Jump to content

15W-40 dieselmotor olje fra Biltema


vinyler59

Recommended Posts

Biltema sine oljer tilfredsstiller de fleste motorprodusenter sine krav. Motoren din vil aldri havarere på grunn av at en fyller Biltema sine oljer på den så lenge det er riktig olje og at interval for oljeskift overholdes.

Når det er sagt, er det nok noen "dyre merker" som er litt bedre kvalitet på.

Jeg leste en test for en del år tilbake og der hadde Liquid Moly og Castrol sine motoroljer best smøreevne igjen ved oljeskift. Dette ble tilskrevet tilsetningene produsentene puttet i oljen.  Liquid Moly sier at de tilsetter blant annet flytende Molybden i oljen for å oppnå best mulig smøreevne. Og tilsetningene er nok noe av forklaringen på høyere pris hos de dyreste merkene.

Og jeg husker selv fra ungdommen da vi blodtrimmet mopeder(Honda 50) til å gå fortere enn standard 100 kubikkere. Det var kun vi som brukte den dyreste Castrol oljen som unngikk at motoren skar seg. 
Har selv brukt Biltema sine oljer uten å være misfornøyd. Men de senere 15-20 årene har jeg i større grad brukt Liquid Moly sine oljer både på biler, båtmotor og drev. Jeg bor mindre enn 2 Km fra Biltema, men handler det meste til båten hos Best Marin som ligger i samme nabolaget og som har en grei pris på Liquid Moly. For der jobber det også i motsetning til Biltema, båtfolk med erfaring. Noe som har vist seg å være til uvurderlig hjelp for meg som er helt ny med store og "moderne" motorer.

Og siden jeg har en relativt gammel motor(KAD42p-A) i en båt som brukes hele året, bytter jeg olje 2 ganger i året. Noen vil nok si at det er overkill, men jeg foretrekker ordtaket: Better safe than sorry.

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 2 timer siden:

Liquid Moly sier at de tilsetter blant annet flytende Molybden i oljen for å oppnå best mulig smøreevne.

Akkurat det stiller jeg meg tvilende til. Molybden smelter ved 2615 °C.

Men det kan nok heller være molybdenholdig tilsetning. Det selges bl.a molybdenholdig fett.

0

Oggiwara'en skrev for 2 timer siden:

en båt som brukes hele året, bytter jeg olje 2 ganger i året

Da er det nok ikke så viktig med den ekstra tiden oljen beholder smøreevnen sin. Du kaster den lenge før den evnen kommer til nytte.

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 2 timer siden:

Jeg bor mindre enn 2 Km fra Biltema, men handler det meste til båten hos Best Marin som ligger i samme nabolaget og som har en grei pris på Liquid Moly. For der jobber det også i motsetning til Biltema, båtfolk med erfaring

Kan du bekrefte at jeg forstår deg riktig; av de 1400 menneskene som jobber på Biltema så er det ingen som kan båt?

 

For oss som har handlet på Biltema i Arendal i 35 år og har fått nyte godt av meget kompetent personale, som tålmodig forklarer og hjelper kundene virker det du skriver som ganske lite fakta. I Arendal møter jeg kolleger fra båtrace miljøet, billakkerere, AMCAR enere, bilmekkanikere, gartnere, elektrikere+++

 

At du skal sverte disse kompetente menneskene, liker jeg rett og slett veldig dårlig. Du skal være veldig dyktig selv for å kunne prate sånn om noen. 

Er du en av de som til vanlig bruker Facebook og har vanskelig for å omstille deg?

 

Skal du rakke ned på Biltema så gjør det med gode saklige eksempler, generelt fjolleprat fører ikke til noe nyttig.

Link to post
Share on other sites

Av alle måter en vanlig fritids båtmotor kan havarere på så er smøreolje innforbi speck det minst sannsynlige. 

Med normal gjennomsnittlig bruk så vil man aldri komme i nærheten av å slite ut en slik motor ( uansett etikett på oljeflaska og hvilket lurium som er tilsatt eller ikke tilsatt)

Diskutere olje blir det samme som å diskutere religion, tro overvinner både fornuft og fakta- Hver gang..

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 50 minutter siden:

Skal du rakke ned på Biltema så gjør det med gode saklige eksempler, generelt fjolleprat fører ikke til noe nyttig.

 

Det er klart at med alle de produktene som Biltema har i sitt sortiment, så skal det mye til at alle kan alt om alle produktene. 

