Jump to content

Prosjekttråd - reparasjon av "Solveig" i Portugal


tobixen

Recommended Posts

15 hours ago, Hulda said:

Går man tilbake til bildet av rorgjennomføringen fra 14. november, er det en langsgående sprekk i et bord. Inn mot rorgjennomføringen grener sprekken av ca. 150 grader. Dette er også noe du bør ta en titt på. Her er det også spørsmål om høna eller egget kom først. Dette med 30-graders-intervallet er noe magiske greier som jeg kunne en gang i verden. Har noe med statikk/vektorer (cos, sin, tan) å gjøre. Gidder ikke å finne ut av det. Men visse påførte krefter gir brudd er etter 30-graders-prinsippet. Altså har roret blitt utsatt for en kraft som har fått bunnkonstruksjonen til å gi etter. Ikke sikkert at det er noe alvorlig, men du må sjekke det ut.

 

Det er denne, formoder jeg?

 

 

test.jpg

IMG_20221205_020056.jpg

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Hakkannen said:

Første laget er høyst sannsynlig laminert på stripplankingen med vedretningen i en annen vinkel, oftest 45 grader på kjølen.

 

Ytterste lag med treverk under vannlinjen, på de stedene jeg har fjernet bunnstoff og epoksy, er veldig tydelig vinklet ... ikke riktig 45 grader, men "på skrå i fiskebenmønster" om ikke annet :-)

 

IMG_20221205_121732.jpg.e116d95090fc761ce92bdbcac4440438.jpgIMG_20221205_121728.jpg.86cf08392b50e0cbc50698a820b9083e.jpgIMG_20221205_121722.jpg.84d51b685f86e36f3c5fca246cf55c6d.jpg

Jeg ble ferdig med å "åpne opp" nedefra for noen dager siden ... skikkelig drittarbeid.  Gjenstår fortsatt noe finpuss, det er fint med rette kanter og vinkler når vi skal legge glassfiberduk, og det blir også litt arbeid med overlappingen, f.eks. er det greit å få fjernet litt bunnstoff rundt kantene før vi begynner å grise med epoksy og glassfiber.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så har jeg gjort bittelitt arbeid med å "åpne opp" innefra også i dag.  Ulike typer maling er benyttet på ulike steder.  Uheldigvis startet jeg pussejobben uten skikkelig arbeidslys - når jeg skulle ta bilder senere fant jeg ut at jeg bare er noen få steder jeg har kommet meg helt ned til treverket, samt at det faktisk lå en duk her ... som jeg nå har ødelagt ganske godt.  Her har jeg en lensepumpe, og det er tidvis stående vann her.  Treverket under virker tørt og godt.  Måleren gir gode lesinger bortsett fra på de to innerste plankene som gir fullt utslag på fuktmåleren.

 

IMG_20221205_120024.jpg.8d7f97d19bde76b616825a2c93775664.jpgIMG_20221205_120031.jpg.9b0bd771bbf25477b9296477f3283581.jpgIMG_20221205_120051.jpg.236141b2d9e75dc291ec67c0a9328264.jpg

 

Jeg skal finne frem fuktmåleren med nåler også og ta meg en runde ... en av disse dagene.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er 'den' jeg mener.

 

Om bord-stripsene ligger i 45 grader eller ikke, spiller liten rolle. Vinkelen bestemmes av hvordan strips'ene må bøyes og 'skrus/vris' for å kunne følge den dobbeltkrummede skrogformen. Om man f.eks. bygger et klinket skrog, ser man hvor sykt bordene må skjæres for at ferdigproduktet skal se ut som båt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den delen av skegget som er laget av treverk ser nå slik ut.  Noe synlig sprekkdannelse her og der.  Fortsatt huller etter pælemark på toppen.  Fuktmålingene gav maks utslag på måleren overalt da jeg tok den inn i varmen.  Den gir fortsatt noen dårlige fuktmålinger, men bare i nærheten av metallet ... så kan være utslag derfra.  Nåja, kontrollmåler jeg med pinnefuktmåleren (som måler relativt overfladisk) så får jeg også noen dårlige fuktmålinger.  Den virker ellers tørr og god.  Jeg lar den være inne i varmen en stund til.  Jeg har troen på å beholde denne.  Ja, det er en kritisk del ... men den virker solid og god, bruker jeg nok epoksy og glassfiber - karbonfiber på de stedene som utsettes for mest krefter - så skal det holde.  Pluss at treverket bare er en del av konstruksjonen, det er i tillegg også boltene og en solid metallkappe.IMG_20221205_130827.jpg.4490fba0caef481e17a919f35628e4bb.jpgIMG_20221205_130819.jpg.bd15d03bbf258ef069fec55bddd4a78e.jpgIMG_20221205_130751.jpg.ee05075a25892e5cb9ac0783361fc98b.jpgIMG_20221205_130724.jpg.cf8a6b97de6f127a108f6b9ee627212c.jpgIMG_20221205_130706.jpg.c8bd07008ab88aa22612b4c19dbd9de4.jpg

