Jump to content

15W-40 dieselmotor olje fra Biltema


vinyler59

Recommended Posts

Motorolje, smøring, klassifikasjoner etc, forsøk på rydde litt
opp i fakta og synsing. Når jeg leste om trimmede mopedmotorer som skar seg
med billig olje, men ikke med dyr olje så tenkte jeg at dette ikke var tatt ut
av løse lufta. Mer om dette på slutten under additiver. 


Fra VP D2-55 manual:
Oil grade -  VDS-2, ACEA E5, API CH-4
Viscosity at -5 to +50°C -  SAE 15W/40, SAE 20W/50
 

Vanlige oljer som kan brukes:
- VDS-3 Olja Volvo Penta 5L: SAE 15W-40, VDS-3, API CI-4, ACEA E7

- Delvac MX 4L:SAE 15W-40,  API CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF/SJ, ACEA E5/E3/B4/B5/A2, MB 228.3/229.1, MACK EO-M Plus, VOLVO VDS-2/VDS-3, Allison C-4, Cummins CES 20077/76/72/71, RENAULT RVI RLD

- Biltema Turbodiesel 15W-40: API CH-4, SJ, ACEA E5, E3, E2, A3/B3, MB 228,3, MAN M3275, Volvo VDS-2, CAT TO-2, Mack EO-M Plus, Cummins CES 20076, MTU-oljekategori 2

 

Biltema Turbodiesel 15W-40: API CH-4, SJ, ACEA E5, E3, E2, A3/B3, MB 228,3, MAN M3275, Volvo VDS-2,CAT TO-2, Mack EO-M Plus, Cummins CES 20076, MTU-oljekategori 2

 

De tre oljene over oppfyller kravene til min VP D2-55, så så langt er det ok. Selvsagt kan en
stille spørsmålet om det som står i deklarasjonen stemmer, men vi må vel kunne gå ut fra det.

Hva som ikke står i klassifikasjonene over er additiver. Det kommer jeg tilbake til nedenfor.

Først fra Wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Motorolje

 

«APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to
bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og
C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S,
og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir
kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav
tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene
først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes
kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4.


https://www.api.org/products-and-services/engine-oil/eolcs-categories-and-classifications/oil-categories#tab-diesel-c-categories

ACEA (Den europeiske bilprodusentorganisasjonen Association des
Constructeurs Européens d'Automobiles) har utarbeidet et annet
klassifiseringssystem som angir motoroljens kvalitetsnivå:

Motorolje til bensinmotorer betegnes med A (A1, A2, A3, A5),
olje til lette dieselmotorer betegnes med B (B1, B2, B3, B4, B5).
Disse er slått sammen til A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5.

Olje til bensin- og lette dieselmotorer betegnes med C (C1, C2, C3).
Denne har mindre andel svovel, sulfatert aske og fosfor i oljen,
noe som gir mindre utslipp).

Olje til tyngre dieselmotorer betegnes med E (E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7).»

 

Tilbake til additivene, her måtte jeg grave dypere og skifte til engelsk.
Dette er hva vi egentlig putter i sekkeposten liten skrift.
Det er en hel rekke additiver man kan putte i mineralolje, vi holder oss til mineralolje,
ikke syntetiske oljer som er forholdsvis kompliserte. 

Det er her blant additivene «liquid engineering» kan passe å bruke.

 

Vi kan f.eks. se på en grei web side om smøring, som er web siden til tidskriftet
«Machinery Lubrication» og vel sånn nogenlunde objektivt.
https://www.machinerylubrication.com/Read/31107/oil-lubricant-additives

 

Her finner vi oversikt over noen vanlige additiver som brukes. Det er her mange
produsenter legger ned MYE arbeid. Det er ganske sikkert at det nok er store forskjeller
mellom de ulike produsentene. Noen holder seg til spesifikasjonene over og tilsetter
et minimum er additiver, mens noen virkelig gjør forskning og utvikling i jakten på
den perfekte smøreoljen. Hva som trengs i langsom lavytelse båtmotor er uklart.  Hvordan
trimmede små mopedmotorer oppfører seg er noe annet, jeg tro de kjører langt utover spek.