 

Slik som da jeg var innom Biltema Halden i sommer. Jeg skulle ha en tankmåler. Slik forløp det:

 

Jeg skal ha en tankmåler, den som står nedi tanken. Dere har en som stikker 400 mm nedi.

    Vet ikke om vi har. Hva er nummeret?

Jeg har ikke nummeret, men hvis du har en katalog, så skal jeg finne den.

   Slutta med katalog.

Sjefen kom rasende forbi. Unskyld, tankmåler.... kom ikke lenger, mannen hadde det travelt.

   Borti hylla der..   Der var det tankinstrumenter.

Tilbake til typen bak disken, som sto og glodde på skjermen. Vei venter på reaksjon. Finner du noe?

   Ser ikke etter noe, trenger artikkelnummeret.

Parkerte tralla med varer ved kassa og dro nord til Biltema Sarpsborg.

 

Og der:

Unnskyld du Biltema

   Ja?

Jeg skal ha en tankmåler, den som vi stikker nedi tanken.

   Den ligger på hylle Båt3, på denne siden, øverst og bortest fra midtgangen. Vær obs på at de har           forskjellige lengder.

Takker!

   Bare hyggelig!

 

Alle Biltema er ikke like. Jeg drar heretter heller to mil ekstra for å komme til Biltema Sarp. Vi traff en av de andre på brygga hos Biltema Halden.  Han hadde samme opplevelsen.  

Link to post
Share on other sites

Å velge olje er litt som å velge øl. 
 

Noen liker den er dyr, andre liker den er rimelig, noen liker den er lett tilgjengelig, noen liker den er vanskelig å skaffe,  noen liker den har eksistert i 100 år, noen vil at den er helt ny, noen liker den kommer fra en stor fabrikk, noen liker den kommer fra en liten fabrikk, noen kjøper den fordi en kjendis kjøper den, noen kjøper den fordi den er best i test, noen. Kjøper den fordi noen har sagt den er bra, noen liker den har et etablert navn, andre liker den har et nytt navn som er vanskelig å uttale, noen liker den har reist kort, andre foretrekker at den kommer fra andre siden av jordkloden. 
 

Godt vi er forskjellig, skaper mangfold, samt artige diskusjoner, å vi kommer heldigvis ikke til å bli enig denne gangen heller 😊👍

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Kan du bekrefte at jeg forstår deg riktig; av de 1400 menneskene som jobber på Biltema så er det ingen som kan båt?

 

For oss som har handlet på Biltema i Arendal i 35 år og har fått nyte godt av meget kompetent personale, som tålmodig forklarer og hjelper kundene virker det du skriver som ganske lite fakta. I Arendal møter jeg kolleger fra båtrace miljøet, billakkerere, AMCAR enere, bilmekkanikere, gartnere, elektrikere+++

 

At du skal sverte disse kompetente menneskene, liker jeg rett og slett veldig dårlig. Du skal være veldig dyktig selv for å kunne prate sånn om noen. 

Er du en av de som til vanlig bruker Facebook og har vanskelig for å omstille deg?

 

Skal du rakke ned på Biltema så gjør det med gode saklige eksempler, generelt fjolleprat fører ikke til noe nyttig.

Har du husket å bli krenket i dag og som alltid blir personlig og ikke evner å holde deg til sak?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

 

Det er klart at med alle de produktene som Biltema har i sitt sortiment, så skal det mye til at alle kan alt om alle produktene. 

 

Slik som da jeg var innom Biltema Halden i sommer. Jeg skulle ha en tankmåler. Slik forløp det:

 

Jeg skal ha en tankmåler, den som står nedi tanken. Dere har en som stikker 400 mm nedi.

    Vet ikke om vi har. Hva er nummeret?

Jeg har ikke nummeret, men hvis du har en katalog, så skal jeg finne den.

   Slutta med katalog.

Sjefen kom rasende forbi. Unskyld, tankmåler.... kom ikke lenger, mannen hadde det travelt.

   Borti hylla der..   Der var det tankinstrumenter.

Tilbake til typen bak disken, som sto og glodde på skjermen. Vei venter på reaksjon. Finner du noe?

   Ser ikke etter noe, trenger artikkelnummeret.

Parkerte tralla med varer ved kassa og dro nord til Biltema Sarpsborg.

 

Og der:

Unnskyld du Biltema

   Ja?

Jeg skal ha en tankmåler, den som vi stikker nedi tanken.

   Den ligger på hylle Båt3, på denne siden, øverst og bortest fra midtgangen. Vær obs på at de har           forskjellige lengder.

Takker!

   Bare hyggelig!