Her har noen forsøkt å lappe på ting tidligere - bak den lappen var det brukt en lang skrue i et forsøk på å holde ting sammen - deretter var skruen godt gjemt.  Da de lokale folka her prøvde å demontere ting hadde de selvfølgelig ingen forutsetninger for å vite at det var en skrue der.

IMG_20221205_130703.jpg.3575b35df4640cd3d8d15dd267b994ec.jpg

Link to post
Share on other sites

Det har vært mye regn de siste dagene, men også lange perioder med oppholdsvær og noe sol, selv når det har vært meldt regn.  Jeg har vært mye opptatt med jobb, men jeg har jo kommet meg litt videre ... åpnet opp litt mer inne i båten, funnet noen i hekken hvor vannet antageligvis har fått mulighet til å trekke inn i treverket.  Det er mye forskjellig innefra, noen steder ligger det duk og fiber, andre steder bare noe slags maling, og atter andre steder er treverket ubeskyttet.  Jeg har enda ikke rukket å åpne opp batterirommet ...

 

Vi har også laminert videre på roret, blir kanskje noen bilder av det i morgen.

 

Vi har fått mahogny nå.

 

Jeg har kjøpt vannfilter med drikkevannskran som skal installeres.

 

Så et aldri så lite tilbakeslag ... vi fant råtten, våt ved i hekken.  Såpass at mye kunne fjernes med bare hendene.  Den ytterste mahognyen er fin, under den er det tørt men porøst treverk, så er det noe ganske råtten ved bak der igjen.  Rommet på innsiden er lukket fra alle sider.  Vi skal lage et inspeksjonsvindu fra innsiden.  Det ser ut til å være relativt lokalt, men ... skumle greier!

 

IMG_20221209_145655.jpg.41afb0a799aa86bb75c2418f68f8eae0.jpg

IMG_20221209_145709.jpg.cf4d24f30bc2d4ebbb13e8e16948e04c.jpg

Ettr å ha åpnet opp litt mer ...

IMG_20221209_160401.jpg.a07c4af5824a86241ca6c86c898fdb78.jpg

Link to post
Share on other sites

Ligger du på ett verft tvers over elva(ikke på Lisboasiden?)

 

Jeg kjøpte selv en båt i Lisboa for noen år siden. På verftet hadde de god tid, og nærmest trenerte avreisen min. Noen gode, og noen dårlige erfaringer med jobb jeg bestilte av verftet. Til slutt presenterte de en regning som var skyhøy, for leie av plass på land, pga. den lange tiden som var gått???! Den ble raskt prutet ned til under det halve. Nedover i Europa ses båteiere på som pengemaskiner. Ikke godta alt. Dette kunne jeg skrevet mye om. På Guernsey i den engelske kanal var de effektive, også mht betaling. Klarte å trekke kortet mitt med å lese på det, og snakke med noen i telefonen. Når jeg i bakfylla ville klage på deler av jobben, kom jeg inn på ett kontor på verftet, hvor tre ansatte satt i lenestol og tvinnet tommeltotter, med ett stort møtebord fylt av fotografier. Jeg satt på en pinnestol og svettet, og måtte bare betale….ble vel tre ganger prisoverslaget, selv momsfritt….

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, BØstrøm said:

Ligger du på ett verft tvers over elva(ikke på Lisboasiden?)

 

Algés, Lisboasiden - et stenkast unna bygrensa.  Det er visst ganske nytt.

 

Erfaringene mine tilsvarer på sett og vis dine.

