Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Gullfisk skrev 26 minutter siden:

Baugpropell

Spak på panel er ødelagt

 

 

Straks på vei ut til time hos ortopediingeniør for justering av protese, men tenkte jeg bare skulle ile raskt til med en kommentar til akkurat dette punktet (som jeg har glemt på lista og skal legge til).

 

Det ville vært fint å få på plass et nytt kontrollpanel til denne, men jeg ønsker i så fall IKKE samme type som er der. Den spaken ble ødelagt første gang av andre som var og så på og prøvekjørte båten før jeg fikk sett på den i 2019. Selgeren bestilte reparasjon av den, og jeg fikk ny spak en måneds tid etter at jeg kjøpte båten. Det tok meg bare et par måneder før jeg hadde klart å knekke den selv...

 

Plasseringen er nemlig slik at det er utrolig lett, spesielt for en med litt dårlig balanse og protese i titan, å ødelegge den på vei opp eller på vei ned fra førerposisjon. Jeg har derfor kun brukt fjernkontrollen - som fungerer perfekt bortsett fra at den er feilkoblet slik at jeg må trykke på knappene for ankervinsj og ikke knappene for baugpropell for at den skal virke, (noe som ikke har vært noe problem fordi det er en annen type ankervinsj med egen fjernkontroll). 

 

Jeg hadde derfor tenkt å kjøpe et enklere kontrollpanel med touchkontroll og ikke spak. Jeg synes uansett det er lettere å ha fjernkontrollen hengende på halsen enn å bruke det faste panelet. Så hvis det skulle være aktuelt å erstatte panelet vil jeg altså ha et enklere. Så vidt jeg har sett på Seatronic blir det billigere å kjøpe et enklere panel enn å reparere det eksisterende...

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 41 minutter siden:

Det spørs vel litt hva du har av trusterutstyr. Trodde den paneltypen var for hastighetsreguert truster, men det har jeg ikke greie på. Klønete plassering er det hvertfall.

Akkurat det er jeg usikker på. Da må nok dokumentbunken fra båten sjekkes. Tror det er en Sleipner SEP60, men er ikke helt sikker.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 48 minutter siden:

Akkurat det er jeg usikker på. Da må nok dokumentbunken fra båten sjekkes. Tror det er en Sleipner SEP60, men er ikke helt sikker.

Det går an å flytte bryteren og blende hulket der den står i dag.  

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne til min SE80 truster. Den har fungert utmerket siden jeg monterte i 2007. Den er ikke utsatt på samme måte som en joystick. 

 

Side-Power 12/24V rundt båtpanel for baug/hekkthruster

 

Lagt til:

Når det gjelder de punktene du har oppført meg på som ikke er utført, så kan jeg ikke stå inne for dem. Jeg har brukt såpass mange timer der nede nå, så jeg må ta tak i litt ting her hjemme også. I morgen kan jeg ikke komme, da er det dugnad her i velforeningen, men jeg skal forsøke å få tatt et par turer ned til uka og få ordnet noen småting. 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

 

Når det gjelder de punktene du har oppført meg på som ikke er utført, så kan jeg ikke stå inne for dem. Jeg har brukt såpass mange timer der nede nå, så jeg må ta tak i litt ting her hjemme også. I morgen kan jeg ikke komme, da er det dugnad her i velforeningen, men jeg skal forsøke å få tatt et par turer ned til uka og få ordnet noen småting. 

 

 

Helt i orden det! Har bare satt deg opp siden du var i gang med mye av det samme, då bare fjern deg selv der du er uaktuell!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 32 minutter siden:

En bruker her på forumet som har tilbudt å donere dette panelet. Det er det samme jeg har sett på Seatronics sider, og jeg mener det skal kunne brukes?

IMG-4945.jpg.a67096f30a25086be2398ab8a474e33f.jpg

Den kan helt sikkert brukes. Men jeg ville beholdt eksisterende panel men flyttet det!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I morgen (lørdag) kl 10 er jeg på plass ved Bergtatt på Nøkledypet. 
Det hadde vært utrolig kjekt om det kom en gjeng som gjør at jobbene som skal gjøres går unna!😃😃

Og så får vi tid til å juge litt og spise pizza fra Solveigs. Det blir digg det!😄😄😄

Jeg har fått gleden av p møte så utrolig mange bra folk gjennom BP! Og det er plass til flere gode møter!😄😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 minutt siden:

morgen (lørdag) kl 10 er jeg på plass ved Bergtatt på Nøkledypet. 

Jeg kommer en tur i morgen også :thumbsup: mulig jeg ikke får vært der før 1030 ish.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 46 minutter siden:

En bruker her på forumet som har tilbudt å donere dette panelet. Det er det samme jeg har sett på Seatronics sider, og jeg mener det skal kunne brukes?

IMG-4945.jpg.a67096f30a25086be2398ab8a474e33f.jpg

Det panelet er helt kurant. Har hatt det i en båt selv. Om det er plug and play mot det du har, vet jeg ikke. Men det bør være fullt mulig å få koblet det opp. Er det tilgjengelig i morgen?

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer fra Oslo i morgen. Kan noen bekrefte at dette er riktig adresse? Bjørnebyveien 20, 1672 Kråkerøy. Tar med meg diverse verktøy og rekvisita og plukker røde jobber fra listen om jeg ikke får annen instruks:) Er jo meldt strålende arbeisvær i morgen også, dette blir bra, sees da:)

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 43 minutter siden:

Den kan helt sikkert brukes. Men jeg ville beholdt eksisterende panel men flyttet det!

