Jump to content

Nordhavn 47 Drømmebåten som glapp


Tom Rør

Recommended Posts

@Eika Men den lille båten forutsatte vel også at skipper var utrolig dyktig mener å huske at du sa det ikke gikk an å filme siden man måtte ha full konsentrasjon. Altså en feil fra skipper og hele greia ender veldig dårlig eller det var kanskje slik jeg forstod det. 

Ellers med Alicraften så var det litt sparsommelig med ting f.eks hadde ikke nødpeilesender og overlevelsesdrakter så tenkte jo også i bakhodet på det der med slange som sprekker og fyller båten med vann utpå 10 gradern (jeg tror @sap_2000 har fortalt historien om dette før). Skal nok ha mye mer utstyr i den nye (gamle :giggle:) båten. Ellers så holdt det jo med sterk solbris til at det ikke ble noe særlig å pilke i Alicraften, antar at 18 fotern om den må stoppes vil også oppleve "ikke noe særlig å pilke" tilstander om den skal stoppes i sterk solbris.

En større båt vil muligens tåle det fint å stoppe i solbrisen.

@enslagsgjest Smaker ikke seilbåter best da til disse spekkhoggerne :giggle: Eller er de likeglade i bråkende motor og propeller for å spise dem. Siden ser ikke helt for meg en orca sluke en nesten 20 meters båt når orcaen er 7 meter så antar den prøver å bite i den.

Uansett det er sikkert mulig været der endrer seg hver time helt uavhengig av værvarsel og spekkhoggerne går helt inntil stranda, har i hvert fall hørt nok til å aldri ønske å nærme meg Biscaya.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

@Eika Men den lille båten forutsatte vel også at skipper var utrolig dyktig mener å huske at du sa det ikke gikk an å filme siden man måtte ha full konsentrasjon. Altså en feil fra skipper og hele greia ender veldig dårlig eller det var kanskje slik jeg forstod det. 

Ellers med Alicraften så var det litt sparsommelig med ting f.eks hadde ikke nødpeilesender og overlevelsesdrakter så tenkte jo også i bakhodet på det der med slange som sprekker og fyller båten med vann utpå 10 gradern (jeg tror @sap_2000 har fortalt historien om dette før). Skal nok ha mye mer utstyr i den nye (gamle :giggle:) båten. Ellers så holdt det jo med sterk solbris til at det ikke ble noe særlig å pilke i Alicraften, antar at 18 fotern om den må stoppes vil også oppleve "ikke noe særlig å pilke" tilstander om den skal stoppes i sterk solbris.

En større båt vil muligens tåle det fint å stoppe i solbrisen.

@enslagsgjest Smaker ikke seilbåter best da til disse spekkhoggerne :giggle: Eller er de likeglade i bråkende motor og propeller for å spise dem. Siden ser ikke helt for meg en orca sluke en nesten 20 meters båt når orcaen er 7 meter så antar den prøver å bite i den.

Uansett det er sikkert mulig været der endrer seg hver time helt uavhengig av værvarsel og spekkhoggerne går helt inntil stranda, har i hvert fall hørt nok til å aldri ønske å nærme meg Biscaya.

 

 

Hvis ikke man følger med og leser sjøen, så kan det gå galt ja, veldig galt. Så begge hender på rattet, beinet på gasspedalen og følg med fremover, drit i alt annet, det er kun det å kjøre den båten som er eneste fokus, glem resten av verden. 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Det var nok derfor det høres ut som ekstremsport. "Mekaniker" liker også slike ultraspeed båter men de var enda mindre enn den du viste og da bare ment for rolig vann og utrolig høy fart. Og den gode hjelper liker seilbåter men han kan jo alt mulig rart om seiling da og har masse erfaring med havet.

Link to post
Share on other sites

@Amfea Så vidt jeg forstod så er Nordhavn en av de mest sjøsterke trawlerne som tåler mye sjø, aner ikke hvordan de er i forhold til fleming, grand banks eller annet som også koster sabla dyrt.

Skal ikke skrive mer her om ting som ikke har noe med Nordhavn å gjøre, men antok at det å krysse hav var spesialiteten til båten.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 24 minutter siden:

@Amfea Så vidt jeg forstod så er Nordhavn en av de mest sjøsterke trawlerne som tåler mye sjø, aner ikke hvordan de er i forhold til fleming, grand banks eller annet som også koster sabla dyrt.

Skal ikke skrive mer her om ting som ikke har noe med Nordhavn å gjøre, men antok at det å krysse hav var spesialiteten til båten.

Grand banks er ingen passagemaker, så den er ikke i samme klasse som Nordhavn eller Fleming.

