Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)


Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Førstefender skrev for 10 timer siden:

Helt riktig og når arosnes begynner å sammenligen en båt på 45tonn med sin egen "jolle" og dertil bilkjøring, demonstrer han ganske klart sin uvitenhet.

 

Postbåten her gav akkurat samme følelsen som Nordbytunnelen i bil

 

1646258691_Screenshot_20220716-081553_SamsungInternet.jpg.43b9489622ea65eb3d88ba1047a40242.jpg

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 13 timer siden:

Helt riktig og når arosnes begynner å sammenligen en båt på 45tonn med sin egen "jolle" og dertil bilkjøring, demonstrer han ganske klart sin uvitenhet.

Her er det noen som ikke vet så mye om IPS som uttaler seg .. både hvordan teknikken er og hvordan det er å kjøre

 

nå som flåtten blir tatt ev en veps innenfra  er det slett ikke ille å rakke ned på noen som har mer penger enn de fleste og attpåtil kjører bedre båt enn de fleste her inne gjør..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Bitteliten, den kommentaren forstod jeg ikke så mye av. Mulig det er et uttrykk jeg ikke kjenner til. Flått og veps etc. :smiley:

 

Hvordan er IPS å kjøre? Sammenliknet med drev og fast aksling? Har aldri hørt noe om IPS utenom de gode egenskapene for finmanøvrering og at de er drivstofføkonomiske pga forovervendte propeller og plassering under båten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører selv 'fort' der det passer og ikke minst er lov, men viser hensyn og tviholder ikke på 5 knop (som graver endel i mine øyne selv på min lille 18-foter) i trange sund eller der det er 5 knop. Men stadig får vi slengt alt ombord i alle retninger av idioter som på død og liv skal dra med seg halve sundet 'bare fordi'. Og det må være endel med elendig logg, for 5 knop er tydeligvis en relativ affære for mange. 

Denne passeringen var uten tvil i strid med hastighetsbestemmelsene, og ikke minst godt sjømannskap.

 

Ja, ja. God sommer videre, alle sammen!

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@Bitteliten, den kommentaren forstod jeg ikke så mye av. Mulig det er et uttrykk jeg ikke kjenner til. Flått og veps etc. :smiley:

 

Hvordan er IPS å kjøre? Sammenliknet med drev og fast aksling? Har aldri hørt noe om IPS utenom de gode egenskapene for finmanøvrering og at de er drivstofføkonomiske pga forovervendte propeller og plassering under båten.

Jeg har bare kjørt twin ips, vannjet og drev. Aldri twin aksling. 
 

det sies at IPS ligger midt i mellom aksling og drev. 
 

Jeg opplevde IPS som meget manøvrerbart i høy fart. Og som andre motorbåter er det mye avdrift i lav fart. Der har IPS samme svakhet som alle andre motorbåter. 
 

ved manøvrering i lav fart under 5 knop i havn kan man bruke joystick.  
 

jeg skjønner fortsatt ikke oppstandelsen over kjøringen til Deltaen. De var alene i trangt farvann. Og har meget god oversikt fra høy styrplass. At en mann med kamera på ei hytte og en vg journalist reagerer får så være. Dette er ikke annerledes enn rutebåter på Vestlandet kjører

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 8 minutter siden:

De var alene i trangt farvann.

 

Heldig for idioten at det ikke var noen andre som dukket opp der.:thumbsdown:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan hende de faktisk hadde god kontroll og normal reaksjonsevne. Og svært god sikt fra broa. 
 

Hvor skulle andre dukke opp fra? 
 

jeg har gått Bevøysundet i 34 knop Lars. Sikkert idioti i din verden det også. Men grunnen var meget god 😊
 

image.png.0c7ed38b51d50d40db67d05139a71b28.png
 

en gang kjørte vi Humparna i tett trafikk i 35 knop også. Også den gang var grunnen svært god. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Bitteliten skrev 26 minutter siden:

jeg skjønner fortsatt ikke oppstandelsen over kjøringen til Deltaen. De var alene i trangt farvann. Og har meget god oversikt fra høy styrplass.

Oppstandelsen skyldes for min del at de ikke visste at de var alene der. 

 

Bitteliten skrev 10 minutter siden:

Hvor skulle andre dukke opp fra? 

Nå er ikke jeg lokalkjent i området, men er det et sted det vil være unormalt å bade? 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 25 minutter siden:

eg har gått Bevøysundet i 34 knop Lars. Sikkert idioti i din verden det også. Men grunnen var meget god 😊

 

Ja, i "min verden" er det Idioti det også, sorry! Og hva den "gode grunnen" din var, interesserer meg langt inn i . . .

