Jump to content

Nordhavn 47 Drømmebåten som glapp


Tom Rør

Recommended Posts

På en så kort overfart velger man et godt værvindu. På lengre overfarter over ustabile områder er man litt mer sårbar og må ta det man får av værendringer innimellom. Feks over Biscaya der mye endrer seg på 24 timer. Nordsjøen er rimelig forutsigbar synes nå jeg. 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Hadde jo ein festival og rekke,og den går ikkje om sommeren

Joda, men man må jo ikke bruke båt som transportmiddel for å komme på festival :wink:  Jeg hadde nok ventet til litt lysere og trivelige tider med en slik tur, men det er meg. Kjenner kapteinen og vet litt om hvordan han tenker. 

Link to post
Share on other sites

Det kan være skummelt med for konkrete planer og mål og kanskje spesielt når det er annonsert såpass bredt som dette var. Kan fort bli litt "hår på brøstet" syndrom blant de ombord og også i forhold til de som følger med.

 

Har ikke studert været i området i detalj de siste dagene, men skjønt at det var relativt dårlig vær allerede når ene ombord gikk på trynet og flerret opp skallen siden de måtte gå inn i le utenfor Mandal før vedkomne kunne evakueres.

 

En Nordhavn tåler jo meget så lenge alt funker som det skal, men det fort mindre gøy ombord selv i en slik båt om Mr murphy kommer med et par-tre triks på rad.

Nå virker jo selve båten å ha greid seg fint, men det var neppe noe kosetur det siste døgnet..

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Båten så veldig fine å hele ut der den ligger nede i havna her. Så var nok kun litt ting som måtte tilbake i hyller/skap.

Men har vært et jævla dårlig vær flere dager ut på her. Så ja de fikk nok litt av den berømte sjøen rundt Lista hehe

 

Videre fra Lista å nordover mot Egersund, kan jo være en liten prøvelse det også. Har sjøl goe erfaring med Hidra -Egersund i alt for dårlig vær. Ikke noe som frister å gjøre igjen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det pleier å gå greit med båtene. Mannskapet er det svake leddet. Uvær gjør det vanskelig å sove og spise og det er fort gjort å skade seg og ta feil beslutninger. Man skjønner det egentlig ikke selv før man har opplevd hvordan det er over tid. 

Link to post
Share on other sites

Bare en tur på tolettet i høy krapp sjø kan avskrekke dem fleste, så skal man spise, sove, styre og lage mat i endeløse timer mens man kastes rundt som en filledukke.

Er selv gørr lei og sliten etter et par timer med action i høy sjø i hummerfisket.

Har vært på skip 10 vintre i Nordjøen, ikke akkurat trivelig plass i vintermånedene  når lavtrykkene hagler inn fra vest.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 38 minutter siden:

Bare en tur på tolettet i høy krapp sjø kan avskrekke dem fleste, så skal man spise, sove, styre og lage mat i endeløse timer mens man kastes rundt som en filledukke.

Er selv gørr lei og sliten etter et par timer med action i høy sjø i hummerfisket.

Har vært på skip 10 vintre i Nordjøen, ikke akkurat trivelig plass i vintermånedene  når lavtrykkene hagler inn fra vest.

Passer til beskrivelsen ombord på gammel garnbåt i ungdommen. lå en uke omgangen i Danske Nordsjøen(Vestkysten) å fisket med garn. Var like jævla glad hver gang en kom i land. En goe varme dusj, så opp på pøbben å finne landbein igjen hehe

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 17 minutter siden:

Jeg måtte google litt, skjønner godt at dette er drømmebåt 

Det er en skikkelig skute. Da den lå for salg hjalp jeg gamle eier med et par småting, og det er stor forskjell på dette og en "vanlig" båt. Veggen i dusjen(jeg byttet en innmat for eieren)var det tredobbelte i tykkelse av hva vi ser i ordinære fritidsbåter.

Solide saker rett og slett:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Men tråden handler altså om en drømmebåt som glapp, nærmere bestemt en Nordhavn 47.

 

Her en artikkel i Fredrikstad Blad i dag. Bilde tatt i Egersund.

 

https://www.f-b.no/skulle-pa-vikingefestival-pa-shetland-men-matte-ha-bistand-av-redningshelikopter/s/5-59-3193424

 

Resized_20240129_193023.jpg?chk=93E471

 

Båteier og kaptein Jack Oksrød fra Fredrikstad og hans fire kamerater var i helgen på vei fra Slevikkilen til Shetland. De fikk et voldsomt vær nord for Mandal og turen endte med dramatisk bistand av redningshelikopter. Nå er gutta på vei hjem, mens fruene er på festival uten festklær.

 

Når Fredriksstad Blad snakker med karene mandag kveld er de på land i Egersund, etter åtte timer i sjøen.

De er fortsatt litt preget av dramatikken, og av sjøsyke. Men humøret er likevel upåklagelig.

Fredriksstad Blad ble kjent med den spesielle sjøturen gjennom Solabladet.

11 sting i hodet

Når vi prater med mannskapet er visst Thomas Johansen en av dem som gliser mest blant mannskapet. Til tross for at han har 11 sting i hodet og en mindre hjernerystelse.

