Jump to content

15W-40 dieselmotor olje fra Biltema


vinyler59

Recommended Posts

Swingswong skrev 42 minutter siden:

Selv om olje tilfredsstiller minimumskrav er det liten tvil om det er forskjeller på oljer. Det er additiver med ulike egenskaper. Hvor mye lengre en motor lever er uvisst, men forskjeller er det. 
 

Det er helt sikkert forskjell ja, men gjør oljen noen forskjell, selvfølgelig forutsatt at det brukes riktig olje? 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev On 22.9.2022 at 23.13:

Jeg bruker å kjøpe olje hos den lokale Yanmarbutikken. Det "Yanmarolje", kanskje produsert på samme sted som biltemaoljen. Ikke vet jeg. Prisen for oljen fra Yanmar er 98 kr/literen. Hos biltema er den 87,25 kr/literen. Marginal forskjell, men for alt jeg vet kan biltemaoljen være bedre :confused:

Det  kan være vanskelig å vite hva man får når man handler hos Biltema. Og selv om man har funnet noe bra så er det  ikek sikekrt man får det samme neste gang man handler sammeartikkelnummeret.

 

Jeg kjøpte en gang bremsevæske hos Biltema, og kort tid senere kjøpte jeg en flaske til av samme artikkelnummer fordi jeg trengte mer. Da stod jeg der med to flasker med samme artikkelnummer, ene hadde gul væske og den andre hadde blank væske (mens den gamle jeg hadde tappet ut tidligere var velbrukt og brun). Så var det da noe feil med innholdet på ene falsken siden det vr avvik ifargen? Ifølge Biltema så var det bare fordi de hele tiden handlet der de fikk best pris, og dermed hadde jeg på mine to handler fått to flakser fra ulike partier.

 

Andre grunnen til at det er vanskelig å finne ut hva man får er at forseglingen er brutt. Fikk en gang en kanne med brutt forsegling (oppdaget det da jeg la den i bagasjerommet og det rant olje). Byttet den inn 2 minutter senere og fikk da tilbake samme kanna med brutt forsegling.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 4 timer siden:

Det er helt sikkert forskjell ja, men gjør oljen noen forskjell, selvfølgelig forutsatt at det brukes riktig olje? 

Noen oljer smører nok bedre. Jeg har vært borti 20-30 grader reduksjon i temperatur på hydraulikkaggregat med forskjellige oljer. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Mye spekulasjon om kvalitet her. Jeg vil anbefale å lese linken min til oljespesifikasjoner blant de første innleggene her. F.eks. har bokstaven C lite å gjøre med båtmotorer da de viser til oljens egenskaper ang. eksosbehandling.

Artig med mimring fra Statfjord. Brønner A11 og A12 er på Statfj.A ikke B.

Oljeflasken det er bilde av, har jeg muligens fylt selv. Forøvrig er oljen fra Statfjord lettere enn diesel. Den har alltid dampet vekk fortere enn man har rekt å legge ut lenser ved de få lekkasjene man har hatt.

Tidligere når Statoil hadde bensinstasjonene, pleide jeg å ringe til Fagerstrand-anlegget ved Oslofjorden. Der satt ekspertisen på smøreoljer. Tror de blandet oljetilsetningene også. Vet ikke om det er i drift enda.

Gikk av med pensjon 11. nov. etter nesten 38 år på Statfjordfeltet. Nå får mine seks båter mer oppmerksomhet.

Link to post
Share on other sites

Sikkert noen forskjeller på de oljeskvettene vi fyller på våre jernklumper. Men så lenge vi passer på å holde tunga rett i munnen når det gjelder mineral og syntetisk ...er det da så nøye når mange av oss skifter olje og filter like ofte som vi skifter truse. Og noen kroner forskjell fra butikk til butikk. Ikke den største utgiftsposten på båtkontoen dette vel.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 1 time siden:

Og noen kroner forskjell fra butikk til butikk. Ikke den største utgiftsposten på båtkontoen dette vel.

Nei, kanskje ikke.. men hater å føle meg lurt, kanskje jeg bare er en gnien faen, men gidder ikke kjøpe overprisa Volvo olje med skikkelig kjipe spesifikasjoner, når jeg kan handle bedre olje på BT for en rimligere penge. 

Med ca 54liter olje ved bytte på motorer og generator, så blir det litt penger av det også forresten.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 11 timer siden:

Nei, kanskje ikke.. men hater å føle meg lurt, kanskje jeg bare er en gnien faen, men gidder ikke kjøpe overprisa Volvo olje med skikkelig kjipe spesifikasjoner, når jeg kan handle bedre olje på BT for en rimligere penge. 

