Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Jeg har en gigantkjøler på motoren til Hulda. Nok til å kjøle kjølevannet til en motor på 170 hk (kjøleren kommer fra en fiskebåt). Oljetemperaturen ligger hos meg på 80- til 82 grader. Uansett temperaturen på kjølevannet. Så, jeg tror ikke du behøver å bekymre deg om kjølekapasiteten er litt romslig. Kassene plukker uansett opp varme fra omgivelsene, i tillegg til sin egen friksjonsvarme.

 

Personlig hadde jeg montert temp.målere med alarm og trykkmålere på disse girkassene. Uansett skal disse kassene være kvalitet på et høyt plan, det er ikke noe sansible frøkengreier.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 32 minutter siden:

Personlig hadde jeg montert temp.målere med alarm og trykkmålere på disse girkassene. 

 

Det var sånn jeg tenkte også. Noen hundrelapper til instrumenter for å overvåke kassene litt kan være lurt i lengden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On 2/19/2023 at 3:46 PM, kdtran said:

Ikke normalt at kassene slites ut etter kun 2000 driftstimer, så her har det nok vært mangelfullt vedlikehold ++ over båtens levetid. Ene kassen hadde helt klart hatt vann i oljen. Rustne lagre, clutchplater etc. pumpene var vrak på begge kasser og i tillegg var ett av reduksjonsgirene defekt med utslitt glideflate for aksling.
Verkstedet som overhalte på vegne av Progress var visstnok overrasket over at jeg hadde hatt fremdrift i det hele tatt. 

Fikk alle delene i retur, men glemte å ta bilder i går. Var litt for sjokkert av kostnaden på 3-tall etterfulgt av noen siffer og nuller.. Nå er alle slitte deler byttet og kassene er å anse «som nye». Måtte ha lagt på gode kr 100 000,- per kasse for å få nye, og da måtte jeg i tillegg ha bygget om motorfundamentet ettersom 507 kassen har gått ut av produksjon. 

Har selv lige været igennem samme omgang. Det blev til nye gear hos mig (som man kan se i min tråd). Efter første gear viste tegn på saltvand indvendig, havde jeg ikke tillid til at det andet var bedre vedligeholdt gennem årene. Den store “synder” hos mig var olie-kølerne, der var tæret indvendig og hvor den ene havde direkte hul så der trængte saltvand ind i gearet den vej.
Jeg fik oplyst at de bør skiftes efter 10-15 år for en sikkerheds skyld, det er ikke noget jeg tidligere har været obs på, og det blev en dyr fornøjelse…

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder giroljekjølere: det som kan være trøbbelet, er at de står over girkassen - altså kanskje omlag i vannlinjen Når man skrur av motoren, så tørker saltet av i kanalene ved hver eneste stans. Mine kjølere var sånn omtrentlig halvfulle med vann ved avskrudde motorer, og fikk saltavleiringer ganske raskt. 
 

En annen ulempe med for små kjølere, som da også blir halvtette, er jo at de begrenser gjennomstrømningen i hele kretsen.

 

En av testene Progress gjorde på mine kasser, var måling av temperaturen på ulike punkter på kassa etter timer med benkekjøring. Nå er det mange år siden, men jeg mener det som er nevnt som minimumstemperatur i en annen post i denne tråden var maks temperatur på mine kasser, og at normal temperatur skulle ligge på 50-55 grader på målepunktene. 

 

 

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 1 time siden:

Hmm... 50 - 55 grader synes jeg var noe lavt. :confused: Mine Twin Disc, riktig nok MG-506 kasser skal ha en driftstemp på ca 70 - 85 grader (maks 95) med SAE30 oil. Kan det være så stor forskjell mellom 506 og 507 kassene?

Mener det står lignende tall i manualen for 507-1. Sliter litt med å finne ut hvor temp sensor kan installeres. Noen som har ett bilde å dele?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Saltvann er noe dritt. Eller rettere sagt, saltvann i kontakt med jerndeler som ikke er tiltenkt å være i kontakt med saltvann er noe dritt. Princess var smarte når de laget fester til aktre motorlabber ved at de boret hull i stringerene og satte inn gjengede stålsylindre som festeboltene kunne skrues fast i. 

