Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Pequod skrev for 2 timer siden:

Husk å ta mange bilder i dag


Her kommer noen bilder fra de prosjektene jeg fikk sett på i dag.

 

B408F321-2F1F-4269-B686-29D06416045C.jpeg.458f389a8289fbd2c9bccfeca99eac94.jpeg
De innstøpt svartstål stengene i ankerkassa foran skulle ut.

 

 

9DCFF862-6652-40D0-A9F8-B4A6C83592C5.jpeg.5b67d8a8933fd4396ecb0490d6a939c4.jpeg
Feinsaget ut.

 

61A5ABDF-155F-40E9-98E2-46338B26E093.jpeg.3f704ac6bfbb032dec9eec7082705284.jpeg
 

 

F049DB81-6B59-4048-A8E2-66F809E568DE.jpeg.c9582a37290f09c32db1a6bf83c72312.jpeg
Slipet ned og klart for et strøk topcoat.

 

Neste var å få montert slangene på den nye T-stykket som @Komodo hadde laget. En ny slangestuss måtte til for nedre plassering.

6944BDA4-FE68-4B45-845A-6A491DB572CC.jpeg.6ff4ca33f0b1b2741229db55cfbf695b.jpeg

 

 

Siste prosjekt i dag ble montering av «nytt» styringspanel til thruster. Siden det er et variabel hastighets styrt system med s-link installert her, så valgte vi å la det som har stått der til nå forbli stående. Det «nye» panelet fikk en mer brukervennlig plassering i cockpiten. 

FAC5F309-CE34-424A-B332-B648053EFEEB.jpeg.a6b388be823dff291cae3522c5f56d30.jpeg

 

6DD24962-6A4C-4843-B1F6-9EC9127F79E8.jpeg.25aa7dce91ff9fa8b64984b305f9a174.jpeg

 

B94B4D8D-AD77-4D7A-959F-569CA3D5C4D8.jpeg.e227f1d5a26162d1640bc14306196ad3.jpeg

 

BEDA47A0-6402-4997-B015-4FC51EC426AC.jpeg.aa001c902effe904012c3ffaffa996ec.jpeg

«Nytt» panel på plass og fjernkontrollen koblet om slik at det er de riktige knappene som styrer thruster og ikke ankervinsj knappene. 
 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ellers så kan nevnes at @nordgutt har tilbrakt mesteparten av dagen på badet der han har ryddet opp i ledningspagetti, han redegjør nok litt for dette selv.

 

@GeirFrode Har jobbet med batterier og hovedstrøm og har sikkert noe ny info her:

9BD6A8D4-3F55-4BBD-8955-209551BB3A3A.jpeg.631c24a6c800aaf8cf05f92fe5258b5c.jpeg


Bjørn har rubbet skrog og har vært flere turer for å skaffe deler og mat. @Familiesnekke og @Chilli Solbris har jobbet med å fjerne vinduer og gjøre de klar for nye tetninger. Chilli har jo også hatt kommando.
766EDF84-911F-4D76-9892-419E1CC447F5.jpeg.3c7541573243420f6a5e3ec4229998b6.jpeg


@NilsPils har kommet med nydelig pusset teak til badeplattformen og montert denne. Så vidt jeg vet så fikk han snauset til seg noe mer av tre fra båten som skal få se en spa-behandling i verkstedet hans. Han får utdype selv.

 

Og @Komodo har vært der i dag og gjort en hel haug, som han helt sikkert kan utdype mer om selv. Han ble borte noen timer for å delta på en annen dugnad før han jammen meg kom tilbake igjen for å fortsette her. Han har jammen fått lagt inn mange timer på dette prosjektet både forrige helg og i løpet av uka… imponerende innsats fra den mannen :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

For en dag!!! For en gjeng🥰🥰😁

@Geir Frode, @Komodo, @VegJoh, @nordgutt, @NilsPils @Familiesnekke og Bjørn som ikke er medlem på forumet har brukt hele dagen på Bergtatt! Og for en dag det har vært!

Jeg er godt sliten i tygg og bein! Og jeg er den som har gjort minst!!

Det har blir jobbet med det elektriske anlegget, trøster, sjøvannsinntak, vinduer, badeplattform og jeg vet ikke hva!

@VegJoh listet det godt opp! 
Det har blitt jobbet godt og effektivt synes jeg!

Samtidig har vi kunnet prate og bli kjent! For noen gode og koselige mennesker jeg er så heldig å få bli kjent med!❤️
Dugnader som dette blir jeg mer enn gjerne med på flere ganger!