 

Conventional Lubricant Additives:

* Anti-oxidants - forlenger levetiden til oljen.

* Rust and Corrosion Inhibitors - reduserer korrosjon i metalldeler.
* Viscosity Index Improvers - opprettholder viskositeten ved høye temperaturer.
* Anti-wear (AW) Agents - minker mekanisk slitasje.
* Extreme Pressure (EP) Additives - reagerer kjemisk med jern/stål overflater for å gi overflater
som tåler mer metall til metall kontakt/slitasje, lager er offeroverflate.
* Detergents - vaskemidler, hjelper til fjerne partikler. 
* Dispersants - såpe, holder små partkler i løsning.
* Anti-foaming Agents - midler for forhindrer skumdannelse.
* Friction Modifiers - midler som gir lavere friksjon mellom deler i bevegelse.
* Pour Point Depressants - senker temperaturen der olje til til gelé.
* Emulsifiers - emulgatorer som holder olje/vann emulssjoner i "løsning".
* Demulsifiers - gjør det motsatte av emulgatorer sørger for at vann etc ikke "løser" seg.
* Biocides - hindrer at bakterier spiser og gror i olje.
* Tackifiers - sørger for at oljen holder seg fast på deler i bevegelse.

 

Det anbefales å gå inn på web siden nevnt over og lese selv. 

 

 

Kaskje litt langt, men jeg syntes det var nyttig å lese om additivene som skiller oljene fra hverandre selv om de har samme spesifikasjoner mhp viskositet, svovel etc.

 

 

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Når skipsdiesler på både MGO og  HFO går 100 000 timer på standard ( billig ) smøreolje så er det liten vits i å søke etter additiver som ikke er listet opp noen steder eller kan dokumenteres.

Vår standard fritids dieselmotor dør lenge før lagre, stempelringer eller sylindre er utslitt ( under normale driftsforhold)

Blodtrimma Tempo Lett er ikke relevant her.

 

Det er forskjell på olje når temperaturer blir ekstreme, vi så det særlig på luftkjølte stempelkompressorer. Her byttet vi fra Statoil til Esso variant og fikk mye mindre koksing på ventiler. På dieselmotorer vi hadde ombord så var det ikke registrert noe forskjell i slitaje uansett olje som var brukt. På den eldste båten jeg var maskininst på var hovedmotor var gått 100 000 timer ( 2 takt ) og hjelpemotorer ( 4 takt) ca 50-70 000 timer

Link to post
Share on other sites

olews skrev for 15 timer siden:

 


Fra VP D2-55 manual:
Oil grade -  VDS-2, ACEA E5, API CH-4
Viscosity at -5 to +50°C -  SAE 15W/40, SAE 20W/50
 

Vanlige oljer som kan brukes:
- VDS-3 Olja Volvo Penta 5L: SAE 15W-40, VDS-3, API CI-4, ACEA E7

 

Biltema Turbodiesel 15W-40: API CH-4, SJ, ACEA E5, E3, E2, A3/B3, MB 228,3, MAN M3275, Volvo VDS-2,CAT TO-2, Mack EO-M Plus, Cummins CES 20076, MTU-oljekategori 2

 

Dette er feil, BT olja holder også VDS-3,  ACEA E7

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/15w-40/turbodiesel-15w-40-2000022970

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 5 timer siden:

På dieselmotorer vi hadde ombord så var det ikke registrert noe forskjell i slitaje uansett olje som var brukt. På den eldste båten jeg var maskininst på var hovedmotor var gått 100 000 timer ( 2 takt ) og hjelpemotorer ( 4 takt) ca 50-70 000 timer

 

HURRA! Endelig en som mener akkurat det samme som meg :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg la ikke ved noen link til Biltema, det er to oljer som er nokså like:

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/15w-40/turbodiesel-15w-40-2000048536

API CH-4, SJ, ACEA E5, E3, E2, A3/B3, MB 228,3, MAN M3275, Volvo VDS-2, CAT TO-2, Mack EO-M Plus, Cummins CES 20076, MTU-oljekategori 2

 

Siden jeg ikke har turbo valgte jeg den som ikke er turbo.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/15w-40/turbodiesel-15w-40-2000022970

Den for turbo.

