Jump to content

Prosjekttråd - reparasjon av "Solveig" i Portugal


tobixen

Recommended Posts

Da gjør jeg det slik.

 

Styrbord skuteside begynner å bli ferdig nå (men foreløbig bare med ett strøk lakk over stedene med skader/ny mahogny).  Her er noen bilder ... dersom man ser på nært hold så har vi fortsatt tydelige "spor etter Berlenga", men det vises ikke så godt på bildene jeg tok ... det betyr vel dermed også at det ikke vises så godt på avstand. (tapebitene er "takskjegg" for at regnvann skal dryppe av i stedet for å følge båtskroget videre nedover)IMG_20230217_113655.jpg.2a538ab5178fe19e25baf35d30c9828e.jpg

 

IMG_20230217_113644.jpg.fc68dc9db1b1a9c86c0ca4a89a1b6b91.jpg

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 4 timer siden:

 

Reparerte noe tilsvarende på overbygg i massiv mahogny en gang. Frest da ut spor på 6mm ca halvveis inn i treverket og limte inn list med epoksy. Uproblematisk i de årene jeg eide båten etter reparasjon.

Ulempen jeg opplevet med å bare fylle sprekken var at neste gang treverket tørket opp så sprakk det igjen, men da ved siden av limfugen.

Jeg ville lyttet til mannskapet, men ikke frest opp sprekken tvers i gjennom.

Metoden kaller vi 'lusing' og ble mye brukt på kravellbygde båter. Kan anses som en fullgod, permanent reparasjon.

Link to post
Share on other sites

Ting er ikke alltid lett, og det blir ikke lettere av å være i Utlandet.  Folk er generelt sett veldig trivelige her i Portugal, men inntrykket er at bedrifter sjeldent optimaliserer for å gjøre ting lettvint for kundene, samt at myndigheter og offentlige etater enda sjeldnere optimaliserer for å gjøre hverdagen enklest mulig for befolkningen.  Jeg kunne sikkert skrevet veldig mye om dette ... og det blir veldig mye,  Denne postingen begrenser seg til å beskrive hvordan det tok meg tre dager å kjøpe en eksentersliper med sandpapir ... selv dét er en lang historie ....

 

Vi kjøpte en eksentersliper, merke Black & Decker fra en lokal issenkramforretning for noen måneder siden.  Det var ikke av aller billigste merke, men heller ikke av dyreste sort (husker ikke om det var 60 euro eller 80 euro) - og den var helt klart ikke beregnet på den belastningen det innebærer å drive tungt på med båtvedlikehold over flere måneder.  Men tross alt, garantivernet gjelder uansett hvor billig ting blir solgt (og jeg synes det er prinsipielt viktig at man klager dersom man har kjøpt ting som ikke holder mål ... selv om jeg ikke alltid er like flink selv på å overholde dette prinsippet).  Butikken hevder at Black&Decker flyttet til UK rett før Brexit, og at det derfor tar måneder å skaffe tilveie reservedeler.  Nå, vi synes det ville være for dumt å kjøpe enda en eksentersliper fra samme butikk, og det er min oppfatning at vi trenger en velfungerende eksentersliper - nå.

 

Rasjonelt sett skulle jeg bestilt en over internett for en måned siden eller slik - men jeg er ikke alltid så flink til å planlegge, så i forgårs dro jeg ut for å kjøpe en eksentersliper og litt flere sandpapirskiver.  Jeg vurderte at det enkleste var å bare dra på Leroy Merlin, gå rett til hylla hvor de har slikt, grabbe med meg en passende modell, rett til selvbetjeningskassa ... raskt og enkelt.  Men, nei.  Jeg vet ikke om det var varetelling eller omorganisering de drev på med, men en liten seksjon av butikken (5-6 hyller) var helt avstengt, med noe slikt som seks ansatte som jobbet med å tømme og fylle hyller der.  Etter å ha sirklet rundt den avstengte seksjonen i en stund (jeg fant sandpapirskiver på 125mm, men uten hull ... vi kunne nok ha laget hull selv, men ... nei, jeg gadd ikke) fikk jeg omsider tak i en ansatt.  Ja, han kunne selge meg en stor eksentersliper, men en 125mm-sak ... nei ... ikke nå.  Det ville kanskje være mulig mot slutten av dagen, og helt sikkert mulig "i morgen tidlig".  Jeg kan aldri huske å ha opplevd noe tilsvarende i Norge eller noe annet land.

 

Google maps to the rescue ... håpet jeg i allefall.  Neste butikk var Hilti, like i nabolaget.  Han som jobbet der kunne ikke noe særlig engelsk ... men fikk allikevel forklart at de kunne selge meg en eksentersliper for 550 euro, men de hadde den ikke inne i butikken, de kunne ha den klart til neste morgen kl 10.  Takk, men nei takk ... 550 euro er en OK pris dersom bare kan kaste den på båtskroget, kommunisere gjennom noe ChatGRP-interface og så bare gå å drikke kaffe mens maskinen gjør arbeidet ... men ellers ikke.

 

Deretter syklet jeg til et et lite lagerbygg midt i et boligstrøk.  Det stod "in-store purchases" i google maps, men det visste seg å være en renspikket nettbutikk - alt jeg fant som var åpent for publikum var to kaféer (det skal de ha - det er utrolig stor tetthet av kaféer i Portugal).