 

E535D7A4-4369-4DB0-9007-01A8D34D7EE4.jpeg
 

C7700B99-5188-4AFF-B16F-79C1E5ED92F2.jpeg

 

522DC1F2-7C35-4538-BB87-E90362D923B6.jpeg

 

D944BFA8-4C86-4D3E-8914-3D8F3E7BF96E.jpeg

 

0BF89390-77E3-40E0-90BF-10455782D265.jpeg

 

0A50EBDE-7B67-4F59-A24F-F0768BBF43EB.jpeg

 

B1AB6A09-EBE5-4D49-BB20-C7E3EBEC87C7.jpeg

 

3FE91D89-15F5-4B8C-AD24-FF633CB571A7.jpeg

 

D7C6ED00-7923-449E-BDC7-36D428805935.jpeg

 

8C9CA59C-294C-414C-B1EF-79A2CBD9F140.jpeg

 

C0795EBD-EA0D-4D50-BDB1-D201D87E34A0.jpeg

 

9439262E-11BC-4BF2-97D0-AAE2BED4E5BC.jpeg

 

CCAC7EF4-FBD9-492E-B6BC-77071E13F228.jpeg

 

0C86AD3E-C930-41D3-B68E-53BE657ADF75.jpeg

 

7834C21D-782B-4C7E-B1BB-99DB08D64383.jpeg

 

F9EB854D-8F8D-4137-B6E6-DF758AB79815.jpeg

 

86E64D85-3064-49C0-858D-EC94BD978A79.jpeg

 

50531CFE-8A7F-408F-B374-9D60E48C5F9E.jpeg

 

1F15552C-6535-44F2-8A0A-17EEEB746958.jpeg

 

A8D4B5D5-9E6C-49E6-B264-57EE7A8E48ED.jpeg

 

FB04524D-4CEF-4467-8A08-7BBD38CC11B6.jpeg

 

C31B9FC1-2001-4FD0-B3D2-D3C87C30F5AE.jpeg

 

239FDEA6-D353-4A00-ADF3-4D75D712C04C.jpeg

 

DECB917E-9835-4DD6-B942-B96DEA9FBB46.jpeg

 

BAE45E85-AE89-4273-9E9D-5780366902A9.jpeg

 

CDB3779A-A15C-4096-9160-4AA48A027BD2.jpeg

 

FF26E687-FFFF-4665-8841-430DA3A97050.jpeg

 

F73C3EAE-1742-4BF4-8997-750813958A87.jpeg

 

6A184C82-814B-46C3-9CDF-408DE400F1ED.jpeg

 

1A78BDE9-C2A0-4BB0-B039-26416AD76A3A.jpeg

 

465E7003-7F27-4D99-B670-F84BE89B76AF.jpeg

 

1F0D6A17-9518-456E-BE64-D075472E2143.jpeg

 

Tusen hjertelig takk for en fantastisk fin dag!🥰🥰

Og pizzaen var veldig god!😃😃

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 5 minutter siden:

Dette er bilder som jeg kan sitte og se på i timesvis!

 

Utrolig mye som er blitt gjort - og vinduene ser ut til å ha blitt satt på igjen!

 

Tusen takk til alle som stiller opp!

De er bare midlertidig på igjen. Jeg må ha med meg MS937. Og jeg må ha tak i nye profillister. Men de er såre enkel å ta ut. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for en hyggelig og lærerik dag på Bergtatt! Kort oppsummering fra meg;

-demonterte alle vinduene og luftelukene i forkabinen sammen med @Chilli Solbris, minus luken med vindu i midten foran. Veldig bra at @Komodohadde i forkant løsnet alle skruene i vindusrammene👍🏻
-rev ut alt skrogtrekk i forkabinen; det var helt grått av mugg utenpå, og klissvått i skummet på baksiden

-rakk ikke å få av all «skumgummi», som lå igjen på skrogsidene.

-jeg anbefaler at inv. skrogsidene vaskes med klorvann, før nytt skrogtrekk legges på.

-vi fikk bare satt inn bb vindu og lufteluke med butyl. De andre vinduene trengte litt lim, men dette manglet vi i dag. Derfor ble disse bare satt inn igjen «løst, lett tilskrudd», for at de ikke skulle bli skadet.

-det er mange skruekoder som har knekt av, og flere av skruene som sto fra før er for lange. Må kjøpes inn en pakke linsehodeskruer 12-13mm. Husker ikke om det var x 3 eller 3.5mm.

-ta en vurdering om «tak-platen» bør tas ned for å tørke/desinfisere hulrommet, samt tette gjennomføringer. Er ganske sikker på at det er fuktig der også…


Utrolig bra organisert av @Chilli Solbris, og det er bare å ta av seg hatten for alt denne gjengen får gjort!

