Jump to content

15W-40 dieselmotor olje fra Biltema


vinyler59

Recommended Posts

Nordkapp16.5 skrev On 23.9.2022 at 0.15:

jeg brukte en stund biltema-olje på porscha (Biltema 20w50 classic). Og ja - folk sa jeg var gal. Det var først når flasken endret seg uten at databladet ble oppdatert at jeg ble skeptisk og byttet til Valvoline VR1. I forhold til ytelse merker jeg ingen forskjell. Motoren tok ikke direkte skade av å bruke biltema-olje - i hvertfall ikke som jeg har klart å observere.

Men - det jeg har observert er at Valvoline-olja er kølsvart når jeg gjør oljeskift. Biltema-olja var bare litt mørkere enn olivenolje etter samme antall kilometer. Hva betyr det? Jo, en renere motor med valvoline fordi alt mulig dritt og gørr blir plukket opp av olja og blir ikke liggende igjen.

Betegnelser og slikt har jeg ikke peiling på men begge oljene er for "gamle" bilmotorer og har ekstra zddp og fosfor og slikt som de gamle motorene trenger. Jeg vil anta at specs på begge er innafor det som står i brukerhåndboka, men dette burde jeg nok ha sjekket.

Men at Valvoline olja er kølsvart fordi den har plukka opp alt mulig dritt og gørr som du skriver.Dvs sei at Valvoline olja som sirkulere i motoren er full av gørr og dritt.Dette er altså veldig positivt?

Link to post
Share on other sites

borisboris skrev for 3 timer siden:

Men at Valvoline olja er kølsvart fordi den har plukka opp alt mulig dritt og gørr som du skriver.Dvs sei at Valvoline olja som sirkulere i motoren er full av gørr og dritt.Dette er altså veldig positivt?

 

Det er faktisk positivt ja. Det vil si at den frakter med seg dritten til oljefilteret, så det blir filtrert ut i stedet for å bli liggende i motoren. Og de sotpartiklene som er så små at ikke filteret tar dem, de sirkulerer videre med olja og gjør ingen skade. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bruk båten/motoren så den ikke står seg ihjel :

 

Noen tanker etter å ha lest 90% av denne tråden (det tok sin tid) :

 

a) Disse litt større skipsdieselene troooor jeg kanskje har elektrisk olje-pumpe i tillegg, slik att en pumper opp oljetrykk før en starter motoren, og dermed unngår en kald start slitasje, og det kan kanskje ha noe med den lange levetiden og gjøre.  Og også de motorene har sine service intervaller (og overhalings/renoverings-intervaller), og de intervallene vil jeg tro blir fulgt.

 

b) På min ca 2003 5 sylinder diesel bilmotor (VW) (den går nå på Mobil 1 ESP 5W-30 men skulle hatt 0W-30), så begynte jeg for ca ett år siden å tilsette LiquiMoly MotorProtect, kosta like mye som hele olje-volumet, og tenkte att det var trolig bortkasta penger, men du verden så stille og pent den gikk etterpå ! ......... (mye av diesel tikkinga var vesentlig mindre). ..... Og det er en motor med ca 300KKm som bruker en del olje, som følge av att den har fulgt service intervallene (som er å skifte når den sier i fra (altså Long Life) ). ..... Hadde man ikke fulgt service intervallene (long life), men skiftet oftere, så hadde nok forbruket vært mindre troooor jeg.

 

c) I følge mange youtube videoer om oljeskift intervaller på biler, så kan man godt skifte så sjeldent som fabrikken sier, hvis det er greit att motoren er utslitt når bilen typisk er utslitt (de vil jo gjerne selge nye biler). ......... Vil man derimot att den skal vare "evig", så bør man ned på skiftintervaller på ca 8KKm. .........

 

d) Personlig kan jeg finne på og skifte kun oljefilteret, hvis oljen forøvrig ser grei ut.

 

e) Jeg har blitt anbefalt og ikke bruke syntetisk, angivelig fordi det kan gi lekasjer i pakninger (Jeg har en Perkins M4.236 eller noe sånt fra pre 1980, og den skal ha E7 står det).

 

f) Biltema 15W-40 Marine til høy pris eller Biltema 15W-40 til billig pris ? ...... Ja det var det jeg lurte på, og slik jeg fant denne tråden. ............ Per i dag så står det hos Biltema VDS-2 på den billige og VDS-3 på den dyre/marine. ...... Jeg troooooor (og det er kun min tro), att det er en sammenheng mellom tilsetninger i oljen og den høyere prisen (nok ikke bare det men). ...... Jeg tror ikke de tilsetningene har stort og si for hvor godt oljen smører (motorslitasje),...... men jeg troooooor at marine oljen kanskje beskytter motoren bedre mot korosjon når den ikke er i bruk over lengre tid, og kanskje henger på litt lengre ?,........ .  Håper nå det i hvert fall, for hvis ikke så kunne jeg like gjerne brukt den billige.

 

g) Personlig tenker jeg att det att motoren står i månedsvis uten å bli startet/brukt, kanskje lenge nok til att alle rester av olje har runnet vekk og det er jern mot jern inni der når vi omsider starter den, kanskje lenge nok til att korosjon kan få tid til å gjøre seg gjeldende, eller lenge nok til att saltet kan avleire seg og tette igjen trange kanaler. ...... Att det sliter mer på motorene, og gir oss mye mer problemer,........ enn akkurat hvilken olje produsent vi sverger til. ...........

 

h ) Men att det kan være en sammenheng mellom pris og additiver, og att noen additiver kan være positivt for f.eks. kaldstart ?, eller motorer som er noe slitt (ref b) over), det har jeg etter erfaringen i b) over, fått god tro på. ........ 

 

Men det viktigste er nok å bruke båten, så den ikke står seg ihjel :-),

 

i) Samt og adlyde motorfabrikantens 15W-40 tall hvis det er det motor-spec'n sier den skal ha. ........... Det er en sammenheng mellom diameter/klaringer der oljen presses ut av kanalene/klaringene inne i motoren og tykkelsen på oljen som strømmer/presses gjenom de kanalene/klaringene,  (0W-30 er en svært tynn olje for moderne bilmotorer med trange kanaler/klaringer, mens i andre enden er 20W-50 en svært tykk olje for "veteran"-motorer med grovere kanaler/klaringer.)  Bruk det motoren er konstruert for.  Sekundært det motoren er vant til (er kjørt inn på).

 

j) Biltema ansatte : He, he,........... Det gjelder nok generelt for en hvilken som helst virksomhet : En virksomhet med en "god leder" ansetter (eller bygger opp) gode folk. ........... Mens en "blå-russ" kanskje bare ansetter ut fra lønnskostnad ? .......... Slikt varierer nok helt naturlig fra sted til sted,........ over alt i samfunnet. ............. Men den var nå litt off topic da.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 15.2.2023 at 13.00:

Rart med det. Min motor ble utslitt i bil og så renovert til båt. 

Min motor hadde 30 år i bil før den havnet i båten min for 12 år siden. Jeg tror ikke den merker forskjell...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 8 timer siden:

Min motor hadde 30 år i bil før den havnet i båten min for 12 år siden. Jeg tror ikke den merker forskjell...

Nei, og Huldas motor har jo gått 1300 timer på 23 år. Den står seg i hjel hvert eneste år. På Biltemaolje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...