borisboris Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Nordkapp16.5 skrev On 23.9.2022 at 0.15: jeg brukte en stund biltema-olje på porscha (Biltema 20w50 classic). Og ja - folk sa jeg var gal. Det var først når flasken endret seg uten at databladet ble oppdatert at jeg ble skeptisk og byttet til Valvoline VR1. I forhold til ytelse merker jeg ingen forskjell. Motoren tok ikke direkte skade av å bruke biltema-olje - i hvertfall ikke som jeg har klart å observere. Men - det jeg har observert er at Valvoline-olja er kølsvart når jeg gjør oljeskift. Biltema-olja var bare litt mørkere enn olivenolje etter samme antall kilometer. Hva betyr det? Jo, en renere motor med valvoline fordi alt mulig dritt og gørr blir plukket opp av olja og blir ikke liggende igjen. Betegnelser og slikt har jeg ikke peiling på men begge oljene er for "gamle" bilmotorer og har ekstra zddp og fosfor og slikt som de gamle motorene trenger. Jeg vil anta at specs på begge er innafor det som står i brukerhåndboka, men dette burde jeg nok ha sjekket. Men at Valvoline olja er kølsvart fordi den har plukka opp alt mulig dritt og gørr som du skriver.Dvs sei at Valvoline olja som sirkulere i motoren er full av gørr og dritt.Dette er altså veldig positivt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 borisboris skrev for 3 timer siden: Men at Valvoline olja er kølsvart fordi den har plukka opp alt mulig dritt og gørr som du skriver.Dvs sei at Valvoline olja som sirkulere i motoren er full av gørr og dritt.Dette er altså veldig positivt? Det er faktisk positivt ja. Det vil si at den frakter med seg dritten til oljefilteret, så det blir filtrert ut i stedet for å bli liggende i motoren. Og de sotpartiklene som er så små at ikke filteret tar dem, de sirkulerer videre med olja og gjør ingen skade. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
borisboris Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
finnstru Svart 30.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2024 Bruk båten/motoren så den ikke står seg ihjel : Noen tanker etter å ha lest 90% av denne tråden (det tok sin tid) : a) Disse litt større skipsdieselene troooor jeg kanskje har elektrisk olje-pumpe i tillegg, slik att en pumper opp oljetrykk før en starter motoren, og dermed unngår en kald start slitasje, og det kan kanskje ha noe med den lange levetiden og gjøre. Og også de motorene har sine service intervaller (og overhalings/renoverings-intervaller), og de intervallene vil jeg tro blir fulgt. b) På min ca 2003 5 sylinder diesel bilmotor (VW) (den går nå på Mobil 1 ESP 5W-30 men skulle hatt 0W-30), så begynte jeg for ca ett år siden å tilsette LiquiMoly MotorProtect, kosta like mye som hele olje-volumet, og tenkte att det var trolig bortkasta penger, men du verden så stille og pent den gikk etterpå ! ......... (mye av diesel tikkinga var vesentlig mindre). ..... Og det er en motor med ca 300KKm som bruker en del olje, som følge av att den har fulgt service intervallene (som er å skifte når den sier i fra (altså Long Life) ). ..... Hadde man ikke fulgt service intervallene (long life), men skiftet oftere, så hadde nok forbruket vært mindre troooor jeg. c) I følge mange youtube videoer om oljeskift intervaller på biler, så kan man godt skifte så sjeldent som fabrikken sier, hvis det er greit att motoren er utslitt når bilen typisk er utslitt (de vil jo gjerne selge nye biler). ......... Vil man derimot att den skal vare "evig", så bør man ned på skiftintervaller på ca 8KKm. ......... d) Personlig kan jeg finne på og skifte kun oljefilteret, hvis oljen forøvrig ser grei ut. e) Jeg har blitt anbefalt og ikke bruke syntetisk, angivelig fordi det kan gi lekasjer i pakninger (Jeg har en Perkins M4.236 eller noe sånt fra pre 1980, og den skal ha E7 står det). f) Biltema 15W-40 Marine til høy pris eller Biltema 15W-40 til billig pris ? ...... Ja det var det jeg lurte på, og slik jeg fant denne tråden. ............ Per i dag så står det hos Biltema VDS-2 på den billige og VDS-3 på den dyre/marine. ...... Jeg troooooor (og det er kun min tro), att det er en sammenheng mellom tilsetninger i oljen og den høyere prisen (nok ikke bare det men). ...... Jeg tror ikke de tilsetningene har stort og si for hvor godt oljen smører (motorslitasje),...... men jeg troooooor at marine oljen kanskje beskytter motoren bedre mot korosjon når den ikke er i bruk over lengre tid, og kanskje henger på litt lengre ?,........ . Håper nå det i hvert fall, for hvis ikke så kunne jeg like gjerne brukt den billige. g) Personlig tenker jeg att det att motoren står i månedsvis uten å bli startet/brukt, kanskje lenge nok til att alle rester av olje har runnet vekk og det er jern mot jern inni der når vi omsider starter den, kanskje lenge nok til att korosjon kan få tid til å gjøre seg gjeldende, eller lenge nok til att saltet kan avleire seg og tette igjen trange kanaler. ...... Att det sliter mer på motorene, og gir oss mye mer problemer,........ enn akkurat hvilken olje produsent vi sverger til. ........... h ) Men att det kan være en sammenheng mellom pris og additiver, og att noen additiver kan være positivt for f.eks. kaldstart ?, eller motorer som er noe slitt (ref b) over), det har jeg etter erfaringen i b) over, fått god tro på. ........ Men det viktigste er nok å bruke båten, så den ikke står seg ihjel :-), i) Samt og adlyde motorfabrikantens 15W-40 tall hvis det er det motor-spec'n sier den skal ha. ........... Det er en sammenheng mellom diameter/klaringer der oljen presses ut av kanalene/klaringene inne i motoren og tykkelsen på oljen som strømmer/presses gjenom de kanalene/klaringene, (0W-30 er en svært tynn olje for moderne bilmotorer med trange kanaler/klaringer, mens i andre enden er 20W-50 en svært tykk olje for "veteran"-motorer med grovere kanaler/klaringer.) Bruk det motoren er konstruert for. Sekundært det motoren er vant til (er kjørt inn på). j) Biltema ansatte : He, he,........... Det gjelder nok generelt for en hvilken som helst virksomhet : En virksomhet med en "god leder" ansetter (eller bygger opp) gode folk. ........... Mens en "blå-russ" kanskje bare ansetter ut fra lønnskostnad ? .......... Slikt varierer nok helt naturlig fra sted til sted,........ over alt i samfunnet. ............. Men den var nå litt off topic da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2024 Hulda skrev On 15.2.2023 at 13.00: Rart med det. Min motor ble utslitt i bil og så renovert til båt. Min motor hadde 30 år i bil før den havnet i båten min for 12 år siden. Jeg tror ikke den merker forskjell... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2024 index skrev for 8 timer siden: Min motor hadde 30 år i bil før den havnet i båten min for 12 år siden. Jeg tror ikke den merker forskjell... Nei, og Huldas motor har jo gått 1300 timer på 23 år. Den står seg i hjel hvert eneste år. På Biltemaolje. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Kan jeg bruke denne på min VP D2-55C?? https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/15w-40/mineralbasert-motorolje-15w-40-acea-e5-e3-e2-a3b3-10-liter-2000052222 Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Tja ... den overholder da kravene, som er beskrevet i brugermanualen ... men kun lige. Jeg ville vælge en anden olie. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 mthoms skrev 1 time siden: Jeg ville vælge en anden olie. Hvorfor det når oljen holder spesifikasjonene motorprodusenten anbefaler? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
