Jump to content

Livet med ny bobåt på skakka, Blue Sky skal hjem til Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

mons skrev On 19.3.2023 at 21.17:

Hvis gaffelen kan demonteres fra wiren er det en enkel sak å ta den med på et verksted og få sveist inn en bit (med hull i) på innsiden av gaffelen slik at åpningen reduseres. 

Det hadde ikkje eg gjort. Eg hadde bytta heile gaffelen. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det er ikke alltid det er smertefritt å bytte båt. 

Skulle teste batterikapasitet ombord i Blue Sky,  det gikk ikke veldig bra. Tross nye batterier for ett år siden.. så klarte ikke batteriene mer enn 4 timer i går kveld,  med dieselvarmer,  kjøleboks, og 8 stk 20w halogenpærer i drift. 

Her vises litt av koblingene ved hovedbrytere. 

20230410_100429.jpg.a77a754729eb3b66ed999c215c9f2d63.jpg

Forbruk øverst. Minusbryter i midten, og motor nederst. 

20230410_100345.jpg.2f6ea6a29ea65df45f7558902c52b9e3.jpg

Er det noen som kan identifisere elektriske komponenter på bildet her?

 

Tanken nå er å bytte bort defekt batteribank, med lifepo4.  Ca 4 til 600 ah med mulighet for inverter. 

 

Da håper jeg behovet for generator kan falle bort. Heller satse på ca 300 w solcelle. 

Dette har vært nevnt tidligere i tråden av fornuftige folk.  Tror jeg lytter til dere🙂

Men jeg må jo beskytte dynamo fra å brenne opp med så kraftig litiumbank. 

Hva bruker jeg for å beskytte dynamo?

 

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hva slags ladeskille har du? Jeg har en bep skille.

Den fungerer ikke så bra med batteribanker med forskjellig hvilespenning.

Min plan når jeg må bytte batterier er å bytte denne til ergofet, lade startbatteriet som vanlig og lade forbruksbanken med dc/dc lader slik som @Hulda beskrev. Problemet mitt er at jeg tror jeg må ha tre batteriebanker, ett start, ett til vinsjer og pysevips og forbruksbank.

Men dette har jeg ikke peiling på så det er så langt jeg har tenkt til nå.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

På tech-kveld/medlemsmøte med Bavariaklubben fikk vi anbefalt følgende løsning: lade forbruk (LiFePO4) fra generator og ingen fysisk sammenkobling av forbruk og start. Start lades fra forbruk, men med DC-DC lader koblet via relé kun når tenning er på. 
 

Det er noen potensielle feller med lading av LiFePO4 uten noe til å ta opp strømmen om BMS plutselig kutter, etter hva jeg har forstått kan dette ødelegge dioder i generator. Fordelen er åpenbart hurtigere lading av forbruk (DC-DC fra start til forbruk er anbefalt av flere, som en sikrere løsning men gir dessverre ikke noen glede av hurtig lading av litiumbanken). 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Hva slags ladeskille har du? Jeg har en bep skille.

Den fungerer ikke så bra med batteribanker med forskjellig hvilespenning.

Min plan når jeg må bytte batterier er å bytte denne til ergofet, lade startbatteriet som vanlig og lade forbruksbanken med dc/dc lader slik som @Hulda beskrev. Problemet mitt er at jeg tror jeg må ha tre batteriebanker, ett start, ett til vinsjer og pysevips og forbruksbank.

Men dette har jeg ikke peiling på så det er så langt jeg har tenkt til nå.

 

Nei, det gjør ikke Hulda. Seatronic vet det ikke enda. Jeg har lest bruksanvisningen til Victron 30 A DC/DC-lader. Vi kommer aldri til å bli venner. Jeg skal skrive mer under byggingen av Hulda. Med argumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Får du god pris på batterier! Eller skal jeg sjekke?

Du må gjerne sjekke. Dog er det flere komponenter jeg skal ha i dette systemet. 

Å da er det fristende å forholde seg til en leverandør, med tanke på evt reklamasjon/garanti

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag 3 stk 110 ah gel batterier på forbruk 

Og et optima til start.

Det er hovedstrømbrytere og ca 70 a batteri isolator med dioder. 

Denne antar jeg at bør byttes

 

Jeg ser for meg å bytte til mellom 4 og 600 ah Lifepo4 batterier. Lader med inverter, slik at jeg kan bruke 220 volt når jeg ligger i uthavn. 

 

Jeg er jo redd for dynamoen på motor, at den ikke vil klare å begrense seg, med tanke på strømmen Lifepo4 batteriene kan ta i mot. 

Hvordan kan det løses?

 

Båten er en jeanneau S.O 43 DS

Jeg bor fast i den, og det er alltid varme på. Dermed trenger jeg vel ikke batterier med forvarming.

 

Jeg ser for meg en kjapp handel, og forhåpentligvis en god instruksjon på montering.

Dårlig batterikapasitet er jeg ganske lei av. 😅

 

Opprinnelig plan var å kjøpe en liten dieselgenerator ala Mastervolt whisper 3.5 kw, men er blitt anbefalt å prøve uten. 

