Jump to content

15W-40 dieselmotor olje fra Biltema


vinyler59

Recommended Posts

Hulda skrev 20 minutter siden:

Gutta fra Texas skulle ha biffer, skalldyr, Coca Cola og røkelaks. I mengder. 

 

Nå mimrer vi langt unna olja. 

 

 Er det ikke slik i Nordsjøen lenger? Slik var det ihvertfall da jeg jobbet på Ocean Traveler i 1967/68. Du glemte forresten T-ben stekene direkte importert fra Argentina som en ikke fikk plass til på tallerkenen.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 45 minutter siden:

 

 Er det ikke slik i Nordsjøen lenger? Slik var det ihvertfall da jeg jobbet på Ocean Traveler i 1967/68. Du glemte forresten T-ben stekene direkte importert fra Argentina som en ikke fikk plass til på tallerkenen.

Nei nu er det Blårus som styre innkjøp til kjøkkenet der ute.

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer det seg dessverre slutt på sesongen og dermed tid for oljeskift. I mange år nå har jeg kjøpt olje hos Felleskjøpet, men iår hadde jeg tenkt å heller handle hos Biltema 5 minutter unna der jeg bor fremfor å kjøre 2 mil til nærmeste Felleskjøp avdeling. Men det blir neste år. Heldigvis fant jeg to kanner FK olje (se bilde) i garasjen. Men neste år blir det olje fra BT til min da 37 år gamle motor.

 

fk_olje.jpg.caa05c050a50450817d22d92fce3f31f.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Slik var det ihvertfall da jeg jobbet på Ocean Traveler i 1967/68. 

 

Hva skal man si?  Tusen takk. det gjorde dagen :smiley:

 

Jeg ble litt nedfor i går når jeg så ei ferge Rauma, som var utrangert fra fjord1 og skulle til Mexico. Den ble tittelert som den gamle utrangerte ferga, og jeg tenkte, er det virkelig  såå lenge siden jeg var med å bygge den og søsterskipet?  (1988) Det var det jo ikke ser jeg nå.. Tror forresten min kjære 17m (med 2.8 sjølvsagt) som allerede den gangen var gammel, også fikk 10-40 mineralsk  på den tida. Så alt i alt er mye uforandret.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 10 timer siden:

Er nok fat forhandlerne kjøper. Kjørte nettopp forbi en stor Suzuki-forhandler i Kristiansand hvor der sto mange fat med Motul olje utenfor.

Det er nok mest det men endel store verksteder har ned gravde tanker.
Vet om en merke forhandler og to lastebil verksteder her i distriktet som får smøreolje levert med tankbil.
Er lett å skjønne att det blir mye styr med fat på lastebil verksteder da man tømmer fatet på noen få oljeskift.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bestemt meg for å ta ett oljeskift eller kanskje det blir to i morgen.
Holder meg til merke som står på olje påfyllingslokket på disse to bilene
Biltema har heller ikke olje til Jaguaren men i kjent feiltema

 stil har de satt opp att jeg skal bruke en olje med en helt annen spec enn den Jaguar foreskriver.
Ja særlig om jeg stoler fem øre på den gjengen der å heller på noe annet en det som skal være der.

 

IMG_20220923_192858.jpg

IMG_20220923_193028.jpg

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Castrol har nok bidratt med summer av betydning for å få varemerket sitt på mange bilmerkers oljelokk.

BMW brukte Castrol som oljeleverandør i mange år, men gikk over til Shell en periode. Men nå er visstnok Castrol tatt inn i varmen igjen. Men det kan jo alltids være regionale forskjeller mellom kontinenter. Forhandlere i Norge har også brukt Mobil 1 som original olje, seneste i fjor på min X5 før jeg kjøpte den. Tror det blir Castrol neste gang, de har så flotte kanner :giggle:

 

Så generelt kan man godt si at olje er olje, så lenge spesifikasjonene er korrekte for bruksområdet.

 

filler.jpg.55728fd5f635afcf16d9a27024f3bfaa.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet på merkeverksted for bil noen år. Mitt inntrykk av hva slags merke olje som var i kranene var den leverandøren som kunne gi pålitelig leveranse til god pris. Som kanskje også var en hyggelig leverandør som også hadde et trivelig julebord. Selvfølgelig olje som tilfredsstilte spesifikasjonene til bilmerket. 
 

Jeg skal ikke se bort fra at det er annen olje en Castrol som også tilfredsstiller spesifikasjonene til Jaguar. Jeg skal heller ikke se bort fra det er enkelte Jaguar merkeverksteder som bruker annen olje en Castrol. Vil tro det går helt greit det å. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Jeg har aldri hatt andre biler enn Opel, og jeg er nøye på å presisere at jeg får genuin Opel-motorolje når jeg har bilen på service. Det koster litt ekstra, men da er det helt OK.

 

Når det gjelder båten, har jeg nok sviktet litt, å finne Yanmar-motorolje har jeg gitt opp.

 

:easter:

Brønn A12 på SFB er eid av Yanmar. Brønn A11 er eid av Volvo Penta.

