index Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Okkaby skrev for 5 timer siden: Firma som Exxon bruker enorme summer på forskning/utvikling. Noe Biltema ikke vet hva er. Nei, hvorfor skulle de forholde seg til det når de kjøper inn olje av en spesifisert kvalitet fra noen som allerede har gjort denne forskningen? Etter hva jeg forstår kjøper Biltema nå olje fra Carlube, eller selskapet bak disse. Før det var det Statoil, og før det igjen Exxon/Mobil. Så det er ordentlige saker de kjøper, som spesifikasjonen viser. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Disse Biltemaolje-trådene er stadig ofte like underholdende Biltema fyller 60 år til neste år, og jeg har vært kunde der i snart 40 år. Har ingen betenkeligheter med å velge Biltemas oljeprodukter til ymse formål. Selv om det kanskje føles bedre på en slags måte om det står Castrol på kanna/flaska. Biltema er et multimilliardkonsern med over 140 varehus som har lite å vinne men veldig mye å tape på å tilby dårlig olje til folket. Ikke er de så fryktelig lavt priset heller, men utvalget begynner å bli bra og det er god tilgjengelighet. Her en 15 år gammel tråd som også er egnet som aftensunderholdning hvis man vil. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Teerex skrev 8 minutter siden: Biltema fyller 60 år til neste år, og jeg har vært kunde der i snart 40 år. Samme her. Min første garasjejekk ble kjøpt på Biltema for 40 år siden, og har fått enormt med juling gjennom årene. Den kan fortsatt brukes, men er ikke førstevalget lenger. Jeg kjøper mye rart på Biltema, man lærer seg å vurdere kvaliteten med årene. Veldig mye er veldig bra, deriblant oljeproduktene. Ikke spesielt mye billigere, men lett tilgjengelig og bra utvalg i typer så man får akkurat det man skal ha. Anbefales. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Teerex skrev 10 minutter siden: Har ingen betenkeligheter med å velge Biltemas oljeprodukter til ymse formål. Ikke jeg heller så lenge det står Use only Biltema oil på olje påfyllingslokket på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Hvis Biltema hadde solgt dårlig olje så ville det blitt kjent ganske fort. Biltema olje er vel Norges mest solgte? Jeg for min del har aldri hørt om en motor som har havarert pga dårlig olje, bare feil olje. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 pipe skrev 13 minutter siden: Ikke jeg heller så lenge det står Use only Biltema oil på olje påfyllingslokket på motoren. På mine lokk står det bare 710. Kan ikke forstå hvorfor.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pipe Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Teerex skrev 1 minutt siden: På mine lokk står det bare 710. Kan ikke forstå hvorfor.... Dagens Men hvor lett er det å finne 710 olje? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 (redigert) finnmarken skrev 14 minutter siden: Biltema olje er vel Norges mest solgte? Kanskje over disk men endel store verksteder får olje levert i bulk med tankbil så da skal kannene bli båret kjapt ut av den lokale BT buutikken for å holde følge. Selv om noen av oss fortsatt driver med oljeskift er nok proff markedet der BT ikke er mange ganger så stort. Redigert 22.September.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 9 hours ago, dieselfan said: Sendte en mail til teknisk hos VP for mange år siden hvor jeg spurte om jeg kunne bruke VDS3 på motorer som skulle ha VDS2. Siden VP ikke har hatt tid til å svare lurer jeg på om dere vet? Det er hvertfall det de selger til alle som kommer inn døra hos VP-pusherene uansett om det er til en 2022 D6 480 eller til den første forgjengeren, TAMD 60A (på 192 hk) fra 1977. Sistnevte anbefalte vel VP med singelgrade 30 eller 40 olje da de var nye. Mener det var sinqgelgrade som gjaldt helt frem til ca 1986 når 40 og 60-serien ble til 41 og 61. Men (olje)verden har gått videre siden da. Uten å kunne bevise noe har jeg alltid hørt og vært i troen av at Neste spec inkluderer og overgår den forrige. For eksempel ACEA A5 kan brukes på de motorer som foreskrev A4 osv gitt at viskositeten også stemmer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Okkaby Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 sap_2000 skrev 4 minutter siden: Det er hvertfall det de selger til alle som kommer inn døra hos VP-pusherene uansett om det er til en 2022 D6 480 eller til den første forgjengeren, TAMD 60A (på 192 hk) fra 1977. Sistnevte anbefalte vel VP med singelgrade 30 eller 40 olje da de var nye. Mener det var sinqgelgrade som gjaldt helt frem til ca 1986 når 40 og 60-serien ble til 41 og 61. Men (olje)verden har gått videre siden da. Uten å kunne bevise noe har jeg alltid hørt og vært i troen av at Neste spec inkluderer og overgår den forrige. For eksempel ACEA A5 kan brukes på de motorer som foreskrev A4 osv gitt at viskositeten også stemmer. Skal vel VDS4 på nye VP commonrail. Å den er vel Syntetisk. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