Med ca 54liter olje ved bytte på motorer og generator, så blir det litt penger av det også forresten.

Trodde Volvo olje var billig jeg. 

Mener man fikk 20l spann til rett under tusen lappen men årene går kanskje litt fortere enn jeg kan huske.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Nordkapp16.5 skrev On 23.9.2022 at 0.15:

jeg brukte en stund biltema-olje på porscha (Biltema 20w50 classic). Og ja - folk sa jeg var gal. Det var først når flasken endret seg uten at databladet ble oppdatert at jeg ble skeptisk og byttet til Valvoline VR1. I forhold til ytelse merker jeg ingen forskjell. Motoren tok ikke direkte skade av å bruke biltema-olje - i hvertfall ikke som jeg har klart å observere.

Men - det jeg har observert er at Valvoline-olja er kølsvart når jeg gjør oljeskift. Biltema-olja var bare litt mørkere enn olivenolje etter samme antall kilometer. Hva betyr det? Jo, en renere motor med valvoline fordi alt mulig dritt og gørr blir plukket opp av olja og blir ikke liggende igjen.

Betegnelser og slikt har jeg ikke peiling på men begge oljene er for "gamle" bilmotorer og har ekstra zddp og fosfor og slikt som de gamle motorene trenger. Jeg vil anta at specs på begge er innafor det som står i brukerhåndboka, men dette burde jeg nok ha sjekket.

Forstår ikkje logikken i det med at kølsvart olje e positivt? Ville vel vert å foretrukke at det gikk rein olje igjennom motoren?

Link to post
Share on other sites

borisboris skrev 48 minutter siden:

Forstår ikkje logikken i det med at kølsvart olje e positivt? Ville vel vert å foretrukke at det gikk rein olje igjennom motoren?

 

En av oljens oppgaver er å holde motoren ren innvendig. For å gjøre det må den være i stand til å ta opp partikler og bringe disse til oljefilteret. En olje som holder seg ren lar dritten ligge, og det er ikke så positivt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 16 minutter siden:

 

En av oljens oppgaver er å holde motoren ren innvendig. For å gjøre det må den være i stand til å ta opp partikler og bringe disse til oljefilteret. En olje som holder seg ren lar dritten ligge, og det er ikke så positivt...

forstår det,men samtidig kan det umulig vere bra at ei svart olje full av dritt sirkulere igjennom motoren

Link to post
Share on other sites

Nei det beste er og ha et finfilter i oljesystemet som tar ut også de små partiklene. Har Volvo D6 med eget finfilter og der er olja klar og fin etter 200t uansett hvilken olje jeg bruker.

Om olja blir fort svart kan det jo også være er tegn på dårlig motor.

Strengt tatt tror jeg ikke de forskjellige oljene skiller seg vesentlig på akkurat dette punktet. 

Link to post
Share on other sites

borisboris skrev for 1 time siden:

forstår det,men samtidig kan det umulig vere bra at ei svart olje full av dritt sirkulere igjennom motoren

 

Den er ikke full av dritt, alle større partikler blir tatt opp av oljefilteret. Men at oljen løser opp sot og bek i motoren anser jeg som en stor fordel. Om man ikke er komfortabel med svart olje så bør man skifte olje oftere, det vil jo bli noe renere etter hvert. Poenget er at det hjelper lite med en blank og fin olje om motoren er helt nedkokset innvendig. Da har ikke oljen gjort jobben sin. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 14 minutter siden:

 

Den er ikke full av dritt, alle større partikler blir tatt opp av oljefilteret. Men at oljen løser opp sot og bek i motoren anser jeg som en stor fordel. Om man ikke er komfortabel med svart olje så bør man skifte olje oftere, det vil jo bli noe renere etter hvert. Poenget er at det hjelper lite med en blank og fin olje om motoren er helt nedkokset innvendig. Da har ikke oljen gjort jobben sin. 

Kor kommer det så mye sot og bek fra? 

Link to post
Share on other sites

borisboris skrev 3 minutter siden:

Kor kommer det så mye sot og bek fra? 