Problemet er at eksiterende panel er halvveis ødelagt ettersom spaken er knekt, og det er andre gang på tre år! Forrige eier betalte over 3.000 kroner for reparasjonen. Og jeg ser ikke helt at jeg kommer til å ha behov for den spaken ettersom jeg uansett er blitt vant til å bruke fjernkontrollen.

Og av og til lyser panelet opp i rødt slik at jeg må slå det av og på igjen for at fjernkontrollen skal virke. Så derfor tror jeg egentlig ikke at jeg trenger et slikt avansert panel.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 22 minutter siden:

Det panelet er helt kurant. Har hatt det i en båt selv. Om det er plug and play mot det du har, vet jeg ikke. Men det bør være fullt mulig å få koblet det opp. Er det tilgjengelig i morgen?

Det tror jeg ikke, hvis da ikke donøren finner på å være med i morgen. Han har ikke utelukket at han tar seg en tur og hilser på gjengen, men jeg tror vel ikke at han tenkte på det allerede i morgen.

 

Hvis jeg har forstått det riktig befinner panelet seg på andre siden av fjorden, i Spikkestad. Det er jo dog en fin tur over fjorden i pent vær...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 50 minutter siden:

Den skuta di kommer til å få litt av et løft etter den runden her @Pequod :smiley: :flag_bp: 

 

Ja, det er helt utrolig! Jeg får nesten ikke sove om natta lenger fordi jeg ligger og tenker på hele dette prosjektet! Det er faktisk helt sant, har måtte begynne å ta innsovningstabletter igjen om kvelden! Før måtte jeg ta dem fordi jeg grublet over helt andre ting, ikke minst forkabinen og lekkasjene, nå grubler jeg egentlig mest på postive ting, men er så spent at jeg ikke får roet meg! Klarer meg uten de tablettene når jeg sover i båten, men på land er det en helt annen sak...

 

VegJoh skrev 38 minutter siden:

Jeg kommer en tur i morgen også :thumbsup: mulig jeg ikke får vært der før 1030 ish.

 

nordgutt skrev 6 minutter siden:

Jeg kommer fra Oslo i morgen. Kan noen bekrefte at dette er riktig adresse? Bjørnebyveien 20, 1672 Kråkerøy. Tar med meg diverse verktøy og rekvisita og plukker røde jobber fra listen om jeg ikke får annen instruks:) Er jo meldt strålende arbeisvær i morgen også, dette blir bra, sees da:)

 Tusen takk for at dere og alle andre stiller opp! Adressen er, så vidt jeg kan se, riktig. men jeg har jo ikke vært der ennå. 

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev 42 minutter siden:

Jeg kommer fra Oslo i morgen. Kan noen bekrefte at dette er riktig adresse? Bjørnebyveien 20, 1672 Kråkerøy. Tar med meg diverse verktøy og rekvisita og plukker røde jobber fra listen om jeg ikke får annen instruks:) Er jo meldt strålende arbeisvær i morgen også, dette blir bra, sees da:)

Jepp! Riktig adresse 😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

I morgen (lørdag) kl 10 er jeg på plass ved Bergtatt på Nøkledypet. 
Det hadde vært utrolig kjekt om det kom en gjeng som gjør at jobbene som skal gjøres går unna!😃😃

Som tidligere annonsert er det dugnad i velforeningen i morgen, men det ser ut til at jeg rekker en liten dugnad på Kråkerøy først 😄

 

 

nordgutt skrev for 1 time siden:

Jeg kommer fra Oslo  ... Tar med meg diverse verktøy og rekvisita og plukker røde jobber fra listen om jeg ikke får annen instruks:) Er jo meldt strålende arbeisvær i morgen også, dette blir bra, sees da:)

Det er jo helt strålende! Håper flere Osloboere følger i ditt eksempel 👍

 

Pequod skrev for 1 time siden:

Problemet er at eksiterende panel er halvveis ødelagt ettersom spaken er knekt, og det er andre gang på tre år! Forrige eier betalte over 3.000 kroner for reparasjonen. Og jeg ser ikke helt at jeg kommer til å ha behov for den spaken ettersom jeg uansett er blitt vant til å bruke fjernkontrollen.

Og av og til lyser panelet opp i rødt slik at jeg må slå det av og på igjen for at fjernkontrollen skal virke. Så derfor tror jeg egentlig ikke at jeg trenger et slikt avansert panel.

Vet ikke helt hva du tenker, men jeg tror jeg har et slikt joystick panel liggende i ei rotekasse i garasjen. Kan uansett ta med det i morgen. Kommer nok aldri til å få bruk for det. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Vet ikke helt hva du tenker, men jeg tror jeg har et slikt joystick panel liggende i ei rotekasse i garasjen. Kan uansett ta med det i morgen. Kommer nok aldri til å få bruk for det. 

Ja, hvis det først ligger der, så kan du sikkert ta det med og se om dere finner en mer passende plassering? Det som ligger i Spikkestad må nok sendes i posten, så jeg avventer på tilbakemelding fra om det gikk greit med det du har!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 10 timer siden:

Ja, hvis det først ligger der, så kan du sikkert ta det med og se om dere finner en mer passende plassering? Det som ligger i Spikkestad må nok sendes i posten, så jeg avventer på tilbakemelding fra om det gikk greit med det du har!


Jeg har et «flatt» panel som du ønsket deg  liggende som skal brukes på flybridge på min båt, men jeg kan godt bruke en med joystick istedet. Så jeg har snakket med @Komodo. Så vi bytter også får du det flate :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...