Jump to content

15W-40 dieselmotor olje fra Biltema


vinyler59

Recommended Posts

Så er det innkjøpstid for motorolje. På min Mercruiser's 220 hesters D4.2 dieselmotor skal det gå med 12 liter.

Sjekket litt på nettet og de kjente merkenavnene for slikt tar gjerne 450-750 kroner for en 4 eller 5 liters oljekanne.

Biltema selger en 10 liters kanne for 499 kroner. Noen som har erfaring med denne oljen på båtmotor?

Mercury annbefaler -selvfølgelig- sterkt sin egen Quicksilver olje. Har ikke turt å sjekke pris, men den koster vel minst det dobbelte.

Spesifikasjonene ser greit nok ut på Biltemas olje:

IMG_20220921_111100522.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke helt så stor motor som deg, men har brukt denne oljen på både båtmotoren (en 1,5 l sugediesel) og diverse biler (enkle bensinmotorer på 1-2 liter) i en årrekke uten å finne noe å klage på. Det eneste er vel kanskje vurdering av smøring av turbo, hvis du har det. Det kan fort være via et ganske tynt rør, som en litt tykk olje som dette vil gå litt for tungt i før den er varm. Dette kan tilsi valg av en litt tynnere olje, men andre har helt sikkert mer kvalifiserte vurderinger omkring dette.

Link to post
Share on other sites

Grimme Elling skrev for 3 timer siden:

Det eneste er vel kanskje vurdering av smøring av turbo, hvis du har det. Det kan fort være via et ganske tynt rør, som en litt tykk olje som dette vil gå litt for tungt i før den er varm. Dette kan tilsi valg av en litt tynnere olje

15w-40 er samme viskositet uansett hvilken fabrikat oljen kommer fra.

Om skal endre spec eller bare viskositet, basert på at en tror noe om et rør, så vil jeg rett og slett foreslå: les og følg instruksjonsbok. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 18 timer siden:

Å som jeg skrev i en annen tråd igår, så får du Mobil Delvac sin 15W-40 til 990 for 20L hos feks BG Bilrekvisita i Stavanger.

Dette er blant toppen av poppen inne olje.

 

Og hva er det som gjør Mobil Delvac så topp, i forhold til annen olje med samme viskositet og spec?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 30 minutter siden:

 

Og hva er det som gjør Mobil Delvac så topp, i forhold til annen olje med samme viskositet og spec?

 

 

 

 

At den holder spec lengre enn billig olja fra frityrkokeren.

En Lada er godkjent som lovlig kjøretøy. Det er også en Mercedes. Men forskjell på kvaliteten.

Så er prisen i tillegg den samme, så kjøper ikke jeg Lada 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 18 minutter siden:

At den holder spec lengre enn billig olja fra frityrkokeren.

 

Mulig det. Jeg har alltid sett på Delvac som en billigolje, for de som ikke tar seg råd til noe bedre. Biltema derimot har jeg bare gode erfaringer med. Og jeg skifter ikke olje ofte. Men godt mulig at Delvac er helt OK. 

 

Edit: Jeg fant en test av Delvac som jeg ikke forstår så mye av:

 

MOBIL Delvac MX 15W-40 mineralbasert motorolje er designet for et bredt spekter av dieselmotorer. Det kan helles i både gamle motorer og nye. Et særtrekk ved produktet er økonomisk forbruk. Mange bilister legger merke til det faktum at mellom utskiftninger er det ikke nødvendig å legge til mineralvann.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 39 minutter siden:

 

Mulig det. Jeg har alltid sett på Delvac som en billigolje, for de som ikke tar seg råd til noe bedre. Biltema derimot har jeg bare gode erfaringer med. Og jeg skifter ikke olje ofte. Men godt mulig at Delvac er helt OK. 

 

Edit: Jeg fant en test av Delvac som jeg ikke forstår så mye av:

 

MOBIL Delvac MX 15W-40 mineralbasert motorolje er designet for et bredt spekter av dieselmotorer. Det kan helles i både gamle motorer og nye. Et særtrekk ved produktet er økonomisk forbruk. Mange bilister legger merke til det faktum at mellom utskiftninger er det ikke nødvendig å legge til mineralvann.

Rar test dette ja. Legge til mineralvann 🤔🤔 

Høres ut som noe google translate hehe 

 

PS: Bruker ikke den nevnte olje sjøl lengre, etter motorbytte. Nu er det Mobil Delvac 1 ESP 5W-40 hel syntetisk. Å denne kost en goe del mer😡 Er beregnet for tingt drevne diesel motorer. 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 13 minutter siden:

PS: Bruker ikke den nevnte olje sjøl lengre, etter motorbytte.

 

Jeg har også brukt mye dyr olje oppigjennom, både på biler og båter. Ut fra reklame om fantastiske egenskaper. Mye mulig de er bedre, men min bruk er ikke ekstrem på noen måte. Så for 15-20 år siden begynte jeg å bruke Biltema olje på det meste, og skuffende nok merker jeg ingen som helst forskjell. Bortsett fra på lommeboka. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den olja er langt innafor og tilfredsstiller både VP VDS3 og Cummins CES 20076/77/78 som var den høyeste mulige ratingen i flere år etter at disse motorene var nye.

Merc 4,2 ble solgt under Cummins Mercruiser paraplyen (CMD) i mange år og hadde da felles krav til olje som de andre "ekte" Cumminsene, så mest sannsynlig står det Cummins 20076 og evt 77/78 i instruksjonsboka fra motoren din var ny.