 

 

66EADA84-551B-4D09-BB86-CB3CAF09817C.jpeg

C00870CB-D924-407F-9D2A-D2A0F2D04B60.jpeg

46F55095-4F51-4A59-B910-41649D8076F9.jpeg

6300CFF7-96B1-45FD-BFDD-65C02ED13021.jpeg

26DEE930-B7D5-486E-842D-C71F9BA4173F.jpeg

505A1B95-CDFC-47D2-8305-EEE682DDB30A.jpeg

6E7A7045-05AB-4ED0-9C7C-6CDDE9F259B4.jpeg

1CA28668-430A-4421-B9CE-5F39D2689BD0.jpeg

DA56ECF9-E817-492B-A45B-6A3DB5B233F0.jpeg

5E0925F2-4609-496D-B26E-272F6071E260.jpeg

34676C62-C151-47EE-8402-FD31B1FC276C.jpeg

BFD8BC2A-D57B-4184-86CE-DAD083B4CA1C.jpeg

00EDBD2C-ABB7-4441-86B4-163547C76414.jpeg

7EC87278-4F1A-4375-8021-FD305243F875.jpeg

4AF0CB6D-BC9B-4CFC-8C20-12657FA08752.jpeg

C4128363-DA30-4F4C-803E-95D84274AFCA.jpeg

EB50B47C-14D3-47BA-92A0-66869C8530C7.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan bare bekrefte at det ble et godt oppmøte i går, og det ble jobbet utrolig bra! Det er virkelig kremen av baatplassens båtfolk som har møtt opp på dugnad her disse dagene :flag_bp: I går var det ikke lagt opp til kursing i dugnaden, og med det ble nok arbeidet enda mer effektivt enn sist.  Alle hadde sitt å ta tak i, og jobbet dedikert med det.

 

 

@VegJoh i full gang med å slipe ut innstøpt jern i dreggkassa i baugen. En ordentlig dritjobb å støve nedi den kassa der altså!

01.jpg.ced7843ecefa42629f4958a30d8d5a98.jpg

 

02.jpg.22fdb316aa1da071d04af4633c91fb92.jpg

 

03.jpg.67f9b42cc76b7c13423f0137504a1e4a.jpg

 

Litt gelcoat her, så er vi i mål med det punktet :thumbsup:

04.jpg.bed5237442f7e08ac066b264d4b921dd.jpg

 

Bjørn rubbr og polerer etter kort opplæring fra @Chilli Solbris 

05.jpg.557f949cd59c7624eb8b494eb0a725f6.jpg

 

@Geir Frode rydder opp i det elektriske. Engasjerte meg ikke veldig i det, men hjalp til med noe småtteri, og kan bekrefte at det var noen utfordringer der. Geir frode kan jo komme tilbake og utdype det, men i korte trekk var det bla. usikkert hva som egentlig fungerte av batterier, solcelleregulator, solcellepanel, samt hvordan dette var koblet. For å komme til bunns i det var det mye som måtte ut, kobles om, og måles. Her har vi tatt ut kjøleskapet for å få ut plata som solcelleregulatoren og voltmeteret/amperemeteret var montert på. Bak der var det bla. ledninger som var tvinnet og teipet sammen! En skikkelig brannfelle Geir Frode fikk ryddet opp i der altså.

06.jpg.98279f0b7f6214a680f79c509e4afd99.jpg

 

Når kjøleskapet kom ut ble det god adkomst til septiktanken.

07.jpg.a8e9019509bd6594cbe142f1994aca4d.jpg

 

@Chilli Solbris, den svarte ledningen nappet vi ut på baksiden av kjøleskapet, mens plussledningen henger på kjøleskapet fremdeles. Den var skrudd i sukkerbiten du ser på bildet her. Treplata som var under kjøleskapet står stablet foran førerstolen. Kom til å tenke på en ting til nå. Denne septiktanken er jo i alu, og begynner å dra litt på åra (for å si det mildt). Den burde egentlig vært tatt ut og rengjort innvendig og undersøkt for tæring. For alt vi vet kan det være hull i den... Men det er en jobb som med fordel kan tas når båten er på vannet igjen. 

08.jpg.abfe2ee62fbc731bfdbefc48deafa35d.jpg

 

@Familiesnekke og @Chilli Solbris gjorde en fantastisk innsats på vinduene i overbygget! Alle vinduer i kabinen ble tatt ut, og de hadde en enorm jobb med å rengjøre deler for gammel tetningsmasse, fjerne knekte skruer og montering. Vet ikke om de kom i mål, for de holdt på ennå da jeg dro derfra i går kveld, men det ble i alle fall en lang dag på dem. Her er det dyp debatt om framgangsmåte, og @Familiesnekke sluker alle tips fra mentor @Chilli Solbris :flag_bp:

09.jpg.a0f954341f543cded32c2496e6124d59.jpg

 

10.jpg.0af3fb6485645d8fdb985137514911bd.jpg

 

11.jpg.c86fe3eb7ce72df7e1b3b29881ebee60.jpg

 

12.jpg.7fb3994570bd43a486c62d0f990a87a5.jpg

 

Ennå et punkt til på lista. Den ene varmluftslangen fra dieselvarmeren er ødelagt. Hvis det finnes et skjøtestykke som passer til disse, så trengs det bare 60-80 cm med slange. Inne i skapet framover er den ok. 

