Jump to content

15W-40 dieselmotor olje fra Biltema


vinyler59

Recommended Posts

Okkaby skrev for 5 timer siden:

Firma som Exxon bruker enorme summer på forskning/utvikling. Noe Biltema ikke vet hva er.

 

Nei, hvorfor skulle de forholde seg til det når de kjøper inn olje av en spesifisert kvalitet fra noen som allerede har gjort denne forskningen?  Etter hva jeg forstår kjøper Biltema nå olje fra Carlube, eller selskapet bak disse. Før det var det Statoil,  og før det igjen Exxon/Mobil.  Så det er ordentlige saker de kjøper, som spesifikasjonen viser. 

Link to post
Share on other sites

Disse Biltemaolje-trådene er stadig ofte like underholdende :giggle:

Biltema fyller 60 år til neste år, og jeg har vært kunde der i snart 40 år.

Har ingen betenkeligheter med å velge Biltemas oljeprodukter til ymse formål. Selv om det kanskje føles bedre på en slags måte om det står Castrol på kanna/flaska. 

Biltema er et multimilliardkonsern med over 140 varehus som har lite å vinne men veldig mye å tape på å tilby dårlig olje til folket. Ikke er de så fryktelig lavt priset heller, men utvalget begynner å bli bra og det er god tilgjengelighet.

 

Her en 15 år gammel tråd som også er egnet som aftensunderholdning hvis man vil.

 

 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 8 minutter siden:

Biltema fyller 60 år til neste år, og jeg har vært kunde der i snart 40 år.

 

 

Samme her. Min første garasjejekk ble kjøpt på Biltema for 40 år siden, og har fått enormt med juling gjennom årene. Den kan fortsatt brukes, men er ikke førstevalget lenger. Jeg kjøper mye rart på Biltema, man lærer seg å vurdere kvaliteten med årene.  Veldig mye er veldig bra, deriblant oljeproduktene. Ikke spesielt mye billigere, men lett tilgjengelig og bra utvalg i typer så man får akkurat det man skal ha. Anbefales.

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 14 minutter siden:

Biltema olje er vel Norges mest solgte?

Kanskje over disk men endel store verksteder får olje levert i bulk med tankbil så da skal kannene bli båret kjapt ut av den lokale BT buutikken for å holde følge.

Selv om noen av oss fortsatt driver med oljeskift er nok proff markedet der BT ikke er mange ganger så stort.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 hours ago, dieselfan said:

Sendte en mail til teknisk hos VP for mange år siden hvor jeg spurte om jeg kunne bruke VDS3 på motorer som skulle ha VDS2.

 

Siden VP ikke har hatt tid til å svare lurer jeg på om dere vet?

 

Det er hvertfall det de selger til alle som kommer inn døra hos VP-pusherene uansett om det er til en 2022 D6 480 eller til den første forgjengeren, TAMD 60A (på 192 hk) fra 1977. Sistnevte anbefalte vel VP med singelgrade 30 eller 40 olje da de var nye. Mener det var sinqgelgrade som gjaldt helt frem til ca 1986 når 40 og 60-serien ble til 41 og 61. Men (olje)verden har gått videre siden da.

 

Uten å kunne bevise noe har jeg alltid hørt og vært i troen av at Neste spec inkluderer og overgår den forrige. For eksempel ACEA A5 kan brukes på de motorer som foreskrev A4 osv gitt at viskositeten også stemmer.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 4 minutter siden:

 

Det er hvertfall det de selger til alle som kommer inn døra hos VP-pusherene uansett om det er til en 2022 D6 480 eller til den første forgjengeren, TAMD 60A (på 192 hk) fra 1977. Sistnevte anbefalte vel VP med singelgrade 30 eller 40 olje da de var nye. Mener det var sinqgelgrade som gjaldt helt frem til ca 1986 når 40 og 60-serien ble til 41 og 61. Men (olje)verden har gått videre siden da.

 

Uten å kunne bevise noe har jeg alltid hørt og vært i troen av at Neste spec inkluderer og overgår den forrige. For eksempel ACEA A5 kan brukes på de motorer som foreskrev A4 osv gitt at viskositeten også stemmer.