 ACEA E7, API CI-4/SL, MB 228.3, MAN M3275, MTU TYPE 2, Volvo VDS-3, Mack EO-N, EO-M Plus, Renault RLD-2, Cummins CES 20076/20077/20078, Deutz DQC III-18, Detroit Diesel DFS 93K215, Caterpillar ECF-2, JASO DH-1.

 

Men jeg tror ikke det egentlig har så mye å si, spesifikasjonene jeg fant fram dreide seg mye om svovelutslipp etc og hva moderne motorer skal ha. 

 

Tror ikke en lavytelse D2-55 trenger spesialolje. 

 

Additivene er nok viktig når du nærmer deg grensen for ytelse, men de fleste av oss er ikke der. 

 

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

…så har jo Biltema også denne versjonen:

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/dieselolje-innenbordsmotor-15-w-40-2000031301

 

 

Fra

105,-

Pris / L:

105,-

Dieselolje innenbordsmotor 15 W-40

Beskrivelse

Kvalitetsolje for maritime, dieseldrevne motorer, inkludert turbo. Bevarer motorens optimale ytelse, og forlenger levetiden. Gode konserverende og rengjørende egenskaper. Anbefales også til vinterlagring.

Oppfyller normene: ACEA E7, API CI-4/SL, MB 228.3, MAN M3275, MTU TYPE 2, Volvo VDS-3, Mack EO-N, EO-M Plus, Renault RLD-2, Cummins CES 20076/20077/20078, Deutz DQC III-18, Detroit Diesel DDC 93K215, Caterpillar ECF-2, JASO DH-1, Global DHD-1

Inneholder BENZENESULFONIC ACID, MONO-C16-24-ALKYL DERIVS., CALCIUM SALTS. Kan gi en allergisk reaksjon.

 

 

Vet ikke helt hva som er forskjellen her, har ikke studert noe på det.

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 41 minutter siden:

Vet ikke helt hva som er forskjellen her, har ikke studert noe på det.

 

De har skrevet Marine på den og doblet prisen. På samme vis som med de fleste andre produkter til båt og båtpleie. Min motor hadde sine første 15 år i bil før den havnet i båt og nå har tilbrakt like lang tid der. Jeg tviler egentlig på om den trenger en annen olje nå enn da den rullet på hjul. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 38 minutter siden:

 

De har skrevet Marine på den og doblet prisen. På samme vis som med de fleste andre produkter til båt og båtpleie. Min motor hadde sine første 15 år i bil før den havnet i båt og nå har tilbrakt like lang tid der. Jeg tviler egentlig på om den trenger en annen olje nå enn da den rullet på hjul. 

Rart med det. Min motor ble utslitt i bil og så renovert til båt. Eneste forskjellen er at dieselpumpen gir mer pepper på lavt turtall. Så her går det også på olje til bil.

Link to post
Share on other sites

Olja fra Biltema lister faktisk opp noen av additivene :

«Inneholder BENZENESULFONIC ACID, MONO-C16-24-ALKYL DERIVS., CALCIUM SALTS.» (tviler ikke på at dette kan gi allergisk reaksjon,

benzen sulfonsyre er ikke akkurat sukkertøy, men det er nok kalsiumsaltet de har brukt).

 

Det er mye rart som tilsettes olje, en artikkel fra 2017 går gjennom endel additiver. 

https://link.springer.com/article/10.1007/s40090-017-0128-x

Den er litt tung, jeg har ikke hatt tid og krefter til å lese gjennom enda, men det er mye lærdom å hente for den som vil investere litt tid.

Det gjøres mye for å forbedre egenskapene til smøreolje.  Hvor mye det egentlig betyr for oss med normale motorer er vanskelig å si. 

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

index skrev On 15.2.2023 at 12.21:

 

De har skrevet Marine på den og doblet prisen. På samme vis som med de fleste andre produkter til båt og båtpleie. Min motor hadde sine første 15 år i bil før den havnet i båt og nå har tilbrakt like lang tid der. Jeg tviler egentlig på om den trenger en annen olje nå enn da den rullet på hjul. 

