Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)


Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er kult å se på.   Men det holder ikke at det er kult å se på når det åpenbart ikke er trygg føring av båt.        Han kunne kjørt endel senere og likevel hatt god styrefart.   
Hvis det sundet kom litt uforutsett for kapteinen som sikkert sitter med elektronikk til hundretusener , hvilken kontroll har han da på andre uforutsette ting i det sundet ?    

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

image.png.98c75f3463aae395e7b569a6372ba7bc.png

 

Kanskje litt mer fakta om "åstedet" vil hjelpe.

Båten må ha fulgt kursen som vist med blå linje. Videoen starter temmelig nøyaktig når båten er ved punkt 2 og slutter ca ved punkt 3. Han som filmet har stått ved punkt 4, terrassen på hytta mot sørøst. Kjølvannet når videoen starter viser at båten i alle fall har hatt omtrent samme fart fra punkt 1.

Dette betyr at føreren har hatt mer enn god nok til til å ombestemme seg. Den store brygga ca midt i bildet øverst var tidligere brygga til et fiskemottak hvor forholdsvis store båten la til. Sannsynligvis har de største vært minst like lange som den i videoen, så det skal ikke by på problemer å få snudd en så stor båt i området.

Så teorien om at han ikke kunne stoppe, men bare måtte gi på holder nok ikke vann.

Han kjenner garantert båten bedre enn jeg @Lingefan, ingen tvil om det. Men jeg kjenner stedet såpass godt at jeg overhodet ikke kjøper noen av argumentene for å gjøre som han faktisk gjorde. Det er det rene sprøyt fra ende til annen. Det eneste fornuftige ville ha vært å følge leia på sydsiden av Herøya (det er noen stykker av disse). Her kunne kan holdt den farten han ville i alle fall til han var vel forbi denne øya, se kartutsnitt under. 

 

image.png.4fb318772adef791b4a4dc23a4a23d0d.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 44 minutter siden:

Men det er samtidig viktig å ta hensyn til mannskapets forklaring

 

Den har jeg ikke fått med meg, kan du gjengi den?

 

Lingefan skrev 46 minutter siden:

det er et stilig syn

 

Hæææ?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 33 minutter siden:

image.png.98c75f3463aae395e7b569a6372ba7bc.png

 

Kanskje litt mer fakta om "åstedet" vil hjelpe.

Båten må ha fulgt kursen som vist med blå linje. Videoen starter temmelig nøyaktig når båten er ved punkt 2 og slutter ca ved punkt 3. Han som filmet har stått ved punkt 4, terrassen på hytta mot sørøst. Kjølvannet når videoen starter viser at båten i alle fall har hatt omtrent samme fart fra punkt 1.

Dette betyr at føreren har hatt mer enn god nok til til å ombestemme seg. Den store brygga ca midt i bildet øverst var tidligere brygga til et fiskemottak hvor forholdsvis store båten la til. Sannsynligvis har de største vært minst like lange som den i videoen, så det skal ikke by på problemer å få snudd en så stor båt i området.

Så teorien om at han ikke kunne stoppe, men bare måtte gi på holder nok ikke vann.

Han kjenner garantert båten bedre enn jeg @Lingefan, ingen tvil om det. Men jeg kjenner stedet såpass godt at jeg overhodet ikke kjøper noen av argumentene for å gjøre som han faktisk gjorde. Det er det rene sprøyt fra ende til annen. Det eneste fornuftige ville ha vært å følge leia på sydsiden av Herøya (det er noen stykker av disse). Her kunne kan holdt den farten han ville i alle fall til han var vel forbi denne øya, se kartutsnitt under. 

 

image.png.4fb318772adef791b4a4dc23a4a23d0d.png

 

 


Godt forklart.

Det er liten tvil om at han hadde hatt fordel av å kjøre syd for Herøya i stedet, spesielt i «så sterk vind» og sluppet å komme i denne situasjonen.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

 

sap_2000 skrev On 14.7.2022 at 13.52:

 

Fin type han der :thumbsup: 

Var mange som skrek og om idiotkjøring etter å ha sett det ene klippet der han går gjennom et trangt sund ute i Solund  i 20 kn. Men den karen vet nok godt hva han gjør og har nok god kontroll på hvem som er i området, både folk, fisk og krabber :giggle:

 

Tror det er folk med deplasementbåter og seilbåter som hyler mest. De har aldri opplevd følelsen av å drive fortere sidelengs enn båten går forover. Vannlinja på min 23-foter er nærmest kvadratisk i sakte fart og å kjøre inn i båsen i båthavna er alltid en lottotrekning..

