Jump to content

Nordhavn 47 Drømmebåten som glapp


Tom Rør

Recommended Posts

Komodo skrev for 11 timer siden:

Legg også merke til at til tross for at denne skuta er på 76 fot, så har den kun èn hovedmotor! 

 

 

Ja, men det virker som om wingmotoren også kan benyttes til fremdrift via det hydrauliske anlegget, og således har en redudans for fremdrift i fall den store får havari.

Nydelig skute, men maskinrommet og tekniske løsninger hadde fortjent mere enn 2 bilder.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Om jeg ser riktig så står den andre båten med siden inn til en annen båt? Rimelig trangt virker det også, skikkelige havne manøvre spesielt med tanke på at det er jo fine båter med pene prislapper og om noe går feil der så får vel noen "hjerteinfarkt" hos forsikringsselskapet :giggle:

Den ligger fortøyd inntil en kompisbåt. Det er plenty med plass! Meget god plass. Og med god fendring er det meste mulig. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Her går Drømmebåten på en av mine drømmeturer. Det er med klump i halsen jeg ser at de tar den turen som også hadde blitt min første langtur til havs. 
Jeg ønsker skipper med mannskap god tur over til Shetland :-) 
 

 

https://www.facebook.com/100063526572743/posts/pfbid0Ckz5FA9xbUe7cuN6xwKZtpmsan4yBgEMWbg5EubcKt2jiHotRz6sUfHwuTL68M6ul/?

Link to post
Share on other sites

Altså spørsmålet er jo hvor meget @Tom Rør vil ha den båten. Om han bare må ha den og fiks ferdig så burde det jo ikke være problematisk bare veldig kjedelig å komme frem til. Altså hvis han selger den båten han har putter alle penga på Skagen Global eller Vekst f.eks (for å ikke kreve nå strevsomme investeringer så noe simpelt som gir 10 % per år) så spare inn 300 000 som blir brukt på båtvedlikehold + fjerne fritidsutgifter ved å enten ta overtid på jobb om det er mulig eller fordrive tiden med noe billig som WoW.

Så er det ikke mange år som skal til med godt utgangspunkt for at @Tom Rør skal dukke opp med kofferten (metafor siden de vil jo ha penger på konto i dag) på brygga og bare kjøpe den båten han vil ha og være den pengesterke kjøpern.

Men det er da om man "må ha det" siden det krever jo å forkaste alle fritidsutgifter med kun målet for øyet.

Link to post
Share on other sites

Det må jo være en helt fantastisk tur. Det er alltid noe helt eget å ankomme Shetland med båt. Jeg har en jobb som gjør at jeg er innom Shetland og Orknøyene et par ganger årlig og det er like kjekt hver eneste gang, uansett vær og årstid. 

 

Synd du ikke fikk økonomien til å gå helt opp med denne Nordhavn 47. 

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP

Som vanlig misser du poenger som er nevnt tidligere.

 

Det finnes 1 stk av nyere Nordhavnavn i ca denne størrelsen i landet som er registrert og momset i norge. I europa finnes det noen, men de er priset mye høreye enn denne var og må i tillegg importeres.

I USA finnes den en god del, men de er ikke CE godkjente, og er dyre og langt fra lønnsomme å importere/ bygge om/ ordne CE merking. 

 

Så poenget du har gått glipp av er at dette var og er den eneste båten som var på markedet i norge. Det kommer ikke en til. Og den var gunstig priset. kommer den på markedet igjen så tipper jeg den blir 2-3 mill dyrere og fortsatt solgt.

 

Til dels det samme kan sies om noen av de båtene du ikke gidder å dra å se på og heller venter. eks P55 med den historien/ motorene/ ombygget og overhalt kan du vente veldig lenge på før du ser igjen. Og prisen var ok.

Det samme med P415. Ensete jeg har sett noen gang med nyere 63P motorer. og den er også gunstig priset. Det du sitter igjen med er de gamle og billigste med ukkurantemotorer og antagelig lang dårlige og mindre oppgradert stand. Prisdifferansen er liten og du vil garantert bruke mye mer KR på den billigste i klassen totalt sett. Men dette har du fått forklart mange ganger.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Men da har jeg vel bomma på ideen tenkte det bare var et spørsmål om pris vs oppsparte midler.