 

Fjerde forsøk, en litt større issenkramforretning som solgte bygningsmaterialer, rør og det meste.  Brukte lang tid på å finne riktig publikumsinngang.  Deretter var det å trekke kølapp og vente i femten minutter.  De hadde rikt utvalg av Bosch-produkter på utstilling på en av veggene, men jeg så ingen eksenterslipere.  Uansett, dette virket absolutt som rette sted for å kjøpe alt mulig rart.  Så var det endelig min tur.  Den ansatte snakket ikke særlig med engelsk, jeg viste frem bilde fra Wikipedia, men han skjønte tilsynelatende fortsatt ikke hva jeg skulle ha.  Her er bildet fra Wikipedia ...

 

Random_orbit_sander.jpg

Vedkomne ba meg vise bildet til kollegaen sin, men jeg hadde inntrykk av at han heller ikke forstod hva jeg var ute etter.  Jeg fikk en følelse av at de til slutt bare bestemte seg for å si at nei ... noe slikt hadde de ikke.

 

Femte forsøk, en liten issenkramforretning (jeg brukte noen minutter fra Google Maps sa at jeg var ankommet til jeg faktisk fant butikken).  Selgeren der kunne flytende engelsk og var entusiastisk og vennlig, men eksentersliper ... nei, det hadde han ikke.  Men han sendte meg til en annen butikk (og ba meg si fra hvem som hadde sendt meg) som helt sikkert hadde eksenterslipere.  Det visste seg å være en malingsbutikk, og de hadde heller ikke eksenterslipere.

 

Totalt sett, flere timers innsats uten å ha oppnådd noe som helst.  Vel, jeg kjøpte noe mat på veien ... men helmelk, det var de fri for.  Om ikke annet, var fint å få syklet litt, er ikke sikker på om det var "vårfølelse" eller "sommerfølelse" jeg fikk ("vinteren" her er både varmere og tørrere enn sommerene i Tromsø, og det er blitt merkbart varmere den siste måneden).

 

Jeg fikk mannskapet (som kan litt portugisisk) til å ringe sjette butikk.  De hadde to eksenterslipere, "en som var bedre enn den andre", men han kunne ikke fortelle prisen, det ble for komplisert å finne ut av.  Dette var rett før stengetid, så jeg dro tilbake neste dag.  I alt jeg hadde av trøbbel er jeg nesten overrasket over at én ting ikke gikk galt: denne butikken hadde lunsjstengt, og jeg greide å ankomme i god tid før lunsjpausen.  Men det var vanskelig å finne frem - Google Maps påsto at jeg hadde destinasjonen min på venstre hånd, men der var det en ubebygd tomt, bare ugress.  På høyre hånd hadde jeg noen ruiner ... men jeg tror det tok meg under ti minutter å finne butikken.  Da hadde de bare én eksentersliper, Milauwkee ROS125E, og selgeren sa at den var veldig dyr.  Nå har det seg slik at en venn av meg viste meg en Milauwkee eksentersliper (150mm)  allerede i desember som han var veldig fornøyd med, en slik bare måtte jeg ha påsto han.  Vel, nå hadde jeg sjansen.  Selgeren brukte lang tid på å finne ut at den kostet 217 EUR pluss MVA, ble vel noe slikt som 268 EUR totalt.  På nett kunne jeg få den for 211 EUR inkludert MVA og frakt.  Jeg hadde med meg litt for lite kontanter og fikk maskinen mot litt rabatt, men ... det føltes for dumt å da snu seg rundt å be om å få kjøpe slipepapir mot kredittkortbetaling.  (De pakket ned utstillingsmodell fra veggen - så etter mitt besøk hadde de altså ikke flere eksenterslipere igjen)

 

Så var det noen jobbmøter, så fikk jeg plutselig besøk, måtte stadig ut for å finne en butikk som ikke var tom for helmelk, plutselig var det mørkt, så jeg fikk ikke benyttet eksentersliperen allikevel i går.  I dag fikk jeg brukt den noe - men vi har lite papir, så etterhvert tok jeg turen ut for å få tak i mer.  Dro tilbake til samme butikk hvor jeg hadde kjøpt eksentersliperen.  Glemte helt av lunsjpausen - kvoten min med flaks for dagen ble vel brukt opp her, tror jeg kom rett etter lunsj.  Lang ventetid i kø.  Jeg prøvde å forklare hva jeg trengte, mannen bak kassa forstod ikke først, men før jeg hadde rukket å google det gikk det plutselig opp et lys ... at jeg kanskje trengte utstyr til maskinen jeg kjøpte dagen før?  Nei, det hadde de ikke.  Han fant frem en lapp og skrev ned "Vítor Agostinho" på et papir, pluss adresse - skulle vise meg kart på datamaskinen tror jeg, men jeg avbrøt ham - "det stedet kjenner jeg" - det var stedet hvor jeg hadde kjøpt black&decker-sliperen.