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

😂😂. Hadde du vært i andre enden av begge hendelsene hadde nok du også satt pris på kjøringen. Men greit at du ikke bryr deg. Da vet vi at det ikke er så nøye for deg 😉

bevøysundet var på RS Sundt med blålys og sirene. Brann i liten båt med familie og små barn ombord. De måtte hoppe i vannet, og det var uklart om de hadde vester.  Oppdrag fra HRS. 

Humparna var på med min egen båt. oppdrag fra Sweden Rescue.  vi sørget for at de ombord i en båt som sank under beina på dem trygt kunne berges..

 

Om du misliker kjøringen er i det perspektivet ikke så veldig relevant for meg 😊


poenget mitt er at sett utenfra, med de rette sure brillene, så kan alt se idiotisk ut, særlig når man ikke har kunnskap eller oversikt selv.  

jeg fikk tilsnakk i havna i dag da jeg kom inn med RIBen min for de mente Bastøferga hadde tuta på meg. Jeg var 1 nm fra ferga da jeg passerte, og den tuta ikke. Men fra de på innsiden av moloen som la sammen 1 og 1 og fikk 34 så var det nok logisk. Heller ikke de brydde jeg meg så mye om..

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne du ikke forklart kjøringen du var med på med en gang? Slikt har jo null relevans til situasjonen på Sørlandet med en fritidsbåt.

 

Vi lå selv en gang med liner og bolter iland i bukten helt nord på Håøya i Oslofjorden da RS Askerbæringen pløyde forbi med det resultat at en av boltene i land røyk, all oppvasken med kokende vann gikk overende. Jeg slengte meg på VHF'n og kalte kjøringen for, ja jeg vet ikke hva, men da jeg fikk svar at det var utrykking til en pasient med hjertestans ba jeg dem bare om å gi på videre det de måtte ha.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For min del handler dette om regler og forventninger,  og jeg hadde nok likt det like dårlig om det var en Scand Baltic som hadde gått der i halvplan.

 

Jeg har begynt med fridykking. Er vanskelig å se hvis jeg ligger akkurat under overflaten med snorkel opp. Av nevnte grunn oppsøker jeg å dykke langs med land, og er årvåken spesielt om jeg hører propellyd, men jeg må også krysse over slike sund. Har da en bøye på slep, men hvis det er grunt vann (jeg er i overflaten) så kan bøyen være opptil 20-30 meter fra meg og i dette scenarioet en bøye gjemt bak odden. Med svart våtdrakt med hette så kan det være vanskelig å se slike som meg i vær og vind selv om jeg ikke forsøker å gjemme meg for folk men for fisk.

 

Et slikt sund som dette ser ut til å være er veldig flott sted å dykke.

 

Mine sønner hadde garantert svømt over sundet frem og tilbake. I vanlig badeshorts. Fin avstand for en konkurranse mellom dem.

 

Det er hytter der, men brygge inn i sundet.

 

Vi er nå i sommermåneden, og folk er i vannet... 

 

Det er pga badende, roende,  padlere og andre vi har 5-knops hastighetsbegrensning inntil 100 meter fra land... Med god grunn. 

 

Så jeg vil oppfordre til å holde gjeldende hastighetsbegrensninger, og holde god utkikk.

 

Jeg har ingen intensjon om å "frata noen lappen" eller gi klekkelig bot, men det hadde vært fint om styrmann/ kaptein på denne skuten slutter å føre båt slik i Norge, og at vi andre forsetter med å føre båt hensynsfullt og sikkert (spesielt i trange farvann) i sommer og fremover.

 

Når det gjelder båter i oppdrag til hendelser som ved lov eller forskrift unntas fartsbestemmelsene så stiller situasjonen seg annerledes, selv om det er fint om de også fører båt hensynsfullt dersom de kan det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

😂😂. Hadde du vært i andre enden av begge hendelsene hadde nok du også satt pris på kjøringen. Men greit at du ikke bryr deg. Da vet vi at det ikke er så nøye for deg 😉

bevøysundet var på RS Sundt med blålys og sirene. Brann i liten båt med familie og små barn ombord. De måtte hoppe i vannet, og det var uklart om de hadde vester.  Oppdrag fra HRS. 