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 14.7.2022 at 10.54:

Utrolig arroganse!

Det er vel også bare flaks at han unngår undervannskjæret på sin sb side. 

 

Hvorfor det? Mange slike passasjer er sånn at  følger man fjellet på en side og har da god klaring til alle hindringer, og da er det lettere å holde linjen i plan ca 20 kt. 

Link to post
Share on other sites

hifo skrev for 1 time siden:

Det er kult å se på.   Men det holder ikke at det er kult å se på når det åpenbart ikke er trygg føring av båt.        Han kunne kjørt endel senere og likevel hatt god styrefart.   
Hvis det sundet kom litt uforutsett for kapteinen som sikkert sitter med elektronikk til hundretusener , hvilken kontroll har han da på andre uforutsette ting i det sundet ?    

 

Jeg kjørte gjennom Nordbytunnelen retning sørover i dag med bil, og der er det et betongskjær i tunnelåpningen. Passerte i 90 km/t med bare 50 cm klaring. Gikk helt fint det. Hadde god styrefart. Skal man først kjøre over 5 knop grensen så bør man opp i plan og ikke grave opp sjøen som diverse undermotoriserte halvplanere.

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev 13 minutter siden:

Tror det er folk med deplasementbåter og seilbåter som hyler mest. De har aldri opplevd følelsen av å drive fortere sidelengs enn båten går forover.


Delta 88 Carbon har IPS-drev i følge produsentens hjemmesider. Skal ikke de kunne dreies i alle retninger? I så fall burde det ikke være noe problem å kompensere for avdrift, rotasjon og andre problemer som måtte oppstå i lav(ere) fart.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 2 minutter siden:


Delta 88 Carbon har IPS-drev i følge produsentens hjemmesider. Skal ikke de kunne dreies i alle retninger? I så fall burde det ikke være noe problem å kompensere for avdrift, rotasjon og andre problemer som måtte oppstå i lav(ere) fart.

Helt riktig og når arosnes begynner å sammenligen en båt på 45tonn med sin egen "jolle" og dertil bilkjøring, demonstrer han ganske klart sin uvitenhet.

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev 7 minutter siden:

Dere burde besøke Bevøysundet utenfor Son, nordspissen av Jeløy. Ingen fartsgrense og like trangt, og med skumle grunner for de med for dyp båt. Går helt fint og folk freser gjennom døgnet rundt.


Det er 5-knopsgrense der i følge Båtfart-appen. Hver gang jeg har gått gjennom der har andre båter gått med redusert fart. Kan ikke huske å ha sett båter gå i plan gjennom det sundet, selv om noen kanskje ligger i «5 knop pluss moms».

 

8902D9EC-2149-450F-8D94-3164D4CF169D.png.37a07669e5acee76c44b800aefa1b067.png

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ja, frisk debatt. 

 

Det er ikke helt sammenliknbart de to sundene så langt jeg kan se. Hverken bredde, eller hvordan kysten rundt er brukt. 

 

For ordens skyld har jeg ikke vært noen av stendene så langt jeg kan huske. 

 

Ca 70-100 meter fri åpning:

 

Screenshot_20220715-221059_Maps.jpg.30cd80e7f685101530b9b916bdf7fb8c.jpg

 

Ca 25-30 meter fri åpning:

 

Screenshot_20220715-221347_Maps.jpg.f1e9aef131b79934c15a1a4760c70a4d.jpg

 

Den forklaringen til mannskapet opplever jeg pussig.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 52 minutter siden:

Bedrevitere og hylekor, to grupper med stort sett de samme folka, er en mobb man ikkje kan 'vinne' imot.  Det var det gamle uttrykket om en dåre og ti vise. 

 

Jeg er glad jeg er i den gruppen i denne tråden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev 19 minutter siden:

Dere burde besøke Bevøysundet utenfor Son, nordspissen av Jeløy. Ingen fartsgrense og like trangt, og med skumle grunner for de med for dyp båt. Går helt fint og folk freser gjennom døgnet rundt.