 

Jaja ... jeg hadde lite lyst til å dra tilbake til Leroy Merlin, ikke hadde de noe særlig god kvalitet på papiret der heller, så da ble det Vitor Agostinho.  Fikk forklart hva jeg trengte, og han fant frem tyve skiver av ulik kornstørrelse, regnet seg frem til at han skulle ha 11 EUR for det ... men så ble det betalingsproblemer, jeg hadde jo brukt opp alt jeg hadde av kontanter i lommeboka dagen før, og de tok bare portugisiske betalingskort.  Så da hadde jeg valget mellom å dra til båten og plukke opp mer kontanter eller å ta ut i minibank.  BankID ville ikke helt samarbeide, men til slutt fikk jeg sjekket opp konto, konstanterte at jeg hadde fått inn en husleieinnbetaling og kunne ta ut penger fra minibank om jeg bare overførte penger til brukskonto - overførte penger og la telefonen i lomma.  Første minibank var ute av drift.  Andre minibank hadde kø.  Tredje minibank ... feil pin-kode på første forsøk, "operation not authorized" på neste.  Sloss med bankid igjen ... nei, beløpet hadde ikke blitt overført.  Brukte mange minutter på å krangle med nettbanken ... nei, i dag ville den ikke la meg overføre penger fra en konto til en annen.  Så da måtte jeg tilbake til båten.

 

Tilbake til butikken, så lå det tre skiver ved kassa.  Etter å ha ventet i mange minutter på at mannen i kassa skulle gjøre seg ferdig med telefonsamtaler og klikking på datamaskinen fikk jeg endelig lov til å betale ... men han syntes det var litt rart at jeg skulle betale 11 EUR for bare tre skiver med sandpapir.  Mannen som betjente meg var ikke å se.  Etter mye om og men fikk man ringt ham opp, og man fant en pose med slipepapir.  Da jeg kom tilbake til båten og fikk telt igjennom så jeg at det manglet tre papir .... men jeg gadd ikke dra tilbake og krangle på dét.

 

... og slik går dagene.  Jeg har et håp om å komme meg ut til slutten av mars, men i dette tempoet går det nok dårlig.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og mens jeg først er i modus for offtopic drodling ... det er mye jeg savner i hyllene i portugisiske matbutikker, men de har også ting som ikke er så vanlig å finne i Norge - blandt annet akkar og blekksprut, noe jeg har spist relativt mye av i det siste.

 

Blekkspruten er et rart dyr - også når man kjøper den i frysedisken.  Når den kommer opp fra sjøen må den enten få en solid omgang juling eller en tur innom fryseren før den kan anvendes som mat.  Siden jeg plukker den ut fra frysedisken slipper jeg jo den problematikken.  Mesteparten av innholdet i pakken er vann - og man må være forsiktig om man slenger en frossen blekksprut i håndbagasjen eller i kjøleskapet på båten, dersom man får blekksprutvann på avveie så kan det stinke ganske ille etterhvert.

 

Når blekkspruten er tint ser den rett og slett svært lite delikat ut ...

IMG_20230217_163201.jpg.f3ca8ba49eda00cd3717e4178c7c87fe.jpgIMG_20230217_163211.jpg.2dbce5108bd532ecb67f425c1492ae9c.jpg

... så er den tross alt også gjennom evolusjonen tilpasset et liv under vann.

 

Til tross for at den ser veldig slapp ut, så er den faktisk omtrent umulig å skjære i biter.  Etter et par minutters dypp i kokende vann derimot er det allerede blitt noe helt annet

 

IMG_20230217_163306.jpg.8df2b9bfbc8d345b6eb037b0ca6d5bd8.jpgIMG_20230217_163749.jpg.fe37763851ef7941573f0e8c8bccd50b.jpg

Fortsatt mye vann, blodranden var ikke nok til å samle opp, ble mye søl å tørke opp etter at den var oppkuttet.

IMG_20230217_164452.jpg.cd8dd3de20973d43952347f8c6bfd1bf.jpg

Jeg fulgte mer eller mindre oppskrift fra https://verdensmat.no/?p=3971 (den sier ingenting om å dyppe blekkspruten i kokende vann først - men tro meg, den er veldig mye enklere å håndtere etter denne operasjonen.  Mulig at noe av smaken forsvinner med kokevannet, men den "kostnaden" tar jeg ...)

 

Blekkspruten krymper veldig under koking/steking - det er mest vann!

 

En annen sær ting, blekkspruten er veldig hard og seig når den er bare litt kokt eller stekt.  Den trenger minst en halvtime for å bli skikkelig mør.  Men litt tyggemotstand er kanskje ikke så galt?  Koker man den for lenge blir den visstnok igjen hard og seig.

 

 

IMG_20230217_171024.jpg

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 41 minutter siden:

 

Random_orbit_sander.jpg

 

Dette er noe av det sykeste jeg har lest på lenge, det er jo som et skikkelig pissetrengt mareritt😳 Nei, takk og lov for flust av jernvare- og byggevareforretninger her i Norge, tror ikke jeg hadde holdt ut lenge under slike forhold som du beskriver. Godt du fikk ordnet deg en god maskin til slutt da! Og så får vi andre (som også drømmer om langtur om noen år) huske å prioritere plass om bord til norskkjøpt kvalitetsverktøy, i mengder😅

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Hakkannen said:

Og så får vi andre (som også drømmer om langtur om noen år) huske å prioritere plass om bord til norskkjøpt kvalitetsverktøy, i mengder😅

 

Ikke er det enkelt å få bestilt noe heller, Google insisterer på å bare vise meg norske nettbutikker med priser i NOK.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig kan dette være et stort problem med båtutstyr også når man er i Utlandet.  Det er få land som har så mange og så gode båtutstyrsbutikker som Norge.  (Lokalbutikken her i Algés er forbausende stor, men det er et av unntakene)

 

(Relevant søkeord: chandlery.  Det visste jeg faktisk ikke inntil i fjor sommer)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
On 11/29/2022 at 4:09 PM, Hulda said:

Mantraen som vi kjørte etter i tidligere tider var at om vi lakket på utsiden av skroget, måtte vi bruke kun olje eller diffusjonsåpen maling på innsiden. En gang i tiden var det et produkt som het Jotun Arcanol som ble mye brukt. I tillegg kokt- eller rå linolje, tjære, ekte terpentin etc. Alt annet ville medføre at treverket råtnet. 