 

  • Kastet bort nesten en måned på å vente på pristilbud på reperasjon av skadene.
  • Pristilbudet jeg fikk var hinsides all fornuft.
  • Betaler pr måned for opphold på land, så det er jo i verftets interesse å holde meg her lengst mulig.
  • De tillater ikke at tredjepartsfirma kommer og gjør arbeid på båten.
  • Informasjon om hva det faktisk koster å ha båten stående her når regningen kommer.
  • De som jobber her er visstnok ikke så veldig dyktige
  • Uklar prismodell - første to måneder betalte jeg én pris, nest to måneder ble det plutselig slengt på 1x33 EUR for vann og 2x33 EUR for elektrisitet pr måned.

I tillegg har jeg fått pålegg fra myndighetene om at båten skal besiktes før den flyttes fra stedet - så jeg er totalt prisgitt de tilbudene jeg får fra verftet.

 

Men det er jo noen positive erfaringer herfra også ...

  • De tillater at jeg bor på båten
  • De tillater at jeg gjør egenarbeid på båtn
  • De tillater at mannskapet hjelper til
  • Sammenlignet med f.eks. priser for å leie en liten leilighet eller hybel ti minutters gange herfra er månedsleien ganske rimelig
  • Det er relativt sentralt, mange turistattraksjoner i nærheten, kanskje kjapt å komme seg til den ene enden av Lisboa med tog, mange butikker i nabolaget (mange resturanter også - uten at jeg har prøvd noen av dem), kort sykkelvei til Leroy Merlin og andre store butikker, bare tre timers gange til flyplassen (under halvannen time med tog/metro eller buss, 20 minutter med taxi).

 

2 hours ago, BØstrøm said:

Nedover i Europa ses båteiere på som pengemaskiner.

 

Noen få timer i Cascais (hvor vi pga uhellet ikke kunne ankre opp) ... 80 euro, pluss ca to timer i byråkratisk tullball.

 

2 hours ago, BØstrøm said:

På Guernsey i den engelske kanal var de effektive, også mht betaling. Klarte å trekke kortet mitt med å lese på

det, og snakke med noen i telefonen.

 

Tror det var 60 kroner pr megabyte telefonioperatøren min skulle ha for internett på Guernsey.  Med fruens abonnement kostet det en tiendedel.  Massevis med gratis wifi, men å finne noe som både fungerte, og som kunne benyttes med sitteplasser i nærheten, det var en stor utfordring.  Det ble ikke bedre av at jeg hadde greid å rote bort bankkortene mine og ikke hadde sterling på meg.

 

Tannleger kan være et stort problem.  Jeg hadde problemer med en tann.  Mannskapet mitt har akutte problemer og trenger en tannlege, men det er ikke enkelt å finne en tannlege.  I Frankrike også, alt jeg fant var telefonnummer, og da jeg spurte en franskmann så fikk jeg vite at man helst burde ha bekjentskaper, å finne en tannlege med ledig plass på pasientlisten var ikke enkelt.  På Guernsey hadde alle tannlegene epostadresse, og noen også bestillingssystem på web, så det var trivielt - og ikke avskrekkende dyrt heller, og også en stor fordel at de snakker et språk man forstår.  De konstanterte at dersom jeg fikk borret og fylt med en enest gang kunne jeg spare meg for en rotfylling, men de hadde ikke tid til annet enn å ta røntgen, kanskje jeg kunne komme tilbake om to uker?  Dro til slutt til Oslo, tannlegen min på Storo er effektiv, har aldri opplevd at hun ikke har hatt tid til å drille også - men denne gangen ble det for sent, så jeg valgte å trekke. 

 

Fikk også bestilt opp ny autopilot i Guernsey, veldig effektiv og hyggelig kommunikasjon og levering.

Link to post
Share on other sites

Ser vi har gått samme skole, he he.

 

Kan sende ned en snekkerkyndig til deg, og blir gjerne med selv, for å se om Lisboa fremdeles leverer med Fadoen sin, billig vin, og grillet lunsj fra lokale sjapper i utkanten av sentrum. Vi så på bildene igår, og mente det var noen få dagers jobb. Ulempen er at han skal opereres imorgen, så han trenger vel ett par uker på å gro sammen. Så ikke denne tråden før igår.