Humparna var på med min egen båt. oppdrag fra Sweden Rescue.  vi sørget for at de ombord i en båt som sank under beina på dem trygt kunne berges..

 

Om du misliker kjøringen er i det perspektivet ikke så veldig relevant for meg 😊


poenget mitt er at sett utenfra, med de rette sure brillene, så kan alt se idiotisk ut, særlig når man ikke har kunnskap eller oversikt selv.  

jeg fikk tilsnakk i havna i dag da jeg kom inn med RIBen min for de mente Bastøferga hadde tuta på meg. Jeg var 1 nm fra ferga da jeg passerte, og den tuta ikke. Men fra de på innsiden av moloen som la sammen 1 og 1 og fikk 34 så var det nok logisk. Heller ikke de brydde jeg meg så mye om..

 

 


Helt enig med deg her.

Det er utrolig mange som er altfor tidlig oppe med neven og kjefter og smeller både i virkeligheten og i sosiale medier, og de forhåndsdømmer/konkluderer sin mening som oftest på helt feil grunnlag. Samme med kommentarfelter på facebook og i artikler der folk altfor raskt blir hengt ut. Mange bør gå i seg selv og se om de selv yter respekt overfor de som blir hengt ut. Og tenke gjennom om de vet nok om situasjonen før de selv har konkludert. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

arosnes skrev for 19 timer siden:

 

Jeg kjørte gjennom Nordbytunnelen retning sørover i dag med bil, og der er det et betongskjær i tunnelåpningen. Passerte i 90 km/t med bare 50 cm klaring. Gikk helt fint det.

Nå er det kanskje 90 km/t som er fartsgrensa i den tunellen, og det fordi noen har vurdert det som sikkert nok.

 

I det nevnte sundet er fartsgrensen ca 10 km/t, fordi noen har vurdert det som sikkert nok.

 

Ikke nok at du sammenligner en 90 sone og en 5 knops sone, men du sammenligner bilkjøring og båtkjøring.

Ikke rart det er mange tullinger å se på sjøen....du er tilsynelatende en av de basert på dette utspillet ditt🤪

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

Bitteliten skrev for 1 time siden:

bevøysundet var på RS Sundt med blålys og sirene. Brann i liten båt med familie og små barn ombord. De måtte hoppe i vannet, og det var uklart om de hadde vester.  Oppdrag fra HRS. 

Humparna var på med min egen båt. oppdrag fra Sweden Rescue.  vi sørget for at de ombord i en båt som sank under beina på dem trygt kunne berges..

Jeg husker godt episoden ved Humparna Bitteliten. All ære til deg for at du stiller opp i RS og med egen båt for å hjelpe andre. Men folkene i Deltaen har ikke det kortet å spille på. Bortforklaringene om manøvrerbarhet, strøm og styrefart blir jo også bare tull. De kunne jo bare gått på sydsiden av øya. 

 

 

@Lingefan, kan ikke se at du har svart på dette ennå:

Komodo skrev On 15.7.2022 at 12.38:

Hvis du hadde hatt en uskyldig guttunge på 14 år som fridykket med maske og snorkel i sjøen rund hytta og blitt overkjørt av en slik tulling og kvestet for livet eller drept. Er din mening at han da hadde "fått som fortjent"? 

 

Link to post
Share on other sites

Mer fra en av dem ombord, en svenske som hevder å ha vært gjest:

 

Svensken mener videoen ikke gir rett bilde av situasjonen.

– Jeg har vært om bord på båter i hele mitt liv. Det var godt med plass. Vi ser godt fra båten, og det lå ingen andre båter der, sier han.

Normalt holder «Big Beaver» en fart på 7,3 knop. Men svensken sier forholdene i sundet gjorde det nødvendig å gasse kraftig på, slik også Lister24 skrev fredag.

– Det kom en kastevind på 15–17 sekundmeter. Båten er så høy at når vinden hadde truffet den, ville den kjørt rett inn i huset til han som filmet. Vi var tvunget til å dra på for å komme igjennom, sier svensken. Han sier de slakket av på farten etter sundet.

– Hadde det vært båter og mennesker der, så hadde vi stoppet. Vi gjorde en vurdering. Det var ingen fare for noen, sier han.

– Forstår du likevel at det blir reaksjoner?

– Ja, selvsagt. Hadde jeg sittet der selv i huset, så hadde jeg blitt forfjamset. Men var du om bord, så ville det framstått som ingenting.

– Skipsleia går lenger ute, hvorfor måtte dere kjøre i dette sundet?