13.jpg.b2166ed6d94d8fa3aaf10238662c0de6.jpg

 

Som nevnt av @VegJoh er T-stykket på sjøvannsinntaket på plass. Men under monteringen viste det seg at to av slangeklemmene er ødelagt. Jeg tok vekk disse to, men de bør altså erstattes. Den svarte ledningen man ser til høyre i bildet, rett under sjøvannsinntaket, er en jordledning som er festet til akselhylsa. Denne har nok opprinnelig vært montert på den store sinkanoden som er skrudd med gjennomgående skruer i skroget. Denne ledningen monterte jeg tilbake nå. Nå er det også mulig å montere en jordledning fra sjøvannsinntakene samt T-stykket i messing til denne anoden. Det ligger også en løs (hvit) ledning og slenger i motorrommet som er koblet til gearet. Det ser veldig ut som om den har gått bort til anoden. Den ledningen mangler kabelsko, og ser ut til å ha blitt røsket ut. Hvis gearet skal kobles til anoden må denne ledningen byttes ut, den er korrodert. 

14.jpg.203be25d827a1cbdc6cb21a242f60c9e.jpg

 

Her har jeg rengjort innsiden og utsiden av skroget for å montere ny skroggjennomføring til septiken. 

15.jpg.16c81d37893a521d143c7f173157b779.jpg

 

Ny gjennomføring på plass :thumbsup: Blir trangt og fint å pakke denne og få på kuleventilen nedi der :sweat:  Hadde ikke med hamp og Unipak, så det ble ikke gjort i går.16.jpg.0d0108aa8856177eecc2a983fe3aefea.jpg

 

Dette er utvendig på skroget der den store anoden satt. Denne var skrudd med to M8 skruer tvers gjennom skroget, og var strengt tatt et potensielt lekkasjepunkt. Jeg vet ikke om det har lekt der, men det må i alle fall ha vært utrolig klønete å bytte denne anoden! Dette er gjort helt om nå.

17.jpg.03494f5ae888505e01563aa66cfb5bb0.jpg

 

Etter ide fra @VegJoh sveiset jeg to pinnekruer i et syrefast 5mm flattstål. Pinneskruene ble tredd gjennom de to hullene i skroget og skrudd med skive og mutter på innsiden.

18.jpg.3edd4f503ce9daad853848627675a711.jpg

 

Flattstålet ble sauset godt inn med fugemasse. Hadde slipt meg inn på bar gelcoat, og forsenket hullene godt slik at det blir plass til litt fugemasse rundt skruene. På utsiden av flattstålet sveiset jeg på to muttere slik at anoden ligger an mot dem, ikke mot flattstålet. Det ble kanskje ikke helt vellykket, for kanten på mutteren smeltet ned til en kon når jeg sveiste. Her bør det legges på ei stor 8mm skive på hver side av anoden, samt trekkes til med en M8 låsemutter. Men heretter blir det i alle fall lett å bytte anode uten at man risikerer lekkasje, og uten at man tukler til jordledninger som er koblet til på innsiden. 

19.jpg.34e25b09e76ba150791465364dd9942c.jpg

 

Og på innsiden ser det slik ut. Ledningen til akslehylsa og stevnlageret koblet jeg til pinneskruen til venstre. 

20.jpg.192eda80a8d24621533b7c0dca52ba67.jpg

 

Vel, det var bare litt av det som ble gjort i går. Kan  også nevne at karbonstålskruene på solcellepanelet er byttet ut med rustfrie skruer. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte ikke på å ta noen bilder. :blush: Men det er mange andre som har lagt til mye her, så det er vel ikke kritisk.

Først vil jeg også si at det er helt utrolig at så mange møter opp på dugnad. Og det var supert å hilse på de som står bak hvert nick. Mye kompetanse samlet på ett sted. Veldig hyggelig å hilse på dere alle.

Etter litt briefing fra @Chilli Solbris , (jeg får ikke til å tagge på samme måte som andre her, vet ikke hvorfor, men mistenker at det er noe med nettleseren, Firefox) så var det bare å gå på med litt diverse strømting. Byttet en hovedbryter, som det tydeligvis var vakkel i. Man kunne bare såvidt komme borti den, så brøt den kontakten.