 

Fra forbrenningen. Og hvis man bruker dårlig olje som ikke tar opp dette, eller skifter så skjelden at oljen blir mettet, da kan det bli mye å rense opp i når man får en skikkelig olje på motoren;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 3 minutter siden:

 

Fra forbrenningen. Og hvis man bruker dårlig olje som ikke tar opp dette, eller skifter så skjelden at oljen blir mettet, da kan det bli mye å rense opp i når man får en skikkelig olje på motoren;-)

Ok,men er ikkje det tegn på slitt motor viss forbrenningen forurense olje.Ska vel normalt sett ikkje slippe forurensing ut mellom sylinder og stempel eller forbi ventiltetninger

Link to post
Share on other sites

borisboris skrev 2 minutter siden:

Ok,men er ikkje det tegn på slitt motor viss forbrenningen forurense olje.Ska vel normalt sett ikkje slippe forurensing ut mellom sylinder og stempel eller forbi ventiltetninger

 

Sånn er det hvis du lever i en perfekt verden uten toleranser og friksjon. Det skal vel ikke så mye fantasi til for å tenke at om en stempelfjær som raser opp og ned langs en sylindervegg må ha smøring til den siste mikrometeren for at ikke friksjonen tar livet av både sylindervegg og stempelfjæren. Derfor blir det liggende igjen en oljefilm på overflatene. I friksjonsområdet har oljen oppgaver som smøring, kjøling, transport av forurensing osv. Derfor vil også alle forbrenningsmotorer ha forbruk av olje. Så de som hevder at ' min motor bruker ikke en dråpe olje' måler enten ikke nøye nok, eller så har de drivstoff i oljen. 

Link to post
Share on other sites

borisboris skrev 18 minutter siden:

Ok,men er ikkje det tegn på slitt motor viss forbrenningen forurense olje.Ska vel normalt sett ikkje slippe forurensing ut mellom sylinder og stempel eller forbi ventiltetninger

Det kommer vel også an på motortype. 

En i en turbodiesel er min erfaring at oljen kan bli svart nokså raskt etter oljeskift, men på en bensinmotor, (som porschen i eksemplet over) kan oljen holde seg lys og klar lenge. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 17 minutter siden:

 

Sånn er det hvis du lever i en perfekt verden uten toleranser og friksjon. Det skal vel ikke så mye fantasi til for å tenke at om en stempelfjær som raser opp og ned langs en sylindervegg må ha smøring til den siste mikrometeren for at ikke friksjonen tar livet av både sylindervegg og stempelfjæren. Derfor blir det liggende igjen en oljefilm på overflatene. I friksjonsområdet har oljen oppgaver som smøring, kjøling, transport av forurensing osv. Derfor vil også alle forbrenningsmotorer ha forbruk av olje. Så de som hevder at ' min motor bruker ikke en dråpe olje' måler enten ikke nøye nok, eller så har de drivstoff i oljen. 

Siden du har så go fantasi så har dul vel ein go forklaring på korfor det er mange turbodiesler som bruke kvalitestsoljer og alikevel har rein olje

Link to post
Share on other sites

borisboris skrev 36 minutter siden:

Ok,men er ikkje det tegn på slitt motor viss forbrenningen forurense olje.Ska vel normalt sett ikkje slippe forurensing ut mellom sylinder og stempel eller forbi ventiltetninger

 

Helt tett vil den aldri være, det er fysisk umulig. Men jo mer slitt den er desto mer havner i olja. Logisk nok. 

 

Kallethekid skrev 15 minutter siden:

Det kommer vel også an på motortype. 

En i en turbodiesel er min erfaring at oljen kan bli svart nokså raskt etter oljeskift, men på en bensinmotor, (som porschen i eksemplet over) kan oljen holde seg lys og klar lenge. 

 

Mine diesler får svart olje nesten ved første peiling etter skift. Mens bensinmotorene holder oljen lys og fin. Det er jo en del av grunnen til at dieselmotorer skal ha tettere oljeskifter enn bensin.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

borisboris skrev 13 minutter siden:

Siden du har så go fantasi så har dul vel ein go forklaring på korfor det er mange turbodiesler som bruke kvalitestsoljer og alikevel har rein olje

 

Vis meg en turbodiesel som etter 100 driftstimer tapper honning-gul olje ut av bunnpannen. Interessant, for en slik motor har jeg aldri sett. Som mekaniker har jeg sett nokså mange motorer gjennom de siste 60 årene. Om det måles honning-olje på peilepinnen, så er det mangel på teknisk innsikt om man tror at det er samme fargen på oljen i bunnpannen. Om 'kvalitetsoljen' mangler evnen til å rense motoren og opptre kjølende, vil den holde fargen lenger. Tror det er noe som glipper her.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 46 minutter siden:

Så de som hevder at ' min motor bruker ikke en dråpe olje' måler enten ikke nøye nok, eller så har de drivstoff i oljen. 

Godt sakt.

Et knippe olje Googel fant ikke Biltema og Felleskjøpet sin som er 700 kr dyrere enn biltema sin til 899kr

https://www.google.com/search?q=mineral+olje+20+l&oq=mineral+olje+20+l&aqs=chrome..69i57j69i60l3.8076j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...