 

Ja ... kanskje olje er et alternativ?  Oljet treverk "tåler" noe vannsøl uten å umiddelbart trekke det til seg, samtidig som at olja ikke sperrer inne fukt?

 

Jeg vurderer nå å la ting være åpent der jeg allerede har åpnet opp, prøve å legge ut sensorer for å fange opp at det er vann på steder det ikke skal være vann, også være kjapt ute med å tørke opp og undersøke dersom det kommer vann inn på steder det ikke skal være vann.  Litt av bakgrunnen er at det er noe oppsprekking her og der hvor jeg har tørket.  "Instinktet" mitt tilsier at jeg skal forsøke å "trutne" treverket med store mengder tyntflytende epoksy og dekke det med glassfiber, men ... det er vel et poeng at det vil bli bevegelse på treverket som har tørket, og at dette vil føre til problemer senere dersom jeg fyller på med epoksy.  De største sprekkene er under senga mi, der kjørte jeg hardt på med en "kampanje" hvor jeg hver morgen rullet sammen overmadrass og sengtøy, fjernet madrassene, åpnet opp senga og hadde luftavfukter, varme og vifter påskrudd.  Etter å ha sluttet med dette og la senga være seng mener jeg å kunne se at sprekkene ikke er like store som før lengre.

 

Other news ... flybilletter for familien bestilt til 28. mars, så da har jeg en slags deadline.  Båten bør være sjøsatt eller om ikke annet relativt klar til sjøsetting innen de kommer tilbake, og jeg har særlig lite lyst til å jobbe med ting innvendig på båten når vi er mange folk ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er omtrent bare "småting" som gjenstår, men slik har det vært i over en måned nå, og jeg har vel konsistent sagt at jeg antar vi er ute om to uker siden slutten av mars.  Det er ikke slik at ting står stille ... det er bare at småtingene tar mye lengre tid enn antatt.  Epoksy som skal herde, så finner man plutselig ut at man må bestille flere ting, etc.

 

Det har gått med mye tid, men jeg tror det er verd det.  Det blir jo en del sideprosjekter også når man holder på slik ... det største har vært å få tørket ut fuktige deler av skroget, det har tatt mye tid.

 

Familien kom hit i slutten av mars, planen var å få ut båten sånn omtrent samtidig som at de kom.  Da jeg så at det ikke gikk, så prioriterte jeg arbeider innombords - det er vanskelig å få gjort noe som helst innombords når det er mange folk ombord. Jeg har fått mye tyn fra mannskapet for å ha prioritert prosjektet "koppholder på veggen" fremfor epoksyarbeider under båten.  Den ble heller ikke ferdig.  Jeg er sikker på at det hadde blitt en skikkelig fin koppholder om jeg bare hadde vært litt mer flink med håndarbeid enn hva jeg er - men foreløbig ligger den under båten.  Jeg er veldig overbevist om at vi trenger en koppholder akkurat der jeg vil ha den, men ... tja ... det jeg har laget ser ikke så veldig pent ut, og jeg er ikke engang sikker på om koppene vil passe.

 

En god del av treverket i bunnen av båten pensler jeg med terrasseolje - det gir (hvis jeg har forstått det riktig) litt beskyttelse mot vannsøl på avveie, samtidig som at den tillater treverket å "puste", slik at fukt ikke blir helt innesperret.

 

Jeg har satt opp en god del sensorer for vann og luftfuktighet og slengt opp HomeAssistant på en Ras'Pi4 slik at jeg kan følge med og raskt finne ut om det er behov for ventilasjon eller om vi har lekkasjer eller vann på avveie.  Brannvarsleren i motorrommet piper tre ganger dersom det er vann på avveie - så kan jeg gå inn på en mobiltelefon eller datamaskin for å se hvilken av sensorene som gir utslag - det har vært noen alarmer allerede, vann som bare ville blitt liggende i ukesvis eller åresvis om jeg ikke hadde hatt sensorer der.  En av ledningene fra varmtvannstanken hadde begynt å lekke, tror ikke den tålte så høye vanntemperaturer - uten lekkasjesensoren hadde den antageligvis stått der og dryppet i lengre tid.

 

Jeg har bestilt flere sensorer til hjemmeadressen i Oslo, jeg skal hjem over nasjonaldagen nå.  Dessverre sluttet plutselig Ras'Pi'en å fungere da jeg prøvde å sette opp overvåkning av batterispenning.  Så viser det seg både at den var dyrere enn hva jeg antok, samt at den er omtrent totalt utsolgt world-wide :-(  Jeg kjører systemet fra en laptop inntil videre, men jeg må finne på en bedre løsning ganske så raskt.

 

Rorakselgjennomføringen har vært en kilde til bekymringer ... jeg tror vi har kommet frem til en slags løsning som jeg har tro på at skal fungere - men mer om det senere.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er noen screenshots fra home assistant:

20230508_20h34m36s_grim.png.d72697f70d74a078392910922997b02f.png

De viktigste metrikkene jeg er interessert i nå - luftfuktighet og vanninntrenging.  Jeg håper sensoren under batteribanken ikke trenger batteribytte - da må hele batteribanken demonteres igjen.  Neste gang jeg demonterer der skal jeg sørge for å ha fastmonterte ledninger i stedet for selvstendige sensorer med batteri og radiosender.

