Jump to content

Nordhavn 47 Drømmebåten som glapp


Tom Rør

Recommended Posts

Hadde eurojackpot slått til grandiost - så tror jeg hus og hjem har blitt solgt til fordel for en N60. Aft pilot house. Leker på fordekk. 

Om så skjedde, så ville neste gang jeg flyttet i land bli når jeg blir båret med beina først til krematoriet for deretter å bli spredd på havet. 

Dypt sukk

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kjenner Knut og May Lis godt. De er heldig de som fikk kjøpt Regina II. 
Det viser seg at naboen her, de som kjøpte min gamle båt er turvenner med de som kjøpte drømmebyen din @Tom Rør .

Min gamle båt må legge til først i uthavn. Stabilisaloterene skaper litt trøbbel i uthavn. Men du verden får en båt!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...
Clasg skrev 28 minutter siden:

Wow, men nok lidt større end Tom har brug for 😊

https://t.ly/Zxbun

Så den via facebook tidliger idag. Jævla fine båt dette. Men så er også 52mill plus moms litt mer enn en årslønn hehe

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel på grunn av faren for at båt/motor dævver antar jeg folk ikke kjøper eldre da: https://no.yachtworld.com/yacht/1990-nordhavn-46-9101049/

Men det må nok være mange som er fan av disse båtene hvis prisene er høyere enn på Storebro, men eldre båter er i hvert fall priset lavere enn hva en Princess 42 fra 2008 må være selv om man går ut ifra at noen har tatt litt i prisen på lignende: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317393569 da Princess 45 koster faktisk mindre i utgangspris: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=245585940

 

Antar det bekrefter vel ideen om at båt skal være så ny som mulig ellers så hadde trådstarter kjøpt for lenge siden istedet for nyere Princess.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP Du kan ikke sammenligne Nordhavn med Storebro. Storebro er en båt laget for kystnære strøk, mens Nordhavn er bygget for å krysse hav. Mye kraftigere bygget. De holder seg godt i pris for en grunn. 
Nordhavn har ofte en John Deere (Lugger) motor som også overgår det meste av det som er vanlig i fritidsbåter. 
Den båten som gikk fra meg var en 2008 modell 47 , og ikke en tidlig 2000 modell 46. Det er to helt forskjellige båter. 
Da jeg kjøpte Princess for 10 år siden, hadde jeg ikke råd til å kjøpe en 47 Nordhavn da heller. 

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør For 10 år siden måtte jo Princess 42 fra 2008 være virkelig dyr, men antar du bare var interessert i nyere modeller av Nordhavn båt da. Jeg skjønner at båtene er laget annerledes til å være havgående men tipper nok at mange som bruker penger på dem også liker stilen og designet, kan tenke meg at ikke alle som vil ha slik båt skal krysse Atlantern med engang ellers så hadde nok bruktbåt likevel hatt lavere pris uten kjøpere med litt lavere ambisjoner om bruk.

@Okkaby Med de prisene som brukes her på titalls millioner så nytter det ikke om de ringer fra Hamar de må nok ringe fra eurojackpot :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Tom Rør For 10 år siden måtte jo Princess 42 fra 2008 være virkelig dyr, men antar du bare var interessert i nyere modeller av Nordhavn båt da. Jeg skjønner at båtene er laget annerledes til å være havgående men tipper nok at mange som bruker penger på dem også liker stilen og designet, kan tenke meg at ikke alle som vil ha slik båt skal krysse Atlantern med engang ellers så hadde nok bruktbåt likevel hatt lavere pris uten kjøpere med litt lavere ambisjoner om bruk.

@Okkaby Med de prisene som brukes her på titalls millioner så nytter det ikke om de ringer fra Hamar de må nok ringe fra eurojackpot :giggle:

@XardasKSP Det morsomme er at vi betalte mindre for P42 høsten 2013 enn det de faktisk går for i disse dager. Da det kokte som verst i og rett etter pandemien, gikk tilsvarende båt for over 500k mer enn vi betalte. Tilbud og etterspørsel er en driver, og det at det har blitt produsert relativt lite båter, gjør at det er et underskudd av båter i markedet. Etterfølger nummer to i rekken etter P42 vil i dag koste mellom 12 og 13 mill ny, og der er jo ikke folk flest. Konsekvensen av superdyre nye båter er at selv eldre båter holder seg kunstig høyt i pris.

Link to post
Share on other sites

Det var vel gode tider å skaffe seg båt før da om du sier 5 år gammel Princess 42 kosta like mye som i dag som 15 år gammel. Men sånn av markedsanalyse uten kunnskap om tilstand så tror jeg også at prisene gikk høyt opp under COVID også er man i starten av at folk finner ut av at de ikke liker båt så utrolig godt likevel og skal selge dem igjen. Altså prisene som legges ut på de fleste båter (som ikke er like spennende og sjeldne som Nordhavn eller Storebro) er langt over hva som vil bli betalt dersom det virkelig skal selges.

Men hvis noen har betalt mye så tror de gjerne at de skal få mye og derav høye utgangspriser og mer pruting enn før, for sånn helt uten noen kunnskaper så antar jeg 1300 timer og 1120 timer ikke er ett drastisk forskjell på bruk av motor så f.eks den båten til 3,39 mill vil først bli solgt når den er betydelig under båten til 3,2 mill som har D9 og er større og samme årsmodell. Altså folk tar godt i utgangsprisen i "etter COVID" tiden på noen av båtene.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:


Men hvis noen har betalt mye så tror de gjerne at de skal få mye og derav høye utgangspriser og mer pruting enn før, for sånn helt uten noen kunnskaper så antar jeg 1300 timer og 1120 timer ikke er ett drastisk forskjell på bruk av motor så f.eks den båten til 3,39 mill vil først bli solgt når den er betydelig under båten til 3,2 mill som har D9 og er større og samme årsmodell. Altså folk tar godt i utgangsprisen i "etter COVID" tiden på noen av båtene.

 

Enig med deg her. Utopi å tro at noen av de 2 du tenker på går for over 3 mill i 2024. Men en P45 siste utgave med moderne stook på fly, samt med D9, burde trumfe den i Arendal som tror de kan få over 3 mill..  (tror jeg)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Ask skrev 42 minutter siden:

Ei grundig annonsa. Kva er "wing' engine? 

En hjelpe / nød motor som kan brukes ved et motorhavari på hovedmaskin. Begrepet wing, kommer kanskje av at den står ved siden av hovedmaskin.

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Legg også merke til at til tross for at denne skuta er på 76 fot, så har den kun èn hovedmotor! Det er en seksylindret John Deere på 13,5 liter med variabel turbo. Jeg likte motorrommet på denne båten. Syrefaste, høyglanspolerte motorbeddinger er kanskje ikke nødvendig, men det gjør seg godt :cool: Sjekk også arbeidsbenken i motorrommet med egen vask. Rene, hvite flater, og god plass. 

 

image.png.195ebaa21945015cce8032ec310894be.png 

image.png.9cd94b5de7009ad145d1df41650790b7.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...