pipe Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Brigg skrev for 1 time siden: Hvorfor det når oljen holder spesifikasjonene motorprodusenten anbefaler? Da var vi tilbake til starten igjen Snur film... ja en gang til mente publikumet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Denne er jo VDS-3, og for marint bruk Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mthoms Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 7 hours ago, Brigg said: Hvorfor det når oljen holder spesifikasjonene motorprodusenten anbefaler? Jah ... lad os starte forfra. Svaret er baseret på egne erfaringer med en billig olie, som kun overholdt motorproducentens krav da den var ny. Det kostede en motor ... og der er ingen tvivl mulig om hvad der forårsagede nedslidningen af lejeskålene. Derfor ville jeg vælge en anden olie. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 mthoms skrev 1 time siden: Svaret er baseret på egne erfaringer med en billig olie, som kun overholdt motorproducentens krav da den var ny. Biltemas olje er da ikke billig. Den er bare lett tilgjengelig. Tester du oljen på motoren med jevne mellomrom for forsikre deg om at den fortsatt holder seg innenfor spesifikasjonene? I så fall er du mer engasjert enn de fleste av oss. Jeg bruker Felleskjøpets olje på båtmotoren, og Biltema på bilene. Kunne sikkert brukt Biltema til båten også, men det har vel bare blitt sånn. Men det er jo litt rart at jeg etter over 20 år på Biltema olje ennå ikke har opplevd utslitte lagre da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Dersom man ikke kan legge vekt på en oljes spesifikasjoner, finnes det noen tabell et sted som viser hva en olje må koste for at den skal være bra nok for ulike motorer? Jeg bare lurer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hanto1 Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Dyre oljer inneholder ofte en "hemmelig" tilsetning (som ingen kan si hva den gjør eller forbedrer) Spør man oljepusheren om dette får man mye flakkende blikk og stotring. Kan nærmest sammenlignes med å velge dyreste dieselpumpe fordi man ønsker "kvalitet" når man fyller tanken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 hanto1 skrev 1 time siden: Kan nærmest sammenlignes med å velge dyreste dieselpumpe fordi man ønsker "kvalitet" når man fyller tanken. Ja, jeg regner jo med at disse som velger den dyreste oljen også er like konsekvent med å velge det dyreste tilgjengelige drivstoffet også. Drivvstoffkvalitet er vel ikke mindre viktig enn oljekvalitet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lr-80 Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Min VP D1-30 svetter litt olje. Skal jeg kjøpe en dyrere olje, eller kan jeg blande i litt bananer og sagflis i biltemaoljen? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 4 hours ago, index said: Tester du oljen på motoren med jevne mellomrom for forsikre deg om at den fortsatt holder seg innenfor spesifikasjonene? Næh, nej, det gør jeg nu ikke. Jeg lavede bare en friktionstest på den brugte olie og sammenlignede den test med en tilsvarende test fra en ny dunk. Ingen tvivl mulig om den gamle olie ikke længere gav tilstrækkelig smøring. Derfor mit forbehold; og jeg skal sige jeg ikke kender den specifikke olie fra BT. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 mthoms skrev 2 minutter siden: Næh, nej, det gør jeg nu ikke. Jeg lavede bare en friktionstest på den brugte olie og sammenlignede den test med en tilsvarende test fra en ny dunk. OK! Men for at det skal ha noen verdi holder det ikke å si at en brukt olje var dårligere enn en ny. Hvor lenge var den brukt, hvordan var friksjonen sammenlignet med olje fra andre produsenter som var brukt like lenge? Og hvilken billigolje var det du testet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olevine Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 index skrev 49 minutter siden: OK! Men for at det skal ha noen verdi holder det ikke å si at en brukt olje var dårligere enn en ny. Hvor lenge var den brukt, hvordan var friksjonen sammenlignet med olje fra andre produsenter som var brukt like lenge? Og hvilken billigolje var det du testet? Og kanskje i tillegg, hvor liten eller dårlig friksjon er minste akseptale? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 3 hours ago, Olevine said: 3 hours ago, index said: OK! Men for at det skal ha noen verdi holder det ikke å si at en brukt olje var dårligere enn en ny. Hvor lenge var den brukt, hvordan var friksjonen sammenlignet med olje fra andre produsenter som var brukt like lenge? Og hvilken billigolje var det du testet? Og kanskje i tillegg, hvor liten eller dårlig friksjon er minste akseptale? Det her har jeg ikke tid til. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 mthoms skrev for 4 timer siden: Jeg lavede bare en friktionstest på den brugte olie og sammenlignede den test med en tilsvarende test fra en ny dunk. Ingen tvivl mulig om den gamle olie ikke længere gav tilstrækkelig smøring. Og hvordan ble denne friksjonstesten utført? Var det med en trykkbelastning og temperatur og hastighet som tilsvarer driftsforholdene i en motor? Man bruker feks ulik olje for sommer og vinterbruk (gressklipper / snøfreser). Og mange smøremidler, feks tykt fett, gir veldig mye friksjon ved lav belastning, men er likevel et godt valg ved tung vekt som skal beveges. Du kan jo dra en lett 20 x 20 cm stålplate (feks 2mm tykk) bortover et stålbord og måle motstanden med ei fiskevekt i "slepetauet". Så smører du den lette plata inn med tykt smørefett og gjentar samme måling. Da vil du finne ut at fettet klasser seg fast og gir økt friksjon, men man kan likevel ikke konkludere med at fettet er dårlig, for det vil være nyttig hvis du skal dra en liten sak på 2 tonn stål bortover en stålplate og har valget mellom smørefet eller tørre flater. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 mthoms skrev for 10 timer siden: Svaret er baseret på egne erfaringer med en billig olie, Her får jeg en følelse av at du mener at alle oljer som er billige, er like. Det er de ikke. Det finnes så mange variabler ifm et havari på noe så relativt enkelt som et rammelager eller veivlager i en motor, uansett merke, at jeg tviler på om hverken du eller jeg er i nærheten av å kunne si med sikkerhet om det var motoroljen som var den direkte og eneste årsak... og det sier jeg ikke for å fornærme deg men fordi det skal så enorme resurser til... Også var det dette med statistikk basert på en motor... Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Alltid artig å lese olje-tråder. (Biltema-tråder) Føler det blir litt som når jeg kommer fra Rena med shampoo og solkrem, og hevder det er brukenes. Dette er jo kona mi sterkt uenig i. Slike produkter må kjøpes på helt andre plasser, til helt andre priser for å kunne brukes. Det mest ekstreme ville jo vært å bruke den shampooen som er gratis på et hotell. Jeg håper vi ikke blir enig i denne tråden heller. Med det kan butikker i alle prisklasse fortsette å selge produkter slik at begge kundegruppene blir fornøyd. 👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Sørlandet2 skrev for 6 timer siden: Dette er jo kona mi sterkt uenig i. Slike produkter må kjøpes på helt andre plasser, til helt andre priser for å kunne brukes. Ved personangrep så skal vi vel etter reglene gi vedkommende varsel og hun bør få komme med sin mening om saken... (ironi) Nesten kona mi er på kurs, hun har ikke laget mat som går i microen, så jeg kom nettop ut fra Rema1000 med 2pack Grandiosa til 60kr ... den kostet 137 i nabobutikken... så jeg burde nok valgt den, men for meg så smaker det ikke bedre om det er dyrt... jeg blir tvertimot løs i magen av det Akkurat i dag har jeg forresten Biltemas ypperlige Mineral 15W-40 motorolje i 12 forskjellige motorer. Jeg standardiserte i 2011 så det blir 156 sesonger + ca 90 sesonger før det.... Hvorfor havarerer det ikke som bare rakkeren rundt ørene på meg om dette var en dårlig olje ???? hanto1 skrev On 9.10.2024 at 9.20: Dyre oljer inneholder ofte en "hemmelig" tilsetning (som ingen kan si hva den gjør eller forbedrer) Spør man oljepusheren om dette får man mye flakkende blikk og stotring. Kan nærmest sammenlignes med å velge dyreste dieselpumpe fordi man ønsker "kvalitet" når man fyller tanken. Dette kaller jeg "klarsyn" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.