 

Med andre ord, kjør på med god samvittighet.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

index skrev 38 minutter siden:

Jeg har også brukt mye dyr olje oppigjennom, både på biler og båter. Ut fra reklame om fantastiske egenskaper

Reklamefolkene skal jo også ha sitt, og de er vel ikke akkurat kjent for å gi almisser. Mitt inntrykk er at de er gode til å fakturere kundene, spesielt store selskaper. Og dette må da plusses på prisen til oss forbrukere uten at det nødvendigvis gjør noen forskjell på kvaliteten. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

At den holder spec lengre enn billig olja fra frityrkokeren.

Om jeg hadde postet dette, hadde du da tenkt at her er det en som virkelig har greie på det og deler nyttig og saklig informasjon som er til det beste for Forumet?

 

(Biltema sin 15w-40 selger i meget store volum og har blitt en stor kunde på motoroljemarkedet. De kjøper oljer fra store anerkjente produsenter. Om du tror at en så høyt spesifisert olje som denne, og som feks tilfredstiller VDS3, er en dårlig olje, da trenger du grunnleggende opplæring)

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Om jeg hadde postet dette, hadde du da tenkt at her er det en som virkelig har greie på det og deler nyttig og saklig informasjon som er til det beste for Forumet?

 

(Biltema sin 15w-40 selger i meget store volum og har blitt en stor kunde på motoroljemarkedet. De kjøper oljer fra store anerkjente produsenter. Om du tror at en så høyt spesifisert olje som denne, og som feks tilfredstiller VDS3, er en dårlig olje, da trenger du grunnleggende opplæring)

 

Ikke mye jeg tror. Men når det kommer til Biltema, så stoler jeg ikke så veldig mye på de. Det gjelder det meste av det de selger.

De opplyser ikke hvem som produserer den olje de selger. For alt du vet kan den du kjøpte i juni være produsert av et firma, å den du kjøper nu i september av annet firma.

 

Når jeg for moro skyld sjekket Thansen sitt eget merke for noen måneder siden. Så sto det hvem som produserte denne, å husker jeg ikke feil. Så var det vel Kroon i Holland.

 

Men når noen velger å selge noe under eget brand, uten å opplyse opprinnelse. Så stoler ikke jeg på det produktet.

 

Å har du en nye motor med garanti, så holder jeg meg til kjente merker.

 

Får en i tillegg kjøpt kjent kvalitet til samme pris som ukjent kvalitet, ja så er valget enkelt.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 5 minutter siden:

 

Vet du noe mer om opprinnelsen til Mobils produkter?

Produsert å utviklet av Exxon Mobile. Biltema utvikler ikke noe sjøl. De kjøper der de får ting billigst. Billig innkjøp=stor fortjeneste.

Firma som Exxon bruker enorme summer på forskning/utvikling. Noe Biltema ikke vet hva er.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel en dårlig skjult hemmelighet at det var Statoil (nå Equinor) som leverte 15w-40-oljen til Biltema i en årrekke tidligere. Og hvor spec var (er?) klin lik det som framkom på produsentens originalpakning. Flere tråder om dette på BP fra tidligere.

Mulig er det Exxon som leverer oljen nå, som har brukt enorme summer på forskning/utvikling? Ser du på spec er sikkert de også like.

Bytter du oljen etter fabrikantens anvisning (typisk 100 timer/en gang pr år) vil stort sett all riktig spesifisert merke-olje i Norge være mer enn god nok. Også den fra Biltema. 

 

Men helt klart, jeg har hatt fastprisavtale på strøm inntil ganske nylig med en pris på 57 øre. Egentlig ganske deilig at den avtalen gikk ut, for spotpris på 6 kroner høres unektelig mer kvalitetsmessig ut. Mulig jeg også nå bør velge Fortum, Agder Energi, etc, som leverandør for da får jeg merkestrøm. Strømmen til Tibber har jo folk knapt hørt om. Man skal ikke kødde med strøm heller. 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 6 timer siden:

De som sverger til et spesielt dyrt fabrikat med akkurat den samme spec'en som f.eks Biltema eller Felleskjøpet olje, mistenker jeg er de samme som kjøpet bensin kun på tirsdager. Da er den som regel dyrest, ergo den beste bensinen bilen/båten kan få...

 

Vi som sverger til ett dyrt fabrikat kjøper noe mer enn olje vettu....
Mitt oljemerke har dette slagordet "Det er mer enn bare olje. Det er flytende engineering

Så det så...

Men tror også på att BT sin olje holder kravene men så har vi det microskopiske genet mitt som hvisker att BT har det med å fucke up ting med jevne mellomrom.
Normalt holder de seg til å selge reflekser som ikke reflekterer,billige pærer med ett vilt lysbilde,vindusviskere som blåser av og den type ting...men hvem vet?

Og kanskje de edle personene på Castrol bruker masse fint og dyrt lurium slik att oljen overgår olje spec med glans slik att vi får det vi betaler for.:giggle:

Ikke som BT som bare selger kjedelig og billig olje som "såvidt"når opp til spesifikasjon:rolleyes:

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 6 timer siden:

De som sverger til et spesielt dyrt fabrikat med akkurat den samme spec'en som f.eks Biltema eller Felleskjøpet olje, mistenker jeg er de samme som kjøpet bensin kun på tirsdager. Da er den som regel dyrest, ergo den beste bensinen bilen/båten kan få...

 

Tanker når det trengs. Hvilke ukedag er totalt likegyldig.

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...