 

20230508_20h35m18s_grim.png.686b25defbaf6db538f9a43d50aa06c2.png

Jeg har noen vifter under dørk (ebersprecher på babord side, og en varmeveksler fra kjølekretsen til motor).  Har jeg på en eller begge viftene sammen med at jeg åpner en dørkluke forran batteribanken, så får jeg ventilert der også.  Så i går ventilerte jeg godt, så har fuktigheten økt igjen, til jeg satte på vifter og stengte luker.  Nå er luken litt i veien når den står i åpen posisjon, så den er blitt lukket to ganger i dag kan man se.  Men jeg undres over hvorfor det fortsatt er såpass høy luftfuktighet der nede.

 

20230508_20h37m46s_grim.png.4a12ed9c1692ea8a4e8383099178e70d.png

Brannvarslerene har også temperaturavlesning, men de har svært lav oppdateringsfrekvens på temperatur.  Jeg har prøvd å google litt på det uten å bli smart.

 

Post-edit: jeg burde vel prøvd å blåse opp noen av screenshot'ene, de blir jo helt uleselige når de blir nedskalert her på forumet ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 800 liter vanntankkapasitet i fleksible vanntanker.  Har vurdert og vurderer fortsatt å bytte ut noen av dem med en watermaker - men jeg har hørt at det er mye styr med dem, bl.a. må de kjøres regelmessig og de krever mye energi - men det er kanskje verd å gjøre mer research på.

 

Det har vært veldig mye styr med disse fleksible tankene - fleksible tanker er visst ikke ment for bruk uttaskjærs, men det er jo ikke noe informasjon i butikkene om dette.  Heldigvis fungerer garantivernet godt i Norge.  Jeg kjøpte først noen tanker fra Seatronics - de sprakk opp i sømmene etter noen år.  Fikk igjen penger på garantien for alle tankene.  Så kjøpte jeg fra Maritim.  De tankene er godt merket med "Do not overfill" og "Do not overtighten" på koblingene - noe jeg antageligvis burde tatt som et hint om at "disse tankene egner seg overhodet ikke".  O-ringene i koblingene er underdimensjonerte, jeg har vært nødt til å gå over absolutt alt av koblinger med hamp og gjengetape for å hindre lekkasjer - men pluggene er jo ikke ment for det, så jeg mistenker at jeg kanskje fortsatt har noe lekkasjeproblemer ved koblingene.  Men én av tankene har også begynt å lekke gjennom plasten.  Jeg venter fortsatt på svar fra Maritim på hva jeg gjør med dette.  Her har jeg tatt ut tanken fra båten, satt på blindplugger i begge ender og fylt med vann:

 

IMG_20230430_121840.jpg.237d01a0c867b3729d2737aa3ce570c2.jpg

 

Det lekker flere steder langs siden her - i "rynkene".  Her fra nede på høyre side (ifht bildet):

IMG_20230430_121943.jpg.ab07f91aa05102e3e657a41110429f44.jpg

IMG_20230430_122128.jpg.de50dd4be750f5836d28ea43b10e09a9.jpg

Og her er fra nede til venstre:

IMG_20230430_121851.jpg.4c2714c7e52d25462d70db2dca95760f.jpgIMG_20230430_121859.jpg.9bf72490d4b189418e8353261328ec89.jpg

... jeg vet ikke hvor mange timer jeg totalt har brukt på å sloss mot lekkasjer på vannsystemene, men det er MANGE.  Jeg må nok finne en annen ordning snart.  En mellomløsning kunne kanskje vært å støpe en boks rundt de fleksible tankene - både for å redusere mengden med bevegelse på tankene, men også for å ha bedre kontroll på vannlekkasjene.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik tank i forrige båten. Den ble aldri tett. Ferskvann inni en trebåt er rene kreften for treverket. Da er det bedre å stable vanndunker under dørkene. Youtube 'Sailing Emerald Steel' hadde en del om watermaker og bygging samt enkelt vedlikehold for en (lang) tid tilbake. Mye av watermakeren satt sammen av vanlige industrikomponenter. Samt fornuftig vedlikehold. 

 

Vi hadde watermakere på plattformen Gyda. De ble 'syret' rutinemessig. Ikke overvettes komplisert. 

 

Jeg ville, i din situasjon, sterkt vurdert watermaker. Og bli kvitt de vannpølsene hurtigst.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Neste: skegg.

 

Ett problem her var at en av boltene var skjev.  Det ble foreslått å beskytte den ved å ha på masse muttere, for deretter å slå på den med en hammer.  Genialt, tenkte jeg.   Mannskapet mitt var først litt skeptisk, så litt på gli, men til slutt endte vi opp med denne løsningen - fant et rør som var litt større, og så bare bøyde til:

 

IMG_20230329_134222.jpg.807e893f2a1c4dd54d74da2475db2873.jpg

Det var et til problem her, gjengene var ganske ødelagte på flere av boltene.  Mulig det skyldtes behandlingen over - men mannskapet mitt hadde erfaring med å reparere ødelagte gjenger, så det gikk bra.