 

Alle Biltema er ikke like. Jeg drar heretter heller to mil ekstra for å komme til Biltema Sarp. Vi traff en av de andre på brygga hos Biltema Halden.  Han hadde samme opplevelsen.  

Jeg er for så vidt enig. Jeg har ikke fått særlig hjelp på den nærmeste Biltema på ganske så mange år. Det betyr ikke at de alle som jobber i Biltema er like kunnskapsløse og uinteressert i å hjelpe kundene. Men jeg fått vesentlig bedre hjelp på båtutstyrsbutikken i nabolaget og i andre butikker/kjeder som selger det samme som Biltema i området. At "noen" går av hengslene(ikke du) av den grunn, er for meg en gåte.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 3 timer siden:

Akkurat det stiller jeg meg tvilende til. Molybden smelter ved 2615 °C.

Men det kan nok heller være molybdenholdig tilsetning. Det selges bl.a molybdenholdig fett.

0

Da er det nok ikke så viktig med den ekstra tiden oljen beholder smøreevnen sin. Du kaster den lenge før den evnen kommer til nytte.

Helt korrekt. Jeg har hatt så mye med metaller å gjøre at jeg tror ikke at noen sitter å smelter eller spikker Molybden for å tilsette det i oljen...

Link to post
Share on other sites

@ArejaneBle overrasket over det selv, men dette er altså i servicemanual, som er nærmest en verkstedmanual. Den er mye mere omfattende (390 sider) enn brukerhåndbok, som forøvrig ikke nevner dette unntaket. I min enkle kunnskap om slikt, har jeg trodd at alt etter CD i alfabetet, var CD eller høyere og OK. Altså at CE, CF, CG, CH, CI etc var innafor, til jeg leste dette. Yanmar sin olje er som sagt CI-4/SL, som jeg bruker.

Link to post
Share on other sites

index skrev 13 minutter siden:

 

Det er en merkelig trend i dag at om man ikke sier seg enige i et utsagn så skal man liksom kalles krenket. Jeg føler at dette begynner å bli litt utdatert nå...

Om vedkommende hadde holdt seg til sak og ikke blitt personlig, hadde jeg ikke svart slik. Men når fyren går helt av skaftet og tillegger meg meninger jeg ikke har, får vedkommende svar på tiltale.

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev 1 minutt siden:

Men når fyren går helt av skaftet og tillegger meg meninger jeg ikke har, får vedkommende svar på tiltale.

 

OK, da har vi oppfattet svaret forskjellig. Jeg syntes det var saklig og greit. Og hvor den krenkingen eventuelt skulle fremkomme ser jeg ikke. Og det var det min kommentar gikk på. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

@ArejaneBle overrasket over det selv, men dette er altså i servicemanual, som er nærmest en verkstedmanual. Den er mye mere omfattende (390 sider) enn brukerhåndbok, som forøvrig ikke nevner dette unntaket. I min enkle kunnskap om slikt, har jeg trodd at alt etter CD i alfabetet, var CD eller høyere og OK. Altså at CE, CF, CG, CH, CI etc var innafor, til jeg leste dette. Yanmar sin olje er som sagt CI-4/SL, som jeg bruker.

Ja, tenker det samme. Hva betyr 4-tallet tro? Når denne motoren kom på markedet så hadde vel ikke Yanmar "egen" olje tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

@ArejaneBle overrasket over det selv, men dette er altså i servicemanual, som er nærmest en verkstedmanual. Den er mye mere omfattende (390 sider) enn brukerhåndbok, som forøvrig ikke nevner dette unntaket. I min enkle kunnskap om slikt, har jeg trodd at alt etter CD i alfabetet, var CD eller høyere og OK. Altså at CE, CF, CG, CH, CI etc var innafor, til jeg leste dette. Yanmar sin olje er som sagt CI-4/SL, som jeg bruker.

Når dette unntaket ikke er nevnt i brukerhåndboka, som følger med motoren, kan det ikke være viktig tenker jeg (nå er jeg ikke i båten og har ikke sjekket boka). Trir jeg fortsetter med Felleskjøpets "Super turbo" olje.

Link to post
Share on other sites

I manualen til min mercruiser 2.8 diesel fra 2006 (svart type) står det bare at oljen skal være 15w-40 mineral marine diesel oil. Står ingenting om andre spesifikasjoner.

 

vil det si at jeg kan benytte enhver(mineralsk) 15w-40 marine-olje, eller er det noen spesifikasjoner som er implisitt her som jeg ikke forstår? Kan jeg bruke biltema sin fremfor quicksilver sin som koster en del mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...