Dyr og fin, men ikke havgående som N og F.

Fleming er også i en klasse for seg, da den er særdeles eksklusiv😎

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@index Det vil si at om båten er innenfor en time saktefart fra land i avstand så er det fare for at den driver i land før det kommer noe redningsskøyte?  Eller er en time likevel for mye tid og været endrer seg raskere enn det fra varsel om "flatt hav" til uforventet full storm?

 

Poenget var at om du kommer ut for dårlig vær kan det være skummelt å gå inn mot grunt vann på en så værutsatt kystlinje som vi snakker om her for å komme i havn. Da er det tryggere å holde seg på dypt vann til det roer seg.

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Bortsett fra at man blir spist opp av spekkhoggere da :giggle:

Ja, det er alltid noe å bekymre seg for😄

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@ohio Antar da at dette gjelder for deler av Atlanterhavet og at det er der Nordhavnbåtene krysser. Siden utifra hva folk skrev tidligere så virket det som et område som Biscaya kunne ha skiftende uforutsigbart vær nesten time for time.

@index Altså enten så overlever båten stormen på dypt vann eller så rekker den ikke i havn før stormen bygger seg opp plutselig antar jeg da. Så den får ikke kommet i havn før det er full storm.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:


@index Altså enten så overlever båten stormen på dypt vann eller så rekker den ikke i havn før stormen bygger seg opp plutselig antar jeg da. Så den får ikke kommet i havn før det er full storm.

 

Det er en sjanse å ta. Men jeg hadde følt meg tryggere i en Nordhavn 47 enn i en Princess 50 under slike forhold.  Og enda tryggere i en skikkelig seilbåt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Altså det er klart at det må være en av trawlerne med A klasse men det jeg ikke forstod var hvordan Atlanterhavet kan ha ukesvis med riktig prognose imens prognoser for Biscaya ikke er verdt en time (siden antar det skjer fortere med uvær siden om en båt går langs land på grei avstand så rekker den vel inn på en time i nærmeste havn).

Men det ser ut som @ohio nå skrev at det er noen ruter med mer fast vær.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

@ohio Det er jo det jeg ikke skjønner hvordan man kan vite været for flertallige dager frem i tid over Atlantern, men antar da at deler av havet ikke har så varierende vær som Biscaya. Ellers er det vanskelig å fatte hvordan dette logisk henger sammen

Du fikk et godt svar på dette av @Trond123 tidligere i denne tråden som forklarte han hadde vær-rutet en stor nordhavn på atlanterhavskryssning som medførte en omvei på nesten 500 nm for å unngå det værste av noe vær som dukket opp.

 

Om du lurer på hvordan dette er mulig å følge med på vær og holde kontakt med omverdenen når man er langt utenfor mobildekning selv om det er åpenbart, så kunne du spurt isteden for å anta man var i uker uten dekning eller har telepatiske evner...

 

Stikkord er satelittkomunikasjon, noe mange verdenshavskryssere bruker i dag. Og uten satellitt finnes det mulighet via andre større skip, langbølgeradio osv.

Ikke like relevant på en biscayakryssning på 3 dager OG en stabil/ god værmelding på sommeren (sånn tilfelle du fikk lyst til vri på den også).

 

 

Gikk du glipp av den posten xardas? Han svarte jo deg 

 

32 minutes ago, XardasKSP said:

Atlanterhavet kan ha ukesvis med riktig prognose imens prognoser for Biscaya ikke er verdt en time (siden antar det skjer fortere med uvær siden om en båt går langs land på grei avstand så rekker den vel inn på en time i nærmeste havn).

 

Som andre har sagt arten ganger det er stor forskjell på en stabil værprognse om sommeren og og perioder med ustabile lavtrykk som endrer både kurs og trykk mer uforutsigbart. Så har man andre faktorer med hvor stabilt/ ustabile prognoser man velger å gå på. 

 

Det finnes alltids noen som strekker strikken der, og noen av de kan man lese om av og ti når det går galt. det dævver vel noen hvert år rundt biscaya, men det går bra for de fleste som bruker hue samt har fullt opp det samme hue med litt erfaring og nytting kunnskap samt en båt som er i orden og kjenner godt.

 

Det andre du stadig vrir på der dette med fot vs sjødyktighet og at "noen sier" man kan krysse både skagerak og nordsjøen i en jolle mens det også sies at man ikke burde gjøre det i en A klasset 60 foter.

 

Begge deler er sant. Ikke noe problem å dra til DK en fin sommerdag med 0 sek og 0,3 m bølger. Tar knapt 4 timer og har vært gjort mange ganger. 