Solcellepanelet med regulator ble sjekket sammen med @Komodo((nå funket det, av en eller annen grunn)Vi løsnet solcellepanelet fra festene, og dreide det mot solen. Da fikk vi lading, og samtidig testet at  regulatoren var ok. Jeg koblet dog bort det panelet som sitter montert i sidedekslet, da det var noen suspekte koblinger der. Det er bedre å bare koble til et enkelt voltmeter en egnet plass i stedet. Oppdaget også at hovedbryter må være slått på for at solcellepanelet skal lade. Selve regulatoren har jeg bare stripset til noen kabler der, da den tidligere bare hang og slang i kablene. Fant liksom ikke noen fornuftig plass til å skru den fast i farten. Solcellepanelet har ingen optimal plassering. Lanternemasten med vimpel montert skygger hele tiden deler av panelet, og dette har stor innvirkning på ytelsen. Små partier med skygge på et sånt panel, gjør at det lader minimalt, om det i det hele tatt lader. Det beste hadde vært om det kunne monteres et sted der det står fritt, men det får være et senere prosjekt. Et alternativ kan være å ha det løst, og ta det fram når båten ligger i ro, og så flytte det etter som solen beveger seg. Da får man utnyttet det bra, for det later til at det er et panel med bra ytelse. Dette er bare noen tanker jeg har gjort meg. Har hatt en slik løsning selv, og det fungerte bra, selv med et så lite panel som et på 60W.

Forbruksbatteriet ble tatt ut, da det målte 11V. Satte inn 2 stk brukte batterier som @VegJohhadde med seg. De er nok ikke helt på topp, men bedre enn det som stod der. Da fikk vi testet litt av det elektriske, inkludert baugpropellen. @nordguttjobbet med å bytte sikringspanelet, og der dukket det opp litt av hvert som bør følges opp. Det later til at det er noen ledninger som legger til minus i panelet. Jeg vet ikke helt hvor langt han kom i dette prosjektet, men her er det ett eller annet som skurrer. Mulig det er noe der som tapper batteriene. I tillegg fant jeg ikke noe sted hvor det var et felles minuspunkt for småforbrukere, kun punkter der de største kablene var koblet. Synes dette var litt merkelig. 

Byttet også kablene på lader til 16 kvadrat. Synes de gamle var litt for tynne, spesielt med tanke på lengden. Lading ble bare såvidt testet, og slått av igjen, da startbatteriet er defekt, og tar ikke lading. Hadde laderen stått på lenger, vill det blitt gassing, og det skal ikke forekomme. Derfor fikk jeg ikke testet hvordan, eller om skillereleet fungerer. Plusskabel fra lader er koblet på startbatteri, men er lang nok til å kunne flyttes til forbruksbank hvis releet virker motsatt vei. Nytt startbatteri er på vei, og når det blir satt inn, er det enkelt å teste ladingen.

Jeg kom til å tenke på at det er 2 skruer til sidepanelet der solcelleregulatoren sitter, som ikke er satt inn i gjen. De er skrudd inn i platen innefor der hvor kjøleskapet står.

Takk for meg for denne gangen. Skal se om jeg kan finne en dag om noen uker hvor jeg kan stille opp igjen. Men kan dessverre ikke si sikkert når det vil passe.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 7 minutter siden:

@nordguttjobbet med å bytte sikringspanelet, og der dukket det opp litt av hvert som bør følges opp. Det later til at det er noen ledninger som legger til minus i panelet. Jeg vet ikke helt hvor langt han kom i dette prosjektet, men her er det ett eller annet som skurrer. Mulig det er noe der som tapper batteriene. I tillegg fant jeg ikke noe sted hvor det var et felles minuspunkt for småforbrukere, kun punkter der de største kablene var koblet. Synes dette var litt merkelig. 

Her har kanskje @Gullfisk  noe viktig informasjon. Da han feilsøkte på viskermotorene avdekket han en merkelig måte å koble disse på bak bryterpanelet. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 30 minutter siden:

Jeg kom vel til at midtre og babord  pusser har plussen koblet direkte, og minus gjennom bryter. Styrbord hadde minus direkte, og pluss gjennom bryter. Så var det noe suspekt mellom denne og hornknappen jeg ikke fant helt ut av.

Hmm. merkelig måte å koble på. Fant du noe felles minuspunkt for småforbrukere noe sted inni dashbord eller andre steder? Disse småkablene på minussiden må jo ende et sted.

Link to post
Share on other sites

Hei, veldig hyggelig å treffe dere alle i går. Jeg hadde en strålende lørdag, tross at den ble tilbragt på toalettet, dog med spesielt fokus på sikringspanelet! Båten bærer preg av mye historie, også på det elektriske. Det kommer strøm fra flere himmelretninger kan de se ut som (flere uttak fra forbruk og splittinger under veis). Jording er også relativt uoversiktlig og jeg mistenker at det kan være noe dårlige kontaktpunkter her. Dårlig jording kan gi uante resultatet. Det ble plutselig ganske sent i går og jeg måtte scope ned til å erstatte sikringspanelet og prøve å få det opp som det var før. Nedenfor er gammelt oppsett. Som vi ser er alle kontaktpunkter på høyre side lasket sammen. Jeg tenker at det hadde holdt med en inngående strømforsyning her, men som vi ser var det tilkoblet 3 ledninger. Disse sporet jeg til å være hhv.rød: inngående strømforyning, brun: strøm til lensepumpe, med sikring på ledningen, hvit/sort: strøm til strømuttak på dashbord - uten sikring. Denne siste valgte jeg å kjøre igjennom en sikring i det nye sikringspanelet, ellers er jeg 99% sikker på at resten skal være funksjonelt likt som før. Ellers så jo det gamle relativt greit ut egentlig, men det har vært varmt på hvit ledning øverst til venstre. Har ikke funnet ut hva denne hvite går til. På samme punkt var det også koblet en tynn rød ledning som går til Humminbird kartplotter. Jeg klippet bare av og koblet de på hver sin kurs på nytt panel.