Skal vel VDS4 på nye VP commonrail. Å den er vel Syntetisk.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Det er hvertfall det de selger til alle som kommer inn døra hos VP-pusherene uansett om det er til en 2022 D6 480 eller til den første forgjengeren, TAMD 60A (på 192 hk) fra 1977.

Takk:thumbsup:  Det du sier stemmer med det jeg hører fra VP verkstedene på mine trakter, men undres over at det ikke er mulig å få det skriftlig fra VP...:crazy:  

Så mange kilometer med manualer men ikke et eneste sted har jeg sett noe som klart avklarer forholdet mellom VDS2 og VDS3

Link to post
Share on other sites

jeg brukte en stund biltema-olje på porscha (Biltema 20w50 classic). Og ja - folk sa jeg var gal. Det var først når flasken endret seg uten at databladet ble oppdatert at jeg ble skeptisk og byttet til Valvoline VR1. I forhold til ytelse merker jeg ingen forskjell. Motoren tok ikke direkte skade av å bruke biltema-olje - i hvertfall ikke som jeg har klart å observere.

Men - det jeg har observert er at Valvoline-olja er kølsvart når jeg gjør oljeskift. Biltema-olja var bare litt mørkere enn olivenolje etter samme antall kilometer. Hva betyr det? Jo, en renere motor med valvoline fordi alt mulig dritt og gørr blir plukket opp av olja og blir ikke liggende igjen.

Betegnelser og slikt har jeg ikke peiling på men begge oljene er for "gamle" bilmotorer og har ekstra zddp og fosfor og slikt som de gamle motorene trenger. Jeg vil anta at specs på begge er innafor det som står i brukerhåndboka, men dette burde jeg nok ha sjekket.

Link to post
Share on other sites

Denne mercruiseren er vel en gammal motor fra vm i Italia. utgangspunkt fra åttitallet 

senere fått litt større volum og mer hk.

 

i min Cherokee, som har lillebroren til denne motoren, 4-92 hadde jeg utfordring med at støtstengene hoppet av,. På bilmotorene er ikke dette justerbart. Jeg byttet så til den nevnte 20-50 heavy lube classic  olje fra biltema. etter det var problemet løst. brukte mindre olje gjorde den også. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963

 

jeg tipper Mercruiseren vil like godt oljen du etterspør, og sikkert enda tykkere også. 

 

på samme måte som SAP trodde jeg at de nyere spec nummer, gjerne høyere, også dekker de som er lavere.

Slik sett tror jeg kanskje man skal slite med å finne ei mineralolje i dag som er for dårlig til å fylle

spesifikasjonene fra motorer produsert for 40 år siden. 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg jobbet med CAT, og der gikk det noen hundre liter i uken, kom motor/gir/kardang- og hydraulikkoljer på 200 liter fat. Til hobbygutta fikk vi litersflasker. Den gangen gikk det i Texaco. De leverte billigere enn Reginol.

 

Ellers er dette med olje noe som kommer opp hver høst. Like sikkert som kondens på tanken. Like sikkert som at ingen kan fortelle hvor Statoil/Equinor har raffeneriet som produserer motorolje. Heller ikke hvor Volvo har raffeneriet sitt. Den gangen jeg jobbet for Statfjord/Gullfaks kom oljen merket med Statoil, men under merkelappene kunne vi skimte BP. Men da er vi tilbake på 90-tallet. Mulig Statoil/Equinor har bygget seg et nytt raffeneri for produksjon av smøreoljer etter den tid. GM'en som sitter i Hulda er fornøyd med neste hva som helst. Bare det ikke er viskositet under 15W-40. Så til motoren bruker jeg Felleskjøpet eller Biltema. 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 13 timer siden:

På mine lokk står det bare 710. Kan ikke forstå hvorfor....

 

Du har mistet et punktum, skal være 71.0

pipe skrev for 13 timer siden:

Men hvor lett er det å finne 710 olje?

Det er et Biltema lokk som fulgte med  smøroljen til  Biltema i forre århundre.

Mener det betyr at etter 71.0 årlige oljeskift med Biltema oljen er det på tide med  en motor overhaling.:saint:

1336746302_BiltemsLokk1.jpg.7ca04d33141557d991b66a04c67b108d.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Okkaby said:

Skal vel VDS4 på nye VP commonrail. Å den er vel Syntetisk.