 

Skegget har vært et problem lenge.  Jeg har notert meg ekstra friksjon og slitasje som følge av at hele rorsystemet har bøyd seg mer enn hva det skulle når kreftene har vært for store.  Jeg tror det var sommeren 2020 at vi tok båten opp i København, hvorpå jeg hørte fra de som tok opp båten: "your radar is loose".  Jeg skjønte ingenting, helt til jeg så noen dager senere at ror og skegg var i ferd med å løsne.  Jeg har bilder fra dengang da også, men rekker ikke over å lete dem frem nå.  De hadde ikke kapasitet til å hjelpe meg på verftet der, en venn av meg kunne anbefale en av sine venner som hjalp meg med å klatte på litt epoksy og noen lag med glassfiber - men det fikk ikke vedheft, og holdt sannelig ikke lenge.  Vintersesongen 2020-2021 fikk jeg litt "profesjonell" hjelp, de la en metallkappe rundt skegget for å gjøre konstruksjonen mer robust.  Det hjalp heller ikke så veldig mye.  Vintersesongen 2021-2022 hadde jeg igjen båten på land for vedlikehold, jeg mener bestemt at jeg fikk litt mer "profesjonell" hjelp til å utbedre rorsystemet, men som sagt - da jeg tok den opp nå fant jeg ut at det ikke bare var på grunn av uhellet ved Berlenga at jeg hadde problemer med roret, det var jo til og med pælemark i skegget!

 

Planen nå var å legge godt med epoksy blandet med glassfiberstrø mellom metallkappen og skroget, men mannskapet mitt insisterte på å bruke elastisk lim.  Jeg var skeptisk, men lot ham få viljen - tanken er at det er skruer, muttere og karbonfiber som skal holde konstruksjonen på plass nå, det elastiske limet er bare fyllmasse - og gjør det ellers enklere dersom skegget en gang i fremtiden skal fjernes igjen. 

 

Slik ble det seende ut (merk - det er ikke lagt bunnstoff enda, det meste som er svart her er karbonfiber og ikke bunnstoff):

 

IMG_20230429_110625.jpg.fc35ef3a53358807b2f2c1d049f6983c.jpg

Så må jeg huske på, dersom jeg noensinne skal fjerne skegg, at jeg må lete etter 11 skruer/bolter/muttere og fjerne dem.

IMG_20230429_110633.jpg.3d93dd049fe0f4a670c0e71ab7191f4d.jpg

De er passelig godt innkapsulert, først med elastisk lim, deretter med epoksy blandet med noe fyllstoffer ...IMG_20230429_110638.jpg.ebf94707844dc9c22b6a3244c7f6a8ea.jpgIMG_20230429_110644.jpg.23e86536d27e2d35288041a45514b55f.jpgIMG_20230429_110651.jpg.7388ecbf371137f8664eb6bcc606a35f.jpg

Jeg trodde jeg tok bilder av eposkyen også, men her er det visst et gap frem til jeg har lagt på karbonfiber pluss et ekstra lag med epoksy helt ytterst ... det må fortsatt til noen lag med epoksy og mer pussing før jeg er fornøyd.

IMG_20230508_192516.jpg.97698425ef2a9ae36014ad4956922064.jpgIMG_20230508_192521.jpg.fd57fb7c8f053a7332288b10fd8d98a4.jpg

Jeg skjønner ikke helt hva slags planer mannskapet mitt hadde, men jeg valgte å ta kontrollen når vi kom til karbonfiberen.  Mannskapet er snurt både fordi jeg frarøvet ham arbeidet og fordi jeg lagde rot her, pluss at han antageligvis hadde en klar visjon om hvordan ting skulle være.  Ham om det.  Han er mye bedre enn meg på håndtverksarbeid, men det er ikke alle visjonene hans jeg er like enige i. 

 

Min visjon:

 

  • Viktig å ha såpass mange lag med karbonfiber at karbonfiberen i selv holder disse greiene på plass. 
  • Jeg mener også at det er viktig å bruke lange fibre - klippe store stykker med duk i stedet for å lappe med mange små biter av duk. 
  • Vi har altså opplevd at den forreste delen har løsnet.  Jeg antar at fuktig treverk har noe av skylden - men uansett, viktig å se til at det er tilstrekkelig vedheft for epoksy'en i dette området, at duken sitter godt, og at det sitter fast i et relativt stort areal forran skegget
  • Det er selvfølgelig også viktig å gjøre seg ferdig før epoksyen begynner å herde. 
  • Det er en ubetinget fordel å jobbe med duk mens det er lite vind.  Her blåser det nesten hele tiden - bortsett fra at det ofte er vindstille veldig tidlig på morgenen, og av og til relativt lite vind sent på kvelden.  Så da ble det å stå opp før soloppgang, samt også å jobbe med arbeidslys sent på kvelden.
  • Det er også en fordel å jobbe tidlig på morgenen, mens epoksyen fortsatt er kald - da får man lengre jobbetid. 
  • Siden det er uregelmessige former, er det best å bruke duk som er vevd slik at den lett kan draperes ("twill")

Mannskapet har faste morgenrutiner som inkluderer frokost, kaffe, et par timer forran datamaskinen, og før han kommer seg ut er det allerede varmt og mye vind.  Han hadde planer hvor alt ville blitt ferdig på én dag (jeg har ikke helt oversikt over hvor mange morgener og kvelder jeg har brukt på jobben, men det er signifikant mer enn én).  Og selvfølgelig påstår han at resultatet ville blitt mye bedre enn hva jeg har gjort det.  Jeg antar at han planla å bruke mange små biter, og bruke "vanlig" vevmønster.    Vel, det ville utvilsomt blitt penere om han hadde gjort alt, men jeg tror allikevel at jeg har en mer solid konstruksjon enn hva han ville laget.