01_IMG_3399_gammel_en_brent.jpeg.32af40216a539075ceb82d76c851de2a.jpeg

 

Work in progress... Merk bryter som henger nede til venstre for gammelt sikringspanel. Denne lå gjemt bak der og viste seg å slå av/på strøm til baugthruster-panelet. Denne må altså alltid være på og skjønner ikke hvorfor denne bryteren er her. Jeg stripset den fast i på-posisjon, merket den og la den tilbake, men den kunne strenkt tatt vært fjernet? Øverst til venstre har vi en trykk/dra-bryter med rødt lys nedenfor. Denne bryteren har ingen ledninger tilkoblet. Denne er ikke i bruk @Pequod

02_IMG_3400_in_progress.jpeg.854443ada71f607e1140503619d6f023.jpeg

 

Sånn ser det nye panelet ut p.t. Ikke nødvenigvis så mye ryddigere, men det er flat-stift-sikringer da... Det nye panelet har 12 sikringer. Det gamle hadde 8. Det gamle hadde noen doble ledninger på noen sikringer, jeg valgte å ta de separat på den nye. Bl.a. er det nå en sikring per vindusvisker! Har merket de ledningene jeg fant ut hva var. Den gamle hadde kun 8A sikringer. De nærmeste (og minste) sikringene jeg hadde var 7,5A så nå er det det som gjelder over det hele. Dette kunne kanskje nyanseres noe...

02_IMG_3414_ny_med_lokk.jpeg.1aec30e59090a94cb5949470f7a5b796.jpeg

Nytt panel uten lokk...

03_IMG_3413_ny_uten_lokk_kun_7_5_A.jpeg.8caa8f7f31f4dcb1e066b4c5159ad9ab.jpeg

 

Dette var den beste jordingen jeg fant. Ligger bak til venstre for sikringspanelet. Korte ledninger og ikke mulig å trekke helt fram. Her er det forbedringsmuligheter.

10_IMG_3410_jording.jpeg.91632636230394c1be65c2e06a120c80.jpeg

 

Radio virker faktisk, tross det lednings-greiene her:) Men, @Pequod - den bryteren øverst til høyre her - hva er den til? Så vidt jeg ser ender kabelen i boksen der du setter foten når du går inn i båten på sb. side. Har det vært en el.-pumpe eller noe her?

 

15_IMG_3408_radio.jpeg.24ef63bf9ed5197baec57a34a8d88330.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev 18 minutter siden:

Hei, veldig hyggelig å treffe dere alle i går. Jeg hadde en strålende lørdag, tross at den ble tilbragt på toalettet, dog med spesielt fokus på sikringspanelet! Båten bærer preg av mye historie, også på det elektriske. Det kommer strøm fra flere himmelretninger kan de se ut som (flere uttak fra forbruk og splittinger under veis). Jording er også relativt uoversiktlig og jeg mistenker at det kan være noe dårlige kontaktpunkter her. Dårlig jording kan gi uante resultatet. Det ble plutselig ganske sent i går og jeg måtte scope ned til å erstatte sikringspanelet og prøve å få det opp som det var før. Nedenfor er gammelt oppsett. Som vi ser er alle kontaktpunkter på høyre side lasket sammen. Jeg tenker at det hadde holdt med en inngående strømforsyning her, men som vi ser var det tilkoblet 3 ledninger. Disse sporet jeg til å være hhv.rød: inngående strømforyning, brun: strøm til lensepumpe, med sikring på ledningen, hvit/sort: strøm til strømuttak på dashbord - uten sikring. Denne siste valgte jeg å kjøre igjennom en sikring i det nye sikringspanelet, ellers er jeg 99% sikker på at resten skal være funksjonelt likt som før. Ellers så jo det gamle relativt greit ut egentlig, men det har vært varmt på hvit ledning øverst til venstre. Har ikke funnet ut hva denne hvite går til. På samme punkt var det også koblet en tynn rød ledning som går til Humminbird kartplotter. Jeg klippet bare av og koblet de på hver sin kurs på nytt panel.