5nacks Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Jeg bruker å kjøpe olje hos den lokale Yanmarbutikken. Det "Yanmarolje", kanskje produsert på samme sted som biltemaoljen. Ikke vet jeg. Prisen for oljen fra Yanmar er 98 kr/literen. Hos biltema er den 87,25 kr/literen. Marginal forskjell, men for alt jeg vet kan biltemaoljen være bedre Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 sap_2000 skrev for 1 time siden: Det er hvertfall det de selger til alle som kommer inn døra hos VP-pusherene uansett om det er til en 2022 D6 480 eller til den første forgjengeren, TAMD 60A (på 192 hk) fra 1977. Takk Det du sier stemmer med det jeg hører fra VP verkstedene på mine trakter, men undres over at det ikke er mulig å få det skriftlig fra VP... Så mange kilometer med manualer men ikke et eneste sted har jeg sett noe som klart avklarer forholdet mellom VDS2 og VDS3 Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 jeg brukte en stund biltema-olje på porscha (Biltema 20w50 classic). Og ja - folk sa jeg var gal. Det var først når flasken endret seg uten at databladet ble oppdatert at jeg ble skeptisk og byttet til Valvoline VR1. I forhold til ytelse merker jeg ingen forskjell. Motoren tok ikke direkte skade av å bruke biltema-olje - i hvertfall ikke som jeg har klart å observere. Men - det jeg har observert er at Valvoline-olja er kølsvart når jeg gjør oljeskift. Biltema-olja var bare litt mørkere enn olivenolje etter samme antall kilometer. Hva betyr det? Jo, en renere motor med valvoline fordi alt mulig dritt og gørr blir plukket opp av olja og blir ikke liggende igjen. Betegnelser og slikt har jeg ikke peiling på men begge oljene er for "gamle" bilmotorer og har ekstra zddp og fosfor og slikt som de gamle motorene trenger. Jeg vil anta at specs på begge er innafor det som står i brukerhåndboka, men dette burde jeg nok ha sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 (redigert) Denne mercruiseren er vel en gammal motor fra vm i Italia. utgangspunkt fra åttitallet senere fått litt større volum og mer hk. i min Cherokee, som har lillebroren til denne motoren, 4-92 hadde jeg utfordring med at støtstengene hoppet av,. På bilmotorene er ikke dette justerbart. Jeg byttet så til den nevnte 20-50 heavy lube classic olje fra biltema. etter det var problemet løst. brukte mindre olje gjorde den også. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963 jeg tipper Mercruiseren vil like godt oljen du etterspør, og sikkert enda tykkere også. på samme måte som SAP trodde jeg at de nyere spec nummer, gjerne høyere, også dekker de som er lavere. Slik sett tror jeg kanskje man skal slite med å finne ei mineralolje i dag som er for dårlig til å fylle spesifikasjonene fra motorer produsert for 40 år siden. Redigert 22.September.2022 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 pipe skrev for 11 timer siden: Kanskje over disk men endel store verksteder får olje levert i bulk med tankbil ?? Virkelig? Med tankbil?? Du mener vel på fat? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 Jannmar skrev 39 minutter siden: ?? Virkelig? Med tankbil?? Du mener vel på fat? Er nok fat forhandlerne kjøper. Kjørte nettopp forbi en stor Suzuki-forhandler i Kristiansand hvor der sto mange fat med Motul olje utenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 Den gangen jeg jobbet med CAT, og der gikk det noen hundre liter i uken, kom motor/gir/kardang- og hydraulikkoljer på 200 liter fat. Til hobbygutta fikk vi litersflasker. Den gangen gikk det i Texaco. De leverte billigere enn Reginol. Ellers er dette med olje noe som kommer opp hver høst. Like sikkert som kondens på tanken. Like sikkert som at ingen kan fortelle hvor Statoil/Equinor har raffeneriet som produserer motorolje. Heller ikke hvor Volvo har raffeneriet sitt. Den gangen jeg jobbet for Statfjord/Gullfaks kom oljen merket med Statoil, men under merkelappene kunne vi skimte BP. Men da er vi tilbake på 90-tallet. Mulig Statoil/Equinor har bygget seg et nytt raffeneri for produksjon av smøreoljer etter den tid. GM'en som sitter i Hulda er fornøyd med neste hva som helst. Bare det ikke er viskositet under 15W-40. Så til motoren bruker jeg Felleskjøpet eller Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 Teerex skrev for 13 timer siden: På mine lokk står det bare 710. Kan ikke forstå hvorfor.... Du har mistet et punktum, skal være 71.0 pipe skrev for 13 timer siden: Men hvor lett er det å finne 710 olje? Det er et Biltema lokk som fulgte med smøroljen til Biltema i forre århundre. Mener det betyr at etter 71.0 årlige oljeskift med Biltema oljen er det på tide med en motor overhaling. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 12 hours ago, Okkaby said: Skal vel VDS4 på nye VP commonrail. Å den er vel Syntetisk. Jo du har nok rett i det. Frem tl rundt 2017/18 var det VDS3 som gjaldt. Appropos det med syntetisk. Cummins manualen til QSB 5,9 brukte nesten en hel A4 side til å forklare ang spesifikasjoner og viskositeter. Det ble og presisert at syntetisk olje ikke var ønskelig selv om den teoretisk skulle beholde spes lenger og øke skiftintervaller.. Var noe med lavere "sheer-rate" elns. Andebaflingen der var helt klart å holde seg til den høyeste spec 15w40 mineraloljen man kunne oppdrive. Det var den gang Cummins 20076/77/78 som tilsvarte VDS 3 så langt jeg kunne skjønne. Biltema 15w40 turbodiesel har også forandret seg de siste 6-7 årene. Før hadde den VDS 2 spec (og ikke cummins). Nå har den VDS 3, Cummins 20076/77/78 samt endel andre som ikke stod der før, så selv om kanna og navnet er det sammme som før, så er nok oljen blitt en generasjon nyere. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gullfisk Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 I min manual(Yanmar) står det sepesifisert 15w-40. API: CD eller høyere, men ikke bruk CG-4, CH-4 Her trodde jeg at både CG og CH var høyere enn CD? ACEA: E-3, E-4 og E-5, men ikke bruk E-1, E2 , B JASO:DH-1, men ikke bruk DH-2, DL 1 Men da kan jeg feks ikke bruke denne i følge manualen, som er CH-4. Nå har jeg bare brukt Yanmar sin olje, og har det fint med det, men den gamle Volvoen i forrige båt, gikk på denne oljen de årene jeg hadde den. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 Ser at det er gammelt bilde, og at spec i tekst er anerledes. Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA E7, API CI-4/SL, MB 228.3, MAN M3275, MTU TYPE 2, Volvo VDS-3, Mack EO-N, EO-M Plus, Renault RLD-2, Cummins CES 20076/20077/20078, Deutz DQC III-18, Detroit Diesel DFS 93K215, Caterpillar ECF-2, JASO DH-1 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 (redigert) Hulda skrev for 3 timer siden: Den gangen jeg jobbet for Statfjord/Gullfaks kom oljen merket med Statoil, men undermerkelappene kunne vi skimte BP. Men da er vi tilbake på 90-tallet. På Statfjord på 2000-tallet hadde vi diverse oljer merket Shell også. Redigert 23.September.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 Jannmar skrev 1 minutt siden: På Statfjord på 2000-tallet hadde vi diverse oljer merket Shell også. Det var etter min tid. Sist jeg var på Stat A hadde jeg kontor på Poly Crown. Ren luksus. Så traff jeg på Poly Crown rundt 2011. Da som hotellrigg på Valhall PH. Da som er miserabelt vrak. Grunnet kloakklekkasje fikk jeg lugaren til stuerten. Det var heller ingen høydare. Møkkete og elendig med UK catering på sparebluss. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 Hulda skrev 18 minutter siden: Det var etter min tid. Sist jeg var på Stat A hadde jeg kontor på Poly Crown. Ren luksus. Så traff jeg på Poly Crown rundt 2011. Da som hotellrigg på Valhall PH. Da som er miserabelt vrak. Grunnet kloakklekkasje fikk jeg lugaren til stuerten. Det var heller ingen høydare. Møkkete og elendig med UK catering på sparebluss. Å den het vel Safe Scandinavia når den lå på Valhall. Har sjøl tilbrakt en del ture på den, når den lå på SFA, samt i ettertid som Safe Scandinavia. Gammel utrangert møkka balje nå. Men var luksus i tiden på SFA. Men ikke mye luksus på SFA nu lengre. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 23.September.2022 Link til dette innlegget Svart 23.September.2022 Stemmer det, ble døpt om. Da jeg var der, var det Knudsen OAS som var reder. Lurer på om Statoil kjøpte Poly etter hvert. Første gangen jeg var på SFA var det som å komme til et luksushotell. Gutta fra Texas skulle ha biffer, skalldyr, Coca Cola og røkelaks. I mengder. Nå mimrer vi langt unna olja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.