C3A30D7E-7A2C-4AC0-BC6D-2ABCE1CF76C6.jpeg.25ea993dee79c7ea8fe4ac144da0fb7e.jpeg

Topp når alt er tørt, ikke fult så topp når greiene utsettes for saltvann fra lekkende kjølere. 

 

Boltene til det ene motorlabb festet var fullstendig fastrustet, og røk tvert av når jeg gjorde ett forsøk på å fjerne dem. 
Frem med feinsagen med andre ord. 
9BDFD6C2-583D-42F9-97D7-7FB89F8C0B53.jpeg.1a9fff53b4ef62c1199faeddff1940e3.jpeg

 

2F40A311-E0F4-448B-90B2-72785B1AC9CF.jpeg.fc72b1156ade93ba5c5aa9d5d93bb1b2.jpeg


Fikk ut stålbitene som boltene til motorlabbene var festet i. 
Disse har nok sett sine bedre dager. Skal prøve å varme dem godt opp å se om jeg får ut det som er igjen av boltene. Hvis ikke får jeg få laget nye boltefester. 

9A4E9836-D9E5-4D70-ADF4-09A39F2D68E8.jpeg.125deba6d1e2054e2e3a07c7d9440d39.jpeg


Utkappene jeg skar ut av stringer er limt på plass igjen med fortykket epoxy og glassfiber som dekket stringer der motorlabben hviler er fjernet, så litt støping så er det ingen som kan se at kdtran har vært på ferde igjen. 
 

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støping av lettere maltraktert men nå reparert stringer er ferdigstilt. Det hvite som synes gjennom matten er ikke luft, men fortykket epoxy brukt til å sparkle ujevnheter i overflaten. Forsenkningene er der jeg skal bore ut for festemutter og bolter. 

 

3CD8FB16-7147-41F2-AC67-C27F596CDE74.jpeg.8b0d069ae4f4a99a016a29157e24dd4e.jpeg
Tenker sliping og overflatebehandling til helgen. 
Når det er gjort gjenstår bare en rask vask av maskinrommet før maskinene kan settes inn igjen. 


FF

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Chilli Solbris skrev On 19.3.2023 at 17.09:

Vakkert!😁😁😁

Var ikke like vakkert i dag, dessverre. Litt reaksjon med underlaget her og der, samt for lav temperatur har medført mangelfull herding og behov for å fikse litt. Det var uansett (nesten) verdt forsøket å ta en «quick and dirty» tilnærming men jeg burde vel strengt tatt ha visst bedre. 😄

Starter med å tilføre litt mer varme i maskinrommet slik at det som kan herde faktisk herder, og tar det derfra.

 

Slenger ved noen bilder av slitne girkasse deler som nå har blitt erstattet med nye. 


4BC4B0F1-1753-4525-B59B-87405FF63FC1.jpeg.2619571f613e72edc9379742985b39fb.jpeg

 

6E1A9CFC-AF7F-475B-8CB9-441364069246.jpeg.1aab2082e6ba23232fa8d612f4d73a7d.jpeg

 

Clutch plate med rustne tenner

14B8A01B-1675-4064-99A6-A20F9D8A68BE.jpeg.e0437150e6763d1e3b936e7166e76f74.jpeg

 

93A50E74-F0D0-4565-A840-064A7CDE0860.jpeg.791856b2b8e8a5df0558adf4c8ea6efa.jpeg

 

2 esker med metallskrap. Nålepinnslagrene både lugget og hadde en del slark og jeg er alt i alt glad for at dette ble oppdaget og utbedret mellom to sesonger i stedet for tidlig i eller midt i en sesong. 

