Jump to content

Livet med ny bobåt på skakka, Blue Sky skal hjem til Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Skal stramme opp riggen litt i dag. Har lest i det vide og brede om slikt. 

Ukjent land for meg. 😅

Hva er enkleste og beste fremgangsmåte for å komme sånn passe i mål. Skal ikke krysse Atlanteren denne uka🤪20230315_082526.jpg.8e58c9409f4405589cbda88764260261.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Stram overvant ganske stramt. Mål at riggen står rett sideveis. Stram undervant like stramt. Sett mellomvant litt slakkere. Når du seiler  sjekk om masta står rett sideveis. Du ser hvis midten av masta faller ut i le, da må du stramme mellomvant. Eller motsatt. Så lenge ikke masta bøyer seg feil kan du seile i lett vind. Permanent følg selden linken. 

Link to post
Share on other sites

Nå fikk vi også tettet en mulig lekkasje fra røstjernet opp til vant på styrbord side. Små rifter i Oring som lå der. Jeg var relativt nervøs, for jeg følte det ikke var mye som holdt masten fra å falle😳

Men det ble satt godt inn med lim nå

20230315_151910.jpg.bf00e06c14fd38927c9dbd68b5996496.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gått over å skaffet nye splittpinner til riggbolter. Det var egentlig ganske lurt. 

Bolten til forslaget hadde nesten gnaget av splittpinnen.20230318_134621.jpg.e17c3d48b04f7c86e7c9baf10b6c8a2a.jpg

Dårlig bilde, men dere kan se bolten er på tur gjennom plata. 20230318_174157.jpg.3fe9b4b54776e2ef2061a185fc558eaf.jpg

Her er splittpinnen, som dere ser, er den nesten helt slitt over. 

vil helst ikke tenke på hva som kan skje, dersom den bolten hadde falt ut. 

god læring kalles det visst👍🏻

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Nei, det er nok en dårlig idé å klemme sammen gaffelen. Det gir bare kanter som reduserer anleggsflaten fra gaffel mot riggbolt. Det der er i grunnen en underlig blemme fra båtprodusenten. Som også leder til at riggbolten prøver å jobbe seg ut, og sliter i filler saksepinnen. Disse reaksjonene henger sammen. Min metode, den så kjente Huldametoden, ville vært å sveise på passende avstandsskiver på baugfestet slik at festet passer med gaffelen. Det er liksom ingen annen måte å gjøre det på. Slett ikke noe som er lettvint. Og særlig ikke om man selv ikke er sveiser. 

 

Jeg har også mine svin på skauen innen den problematikken der. Som jeg må gjøre noe med. Skal se tilnærmet slik ut, forre undervant, i sprutren:

20210729_110535.jpg.0121f796b38ce5132d4704ca071b512f.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn; Jeg TROR du kommer unna med å slå ut bolten og tre innpå noen skiver i A4 syrefast på hver side av festebeslaget sånn at trekk-kraften kommer midt på bolten og den er mere fastlåst. Så får du bare ha en rutine på å sjekke  splittpinnen relativt ofte. 

Før du slår ut bolten tar du ned forseilet og setter fallet i baugen, demonter akterstaget, slakk yttervantene så mye du tør (men tell antall tørn). Så trekker du masten fram med fallet til forseilet. Det kan være krevende å få på bolten igjen. Hvis du ikke klarer det må du bare banne høyere og ta i mer :)

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bare merk at sette inn avstandsstykker/skiver ikke vil endre verken nedbøying eller skjær, sett fra riggboltens ståsted. Det ville imidlertid vært en fordel å shimet staget så langt forover som mulig. Det vil avhjelpe lasten på riggbolten og saksepinnen. Så fremt enden med saksepinnen vender akterover slik som nå.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Foreløpig lar jeg det stå slik det ble nå. Men med fast rutine på sjekk av bolten med splittpinne. 

@Ask, er det vanlig å bytte riggbolter?

Jeg kikket etter bolter på Biltema, men de hadde bare 1/2 tommer. 

 

Hei. Det er nok ikkje så vanleg som det burde, men det er ei rimeleg forsikring, og kostar ikkje mykje.

 

Eg reknar med at du har mast frå Selden.

 

Du kan òg høyra med Nevermind her på forumet. Han er utdanna mekanikar, og driv som riggar.

Link to post
Share on other sites

Hvis gaffelen kan demonteres fra wiren er det en enkel sak å ta den med på et verksted og få sveist inn en bit (med hull i) på innsiden av gaffelen slik at åpningen reduseres. Deretter setter du i en litt lengere bolt. Slakk riggen som beskrevet, men i tillegg kan du vurdere en liten talje mellom låsen på wiren og båten.

 

Hvis du ikke gjør en sveisejobb ville jeg lagt inn så mye skiver som mulig og satt inn en bolt med låsemutter som strammes godt til. Pass på at gjengepartiet begynner akkurat der bolten kommer ut av gaffelen - juster evt med etpar skiver under mutteren for å få nok gjenger til å stramme opp.

Mons

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Se gjennom denne videoen, er mye fornuft i det Thomas 

 

 

Ikke bare mye fornuft. Det er neste så det burde vært et krav med kontroll. Ikke bare selve riggen, men også det som holder riggen fast til båten, over og under/gjennom dekk. Jeg hadde riggen nede for full gjennomgang i 2015. Sett under ett, det er vel ikke så ofte rigger ramler, tross alt.

 

Måtte sjekke, riggen var nede i 2017 for full kontroll. Jeg har planlagt å plukke den ned i 2024. Ser i grunnen ikke noe poeng i å bytte terminaler som vender nedover, og ser greie ut. Det er verre med dem som vender oppover. Har man en rigg der lasten ikke er så stor, så er risikoen for belastningsskader mindre. Rigger som er pint på vekt og kostnad lever et mer utsatt liv. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt Thomas på reisen hans i flere år. You tube seiling er morsomt å følge med på. Den riggvideon er meget bra. 

Blir litt opphold i riggarbeid ombord i Blue Sky,  mens jeg frakter et par båter før Påske. Takker for gode bidrag, og forslag til løsninger:thumbsup::flag_bp:

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...