– Vi kom ut for sterk vind, det var 28 sekundmeter vind i kastene, og bølger på seks meter, forteller skipper Jack.

– Det var da Thomas ble kastet ut av sofaen, og fløy 1,5 meter horisontalt og slo hodet i et skott. Det kunne gått veldig galt.

– Vi meldte fra over Kystradioen, og de kontaktet Hovedredningssentralen som sendte et redningshelikopter. Det kom raskt, men kunne ikke sende ned redningsmann før vi kom i smulere farvann, fortsetter Jack.

Proft i begge ender

– Helikopteret sirklet over oss en stund. Så gikk det til land, og returnerte da vi var i smulere farvann utenfor Mandal. Etter hvert kom redningsmann om bord.

Thomas berømmer både mannskapet i båten, og dem som var med helikopteret. De hadde trent på nødssituasjoner på forhånd, og det kom til nytte nå.

– Jeg ble fraktet til sykehus i Stavanger. Etter at jeg var undersøkt ga jeg klar melding om at jeg ønsket å fortsette ferden til Shetland, forteller Thomas.

Han hadde verken sko eller jakke, men det fikk han kjøpt i en butikk. Kompisene om bord ler ennå av at han trampet inn i butikken med blå plastposer rundt føttene.

Valgte å snu

Pasienten og resten av mannskapet møttes i Tananger. Der ble det skipsråd, og enighet om å vende kursen hjemover til Fredrikstad.

Bittert nok.

Tre fruer hadde tatt propellfly og ferge, og var allerede fremme på Shetland. En tur vennene hadde planlagt lenge. Der foregår det nå en enorm vikingefestival, med over 130 år lang historie.

– Bunadene til damene ligger i båten. Heldigvis har de en leilighet å bo i. Mens noen av oss skulle bo i båten, forteller Jack.

Hans kone, Hege Brubak, er blant dem som nå må hygge seg i fremmed land uten mannlig følge.

– De klarer helt sikkert uten oss, smiler karene om bord.

Mye sjøsyke

Jack har ikke eid den 47 fot lange båten av type Nordhavn lenge. Han har ikke engang rukket å gi skuta nytt navn.

– Til vanlig ligger den på Marnet i Onsøy. Men på grunn av is fikk vi flyttet den til Slevikkilen 14 dager før avreise.

– Båten er havgående, men dette ble likevel for tøft. Nå tar vi det rolig på vei hjemover til Fredrikstad, forsikrer Jack Oksrød.

Tre av fem om bord har slitt med solid sjøsyke, type spy.

En av fruene sendte med sjøsyketabletter. Mannskapet hevder tablettene gir 11 timer konstant oppkast, og de anbefales ikke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 9 timer siden:

Det er en skikkelig skute. Da den lå for salg hjalp jeg gamle eier med et par småting, og det er stor forskjell på dette og en "vanlig" båt. Veggen i dusjen(jeg byttet en innmat for eieren)var det tredobbelte i tykkelse av hva vi ser i ordinære fritidsbåter.

Solide saker rett og slett:thumbsup:

 

 

Man får somregel det man betaler for 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Det var da kanskje drømmevær som manglet, ingen båt blir jo veldig festlig i virkelig store bølger selv om den skulle være 80 fots Nordhavn trawler så kunne folk sikkert ramla rundt omkring selv om båten overlever bølgene.

Kom på tanken hvordan disse båtene helt ned til 47 fot skal krysse Atlantern hvis det holder med Sør-Norge kysten om vinteren, der er det jo større bølger om sommern også og det er ikke akkurat nærme land heller om værmeldinga endrer seg midt utpå (man får den vel inn via starlink eller satelitt telefon).

Biscaya som folk skrev er betydelig farligere enn norskekysten, det har jo små avstander i forhold til over hele Atlanterhavet.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

@Komodo Det var da kanskje drømmevær som manglet, ingen båt blir jo veldig festlig i virkelig store bølger selv om den skulle være 80 fots Nordhavn trawler så kunne folk sikkert ramla rundt omkring selv om båten overlever bølgene.

Kom på tanken hvordan disse båtene helt ned til 47 fot skal krysse Atlantern hvis det holder med Sør-Norge kysten om vinteren, der er det jo større bølger om sommern også og det er ikke akkurat nærme land heller om værmeldinga endrer seg midt utpå (man får den vel inn via starlink eller satelitt telefon).

Biscaya som folk skrev er betydelig farligere enn norskekysten, det har jo små avstander i forhold til over hele Atlanterhavet.

 

De har krysset Atlanteren på sommerstid med en Nordhavn 40 også. 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Kom på tanken hvordan disse båtene helt ned til 47 fot skal krysse Atlantern hvis det holder med Sør-Norge kysten om vinteren, der er det jo større bølger om sommern også og det er ikke akkurat nærme land heller om værmeldinga endrer seg midt utpå (man får den vel inn via starlink eller satelitt telefon

Båten hadde helt fint klart turen til Shetland. Slik jeg tenker er at mannskapet har en filosofi med en for alle, alle for en. Vi mennesker har veldig forskjellig toleranse på hvordan vi behersker høy sjø. Noen ligger nærmest for døden mens andre kjenner ikke en dritt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...