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, BØstrøm said:

Vi så på bildene igår, og mente det var noen få dagers jobb.

 

Vi fikk aldri noe estimat på hvor lang tid det ville ta, men i pristilbudet som ble gitt var "månedsleie" en del av kostnaden, og de beregnet det til å bli 4-5 måneder.  Jeg vet ikke om de la merke til at det var fukt i skroget, men det var garantert ikke inkludert i estimatet å åpne opp store flater fra utside og innside og la båten stå til tørk i lengre tid.

 

Vi kastet bort oktober på å vente på pristilbud, spørre etter et bedre pristilbud, samt finne ut hva vi skulle gjøre med problemet.  November har vi stort sett jobbet.  Desember lar vi båten stå til tørk.  Jeg er tilbake i Lisboa 10. januar, og jeg har tro på at vi skal kunne komme oss ut til månedsskiftet januar/februar.

 

Quote

Kan sende ned en snekkerkyndig til deg, og blir gjerne med selv, for å se om Lisboa fremdeles leverer med Fadoen sin, billig vin, og grillet lunsj fra lokale sjapper i utkanten av sentrum. Vi så på bildene igår, og mente det var noen få dagers jobb. Ulempen er at han skal opereres imorgen, så han trenger vel ett par uker på å gro sammen. Så ikke denne tråden før igår.

 

Vi har plass til to ekstra gjester på sofaene her, vi setter nok pris på noe hjelp, vi kan sikkert tolerere gjester i en uke pluss pluss, men jeg vet ikke hvor mye arbeid som kommer til å være igjen - jeg har mannskap ombord, jeg føler at han har tatt "eierskap" på mahognyarbeidet samt reperasjon av ror, så jeg blir ikke overrasket om disse skadene allerede er ferdig lappet når jeg er tilbake.

 

Det som gjenstår da er å lappe sammen det nye hullet under båten - eller eventuelt å fjerne mer råttent treverk om nødvendig, få på plass skegg, klistre på noe glassfiber og/eller karbonfiber, evt noe beis hvis nødvendig på mahogny, noen lag med lakk på mahogny, evt noe top-coat eller "epoxygrunning" som siste lag på reperasjoner under vannlinja, bunnstoff, sikkerhetsinspeksjon, og få båten ut på vannet.

 

Så er det fortsatt noen få ting jeg er litt usikker på ...

 

  • Skegg - det er laget av treverk, noe oppsprukket, og fortsatt noen hull fra pælemark som vi ikke har gravd helt ut.  Det virker imidlertid ellers svært solid, så jeg føler meg temmelig overbevist om at det er godt nok å forsegle det skikkelig med epoksy og fiber på alle kanter.  Hadde imidlertid vært godt å få noen andre øyne også på det, det er tross alt en ganske kritisk del av båten.
  • Oppsprukket kjølplank rundt rorgjennomføring.  Intuisjonen min er å "trutne" treverket godt med epoksy for så å legge fiber på toppen - men @Hulda sier at den kommer til å trekke vann igjen og at jeg da vil få meg en ubehagelig overraskelse.  Her kan jeg også trenge noe rådgivning
  • Simmering ... egentlig har jeg vel bestemt meg for å installere noe på nedsiden av rorgjennomføringen, men noe usikker.  Prøvde å spørre Jefa om dette, fikk forsåvidt kjappe svar derfra, men følte at det var mye god-dag-mann-økseskaft-svar der, og til slutt ble jeg bare oppfordret til å ta kontakt med et lokalt verft.  (Jeg kommer tilbake til denne dialogen om litt).
  • Det nye hullet jeg nå har begynt å grave ut ... Jeg tror (basert på målinger og observasjoner) at dette er et lokalt problem, men her hadde det også vært greit med noen ekstra øyer til å vurdere status.

 

Quote

for å se om Lisboa fremdeles leverer med Fadoen sin, billig vin, og grillet lunsj fra lokale sjapper i utkanten av sentrum.

 

Det later til å være flust med billige spisesteder bare her i Algés, men utover tre besøk i Lisboa har jeg ikke spist ute i det hele tatt.  Kompanjongen min foretrekker å lage mat ombord.  Tror jeg.  Han klager dog litt på at det nesten alltid er han som lager mat :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
On 11/28/2022 at 2:12 PM, Hulda said:

Aceton trenger dypt inn i trverket, løser fett og harpiks, og du sitter igjen med treverk alá avispapir.