 

Jeg har også et par solcelle panel liggende. Ca 200 w. Der har jeg en wattstunde mppt regulator som ikke er koblet opp. 

Ser for meg at i løpet av året.. så kan jeg muligens utvide med flere panel/fleksible.

Bilder av El opplegg ligger under. 

 

Dette er kopi av mailen jeg har sendt til Skanbatt i Kristiansand.  

Blir spennende å høre 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 34 minutter siden:

Du må gjerne sjekke. Dog er det flere komponenter jeg skal ha i dette systemet. 

Å da er det fristende å forholde seg til en leverandør, med tanke på evt reklamasjon/garanti

Da gjør du det!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Spennede Bjørn, og ikke en dum tanke istedefor å gå for generator. 

Har et vennepar som konverterte til Lithium i vinter på Bav 50. Byttet ut rubb og rake. Ble dyrt men, du verden for en komfort de kan se for seg fremover.  

Husker ikke navnet på selve systemet, men kjøpt komplett pakke fra Farco med fancy panel som gir info om alt, også med apptilgang. , bl.a Multiplus, 3 kw inverter, ny, heftig dynamo med temptstyring og god kjøling (200a?) drevet av 2 reimer (ombyggingsett), solceller, div dc-dc ladere til start og thrusterbatteri  osv...

 

1 hour ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg ser for meg å bytte til mellom 4 og 600 ah Lifepo4 batterier. Lader med inverter, slik at jeg kan bruke 220 volt når jeg ligger i uthavn. 

 

Ta i når du først gjør det. Tror du blir glad for stor nok bank når du trenger det. Mine bekjente gikk for 800Ah.

1 hour ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg er jo redd for dynamoen på motor, at den ikke vil klare å begrense seg, med tanke på strømmen Lifepo4 batteriene kan ta i mot. 

Hvordan kan det løses?

 

Bytte dynamo også, til en som gir mer effekt, samt har tempstyring (som virker).

 

1 hour ago, Bjørn Løvjomås said:

Å da er det fristende å forholde seg til en leverandør, med tanke på evt reklamasjon/garanti

 

Anbefaler Farco.  Meget kunnskapsrike og godt rykte ang råd og oppfølging.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 6 minutter siden:

Anbefaler Farco.  Meget kunnskapsrike og godt rykte ang råd og oppfølging.

Jeg har forhandleravtale med Farco. Det kan lønne seg å sjekke med Sparelys som er en av de største kundene til Farco. Det kan faktisk bli billigere enn å handle på Farco.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har i kveld regnet ut litt på strømforbruket. 

Dieselvarmer er nok versting 

Den bruker ca 9 a, på full guffe. 

Lys, kun halogen bruker ca 6

Og kjøleboks bruker ca 5

Da er jeg på 20 a

Det skulle vel gi meg ca 7 timer,  om denne banken jeg nå har på 300 a var i god stand. Den ble tømt langt fortere. 

Med mitt regnestykke som er 20 A i timen, vil vel det tilsvare ca 480A I døgnet.  

Dette er jo veldig teoretisk utregning.  Faktisk blir det sikkert ikke helt riktig.

Men om jeg da øker til feks 800 ah litium  så vil vel det tilsvare i underkant av 2 dager med det høye forbruket. 

 

Er utregninger riktige🙂?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hverken lys, kjøling eller varme kjører vel på full last 24/7..  selv ikke på Sørlandet :smiley:
Så normalt snitt vil vel ligge vesentlig lavere, f.eks kjører kompressoren på min kjøleboks bare korte perioder.
Fullt trykk på varmeren bruker du vel heller ikke for lange perioder? 

Forbruk til lys er uansett noe du enkelt kan få omtrent vekk ved å bytte til LED.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 10 minutter siden:

Har i kveld regnet ut litt på strømforbruket. 

Dieselvarmer er nok versting 

Den bruker ca 9 a, på full guffe. 

Lys, kun halogen bruker ca 6

Og kjøleboks bruker ca 5

Da er jeg på 20 a

Det skulle vel gi meg ca 7 timer,  om denne banken jeg nå har på 300 a var i god stand. Den ble tømt langt fortere. 

Med mitt regnestykke som er 20 A i timen, vil vel det tilsvare ca 480A I døgnet.  

Dette er jo veldig teoretisk utregning.  Faktisk blir det sikkert ikke helt riktig.

Men om jeg da øker til feks 800 ah litium  så vil vel det tilsvare i underkant av 2 dager med det høye forbruket. 

 

Er utregninger riktige🙂?

Godt mulig utredningene dine er korrekte, men jeg synes det virker vel mye.

 

På min 42 fots seilbåt klarer jeg vinterstid i kulde knappe 2 døgn på min 300Ah lithium bank (minimalt med lading på solcellene vinterstid) da er også dieselvarmer versting, har en 10kw Webasto vannvarmer som med viftene på radiatorene på trekker over 10A på full guffe, men den modererer seg noe på forbruket når båten er blitt varm, selv vinterstid. Kjøleboks vil jeg tro trekker en del mindre i kulda og halogenlys har i hvert fall jeg byttet ut i LED. Lading av dingser (telefon, nettbrett, pc trekker faktisk også litt når en summerer)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...