– Kun fordi det er så vakkert der. Vi var på sightseeing.
 

Artikkel ligger bak betalingsmur her: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/G3p4jV/big-beaver-slapp-av-svenske-i-kristiansand

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Drar dere det ikke litt ut på viddene her nå? Vi VET at den båten ikke var under utrykking på oppdrag, men at kapteinen bare påstår at han trengte god styrefart i sundet. Min teori er at disse fokene kommer fra en annen del av kloden der det kanskje ikke er uvanlig (og kanskje ikke så strengt?) med slik villmannskjøring. Vi ser jo ofte skrytevideoer fra andre land der de drar på verre enn dette. I Norge vil vi ikke ha det . . !

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har en kjenning i Mandal, som også opplevde denne båten på nært hold.  Litt for nært. Også da var farten høy. Båtfører var redd da. Hadde de hatt litt mindre båt så hadde de gått rundt. 

Det minner vel ikke helt om sightseeing 🤪

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

 

@Lingefan, kan ikke se at du har svart på dette ennå:

 

Hvorfor spør du meg om dette, og hva skal jeg svare på? Jeg tenkte denne tråden for min del var ganske ferdigsnakket nå. Rask oppsummering:


Kapteinen prøvde altså å redde båten ved å gasse på til mer enn styringsfart, endte med det de fleste kaller grisekjøring. Viser seg at han har kjørt litt skittent tidligere også og at rutevalget var lite gjennomtenkt/feilvurdert mtp vindforholdene. Oversiktlig og fint fra båtens høye førerplass.

Ingen båter eller synlig badende. Ingen skader - da er det bare å glemme denne saken.

Lekker båt og mektig syn var det uansett, grisekjøring eller ikke.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 25 minutter siden:

Men svensken sier forholdene i sundet gjorde det nødvendig å gasse kraftig på, slik også Lister24 skrev fredag.

– Det kom en kastevind på 15–17 sekundmeter. Båten er så høy at når vinden hadde truffet den, ville den kjørt rett inn i huset til han som filmet. Vi var tvunget til å dra på for å komme igjennom, sier svensken. Han sier de slakket av på farten etter sundet.

– Hadde det vært båter og mennesker der, så hadde vi stoppet. Vi gjorde en vurdering. Det var ingen fare for noen, sier han.

– Forstår du likevel at det blir reaksjoner?

– Ja, selvsagt. Hadde jeg sittet der selv i huset, så hadde jeg blitt forfjamset. Men var du om bord, så ville det framstått som ingenting.

– Skipsleia går lenger ute, hvorfor måtte dere kjøre i dette sundet?

– Kun fordi det er så vakkert der. Vi var på sightseeing

For noe pisspreik!

 

Hvis du ferdes med en båt du VET håndterer kastevind dårlig, og VET at der er kastevinder på 17m/s.

Da holder du deg i leia uansett hvor vakkert det er innenfor. Slik er det alltid på sjøen, man MÅ tilpasse seg forholdene, og deres båt var ikke egnet til å gå i smale sund denne dagen.

 

Det ble oppfattet som ingenting for de inne i 88 foteren, makan til arrogant vrøvl.

 

Kjøringen var og er uaktsom og uakseptabel, selv om det ikke er det værste som har skjedd.

Det er denne batatelliseringen fra mange som kanskje er det værste.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 26 minutter siden:

Hvorfor spør du meg om dette, og hva skal jeg svare på?

Jeg stiller deg akkurat det spørsmålet helt konkret fordi det er et høyst realistisk scenario, og fordi du går langt i å forsvare de valgene de tok. 

 

Hva du skal svare vet ikke jeg, det er jo strengt tatt et ja/nei spørsmål. Du må nesten gå tilbake til begynnelsen av tråden, lese den aktuelle kommentaren på nytt, og se hva du selv har skrevet. 

 

Men det vil jo overraske meg sterkt hvis din egen sønn hadde blitt kvestet for livet eller drept, og du i ettertid hadde ment at han fikk som fortjent. For det er jo faktisk det du insinuerer. Tenkt også litt på det @Grand Banks jr skriver om seg og sine sønner og fridykking i den konteksten.

 

Du snakker om å få som fortjent i samme åndedrag som du snakker om riper i gelcoaten. For meg virker det som om du mangler evnen til å se at andre utlever livet på sjøen på en annen måte enn det du gjør. Hadde det vært du som var en ivrig fridykker hadde du neppe tatt båtføreren i forsvar på den måten du gjør. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...