01_IMG_3399_gammel_en_brent.jpeg.32af40216a539075ceb82d76c851de2a.jpeg

 

Work in progress... Merk bryter som henger nede til venstre for gammelt sikringspanel. Denne lå gjemt bak der og viste seg å slå av/på strøm til baugthruster-panelet. Denne må altså alltid være på og skjønner ikke hvorfor denne bryteren er her. Jeg stripset den fast i på-posisjon, merket den og la den tilbake, men den kunne strenkt tatt vært fjernet? Øverst til venstre har vi en trykk/dra-bryter med rødt lys nedenfor. Denne bryteren har ingen ledninger tilkoblet. Denne er ikke i bruk @Pequod

02_IMG_3400_in_progress.jpeg.854443ada71f607e1140503619d6f023.jpeg

 

Sånn ser det nye panelet ut p.t. Ikke nødvenigvis så mye ryddigere, men det er flat-stift-sikringer da... Det nye panelet har 12 sikringer. Det gamle hadde 8. Det gamle hadde noen doble ledninger på noen sikringer, jeg valgte å ta de separat på den nye. Bl.a. er det nå en sikring per vindusvisker! Har merket de ledningene jeg fant ut hva var. Den gamle hadde kun 8A sikringer. De nærmeste (og minste) sikringene jeg hadde var 7,5A så nå er det det som gjelder over det hele. Dette kunne kanskje nyanseres noe...

02_IMG_3414_ny_med_lokk.jpeg.1aec30e59090a94cb5949470f7a5b796.jpeg

Nytt panel uten lokk...

03_IMG_3413_ny_uten_lokk_kun_7_5_A.jpeg.8caa8f7f31f4dcb1e066b4c5159ad9ab.jpeg

 

Dette var den beste jordingen jeg fant. Ligger bak til venstre for sikringspanelet. Korte ledninger og ikke mulig å trekke helt fram. Her er det forbedringsmuligheter.

10_IMG_3410_jording.jpeg.91632636230394c1be65c2e06a120c80.jpeg

 

Radio virker faktisk, tross det lednings-greiene her:) Men, @Pequod - den bryteren øverst til høyre her - hva er den til? Så vidt jeg ser ender kabelen i boksen der du setter foten når du går inn i båten på sb. side. Har det vært en el.-pumpe eller noe her?

 

15_IMG_3408_radio.jpeg.24ef63bf9ed5197baec57a34a8d88330.jpeg

 

Fantaftisk innsats @nordgutt!!😃😃

Den hvite bryteren på det nederste bildet er en bryter som oftest er koblet til septikpumpa fra toalettet eller septiktanken. Jeg mistenker at den har vært tilknyttet septiktømming! Den utrekksbryteren inne på toalettrommet aner jeg ikke hva er til. 
Når i all verden avslutter du i går @nordgutt? Du holdt jo på når jeg dro 21.30😳😳😳

Glimrende jobbet!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fantastisk godt jobba, @nordgutt Tusen takk!

 

Nå ser jeg at det har kommet flere svar på noe av det du lurte på, men tenkte jeg skulle nevne at det i reservedelsboksen min (som @Chilli Solbris har kontroll over) også skal ligge et lite utvalg av flatsikringer i tilfelle det skule være behov for det. Tror vel det er flest 10A, men litt forskjellig.

 

Når det gjelder radioen er den også et liten hodepine for meg, kunne tenkt meg en helt annen plassering, men usikker på hva som er mest hensiktsmessig. Har tenkt på taket ved siden av VHF-en, men vet ikke om det er en god plassering? Står uansett ikke oppført på lista over arbeidsoppgaver da det er langt ned på prioriteringslista mi.

 

På lanternamasta er det en løs antenne som jeg ikke aner hva er til. Har jo VHF-antenne fra før, og radioen har også en løs antenne. Kan sikkert hende at den har en løs ledning hengende et sted...

 

Det er jo tydelig at det har vært noe veldig galt med strømmen om bord. Jeg vet ikke hvor gammelt startbatteriet er, men forbruksbatteriet, som altså også har gått fløyten, ble jo kjøpt nytt i fjor! Så jeg er veldig glad for at det elektriske blir gjennomgått!

 

Hva som er hva av gammel moro er nok jeg ikke den rette til å spørre om. Det eneste jeg har montert etter at jeg fikk båten i 2019, er en ny 12V-kontakt ved dashbordet da den gamle var gåen. Kunne tenkt meg å hatt et USB-ladepunkt der også en gang i framtiden.

Link to post
Share on other sites

Har oppdatert arbeidslista her, kommet litt mer grønt...

 

https://docs.google.com/document/d/1j6WXPA88F6GGw9rvk8fNA8TZQTiK5JNvhb6_9jbR2jA/edit?usp=sharing

 

Alle som har tilgang til linken kan redigere og merke av for hva som er gjort, kan hende jeg ikke har fått med meg alt siden jeg tross alt ikke er der fysisk!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Har oppdatert arbeidslista her, kommet litt mer grønt...