 

Etter å ha lest det over, la jeg en rørepinne i treverk ned i en full flaske med aceton og den ble værende der frem til nå, altså en måned og et par uker.  Så tok jeg aceton-pinnen opp og la den til tørk i sola, og da den var helt tørr sammenlignet jeg med en tilsvarende "ispinne" som ikke hadde vært i berøring med aceton..

 

Trepinnene så ganske så like ut etter operasjonen, det var spenst i begge, og det måtte noe kraft til for å knekke dem begge.  Det ble litt mindre empiri enn ønskelig her, jeg burde vel ha gjort samme operasjon med flere pinner og gjort målinger på hvor mye kraft som skulle til for å knekke dem.  Det er mulig at aceton-pinnen knakk noe lettere enn den som ikke hadde blitt badet i aceton.  Det er mulig at fett og harpiks i treverket effektivt var blitt løst opp.  Det er mulig at aceton-pinnen lettere trakk til seg vann enn ikke-aceton-pinnen, dette burde jeg ha undersøkt.  Pinnen ble imidlertid ikke til noe som kunne minne om "avispapir", den hadde fortsatt tilsynelatende de fleste ispinneegenskapene i behold.IMG_20230113_131451.jpg.6517126a40a7ef403dc5f9e68bae0732.jpg

Pinnene ser ganske like utIMG_20230113_131505.jpg.698c07ad5e861cd7d170c106a952e8ae.jpg

Det ble vanskelig å ta noe bilde som viser dette på noen god måte, men de hadde "spenst", de kunne bøyes litt uten å knekke.IMG_20230113_131556.jpg.fcfe9a327079a181c6451898b161dfef.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt "båtferie" - altså ferie fra båten - i en måned nå, men mannskapet har vært igjen og jobbet på.  Roret begynner å se ut som et ror nå ...

IMG_20230112_133328.jpg.699e95e8e6de4220d3cae1ed89e9a8a8.jpg

Jobben med å felle inn mahogny pågår.  For det store hullet lagde han en treplugg uten mahogny som han har fått limt på plass, planen var så å frese ut og legge på et tynt lag med epoksy.  Det ble foreslått her å bruke håndoverfreseren for å frese ned nøyaktig tykkelse ilkt mahognyplata vi har, men det kompliseres veldig av at overflaten ikke er flat.  Hvordan det blir seende ut til slutt ... det finner vi vel først skikkelig ut ettrhvert som ting blir ferdig og lakket.

Link to post
Share on other sites

Veldig interessant test. Ispinner blir laget av treverk fritt for fett. Fordi kvae (fett) vil sette smak. Så jeg vet vel egentlig ikke hva du beviste :-) Men greit nok. Aceton løser fett, kvae, en-komp. maling, osv. Dette med ispinner lærte jeg på Markedsføringsskolen, vi skulle markedsføre ispinner, av alle absurde ting. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 11.12.2022 at 19.04:

 

  • Det nye hullet jeg nå har begynt å grave ut ... Jeg tror (basert på målinger og observasjoner) at dette er et lokalt problem, men her hadde det også vært greit med noen ekstra øyer til å vurdere status.

 

Jeg tror årsaken til dette kommer innenfra.

Rommet over samler fort kondens, og er vanskelig å drenere og lufte tilstrekkelig.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Veldig interessant test. Ispinner blir laget av treverk fritt for fett. Fordi kvae (fett) vil sette smak. Så jeg vet vel egentlig ikke hva du beviste :-) Men greit nok. Aceton løser fett, kvae, en-komp. maling, osv. Dette med ispinner lærte jeg på Markedsføringsskolen, vi skulle markedsføre ispinner, av alle absurde ting. 

Det er ikke ispinner Hulda, det er rørepinner. Men du har nok rett, rørepinnene er nok lager av bøk eller et annet løvtre. 

 

Men eksperimentet er jo allikevel interessant (for oss nysgjerrige), det viser jo at den typen treverk tåler å stå nedsenket i aceton en måned 👍 

 

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Komodo said:

Det er ikke ispinner Hulda, det er rørepinner. Men du har nok rett, rørepinnene er nok lager av bøk eller et annet løvtre. 