Skal se om jeg kan få med noen dunker neste gang jer er der ute:-)

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 17 minutter siden:

Jeg har aldri hatt andre biler enn Opel, og jeg er nøye på å presisere at jeg får genuin Opel-motorolje når jeg har bilen på service. Det koster litt ekstra, men da er det helt OK.

 

Når det gjelder båten, har jeg nok sviktet litt, å finne Yanmar-motorolje har jeg gitt opp.

 

:easter:

 

Opel-eiere er heldige som kan få genuin merkeolje iallefall :saint: Kanskje fra Opel-sokkelen.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 48 minutter siden:

Brønn A12 på SFB er eid av Yanmar. Brønn A11 er eid av Volvo Penta.

Skal se om jeg kan få med noen dunker neste gang jer er der ute:-)

At du får noe smøreolje ut av dette her:

SFB.jpg.7eee333faac61a8948c50a4eae43531d.jpg

 

Etter ordspråket: Går som en and, kvekker som en and, ser ut som en and, så er det en and.

Eller: Tynn som diesel, møkkete som diesel, lukter som diesel, så er det ikke mer enn A1 Jet Fuel. Blir aldri noe smøreolje ut av det som kommer opp der. 

 

Jeg var ute så ofte den gangen at jeg fikk to flasker. Etter 40 år har det ikke dunstet opp. Det var den gangen sjefa snakket amerikansk, fra Texas.

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 23 timer siden:

Jeg har jobbet på merkeverksted for bil noen år. Mitt inntrykk av hva slags merke olje som var i kranene var den leverandøren som kunne gi pålitelig leveranse til god pris. Som kanskje også var en hyggelig leverandør som også hadde et trivelig julebord. Selvfølgelig olje som tilfredsstilte spesifikasjonene til bilmerket. 
 

Jeg skal ikke se bort fra at det er annen olje en Castrol som også tilfredsstiller spesifikasjonene til Jaguar. Jeg skal heller ikke se bort fra det er enkelte Jaguar merkeverksteder som bruker annen olje en Castrol. Vil tro det går helt greit det å. 

Ja det er mange oljemerker som dekker spesifikasjonene til Jaguar men det som ikke er greit er att Biltema anbefaler en olje som ikke oppfyller Jaguar sine krav.
Dette er typisk feiltema og man som kunde må passe på som en smed att man får riktig vare og med god nok kvalitet når man handler.
Derfor foretrekker jeg heller merke varer 
Når det er skrevet så er sikkert oljen på Biltema like god som de fleste andre oljer.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 5 timer siden:

Legger ut ett par bilder av dagens jobb med oljekanne med riktig spesifikasjon
 

 

Denne skal være korrekt til min BMW, men kunne nok like gjerne ha handlet på Biltema :saint: 

Jeg har uansett ingen intensjoner om å kjøre lengre enn et år (dvs. 5-6 tusen km) mellom oljeskiftene.

 

castrol-m4.jpg.30d6fde45f1987c1756afb50bb6cf94e.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 time siden:

Denne skal være korrekt til min BMW, men kunne nok like gjerne ha handlet på Biltema :saint: 

Jeg har uansett ingen intensjoner om å kjøre lengre enn et år (dvs. 5-6 tusen km) mellom oljeskiftene.

 

Det kunne du helt sikkert ha gjort uten problemer men er heller ikke i tvil om att Castrol Edge er en bedre olje på papiert.
Det er jo den beste oljen til Castrol som koster mer enn standard utgaven Castrol Magnatec som også har den samme BMW specen.
Man hva sparer man egentlig på en slik oljedunk kjøpt på Biltema ?

En dunke med Castrol Edge koster kr 699,- og nøyer man seg med Magnatec så koster den kr 499,-
Kjøpte begge i dag for har flere biler som skal få oljeskift i høst.
For meg er det ikke verdt den ekstra turen til BT selv om oljen er ok og holder det den skal så kjøper jeg ikke under noen omstendigheter olje filter jeg ikke kjenner opphavet til.
Så da må man innom Mekonomen eller BilXtra og da plukker jeg med meg Castrol olje i samme slengen.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 2 timer siden:

Man hva sparer man egentlig på en slik oljedunk kjøpt på Biltema ?

En dunke med Castrol Edge koster kr 699,- og nøyer man seg med Magnatec så koster den kr 499,-
Kjøpte begge i dag for har flere biler som skal få oljeskift i høst.
For meg er det ikke verdt den ekstra turen til BT selv om oljen er ok og holder det den skal så kjøper jeg ikke under noen omstendigheter olje filter jeg ikke kjenner opphavet til.
Så da må man innom Mekonomen eller BilXtra og da plukker jeg med meg Castrol olje i samme slengen.

 

Jeg betalte kr 657 inkl. frakt for 5-litersdunker (kjøpte 3 stk).

Om olja koster 100 eller 150 kr literen spiller jo ingen stor rolle når man forbruker kun 7 liter i året.

Oljefiltrene fra Febi Bilstein kostet kr 171, så ingen upris det heller. Ca kr 1100 pr. år i oljeskift altså.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...