 

 

Nå er vel mye av poenget at området rundt er bebygd og at det var risiko for folk i vannet. Å råkjøre gjennom ubebygde sund er nok ikke ideelt det heller, men er litt mer akseptabelt og mye tryggere. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev 45 minutter siden:

 

 

Tror det er folk med deplasementbåter og seilbåter som hyler mest. De har aldri opplevd følelsen av å drive fortere sidelengs enn båten går forover. Vannlinja på min 23-foter er nærmest kvadratisk i sakte fart og å kjøre inn i båsen i båthavna er alltid en lottotrekning..

 

da bør du finne en annen rute enn slik tullingen gjorde.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev 25 minutter siden:

Dere burde besøke Bevøysundet utenfor Son, nordspissen av Jeløy. Ingen fartsgrense og like trangt, og med skumle grunner for de med for dyp båt. Går helt fint og folk freser gjennom døgnet rundt.

 

 

Ennå et eksempel på idiotkjøring.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Viksund 830 skrev for 8 timer siden:

De sier at de hadde to valg da de skulle ta seg gjennom skjærene i Søgne.

– Det var veldig sterk vind den dagen. Når vinden kommer inn fra siden så kan båten legge seg sidelengs og svinge. Den eneste måten å unngå det på, er å øke farten.


Hvis de ønsker å fremstå som profesjonelle og at man skal la seg imponere av dem, så burde de kanskje ha utvist nok sjømannskap til å ta vurderingen om at hvis man ikke kan gå i gjennom sundet innenfor gjeldende regler og forskrifter så burde man velge en annen rute. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 2 minutter siden:


Hvis de ønsker å fremstå som profesjonelle og at man skal la seg imponere av dem, så burde de kanskje ha utvist nok sjømannskap til å ta vurderingen om at hvis man ikke kan gå i gjennom sundet innenfor gjeldende regler og forskrifter så burde man velge en annen rute. 


Helt enig. Etter å ha sett kart med forklaring over området var det etter min mening en grov feilvurdering å velge den ruten med den båten i den vinden..

Lingefan

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev for 2 timer siden:

 

Jeg kjørte gjennom Nordbytunnelen retning sørover i dag med bil, og der er det et betongskjær i tunnelåpningen. Passerte i 90 km/t med bare 50 cm klaring. Gikk helt fint det. Hadde god styrefart.

Og du mener dette er et sammenlignbart eksempel? Meg bekjent er det ikke normalt å ta morgenbadet midt i Nordbytunnelen. 

 

VegJoh skrev 19 minutter siden:

Hvis de ønsker å fremstå som profesjonelle og at man skal la seg imponere av dem, så burde de kanskje ha utvist nok sjømannskap til å ta vurderingen om at hvis man ikke kan gå i gjennom sundet innenfor gjeldende regler og forskrifter så burde man velge en annen rute. 

Og så enkelt kan det egentlig sies 👍

 

Og regler eller ikke, dette handler først og fremst om sjømannskap. Får et inntrykk i denne tråden at det enkelte som forbinder godt sjømannskap med det å klare å kjøre fort i trange sund.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:
arosnes skrev for 3 timer siden:

Jeg kjørte gjennom Nordbytunnelen retning sørover i dag med bil, og der er det et betongskjær i tunnelåpningen. Passerte i 90 km/t med bare 50 cm klaring. Gikk helt fint det. Hadde god styrefart.

Og du mener dette er et sammenlignbart eksempel? Meg bekjent er det ikke normalt å ta morgenbadet midt i Nordbytunnelen. 

 

Jeg kom til å tenke på Stutum (Bjørn Sand - fra NRK på -70-tallet), han pleide å si:

 

"Det er ikke høy fart som dreper i trafikken, det er alle de jævla bråstoppene!"

 

Nå har jeg skumlest noen kommentarer her (tilbake til side 3), jeg forundres stadig over hvor lite (mange) folk respekterer sjøen (de skjønner ikke at den kan være farlig), respekterer lover og regler og er nærmest gjennomsyret av egoisme i sin oppførsel på sjøen (og ellers også for den saks skyld). Vi har det for godt i dette landet (mange tjener alt for mye), vi har mistet respekten/høfligheten for hverandre, vi bryr oss ikke om hverandre. Vi tenger en ny verdenskrig for å få tilbake dugnadsånden, samarbeidsviljen og nestekjærligheten. (Jeg håper inderlig ikke jeg er sanndrømt, selv om det ser stygt ut i Ukraina!)

 

 

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...