Jump to content

Livet med ny bobåt på skakka, Blue Sky skal hjem til Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

hvis du velger å understøpe så skal du bruke Nonset 400, fås i 15kg.sekker, Optimera på Stoa har i hylla, blandes med blandedrill til passe konsisens . dette er en ekspanderende mørtel, dvs. den ekspanderer for å kompansere for eget svinn. Vi bruker den feks. til å understøpe brolager som har et trykk på et anselig antall 100 tonn.  armering i dette er bare tull.

kan si jeg har en viss erfaring med dette etter å ha jobbet med bet. konstruksjoner i over 40 år

Link to post
Share on other sites

Potain skrev for 10 timer siden:

hvis du velger å understøpe så skal du bruke Nonset 400, fås i 15kg.sekker, Optimera på Stoa har i hylla, blandes med blandedrill til passe konsisens . dette er en ekspanderende mørtel, dvs. den ekspanderer for å kompansere for eget svinn. Vi bruker den feks. til å understøpe brolager som har et trykk på et anselig antall 100 tonn.  armering i dette er bare tull.

kan si jeg har en viss erfaring med dette etter å ha jobbet med bet. konstruksjoner i over 40 år

Da synes jeg du skal gå for denne jeg @Bjørn Løvjomås!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da burde neste post på programmet være å finne ut hvor vannet kommer fra. Her skal det være ørkentørt. Et godt tips er at det lekker via maststøttens dekksbolter. Og disse står muligens sammen med mastskoen på dekket. Og dette kan det være utfordrende å få tettet skikkelig uten å løfte av masten. Bruker du betong, så vil ikke betongen ta skade av litt vann. Men skaden kan skje i andre bærende elementer. Det er ingen grunn til å overdramatisere. Men å plukke av masten burde være noe du legger inn som en vedlikeholdspost i ikke altfor lang fremtid.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er på en måte sant. Men hadde ikke veldig lyst å smake på det råtne vannet. 

 

Har et lite ekstra prosjekt, varmer har tatt kvelden. Feilkode 14 sier blinking. Det antyder feil plassert overopphetingssensor.

Det synes jeg er merkelig, den brant jo greit ei stund.  Men stoppet, for så å tenne igjen,  etter 3 forsøk. Men brant bare i 20 min, før det ble total stopp. 

Hvordan kan da sensor være feilplassert 🤪

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Godt mulig @Hulda, vurderer om det kanskje skal byttes til Eberspächer.  

Er det noe jeg ikke har lyst til, er det å sloss med en varmer nå på senvinteren. 

 

Hva mener BP er beste varmer, 5 kw?  

Jeg har ikke lyst på kinavarmer🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Mulig det er nok med en rens for å få vekk koks? Har inntrykk av at dieselbrennere sotes/ kokses igjen hvis de ikke brukes nok på full guffe. Hvis eksos kokses igjen så blir den ikke kvitt varme / eksos raskt nok, er teorien.

 

Vet ikke om det er lett å få demontert din for sjekk?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kan også nevne at min dieselvarmer kan bli overopphetet dersom jeg kjører den på fullt, og jeg er rimelig sikker på at det er fordi slangene som går rundt i båten er litt for små så jeg tror ikke den klarer å bli kvitt varmen fort nok. Kjører jeg den på litt mindre enn fullt så blir den ikke overoppvarmet.

 

Men tviler på at det kan være greia med din, med mindre du har stengt en del uttak.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 58 minutter siden:

Ein pottebrennar, som t.d. Reflex eller Dickinson, om du har plass i båten. 

Tror det er for lite plass desverre. 

Grand Banks jr skrev 20 minutter siden:

Mulig det er nok med en rens for å få vekk koks? Har inntrykk av at dieselbrennere sotes/ kokses igjen hvis de ikke brukes nok på full guffe

Den har brent i over en uke, på full guffe, med småhikk. Så tror ikke, med erfaring fra Eberspächer,  at det kan være sot. 

Grand Banks jr skrev 20 minutter siden:

er litt for små så jeg tror ikke den klarer å bli kvitt varmen fort nok

Tror dette er original varmer. Å muligens også originalt røropplegg. 

Så håper det er dimensjonert riktig..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...