Men det finnes også dager hvor selv danskebåter på 200 meter blir innstilt. Forskjellen er været og det er rimelig godt varslet for tiden og burde ikke komme som noen overraskelse på noen gitt at man skjønner hvordan man skal tyde værmeldinger (samt bruke relevante varsler) og ikke strekke strikken. 

 

Det hjelper lite å slå opp vær og vind for Kragerø om man skal krysse skagerrak eller går rundt Rakke slik noen gjør og så klager på "det jævla værvarslet" som ikke stemte etterpå :rolleyes:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Altså jeg vet jo om starlink og satelitt telefon men tenkte det været endres veldig raskt. Ellers så forstod jeg ikke helt når @Okkaby skrev at man ikke overlever en Biscaya kryssning om sommern om noe i båten dævver altså som om været endra seg på en time (hvis man går en lang omvei nærmere land).

Det var det jeg ikke forstod hvorfor på en måte folk var ikke redde for Atlanterhavet men redde for Biscaya og lurte på egentlig hvor raskt været endrer seg i Biscaya fra stille hav med varsel om at det fortsetter slikt hele tida.

PS. Pleide alltid å se på dmi bølgevarsel for hele Skagerrak ikke for kun Langesund.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@sap_2000 Altså jeg vet jo om starlink og satelitt telefon men tenkte det været endres veldig raskt. Ellers så forstod jeg ikke helt når @Okkaby Det var det jeg ikke forstod hvorfor på en måte folk var ikke redde for Atlanterhavet men redde for Biscaya og lurte på egentlig hvor raskt været endrer seg i Biscaya fra stille hav med varsel om at det fortsetter slikt hele tida.

PS. Pleide alltid å se på dmi bølgevarsel for hele Skagerrak ikke for kun Langesund.

For kryssing av atlanteren, er det både anbefalte ruter og sesonger for å krysse vestover og for østgående. Dette for å oppnå størst mulig sjanse for akseptable værforhold. Ruten for vestgående, er som regel "tryggere" enn ruten tilbake til Europa, da denne går lenger nord.

Uansett tar en slik havkryssing lengre tid enn de lengste værvarslene, som i beste fall bare er god historielesing mer enn en uke frem i tid. Derfor er det en klar fordel med tilgang til internett og værvarsler mens man er underveis. Men man kan aldri vite hva man møter underveis i det man går fra kai på en så lang tur.

 

Biscaya er et kapittel for seg pga topografi både under og over vann, slik at risikoen for store bølger med kort bølgeperiode, er større enn midt ute på havet. Likevel, en kryssing her kan relativt enkelt planlegges utfra værvarsel.

 

Uansett om man er ombord i en Nordhavn eller andre typer båter, må man ta hensyn til vær, og være forberedt på endring av planer. Været vinner uansett.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP for å spore av denne tråden litt til.. Den første norske fritidsbåten av motorbåter som krysset Atlanteren var en Grand Banks 42, så størrelse er ikke alt ;) Det er rundt 30 år siden nå, mener å huske den hadde 2 x 120hk Ford. Var flere innlegg i Båtmagasinet om turen, har vel kommet frem i ettertid at hjemturen var litt i overkant røff og de trodde de kom til å gå ned, men de kom frem tilslutt. 

 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 1 minutt siden:

@XardasKSP for å spore av denne tråden litt til.. Den første norske fritidsbåten av motorbåter som krysset Atlanteren var en Grand Banks 42, så størrelse er ikke alt ;) Det er rundt 30 år siden nå, mener å huske den hadde 2 x 120hk Ford. Var flere innlegg i Båtmagasinet om turen, har vel kommet frem i ettertid at hjemturen var litt i overkant røff og de trodde de kom til å gå ned, men de kom frem tilslutt. 

 

Må nok korrigere deg noe. Det er ikke en Grand Banks men en trawler av en annen produsent. Båten ligger 150 meter lenger ned Vesterelva ift meg. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Må nok korrigere deg noe. Det er ikke en Grand Banks men en trawler av en annen produsent. Båten ligger 150 meter lenger ned Vesterelva ift meg. 

Var Willy Lien det. Hadde bla med seg sønnen sin som er på min alder. Lien var lærer på en av de videregående skolene her i Fredrikstad. Båten heter Sjøblomsten. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Var Willy Lien det. Hadde bla med seg sønnen sin som er på min alder. Lien var lærer på en av de videregående skolene her i Fredrikstad. Båten heter Sjøblomsten. 

Jepp! Det stemmer. Men jeg husker ikke produsenten! Er jo bygget i Taiwan som mange av trawlerne er. Deriblant GB. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...