 

https://docs.google.com/document/d/1j6WXPA88F6GGw9rvk8fNA8TZQTiK5JNvhb6_9jbR2jA/edit?usp=sharing

 

Alle som har tilgang til linken kan redigere og merke av for hva som er gjort, kan hende jeg ikke har fått med meg alt siden jeg tross alt ikke er der fysisk!

Jeg sert at du har notert at det gjenstår oljing av akterplattformen. Jeg  er veldig vanskelig når det gjelder behandling av teak. Dersom den blir oljet må det gjentes gaske ofte dersom den sklal holde seg pen. Ellers blir den styggere enn stygg. Spesiel da den stadig blir utsatt for sjøvann. Alternativet er å la den være ubehandlet og bli naturlig grå. Ditt valg . . .

 

Når det gjelder pynteteaken på båtsiden foholder det seg annerledes. Jeg har tatt delene hjem og vil pusse og lakkere dem. De får Ovatrololj D1 og D2, alternativt tilsvarende Respect-plje.

 

Du hadde rett når det gjelder flaggstangholderen. Den ser OK ut og passer til den nye flaggstanga. Jeg har tatt den med hjem for å polere den og lage gjengehull med settskrue for å holde flaggstanga på plass.

 

Jeg har også tatt måle av festehullene for gripehåndtakene på sidene. Jeg lager noen nye som passer til hullene og som du ikke risikerer at løsner når du svinger deg ombord.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Jeg sert at du har notert at det gjenstår oljing av akterplattformen. Jeg  er veldig vanskelig når det gjelder behandling av teak. Dersom den blir oljet må det gjentes gaske ofte dersom den sklal holde seg pen. Ellers blir den styggere enn stygg. Spesiel da den stadig blir utsatt for sjøvann. Alternativet er å la den være ubehandlet og bli naturlig grå. Ditt valg . . .

 

Når det gjelder pynteteaken på båtsiden foholder det seg annerledes. Jeg har tatt delene hjem og vil pusse og lakkere dem. De får Ovatrololj D1 og D2, alternativt tilsvarende Respect-plje.

 

Du hadde rett når det gjelder flaggstangholderen. Den ser OK ut og passer til den nye flaggstanga. Jeg har tatt den med hjem for å polere den og lage gjengehull med settskrue for å holde flaggstanga på plass.

 

Jeg har også tatt måle av festehullene for gripehåndtakene på sidene. Jeg lager noen nye som passer til hullene og som du ikke risikerer at løsner når du svinger deg ombord.

Jeg bøyer meg for ekspertisen! Hadde ikke noe særlig erfaring med teak, men det du skriver høres jo fornuftig ut.

 

Det med gripehåndtakene er også veldig viktig, det er ganske så essensielt for meg med protese og dårlig balanse å ha noe solid å holde meg i når jeg skal om bord. 

 

Tusen takk for alt det arbeidet du gjør!

Link to post
Share on other sites

Et par ting som jeg kom på nå og som jeg har tenkt på før, men som har gått litt i glemmeboka:

 

Jeg har jo brukt båten/motoren mer på mine tre år som eier enn den har blitt brukt etter at motoren ble satt inn i 2008/2009. Det som ikke er sjekket er drivreim og impeller. Og evt. bytting av kjølevæske? @Chilli Solbris???

 

Ekstra reimer ligger i reservedelsboksen, men jeg har ikke noen ekstra impeller.

 

Har lagt det inn på lista for sikkerhets skyld.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 19 minutter siden:

Et par ting som jeg kom på nå og som jeg har tenkt på før, men som har gått litt i glemmeboka:

 

Jeg har jo brukt båten/motoren mer på mine tre år som eier enn den har blitt brukt etter at motoren ble satt inn i 2008/2009. Det som ikke er sjekket er drivreim og impeller. Og evt. bytting av kjølevæske? @Chilli Solbris???

 

Ekstra reimer ligger i reservedelsboksen, men jeg har ikke noen ekstra impeller.

 

Har lagt det inn på lista for sikkerhets skyld.

 

 

Jeg har nok ikje kapasitet til så mye annet enn vinduene og kjølen i denne omgang.

Gullfisk skrev 39 minutter siden:

Fantastisk innsats alle sammen, veldig imponert. 

@Chilli Solbrishva står for tur da om jeg får til en tur mandag eller tirsdag ettermiddag?

Og er det evt noe jeg trenger å ha med av deler/verktøy for å få det gjort? 

Mandag jobber jeg kveld og tirsdag jobber jeg tidligvakt. Så de to dagene får jeg ikke bidratt noe. 
Onsdag er det noe usikkert når jeg er i Fredrikstad. 
Jeg lurer på om det er lurt å forske litt videre på det elektriske? Hva tenker dere@nordgutt og @GeirFrode

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...