 

Jeg har kjørt tre lag med duk, "twill", 160 g/m^2 for hver iterasjon, og det er tre iterasjoner (altså ni lag) som starter et godt stykker forran skegg, samt tre iterasjoner som går et godt stykke ut til siden, samt noen mindre fliker her og der.  Jeg har lekt mye med lego opp gjennom årene - av det har jeg lært at det sikkert er en dårlig idé å først legge masse lag med fiber i båtens lengderetning og deretter masse lag på tvers av lengderetningen - annenhver gang har jeg jobbet i båtens lengderetning og annenhver gang på tvers.  Konstruksjonen bør være ganske så solid.  Det har ikke vært noe problem å drapere denne karbonduken over skegget, men så har jeg lagt "peel-ply" på utsiden, den var også "twill", men i praksis fikk jeg ikke til å legge den på en slik måte at det ikke ble noe som helst luftbobler.  Forhåpentligvis er det ikke luft i selve lamineringen, kun mellom "peel-ply" (som altså skal rives av) og karbonfiberen.

 

Nå blir det noen lag med epoksy, noe nedpussing, jeg har bestilt hvit maling som kan blandes med epoksyen, det blir på de to siste lagene - det er dumt å legge svart bunnstoff på toppen av svart karbonfiber (og bunnstoffet skal være svart).  Jeg kjøper ikke noe "epoksyprimer", men sørger for å gå over med pussemaskin.

 

Det er steder på båten hvor gammelt bunnstoff ramler av sammen med hva som nå enn er under.  Jeg tenker at vedheft er viktig.  Peel-ply'en er genial, den etterlater seg en overflate som er full av porer slik at neste lag får stor overflate å feste seg til - men pussemaskin kan også brukes.  Så er det viktig å vaske godt med aceton også.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har vært bortreist på en liten Oslotur over nasjonaldagen.  Mannskapet har jobbet litt videre i mellomtiden.  Jeg bestilte en pakke med hvit maling, den kom noen dager før meg, og den svarte karbonfiberen var dekket med hvitt da jeg kom.  Det rakk jeg ikke å ta bilde av, plutselig var alt dekket med svart igjen.  Vel, det ser jo unektelig relativt bra ut ... hadde riktignok sett bedre ut uten muttere gjemt bak lag med epoksy og fiber.  I morgen skal roret oppIMG_20230522_102156.jpg.1c8ccf3c16859dbf6c0abc2a86fb3572.jpgIMG_20230522_102304.jpg.7172d0df3204448101715af17306d1cc.jpg

 

På de nederste boltene, på undersiden av skegg skal det monteres en plate, denne plata skal igjen holde fast roret. Mannskapet har malt bunnstoff på steder hvor jeg mener at det ikke skal være bunnstoff - men i stedet for å skrive tusen ord om dette nå, tar jeg heller et par ekstra bilder når det blir dagslys.

Link to post
Share on other sites

IMG_20230522_102226.jpg.90f4120c786864855a059d65650ab839.jpg

Det er her roret skal inn.  Dette kommer til å bli vanskelig ... og jeg håper jeg får gjort en god nok jobb med å sperre vannet ute.  Her har det blitt mye gnissing mellom mannskapet og meg, vi har hatt ulike idéer, jeg gav ham ansvaret, det gikk ikke helt som det skulle, og han skylder på meg.  Nok om det.  Vi har tre nylonringer langs rorgjennomføringen, disse skal etter hva jeg har forstått holde vannet ute - men jeg har mine sterke tvil på at de vil ha noe funksjon, selv om propellakselen er 40mm bred og nylonringene har indre diameter på 40mm, så er det mye tomrom mellom.  Mellom nylonringene har vi prøvd å fylle på med elastisk lim og få ting så glatt som mulig, men det har vi heller ikke fått helt til.  Jeg prøver også å spraye både hull og akse med teflonspray.  Tja, det kan vanskelig bli mindre tett enn det var ... og det var forsåvidt relativt tett så lenge roret ikke flekset for mye - og med reparert skegg bør ikke roret flekse like mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg har postet dette dokumentet.  Båten må altså inspiseres av myndighetene før vi kan forlate dette sted.   Politiet (det var to av dem) sa veldig klart og tydelig (og det ble gjentatt av den andre politimannen) at det var svært viktig og at jeg risikerer at båten blir konfiskert hvis jeg forlater uten en slik inspeksjon.  De ansatte på verftet her fniset og smålo av at jeg måtte ha båten inspisert.  Nå har jeg forsøkt både å ringe, møte opp, sende epost ... men å få kontakt med disse institusjonene er visst omtrent vanskeligere som det var å få levert passøknad og så hente pass i post-corona-våren.  Mannskapet, som kan litt portugisisk, har klart å komme frem med personlig oppmøte på DGRM, men fikk bare beskjed om at de ikke kunne inspisere norske båter - jeg må ha et papir fra norske myndigheter på at båten er i OK stand!  På ambassaden har de ikke så veldig mye maritim kompetanse.  Kanskje jeg må bli her i Lisboa i noen år til og krangle med byråkratiet.