 

Ja dette er nok korrekt. Mulig det er noen ekstra tilsetninger i marineoljen men begge er VDS3

 

 ---------------------------------------------------------------

 

Sendte denne mailen til Biltema og fikk svar med en gang :-)

Hei

Håper dere kan hjelpe meg her 😊

 Ser dere har 2 oljer som tilfredsstiller VDS3 som er Volvo Penta sitt krav til en D3 170hk 2011 modell båtmotor.

 

4 liter 349,- kr

Nummer: 30-569 Dieselolje innenbordsmotor 15 W-40, 4 L

 

 4 liter 219,- kr

Nummer: 36-962

  

Spørsmål:

  1. 36-962 Er dette en VDS3 olje som jeg kan bruke i båtmotoren da kravet er VDS3 fra Volvo?
  2. Hva er forskjell mellom 30-569 og 36-962 siden 30-569 er 130,-kr dyrere? Må eg bruke 30-569 siden det er en båtmotor? Kravet er jo kun VDS3?

--------------------------------------------------------- 

Svar fra Biltema:

Hei 

 Fikk dette svaret fra vår produktansvarlige:

I følge den interne informasjonen fungerer begge disse for Volvo VDS-3. Disse bør ikke gjøre noen forskjell for kunden.

Link to post
Share on other sites

Det er en ting som alltid fasinerer meg med slike tråder;  

 

Du kjøper en båt med en motor, og motoren er dyr. Kanskje flere hundre tusen og kanskje har båten to stk også. Og så skal man spare noen få kr på det absolutt viktigste for motoren? Jeg har aldri skjønt det og kommer ikke til å skjønne det heller. Og kanskje speseilt i båt, hvor kostanden er skyhøy for reparasjoner-bare fordi at båt er båt. Korte sessonger har vi og det er begrenset kapasitet på verksteder også. For ikke snakke om driftsikkerhet. 
 

Som bilmekaniker gjennom 25 år på forskjellige merkeverksted, har jeg sett endel rar slittasje på motorer,  spesielt kamaksler, ventilløftere, pumpedyser på diesel og på kammer som driver høytrykkspumper for drivstoff. 

 

I de aller fleste tilfellene, er jeg rimelig sikker på at årsaken er lav kvalitet på olja. På biler som ikke har fulgt serviser eller det er skiftet olje for 500kr på et eller annet snodig verksted, er det ofte man ser påbegynnende slittasjer eller MYE avleiringer. Det er nesten så ille at jeg kan si hva som står i serviceheftet eller ikke står der….etter hvordan motoren ser ut inni. 

  

På mine egne biler som har vært alt fra Passat pumpedyser, 1.8t,  Toyota diseler mm. Så har jeg tatt av toppdekslet og kontrollert tilstand på kammer/lager mm. 

 

Grunn til at jeg begynte  å sjekke dette, var at jeg måtte skifte toppdekselpakning pga lekkasje på min første bil. Kammakselen så strøken ut. Som skoleelev på fil og hvil var det begrenset hva man hadde råd til. Olja var ikke så viktig så lenge den ble skiftet til intervall. 99kr for 5l på lokale bilrekvistaen ble brukt. Etter et par år så lakk pakningen igjen og da var det slitt igjennom herdingen på alle kammene. Fatter begynt som maskinfører og  hadde kjøpt inn Fina first Gold til en maskin på 200l fat, så jeg begynte å bruke det i stedet. Bilen gikk 150000 km uten at det ble ytterliger slittasje på kammer eller ventilløftere. Hadde ikke olja vært årsaken ville kammene fortsatt blitt slitt. 

 

Til og med gode oljer, ihvertfall det man tror er gode oljer, har også sine utfordringer. Shell oljer f, eks. Ikke spesielt imponert-  selv om olja var dyr.  På alt av maskiner, biler og båter bruker jeg Castrol. Det er aldri noe tull. Olja blir kølsvart, men nå du åpner motoren så ser det reint og fint ut inni. Dvs ikke noe koks eller avleiringer som lager trøbbel-kun svart olje. 