Jo du har nok rett i det. Frem tl rundt 2017/18 var det VDS3 som gjaldt.

 

Appropos det med syntetisk. Cummins manualen til QSB 5,9 brukte nesten en hel A4 side til å forklare ang spesifikasjoner og viskositeter. Det ble og presisert at syntetisk olje ikke var ønskelig selv om den teoretisk skulle beholde spes lenger og øke skiftintervaller..

Var noe med lavere "sheer-rate" elns.

Andebaflingen der var helt klart å holde seg til den høyeste spec 15w40 mineraloljen man kunne oppdrive. Det var den gang Cummins 20076/77/78 som tilsvarte VDS 3 så langt jeg kunne skjønne.

 

Biltema 15w40 turbodiesel har også forandret seg de siste 6-7 årene. Før hadde den VDS 2 spec (og ikke cummins).

Nå har den VDS 3, Cummins 20076/77/78 samt endel andre som ikke stod der før, så selv om kanna og navnet er det sammme som før, så er nok oljen blitt en generasjon nyere.

 

 

Link to post
Share on other sites

I min manual(Yanmar) står det sepesifisert 15w-40. 

API: CD eller høyere, men ikke bruk CG-4, CH-4  Her trodde jeg at både CG og CH var høyere enn CD?

ACEA: E-3, E-4 og E-5, men ikke bruk E-1, E2 , B

JASO:DH-1, men ikke bruk DH-2, DL 1

 

Men da kan jeg feks ikke bruke denne i følge manualen, som er CH-4. Nå har jeg bare brukt Yanmar sin olje, og har det fint med det, men den gamle Volvoen i forrige båt, gikk på denne oljen de årene jeg hadde den.

36-962_xl_1.jpg.9d3051a35d93609eb048f661d0d56172.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser at det er gammelt bilde, og at spec i tekst er anerledes.

 

 

Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA E7, API CI-4/SL, MB 228.3, MAN M3275, MTU TYPE 2, Volvo VDS-3, Mack EO-N, EO-M Plus, Renault RLD-2, Cummins CES 20076/20077/20078, Deutz DQC III-18, Detroit Diesel DFS 93K215, Caterpillar ECF-2, JASO DH-1

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Den gangen jeg jobbet for Statfjord/Gullfaks kom oljen merket med Statoil, men undermerkelappene kunne vi skimte BP. Men da er vi tilbake på 90-tallet.

 

På Statfjord på 2000-tallet hadde vi diverse oljer merket Shell også.

 

 

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 minutt siden:

 

På Statfjord på 2000-tallet hadde vi diverse oljer merket Shell også.

 

 

 

 

 

 

 

Det var etter min tid. Sist jeg var på Stat A hadde jeg kontor på Poly Crown. Ren luksus. Så traff jeg på Poly Crown rundt 2011. Da som hotellrigg på Valhall PH. Da som er miserabelt vrak. Grunnet kloakklekkasje fikk jeg lugaren til stuerten. Det var heller ingen høydare. Møkkete og elendig med UK catering på sparebluss.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 18 minutter siden:

 

Det var etter min tid. Sist jeg var på Stat A hadde jeg kontor på Poly Crown. Ren luksus. Så traff jeg på Poly Crown rundt 2011. Da som hotellrigg på Valhall PH. Da som er miserabelt vrak. Grunnet kloakklekkasje fikk jeg lugaren til stuerten. Det var heller ingen høydare. Møkkete og elendig med UK catering på sparebluss.

Å den het vel Safe Scandinavia når den lå på Valhall.

Har sjøl tilbrakt en del ture på den, når den lå på SFA, samt i ettertid som Safe Scandinavia. Gammel utrangert møkka balje nå. Men var luksus i tiden på SFA. Men ikke mye luksus på SFA nu lengre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, ble døpt om. Da jeg var der, var det Knudsen OAS som var reder. Lurer på om Statoil kjøpte Poly etter hvert. 

 

Første gangen jeg var på SFA var det som å komme til et luksushotell. Gutta fra Texas skulle ha biffer, skalldyr, Coca Cola og røkelaks. I mengder. 

 

Nå mimrer vi langt unna olja. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...