 

IMG_20220927_113124.jpg.8ef5dac61fb9f0aaaa756cd4bc65c2a6.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjøsetting er planlagt til 31. mai.  Det er presis en uke til.  Det skal ikke være noe problem å ha båten klar på en uke, men med inspeksjon, rydding og diverse smådetaljer kan det godt være at planen sprekker.  Inspeksjonen er det største usikkerhetsmomentet.

 

Så er det kjølen.  Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å gjøre noe med den  Den er av noe slags form for betong, med blyinnlegg og antageligvis en del armeringsjern i tillegg til kraftige kjølbolter.  Hver gang jeg tar opp båten pipler det vann ut fra porer i bunnstoffet.  Det er antageligvis normalt - betong trekker tross alt normalt en del vann.  Det som imidlertid er skremmende er at det ser ut til å komme fra relativt lange sprekker.  For et par år siden betalte vi relativt mye for å få gjort en ordentlig jobb, men ... om det faktisk ble gjort en god jobb aner jeg ikke, jeg synes fortsatt det piplet vann ut av sprekker da jeg tok den opp nå.  Når jeg allikevel er på land, muligens fastlåst her på ubestemt tid av byråkratiske årsaker, og har en godt uttørket kjøl så bør jeg kanskje spandere på en ekstra uke på å slipe den ned, legge på godt med epoksy og antageligvis noe duk.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, tobixen said:

Mannskapet, som kan litt portugisisk, har klart å komme frem med personlig oppmøte på DGRM, men fikk bare beskjed om at de ikke kunne inspisere norske båter - jeg må ha et papir fra norske myndigheter på at båten er i OK stand! 

Kanskje mannskapet burde hatt med seg en liten "gave" til rette person for å få dem til å frafalle inspeksjonskravet.

Hva skjer om du bare stikker av og kommer deg ut i internasjonalt farvann før de portugisiske myndighetene oppdager at du har dratt ?  Det vil selvfølgelig vanskeliggjøre fremtidige besøk til Portugal, men vil det også vanskeliggjøre innsjekk i neste (ikke-portugisiske) havn, siden du mangler utsjekkspapirer fra Portugal ?  Kan de portugisiske myndigheter isåfall utstede internasjonal arrestordre mot båten ?

 

Dersom du foretrekker å være lovlydig - hva med å kontakte DNV-kontoret i Lisboa. Det er mulig de har fullmakt til å utføre inspeksjon på vegne av norske myndigheter.  Billig bir det helt sikkert ikke - DNV jobber vel vanligvis mot et langt mer pengesterkt klientell enn en skarve lystbåteier.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Vestkystseiler said:

Kanskje mannskapet burde hatt med seg en liten "gave" til rette person for å få dem til å frafalle inspeksjonskravet.

Jeg forstår det slik at korrupsjonen virker på en litt annen måte i Portugal.  Nettverksbygging er viktig.  Dersom man har en venn som har en venn som har en venn innenfor en av de to institusjonene som kan godkjenne båten, så order dette seg meget lett.  Dessverre mangler jeg denne kontakten.

11 minutes ago, Vestkystseiler said:

Hva skjer om du bare stikker av og kommer deg ut i internasjonalt farvann før de portugisiske myndighetene oppdager at du har dratt ?

Worst case ... ja.  Men vi skal inn i Middelhavet og så tilbake igjen senere, da er det viktig å kunne oppholde seg i portugisisk kystsone også.  Ettersom det skjer mye narkotikasmugling med fritidsbåter er det også forventelig at man blir stoppet og at politi inspiserer båten og sjekker dokumenter.  Skal man innom en gjestehavn så er det også ikke måte på hvor mye byråkrati det er med dokumentsjekk og registrering.  Man kunne kanskje seilt via Amerika, men Portugal har jo fortsatt noen rester av det gamle imperiet - det hadde vært hyggelig å kunne besøke Madeira og Azorene på en slik tur.

11 minutes ago, Vestkystseiler said:

  Det vil selvfølgelig vanskeliggjøre fremtidige besøk til Portugal, men vil det også vanskeliggjøre innsjekk i neste (ikke-portugisiske) havn, siden du mangler utsjekkspapirer fra Portugal ?

 

Så vidt meg forstått trenger jeg ikke utsjekkspapirer fra Portugal, siden det er EU og Schengen.  Det kan tenkes jeg trenger utsjekkspapirer fra Spania dersom jeg stikker innom Marokko en tur.  Jeg sjekket hverken inn eller ut av unionen da jeg besøkte Guernsey, det gikk helt fint, men jeg utelukker ikke at det var et lovbrudd.

 

11 minutes ago, Vestkystseiler said:

  Kan de portugisiske myndigheter isåfall utstede internasjonal arrestordre mot båten ?

Det tviler jeg meget sterkt på.  Teoretisk sett, gjør man noe ulovlig innenfor EU så skal det ikke hjelpe å forflytte seg til et annet EU-land.  I praksis antar jeg at det først blir et problem dersom jeg blir stoppet av politiet i Portugal, og de sjekker registrene sine og finner ut at båten skulle stått på land i Algés/Lisboa.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle tippe at dersom jeg hadde fått jobben gjort profesjonelt, så ville inspeksjonen være en del av pakka.  Dette inspeksjonskravet eliminerte jo også konkurransen, jeg hadde valget mellom å gjøre ting selv eller betale 80kEUR for å få jobben gjort profesjonelt her hvor jeg har landet båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...