 

På flere biler jeg har hatt fra Vag hvor det var brukt Shell oljer, var det ekstremt mye koks, spesielt i topplok og bunnpanne. Etter et til to olje skift med Castrol, er koks og avleiringer blitt borte og det er bart metall og svart olje inni motoren - som det skal være.  


Jeg skal ikke fortelle hva andre skal gjøre, vi er voksne folk og kan bestemme selv. Alle har sine erfaringer og jeg har delt mine. Happy boating😊

 

Link to post
Share on other sites

Ja, @anders1234, nå er vel ikke Shell en 'billigolje'? Tilbake på 70-tallet hadde vi de samme erfaringene med kondensgrøt under ventildekselet og koksing av motorene. Andre oljer hadde ikke dette problemet. I dag virker slitasjeproblemet heller å knytte seg til anbefalt svært lange skifteintervaller heller enn oljefabrikatet. Jeg kjøper fremdeles ikke Shell, av gammel vane. Om jeg har en olje som får bilmotoren min til glatt å gå 300 000 km uten nevneverdig slitasje, så heller jeg gjerne denne oljen på båtmotoren min, som i mitt tilfelle er en jernklump fra 1985. Som stort sett koksfritt ikke kjører mer enn rundt halve av maks turtall. Så får alle andre gjøre som de vil.

Link to post
Share on other sites

anders1234 skrev for 8 timer siden:

I de aller fleste tilfellene, er jeg rimelig sikker på at årsaken er lav kvalitet på olja.

 

Det er ingenting som heter lav kvalitet. Du har rett og feil kvalitet, og produsenten er pålagt å oppgi hvilken kvalitet oljen holder på emballasjen. Heldigvis. 

 

Jeg var også overbevist om at Castrol var det eneste riktige tidligere, og motorene oppførte seg jo fint de. Men så tenkte jeg for noen og tjue år siden at jeg kan jo prøve Biltema sine oljer på bilen, så dårlig kunne de da ikke være. Og siden har jeg kjørt noen hundre tusen på Biltema olje, uten å merke noen som helst forskjell. Bilene slites ut lenge før motorene uansett virker det som.

 

På båtmotoren gikk jeg over til Felleskjøpet sin olje for 12-15 år siden, og har greie erfaringer der også. Så jeg er ikke overbevist om at navnet på kanna har så allverdens mye å si egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
anders1234 skrev On 22.3.2023 at 23.56:

Til og med gode oljer, ihvertfall det man tror er gode oljer, har også sine utfordringer. Shell oljer f, eks. Ikke spesielt imponert-  selv om olja var dyr.  På alt av maskiner, biler og båter bruker jeg Castrol. Det er aldri noe tull. Olja blir kølsvart, men nå du åpner motoren så ser det reint og fint ut inni. Dvs ikke noe koks eller avleiringer som lager trøbbel-kun svart olje. 

Tja, gamle motor ( 1977) pakninger tåler ikke Castrol.

 

Var på et oljeseminar hos Shell våren ca. 1971  der stilte vi det unngåelige spørsmålet om hvor lenge en kunne kjøre mellom oljeskift.

Kommer an på bruken sa han og så fikk vi to eksempler, de hadde starter en test året før med en varebil som kjørte  Stavanger - Oslo-retur to ganger i uka og hans egen personbil som kjørte til og fra jobb 10/15 min en vei og en helgetur hver annen helg på 1 time

 

Det ble tatt oljeprøver hver uke. På hans bil var oljen skiftet  3 ganger. på varebilen kjørte de på samme oljen enda bare etterfylt og filterbytt,  noe mer fikk vi ikke ut av han, annet enn at små-kjøring var drepen  for oljen (kald motor kondens).

Og da vil den olja smøre elendig.

Men han sa også at Filterskift  var noe en ikke slurvet med.

 

Hjalp en fyr i 2015 og  ble truet på to års forbruk av Castrol olje,  helt rett at olja ble svart, etter andre oljeskifter  begynte Sabben og svette olje største tabben jeg har gjort.

