasjon er oppe og går og at dataene sendes til MT via Internett (som også må være oppe og går) og legges ut umiddelbart. Det siste er visstnok blitt bedre etter hvert.


Helt enig med deg ang AIS skip til skip, selvsagt. Men når først store datamengder, fra allverdens skip innen gitte kriterier, rapportert over mange år, er tilgjengelige er det nesten like selvsagt at disse kan nyttes på en rekke vis. Både for å skaffe seg oversikt over hvor konkurrentens skip er for øyeblikket, hvor de har vært siste året, hvilke tankskip er tilgjengelig off West Afrika, forsikringsselskapet lurer på om skuta var der det sies og om den holdt den farten det hevdes, forskerne kan se hvor mange bulkskip som passerte Good Hope i år kontra for 5 år siden etc etc. Mulighetene for å hente øyeblikksbilder og drive analyse er nærmest uendelige. Men det krever en utvidet tilgang i forhold til hva vanlige hobbybrukere har tilgang til. Og det kostet. Derfor er det viktig at dataene er mest mulig korrekte.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...