D30B0BF2-B9E2-4D22-9584-160A5181371E.jpeg.cf5db9f068a5315638416ff673ce6aa9.jpeg

 

BFC06769-2775-4F4E-8B44-2CC9F07CA1DB.jpeg.a656bb88d2bab47eefd911b1972d79c6.jpeg
 

Har også bedt verkstedet hjelpe meg med noen siste småting på motorene. 
Den totale arbeidslisten for arbeid utført av verkstedet med maskinene ute ble ikke kjempelang:

- Utbedret kjølevannslekkasje og eksos lekkasje fra ene eksos manifolden

- Byttet ventiler i oljedistribusjonshusene, begge motorer

- Nye oljeslanger mellom oljedistribusjonshus og filtre, begge motorer

- Overhalt sjøvannspumper, begge motorer

- Byttet termostater, begge motorer

pluss noen smågreier. 
 

Prioriteringen fra min side har vært å bytte slitedeler jeg ikke kommer til på en fornuftig måte med motorene installert i båten. 
Kunne ha gjort motorjobben selv, men i en travel hverdag strakk tiden rett og slett ikke til så da anså jeg det som mer fornuftig å la proffene ta seg av motorene, og heller bruke de timene jeg har hatt tilgjengelig på tidskrevende arbeid som vasking av tanker og maskinrom. 

Propellene er også på vei tilbake etter retting og balansering, og jeg gleder meg til å oppleve effekten av dette arbeidet. 
 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi lever nok i et land som ikke understøtter herding av 2-komp. produkter en del måneder i året. For øvrig skal det bli interessant å se resultatet av den omseggripende reparasjonen. Nokså mange kroner som ligger i kartongen. Vann i slik mekanikk er veldig ødeleggende. Bra at du tok aksjon, og ikke fikk et havari under fart. 

Link to post
Share on other sites

Men var det virkelig nødvendig å kassere det drevet pga noe som på det øverste bildet ser ut som overflaterust? Jeg antar at bare denne delen koster en god del båtlapper. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Før i tiden, den gangen jeg var ung, mange år siden. Da var det allment at girtenner hadde overflateherding. Heter et eller annet. Har glemt det. Kan finne det, men tro meg på mitt ord. Litt rust ville gå gjennom herdingen, som kun er noen mikrometer av overflaten. Og rusten, som er et 'karbid' er meget slitende. Så tannhjul i gir og kardanger med rust ble byttet med hård hånd. 

Link to post
Share on other sites

Mulig, gir ble lagt i en kasse glødende kull under en atmosfære av amoniak, eller eller noe slikt i 24 timer. Tilførte carbon (C) til overflaten.

 

Tenke, tenke, prosessen over ble feil. Kullkasse-metoden blir som å ha en wienerpølse uten skinn. Etter et døgn i kassa får den skinn. Mye brukt på veiv- og kamakslinger, gir etc som ikke var smidde. Uten skinn har en wienerpølse liten kraft mot deformasjon.

 

Enda en villedende informasjon fra Hulda. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 40 minutter siden:

Ser TS ikke fikk til nok herding i maskinrommet vedr maling/støping. Samler det deg gass mellom overflate og oksygen så vil det herde dårlig. I hvert fall min erfaring..

 

OK! Det har jeg ikke opplevd. Men jeg trodde du henviste til @Hulda sitt innlegg om overflateherding av tannhjul rett over ditt, så da ble det litt rart...:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Tenke, tenke, prosessen over ble feil. Kullkasse-metoden blir som å ha en wienerpølse uten skinn. Etter et døgn i kassa får den skinn. Mye brukt på veiv- og kamakslinger, gir etc som ikke var smidde.

Det du beskriver er settherding. Det geniale med settherding er at man kan herde et stål som i utgangspunktet har for lavt karboninnhold til at det er herdbart ved varmeherdsel. Karbon fra kullet diffunderer inn i overflaten på stålet, og dermed øker man karboninnholdet i det ytterste skiktet som igjen gjør at det tar herdsel. På den måten kan man bla. herde vanlig automatstål. 

 

Når det gjelder det omtalte drevet blir det vanskelig å si om overflaten er skadet av rust ut fra bildene. Vet ikke en gang om det er settherdet. Det kan jo også være annen slitasje som gjorde at de valgte å bytte drevet, eller det kan rett og slett være at det er byttet uten at det strengt tatt hadde vært nødvendig. 

Redigert av Komodo
Skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...