Til bak til Biltema/Felleskjøpet oljen,   er blitt bedre men kommer aldri til å slutte og svette olje er jeg redd for.. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På moderne dieselbiler kan du trygt kjøre 30.000 km mellom oljeskiftene. Det vil iallefall bilprodusentene ha oss til å tro :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det man ser på BMW M- og N motorer er sterk slitasje på registerkjedene ved 30 000 km oljeskift. Senker man skifteintervallene til 10 000 km, er ikke lenger kjedeslitasje noe problem. Nå er det bare gamle GM V8 6,2L og BMW M57 N2 motorer som lander i mitt interessefelt. Alt annet bryr jeg meg ikke om.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til Yanmar (YM serien

++) så fremkommer det helt tydelig i brukerhåndboken at det ikke må benyttes olje med API kategori CG-4 eller CH-4.

Mineraloljer til bil fra Biltema som endel her på forumet ser ut til å benytte holder API CH-4.

Mineralolje for båt art 30-569. er klassifisert CI-1, dvs ett hakk opp i kvalitet/spec. (Og ditto høyere pris)

Hvorvidt dette har noe praktisk betydning gitt noen titalls driftstemperatur pr. år? Neppe, men hvorfor gamble med oljetyper som ikke holder motorprodusentens spec når det finnes alternativer? Småpenger dette uansett.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 4 timer siden:

På moderne dieselbiler kan du trygt kjøre 30.000 km mellom oljeskiftene. Det vil iallefall bilprodusentene ha oss til å tro :giggle:

Det er bare i reklamen det så det skal se bra ut på papiret for de som regner på service kost.
Når man har kjøpt lyser gjerne "bytte olje lampen" 10-15 000 km før det.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Tja, gamle motor ( 1977) pakninger tåler ikke Castrol.

Da er det fint att jeg ikke har noen 77 modeller men en som er eldre.
Men når det gjelder eldre motorer ble det ofte brukt billige kork pakninger og etter noen få år så lakk de alle som en i varierende grad.
Det var jo Japsen som lærte resten av verden å lage tette motorer når de kuttet ut kork dritten på 70 tallet selv om det tok minst 10 år før resten av verden fattet poenget

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Det man ser på BMW M- og N motorer er sterk slitasje på registerkjedene ved 30 000 km oljeskift. Senker man skifteintervallene til 10 000 km, er ikke lenger kjedeslitasje noe problem. Nå er det bare gamle GM V8 6,2L og BMW M57 N2 motorer som lander i mitt interessefelt. Alt annet bryr jeg meg ikke om.

 

Jeg er den heldige eier av en N57 fra 2013. Kjørt 86.000 km da jeg kjøpte den, og nå skifter jeg olja hver 5-6.000 km (dvs. hvert år cirka). Kjører relativt lite med den inntil videre, da gammelbilen må slites ut først.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 13 timer siden:

Hjalp en fyr i 2015 og  ble truet på to års forbruk av Castrol olje,  helt rett at olja ble svart, etter andre oljeskifter  begynte Sabben og svette olje største tabben jeg har gjort.

Til bak til Biltema/Felleskjøpet oljen,   er blitt bedre men kommer aldri til å slutte og svette olje er jeg redd for.. 

Bruker Biltema girolje på 2 påhengsmotorer og bytter olje en gang i året. Har da blitt brukt opptil 1500 liter bensin på en 100 hk 2-takt motor mellom 2 oljeskift. Girolja så ok ut ved skift.

 

Så har jeg også en 6 hk Yamaha. Bildet under viser hvor svart girolja er på det tredje giroljeskiftet da motoren er ca 14 måneder gammel. Nedi oppsamlingsboksen er det både motorolje og girolje, så se bare på papiret og på finnen. Bytter olje på motor og gir ca hver 100 time og olja har alltid vært svart ved bytte. Nivået av girolje minker også litt. Lekker litt olje ut et hull under kavitasjonsplata som ser ut som et dreneringshull, ca 5mm i diameter. Dette er ikke et av de 3 hullene med skrue i (olje, olje, vann).

 

På 6 hesteren har jeg kun brukt olje fra Yamalube, altså Yamaha sin egen olje. Kjøpt hos Yamaha-forhandler.

 

Legger merke til at jeg merker det samme som du nevner, nemlig at olja blir svart og det blir lekkasje. Selv om jeg skriver om girolje og du sannsynligvis om motorolje.

20230721_190550.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...