Det finnes jo flere dyre trawlere med klasse A til salgs men kanskje Nordhavn var ekstra spesiell for @Tom Rør men om jeg virkelig måtte ha akkurat det der og absolutt ikke noe lignende så hadde jeg spart opp de ekstra 2-3 mill for når det dukker opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal tenke mer på den båten @Tom Rør . Han som kjøpte den hadde pengene på bok og mye mer til. Han hadde bydd over deg uansett. 
Dag som kjøpte min gamle båt fikk tilbudet om å være med til Shetland. Han takket nei. Værmeldinga fristet ikke. Stabilisatorer eller ikke!😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Altså spørsmålet er jo hvor meget @Tom Rør vil ha den båten. Om han bare må ha den og fiks ferdig så burde det jo ikke være problematisk bare veldig kjedelig å komme frem til. Altså hvis han selger den båten han har putter alle penga på Skagen Global eller Vekst f.eks (for å ikke kreve nå strevsomme investeringer så noe simpelt som gir 10 % per år) så spare inn 300 000 som blir brukt på båtvedlikehold + fjerne fritidsutgifter ved å enten ta overtid på jobb om det er mulig eller fordrive tiden med noe billig som WoW.

Så er det ikke mange år som skal til med godt utgangspunkt for at @Tom Rør skal dukke opp med kofferten (metafor siden de vil jo ha penger på konto i dag) på brygga og bare kjøpe den båten han vil ha og være den pengesterke kjøpern.

Men det er da om man "må ha det" siden det krever jo å forkaste alle fritidsutgifter med kun målet for øyet.

Til info, så tror jeg at jeg kun lever en gang, og hvis jeg må leve på sparebluss i flere år for å få meg en N47, så får det bare være. Jeg er ikke noe guttunge lenger, så det er et spørsmål om hvor lenge man skal holde på med båt.

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Det er vel det som er hele poenget man lever jo bare engang så man må velge hva man skal ha realisert av drømmer. Hvis man må ha noe så må man, men må man ikke så trenger man ikke da er det jo ikke så viktig på en måte.

Altså perioden hvor man er mest utsatt for "plutselig død" er vel i ungdomsårene så er den lavest mellom 25 - 60 hvis man er tilsynelatende frisk så går den opp igjen. Så må jo folk vurdere hva de vil satse på alle kan jo bli kjørt over i morgen. Men sjansen er jo stor for at det ikke skjer og dagen i morgen kommer. Det er i hvert fall hva jeg forteller meg selv når jeg forsøker å spare til noe :giggle:

Er det på grunn av rekkevidde du ikke kommer over til Shetland med nåværende båt?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

@Tom Rør Er det på grunn av rekkevidde du ikke kommer over til Shetland med nåværende båt?

 

Neppe. Folk har krysset over Nordsjøen til Shetland med en 8 fots gummijolle. Og robåter på 13-14 fot. Hvor tryht det var kan diskuteres. Men drømmen om en Nordhavn forstår jeg veldig godt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 51 minutter siden:

@Tom Rør Det er vel det som er hele poenget man lever jo bare engang så man må velge hva man skal ha realisert av drømmer. Hvis man må ha noe så må man, men må man ikke så trenger man ikke da er det jo ikke så viktig på en måte.

Altså perioden hvor man er mest utsatt for "plutselig død" er vel i ungdomsårene så er den lavest mellom 25 - 60 hvis man er tilsynelatende frisk så går den opp igjen. Så må jo folk vurdere hva de vil satse på alle kan jo bli kjørt over i morgen. Men sjansen er jo stor for at det ikke skjer og dagen i morgen kommer. Det er i hvert fall hva jeg forteller meg selv når jeg forsøker å spare til noe :giggle:

Er det på grunn av rekkevidde du ikke kommer over til Shetland med nåværende båt?

Rekkevidden har jeg inne i min båt, men hvis været plutselig skulle snu, ville jeg heller vært ombord i en Nordhavn enn en Princess. Fordelen med en Princess er at man kan peise på hvis værmeldingen forandrer seg på turen over.

Når det gjelder robusthet og sjødyktighet, er det ikke noe vits i å diskutere forskjellen:smiley:

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Da er det vel ikke bare meg som er alene om å like å ha båten større :giggle: Selv om @sap_2000 mener den kunne vært mindre, men det er jo ikke alle som er like erfarne som @sap_2000 og føler seg like trygt om været skulle likevel ikke følge værmeldinga.

Du har jo vel flere 1000 timer i båten i løpet av alle åra og fortsatt ikke trives med dårligere vær og skulle hatt større båt. Og noen folk ler når jeg ikke har noe erfaring og ikke føler meg trygg i bølger.