 

Det står på pakken at pinnene kan benyttes ifbm matlaging.  Skulle ikke forbause meg om ispinnene og rørepinnene lages på samme fabrikk.  Da blir neste prosjekt å "impregnere" ulike typer treverk med aceton eventuelt :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ting er mer eller mindre under kontroll.

 

Båten tørker, men det går lang tid.  I løpet av desember mens jeg ikke var her, tørket det omtrent ikke noe - men da regnet det også veldig mye.  Stråleovnen har tilsynelatende effekt - kanskje for god effekt, for vi ser tegn til oppsprekking og delaminering der hvor varmeovnen har stått - så jeg har flyttet den nærmere bakken for å spre effekten over et større område.

 

Det største spørsmålet mitt nå er hva vi gjør med rorgjennomføringen, spesifikt den treklossen hvor det kan være aktuelt å installere noe slags form for sperre for å redusere innpipling av vann i rorgjennomføringen:

 

 

On 11/14/2022 at 12:34 AM, tobixen said:

IMG_20221112_164021.jpg.c2fdfaa9bd8d9e96704a7ed8d831af34.jpg

 

 

Jeg har tatt opp tråden med Jefa igjen.  Det de selger som "lipseal" er ment å installeres i selve rullelageret, og hvis jeg forstår det riktig skal i teorien det jeghar (selve rullelageret, samt gummileppene i overkant av rullelageret) være tilstrekkelig for å holde vannet ute så lenge alt er rent og man ikke prøver å sette inn ting med fett.  Det har altså antageligvis aldri vært noe ekstra i treklossen, det har antageligvis alltid vært et hull der som har vært en del større enn selve propellakselen.  Jeg fikk installasjonsinstrukser for "lipseals":

 

Pur-seals-replacement.png.76ace8c07ece75a632834fe12eeb2498.png

Det er altså korrekt som hun hevdet tidligere, at det ikke er plass til en slik ring i mitt system (ettersom det er meningen at den skal ligge inne i plasthuset til rullelageret).  Vi kan selvfølgelig allikevel konstruere plass til en slik ring på undersiden av rullelageret, men det spørs om vi greier å få det godt nok.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har vært noe noe bortreist (og opptatt med andre ting de siste par månedene), pluss at jeg anser "vente på at treverk tørker" som en viktig del av jobben ... men ting har ikke stått stille her, mannskapet mitt har jobbet videre med bl.a. mahognyarbeid (pluss at han har brukt utrolig mye tid og utrolig mye epoksy og glassfiber på å perfeksjonere roret).  Jeg har så vidt begynt å lakke ... men akterspeilet trenger noe mer enn bare lakk.  Her er det sprekker i mahognyen, langsmed plankene.  Her er bilder av den største sprekka.  Min tanke her er å pensle på noe epoksy (E80FS, den er ikke veldig tyntflytende, men skal visstnok fylle opp og penetrere ujevnheter i treverket) og deretter en stripe med veldig tynn glassfiberduk, det bør gjøre ting vanntett og robust - og dersom vi bruker klar epoksy og unngår luft i den, blir det trolig ikke synlig engang).  Mannskapet mener derimot at vi bør frese ut en litt tykkere sprekk og fylle med epoksy blandet med mahognypulver (eller "nutella", som han kaller miksen).  Hva mener publikum?IMG_20230217_101422.jpg.e1589bdb236b686bb1e2b36ace482516.jpgIMG_20230217_101418.jpg.75354966be6d004080ed6f131369efeb.jpgIMG_20230217_101431.jpg.dab9de2ee3404f2a73d8a94e92fb84f0.jpg

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

Mannskapet mener derimot at vi bør frese ut en litt tykkere sprekk og fylle med epoksy blandet med mahognypulver (eller "nutella", som han kaller miksen).  Hva mener publikum?

 

Reparerte noe tilsvarende på overbygg i massiv mahogny en gang. Frest da ut spor på 6mm ca halvveis inn i treverket og limte inn list med epoksy. Uproblematisk i de årene jeg eide båten etter reparasjon.

Ulempen jeg opplevet med å bare fylle sprekken var at neste gang treverket tørket opp så sprakk det igjen, men da ved siden av limfugen.

Jeg ville lyttet til mannskapet, men ikke frest opp sprekken tvers i gjennom.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...