Blir jo på en måte enten "sabla dyr båt" med A-klasse trawler eller "sabla dyrt vedlikehold + drivstoff" med 80 foter (er vel de som er A-klasse av moderne båter og de gamle skulle ha like sjødyktige skrog) :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 37 minutter siden:

@Tom Rør Da er det vel ikke bare meg som er alene om å like å ha båten større :giggle: Selv om @sap_2000 mener den kunne vært mindre, men det er jo ikke alle som er like erfarne som @sap_2000 og føler seg like trygt om været skulle likevel ikke følge værmeldinga.

Du har jo vel flere 1000 timer i båten i løpet av alle åra og fortsatt ikke trives med dårligere vær og skulle hatt større båt. Og noen folk ler når jeg ikke har noe erfaring og ikke føler meg trygg i bølger.

Blir jo på en måte enten "sabla dyr båt" med A-klasse trawler eller "sabla dyrt vedlikehold + drivstoff" med 80 foter (er vel de som er A-klasse av moderne båter og de gamle skulle ha like sjødyktige skrog) :giggle:

Nå skjønner jeg ikke hva du mener??? 
Vi hadde en 36 foter før, og jeg gikk hjem med den  fra Southampton i mars 2010. Den gjorde jobben for oss i 3 sesonger. Jeg kjøpte ikke P42 fordi jeg følte at 36 foteren var for liten, men fordi jeg ønsket meg P42. 
De aller fleste jeg kjenner hadde fint klart seg med mindre båt, og vi kunne også bodd i en toroms istedenfor et hus, men det er hva man ønsker som til slutt betyr noe. Jeg kunne også byttet vår båt med en gammel purke som er 10 fot større, men i mine øyne er det  helt meningsløst. På våre turer hadde det også vært dumt om båten hadde vært vesentlig større, da det oftere hadde blitt vrient å få plass i havnene.  
Jeg forestiller meg at du vil imponere med stor båt, men der tar du feil. Det blir alltid dyrt:smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Vel da misforstod jeg fullstendig meningen med:

 

Quote

Rekkevidden har jeg inne i min båt, men hvis været plutselig skulle snu, ville jeg heller vært ombord i en Nordhavn enn en Princess.


Jeg forstod det rett og slett som at du ikke ville reise til Shetland fordi du tenkte på hva om været endrer seg og det blir bølger som blir høye i forhold til båten. Men da har jeg forstått det feil igjen beklager.

Jeg vil kjøpe en båt som 1. jeg kan føle meg trygg i om det kommer noen bølger. 2. som jeg selv kan se på uten å tenke "søren hva har jeg brukt alle de der penga på". 3. Jeg er meg en sær person så jeg hadde vel heller gått til fots og spist penga enn f.eks kjøpt en splitter ny "Passat" (denne produserer de vel fortsatt om de ikke selger den i Norge). Blir litt samme med båt den mest fornuftige apellerer på en måte ikke til drømmer og følelser. Som f.eks de sjarkene som ble anbefalt som det mest sjødyktige av alt.

 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 16 timer siden:

... Jeg er ikke noe guttunge lenger, ...

 

Sludder og pølsevev. Du er (fortsatt) en av de mange guttungene her inne, bare aksepter det :giggle:

 

@XardasKSP, vedrørende diskusjonen om vær og båtstørrelse; Det er en grunn til at det du ser etter kalles  lystbåt.  Godt mulig at båten teknisk tåler styggvær. Men, du har bare ikke lyst på det ...

Link to post
Share on other sites

@Bonus Det var det jeg mente at man ikke har lyst om den er "for liten", men det var kanskje ikke det @Tom Rør mente og jeg misforstod han da.

Poenget mitt var at det er jo ikke alle som er så erfarne som @sap_2000 som sikkert hadde klart å padle over nordsjøen med hva som helst. Spesielt når noen har så lite erfaring som meg så er lysten at lystbåten skal være så stor at man har lyst å dra til 10 gradern uten å frykte plutselig værendring :giggle:. Og man har lyst at den er enda større for å dra på langtur til Polen f.eks

Link to post
Share on other sites

Syns jeg så snurten av Nordhavnen til kai i Tananger nå i helga, så turen ble tydeligvis for tøff for gutta. Omtrent samtidig som gutta gir seg legger Erik Aandeeraa ut fra kai i Haugesund med kurs for Shetland i en 70-talls 33 foter alene. Det står det respekt av. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...